Tvist Skrevet 2. april 2022 #21 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vår plan ja, men siden vi bor et sted med normale boligpriser kjøpte vi enebolig her kan vi være så lenge vi vil. Vi liker å ha god plass. Er i starten av 30-årene, to voksne. Betaler mye ekstra på huslån, og investerer samtidig hver måned. Målet er gjeldskrise om ca 10 år, så investere mye og så leve på halv inntekt og investeringer. Ingen av oss elsker å jobbe, og syns livet er mye mer enn jobb. Skulle vi trenge mer penger er det bare å jobbe mer igjen, men vi ønsker tid til hverandre og hobbyer. Anonymkode: 995b9...a6e Håper det ikke blir gjeldskrise om ti år... 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #22 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Vi er et barnløst par i 40-årene som har vært med på den klassiske "oppgraderingshjulet" i boligmarkedet og sitter nå på en 3-roms i et populært strøk i Oslo og vi har litt over 2 mill i lån igjen. Vi vurderer å kjøpe oss ned til en smart 2-roms, for å bli gjeldsfrie. Vi ser flere venner av oss, de fleste med barn, hvor slitne de blir av dette "hamsterhjulet" og det føles som om de aldri blir ferdig med det. Noen sier selv at de er slitne og ønsker å jobbe mindre. Vi er der at vi har muligheten til det. Ved å kjøpe en 2-roms i området vi bor i nå, så må vi kanskje ta opp et lån på inntil 500.000, mens hvis vi flytter til andre bydeler så kan vi faktisk sitte igjen med en overskudd også. Tenker da på sentrale steder som Sagene/Torshov etc. Er det flere som har gjort dette og som kan dele erfaringer? Er det deilig med ekstra fridager, mer reise og rett og slett mer fritid og tid til å leve? Vi ser for oss at vi kan gå ned til en 60% stilling til å begynne med, og det blir sikkert mer etter hvert. Det virker så fristende, men likevel så fjernt og typisk unorskt. Er det derfor noen her som har blitt gjeldsfrie i forholdsvis ung alder og som kan dele erfaringer? Takk! Anonymkode: 0865b...c8f Ønsker dere virkelig å bo i en toroms? Er det å "leve livet til det fulle" liksom? Takke meg til å bo i stor og flott funkisvilla og å måtte jobbe heltid for å finansiere det.... Anonymkode: 8b447...6a1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #23 Skrevet 2. april 2022 Toroms? Nei, da hadde det blitt skilsmisse.. Anonymkode: a79ac...7a2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #24 Skrevet 3. april 2022 Toroms høres jo smått forferdelig ut som en varig løsning om man er mer enn 1 person. Men en moderat bolig framfor å oppgradere til neste, dyrere variant så snart man har råd? Deilig! Vi bor moderat. Jeg føler det er litt trangt. Alle rommene er liksom litt ... knappe. Kanskje spesielt barnas rom. Men plutselig har de jo blitt voksne. Neste størrelse bolig er hinsides dyrt her vi bor. Det er ikke det at vi reiser og "sløser" så innmari med pengene som blir til overs (vi betaler gjeld og investerer), men fytti rakkern så deilig det er å ha lav gjeld. Anonymkode: 3c3b4...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #25 Skrevet 3. april 2022 To stk og to millioner i lån, ja da burde dere jo kunne jobbe 60% begge og fremdeles ha grei økonomi, selv om dere beholder leiligheten. Jeg kunne ha gjort det ja, men ser egentlig ikke noe fordel i å bli gjeldfri. Jeg har god økonomi som det er, og anser både bolig og nedbetaling som sparing. Jeg har forøvrig 2,5 millioner i lån, alene. Har helt ordinær lønn også. Kan ikke forstå at 2 mill i lån delt på to skal utgjøre differanse på å kunne leve livet mer og ikke, men mindre dere sløser penger. Det koster å kjøpe og selge også. Boligbyttet koster dere noen hundre tusen, som dere heller kan bruke på kos/å betale ned eksisterende lån. Sløsing vil jeg si, når dere allerede bor til grei månedspris. Anonymkode: 18de8...239 1
Ixion Skrevet 3. april 2022 #26 Skrevet 3. april 2022 Hva er vitsen med å bli gjeldsfri? Det er nettoformue og vekst i denne som er pointet. Lær mer om privatøkonomi og ta opp så mye gjeld dere bare klarer for å lånefinansiere veksten i nettoformue. Eller legg en vanntett plan for pensjonisttilværelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #27 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ønsker dere virkelig å bo i en toroms? Er det å "leve livet til det fulle" liksom? Takke meg til å bo i stor og flott funkisvilla og å måtte jobbe heltid for å finansiere det.... Anonymkode: 8b447...6a1 Ja. For i motsetning til deg som jobber fullt for å finansiere denne funkisvillaen, kan heller vi bruke penger på reise, restaurant, jobbe mindre etc. Vi blir ikke bundet som deg til at alt må foregå hjemme. ts Anonymkode: 0865b...c8f 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #28 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Toroms høres jo smått forferdelig ut som en varig løsning om man er mer enn 1 person. Men en moderat bolig framfor å oppgradere til neste, dyrere variant så snart man har råd? Deilig! Vi bor moderat. Jeg føler det er litt trangt. Alle rommene er liksom litt ... knappe. Kanskje spesielt barnas rom. Men plutselig har de jo blitt voksne. Neste størrelse bolig er hinsides dyrt her vi bor. Det er ikke det at vi reiser og "sløser" så innmari med pengene som blir til overs (vi betaler gjeld og investerer), men fytti rakkern så deilig det er å ha lav gjeld. Anonymkode: 3c3b4...7b8 Vi har hverken mye ting eller barn. Og heldigvis finnes det mange toroms med god planløsning og størrelse. ts Anonymkode: 0865b...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #29 Skrevet 3. april 2022 En ting er hvordan dere vil bo, men å jobbe redusert uten å vie pensjon en tanke, det skremmer meg. Dere bør få god økonomisk veiledning før dere gjør noe sånt. Anonymkode: b8401...700 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #30 Skrevet 3. april 2022 Hadde heller valgt en tre roms på ett billigere sted slik at dere fortsatt sparer på prisen. Det å bli gjeldsfri er faktisk utrolig befriende. Men hadde ikke orket å bo på mannen hele tiden. Bedre at man har mulighet til å kunne gå litt hver for seg. Anonymkode: 244ba...931 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #31 Skrevet 3. april 2022 To millioner i lån for et parned normal inntekt uten barn er jo veldig lite. jeg hadde ikke giddet å selge meg ned for å bli kvitt så lite lån. Bare det å selge og flytte koster som regel mye. Er ikke tre roms fin størrelse for to? Da har man litt ekstra mulighet til å trekke seg tilbakw/ ha hobbyer. Anonymkode: ce0f0...81a 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #32 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ønsker dere virkelig å bo i en toroms? Er det å "leve livet til det fulle" liksom? Takke meg til å bo i stor og flott funkisvilla og å måtte jobbe heltid for å finansiere det.... Anonymkode: 8b447...6a1 Hva mener du egentlig med dette? Tenker du at å leve livet til det fulle er å ha stor bolig/ eie mest mulig? Ikke noe galt om du synes det altså, men folk er forskjellige. Selv er jeg strålende fornøyd med mitt lille krypinn, og har masse penger til reiser, matopplevelser, teater, osv. Det er ikke å ha, men å gjøre som er å leve livet fullt ut for meg Anonymkode: d7e25...6df 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå