Per Spelmann Skrevet 4. juni 2022 #41 Del Skrevet 4. juni 2022 (endret) 6 hours ago, proghodet said: Sitatet er tatt ut av kontekst, og din konklusjon er derfor en misforståelse av hva han faktisk skriver i teksten. Du må gjerne få forklare hva du tror Einstein egentlig mener, men slik jeg ser det: Einstein trodde på en Gud, men han trodde på Spinozas definasjon av Gud. I hans egen selvbiografi på side 356 står det at han tror på Soinozas Gud som åpenbarer seg i den lovmessige harmonien i det værende. Spinozas Panteisme er en metafysisk filosofi og religiøs lære som hevder at Gud er alt og alt er Gud. Den vil dermed også hevde at alt er en enhet, dvs, uendelig, altomfattende samt evigvarende og på en eller annen måte gudommelig selv om guddommen er immanent. Dermed kan man ifølge Spinoza gjerne si at det fysiske universet er Guds legeme, men dette er bare en måte å se det på. En åndelig forståelse av Gud ville bare være en annen måte å erkjenne det samme vesenet på. Den samme dobbeltheten gjelder også oss selv mener Spinoza Så Einstein trodde på en gud og en skapelse, og at universet ikke er noe som utviklet seg tilfeldig, men Einstein var ingen religiøs person etter Bibelens og kristendommens definasjon. Den kunne han gjerne harselere litt med, og han så mer på dette som menneskets bilde av Gud, en Gud med menneskelige svakheter og mangler... Så både religion og Vitenskap må være sann, og de kan ikke bli det uten hverandre. Alt henger sammen. I Filip evangeliet som er utelatt av bibelen står det at moren er sannhet og faren er kjennskap, noe jeg tolker som fasiten og utregningen, helheten og detaljene, eller religion og vitenskap. Religionen representerer det som gir liv, som føder livet og vitenskapen finner detaljene, men de evner ikke se helheten uten sann religion. På samme måte blir det feminine prinsipp som også representerer høyre hjernehalvdel et symbol på det helhetlige, intuisjon og det immaterielle, evnen til å tenke mer holistisk og større, mens det maskuline prinsipp og venstre hjernehalvdel er mer detaljstyrt og opptatt av det materielle. Den er logisk resonerende. Les mer om det her, for den som er interessert. Her må det være balanse. Problemet til vitenskapen er at den kun har matematikken som målestokk og matematikkens gyldighet stopper ved materiens grense. Vi kan også bruke et Einstein sitat her. «As far as the laws of mathematics refer to reality, they are not certain, and as far as they are certain, they do not refer to reality» Endret 4. juni 2022 av Per Spelmann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #42 Del Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 28.4.2022 den 21.42): Tallet 1 er Guds tall. Fordi det er bare én gud, og fordi gud var her som den første før alt annet startet, og fordi gud er i alt og alt er i gud og altså er alt ett (med gud). Anonymkode: ed2f5...60b Tallrekken må jo starte ett sted. Anonymkode: c496f...b9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Spelmann Skrevet 4. juni 2022 #43 Del Skrevet 4. juni 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Det sitatet er ofte misforstått og tatt ut av kontekst, slik det ser ut til at du har gjort her. Litt vanskelig å bedømme, siden alt det andre du skriver er ren fantasi. (Med unntak av oversettelsen av Elohim, der har du halvveis rett, men overforenkler det så mye at det er misvisende.) Her er en artikkel som forklarer sitatet i kontekst: https://newrepublic.com/article/115821/einsteins-famous-quote-science-religion-didnt-mean-taught Anonymkode: afbdf...6df Har du lest teksten? Her er essayet artikkelen din bygger på. Einstein sier at det er sant at overbevisninger best kan støttes med erfaring og klar tenkning. Objektiv kunnskap gir oss kraftige instrumenter for å oppnå visse mål, men selve det endelige målet og lengselen etter å nå det må komme fra en annen kilde. Selv om religionens og vitenskapens riker i seg selv er klart avgrenset fra hverandre, eksisterer det likevel mellom de to sterke gjensidige relasjoner og avhengigheter. Selv om religion kan være det som bestemmer målet, har den likevel lært av vitenskapen, i vid forstand, hvilke midler som vil bidra til å nå målene den har satt opp. Men vitenskap kan bare skapes av de som er grundig gjennomsyret av streben mot sannhet og forståelse. Denne følelseskilden kommer imidlertid fra religionens sfære. Jeg kan ikke tenke meg en ekte vitenskapsmann uten den dype troen. Situasjonen kan uttrykkes ved et bilde: vitenskap uten religion er halt, religion uten vitenskap er blind. Se forøvrig svaret mitt til proghodet over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #44 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 15.17): Hva betyr det egentlig? Er mye endring i livet mitt etter sykdom og endring og føler at dette er tegn på at "noen" følger med/passer på meg. Men er jeg helt på jordet eller ligger det noe i det? Anonymkode: c2ff0...f11 jeg ser ofte at klokka er 18.03. Det er og fødselsdatoen min så syns den er litt rar. Anonymkode: c98bf...d9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 10. juni 2022 #45 Del Skrevet 10. juni 2022 Kanskje du bare legger ekstra merke til det de gangene det skjer. Jeg våknet ofte før og da var klokken akkurat 03.00. Ikke skjedd noe spesielt. Men du kan se på numerologi (tror jeg). Jeg vet ikke hva 1 tall betyr men hvis du ser masse 2 tall så har det visst med engler å gjøre, at de er klare til å ta deg imot eller noen som står deg nær. Altså død... men dette er ikke slik jeg personlig går rundt og tror på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå