AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #1 Skrevet 2. april 2022 Hva er å foretrekke? 3+2 modellen eller 5 årig integrert master? Tenker at hvis jeg skal ta 5 år så kan jeg like godt ta integrert master så jeg slipper å tenke på opptak. Men da kan jeg ikke ta pauseår fra studiene i mellom og kan heller ikke jobbe etter tre år, jeg sitter igjen med ingenting. Føler meg kanskje litt "låst" om jeg tar integrert master. Hva foreslår dere? Har snittet til det jeg vil inn på av integrert master på ntnu. Anonymkode: 6a654...b6e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #2 Skrevet 2. april 2022 Hvis man sammenligner siv.ing. og bachelor + påbygging, så er nivået mye høyere fra første stund på siv.ing-studiet. Jeg har jobbet som undervisningsassistent ved NTNU, og veldig mange som tok 2 år påbygging sa at dette var veldig stor forskjell fra bachelor. Dette ser man også på karakterene hvis man sammenligner de to veiene til master. Anonymkode: 3589b...f38 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #3 Skrevet 2. april 2022 Spørs vel litt på ambisjons-/motivasjonsnivå? Jeg tok integrert master og er kjempefornøyd med det. Deilig å være ferdig med studier og få god lønn fra jeg var 23 år. Anonymkode: 27814...52a
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #4 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man sammenligner siv.ing. og bachelor + påbygging, så er nivået mye høyere fra første stund på siv.ing-studiet. Jeg har jobbet som undervisningsassistent ved NTNU, og veldig mange som tok 2 år påbygging sa at dette var veldig stor forskjell fra bachelor. Dette ser man også på karakterene hvis man sammenligner de to veiene til master. Anonymkode: 3589b...f38 ... og du ville anbefalt? Jeg er klar over det. Jeg har aldri studert før. Så vet ikke hvordan nivået er. Ville du anbefalt 3-årig da så jeg får en mjuk start? Anonymkode: 6a654...b6e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #5 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): ... og du ville anbefalt? Jeg er klar over det. Jeg har aldri studert før. Så vet ikke hvordan nivået er. Ville du anbefalt 3-årig da så jeg får en mjuk start? Anonymkode: 6a654...b6e Det er en fundamental forskjell på bachelor og 5-årig profesjonsstudier, så jeg ville utvilsomt anbefalt siv.ing 5-årig løp. Du må regne med mer jobb på profesjonsstudier, men så lærer du også mye mer. Anonymkode: 3589b...f38 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #6 Skrevet 2. april 2022 Jeg ville anbefalt 3 årig bachelor. Da har du mulighet til å få jobb etter 3 år. Og det at bachelor-ingeniør er enklere enn siving er nok også en fordel. Da slipper du å gjøre ting vanskeligere for deg enn det trenger å være. Ja, det er selvsagt fordel med siving. Men om du er usikkker på hva du vil velge så tenker jeg at det er lurest å ta det som er enklest og det man får mest igjen for om man ikke orker å studere i fem år. Er også lettere å motivere seg når man har et kortere studium. Anonymkode: 14615...3b4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 Siden du ikke har studert før hadde jeg valgt bachelor først. Du kan jo endre litt mening underveis, eller ønske andre masterutdanninger. da er det enklere å velge dette etter fullført bachelor. I tillegg vil du enklere stå igjen med bacheloren dersom du ønsker å jobbe litt før du går videre 😊 Nivået er nok litt lavere, i tillegg er det lavere snittkarakter som gjør at man kan oppleve det "enklere" eller oppleve mer mestring (sammenligner seg med andre og kan oppleve at man får til mer) , framfor å bare studere med andre med høye ambisjoner og høyt nivå (da kan man lettere føle seg "mindre flink" selv om man egentlig er ganske flink). Anonymkode: faab7...303
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå