Gå til innhold

Kjøpe mindre leilighet for å bli gjeldsfri i 40-årene. Noen som har gjort det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Vi er et barnløst par i 40-årene som har vært med på den klassiske "oppgraderingshjulet" i boligmarkedet og sitter nå på en 3-roms i et populært strøk i Oslo og vi har litt over 2 mill i lån igjen. Vi vurderer å kjøpe oss ned til en smart 2-roms, for å bli gjeldsfrie.

Vi ser flere venner av oss, de fleste med barn, hvor slitne de blir av dette "hamsterhjulet" og det føles som om de aldri blir ferdig med det. Noen sier selv at de er slitne og ønsker å jobbe mindre.

Vi er der at vi har muligheten til det. Ved å kjøpe en 2-roms i området vi bor i nå, så må vi kanskje ta opp et lån på inntil 500.000, mens hvis vi flytter til andre bydeler så kan vi faktisk sitte igjen med en overskudd også. Tenker da på sentrale steder som Sagene/Torshov etc.

Er det flere som har gjort dette og som kan dele erfaringer? Er det deilig med ekstra fridager, mer reise og rett og slett mer fritid og tid til å leve?

Vi ser for oss at vi kan gå ned til en 60% stilling til å begynne med, og det blir sikkert mer etter hvert. Det virker så fristende, men likevel så fjernt og typisk unorskt. Er det derfor noen her som har blitt gjeldsfrie i forholdsvis ung alder og som kan dele erfaringer?

Takk!

Anonymkode: 0865b...c8f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Virker ganske smart, livet er mer enn jobb og stor eiendom. 

Anonymkode: 8fb41...fbe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om dere går fra hverandre? 

Anonymkode: 32daf...b8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er poenget med å bli gjeldsfri?

Anonymkode: 98a2d...c58

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefales. Vi er også et barnløst par som bor i en toroms på 50 kvm. Vi hoppet aldri på hamsterhjulet. Ser derimot mange par sliter med å jobbe seg ihjel, er i tidsklemma, bare pga dyre boliger og høye boliglån. 

Vi er fornøyde med å ha en grei mindre bolig og være gjeldfrie. Vi kan dra på impulsreiser hele tiden og slipper å vende på hver krone. Et friere liv hvor vi slipper å stresse. Livet er kort og må nytes. 

Anonymkode: 3eb2b...8d4

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi ser for oss at vi kan gå ned til en 60% stilling til å begynne med, og det blir sikkert mer etter hvert. Det virker så fristende, men likevel så fjernt og typisk unorskt. Er det derfor noen her som har blitt gjeldsfrie i forholdsvis ung alder og som kan dele erfaringer?

Det er ikke så vanlig i deres alder, men det er jo mange foreldre som gjør det når barna deres blir såpass gamle at de har flyttet hjemmefra og sjeldent kommer på besøk. Det er vel ikke så ulikt det å være barnløs og vite at man aldri skal få barn. 

Mine foreldre solgte huset sitt og flyttet til en mindre leilighet, både pga mindre vedlikehold, men også fordi de da fikk noen ekstra millioner de kunne bruke på å andre ting. 

Anonymkode: 56fb9...f42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi hoppet heller aldri på hamsterhjulet. 2 personer på 70m2, og trenger aldri bekymre oss for penger eller å bruke mye tid og energi på vedlikehold. Elsker denne livsstilen! Bruker fritiden på å vere i natur, på reise, hobbyer, kultur, god mat, familie og venner 🥰

Anonymkode: e2958...9fe

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke så vanlig i deres alder, men det er jo mange foreldre som gjør det når barna deres blir såpass gamle at de har flyttet hjemmefra og sjeldent kommer på besøk. Det er vel ikke så ulikt det å være barnløs og vite at man aldri skal få barn. 

Mine foreldre solgte huset sitt og flyttet til en mindre leilighet, både pga mindre vedlikehold, men også fordi de da fikk noen ekstra millioner de kunne bruke på å andre ting. 

Anonymkode: 56fb9...f42

Her jeg bor har folk solgt eneboliger for å dekke prisen av de nye dyre leilighetene. De går i null.

Anonymkode: c9968...92e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi hoppet heller aldri på hamsterhjulet. 2 personer på 70m2, og trenger aldri bekymre oss for penger eller å bruke mye tid og energi på vedlikehold. Elsker denne livsstilen! Bruker fritiden på å vere i natur, på reise, hobbyer, kultur, god mat, familie og venner 🥰

Jobber dere redusert også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva om dere går fra hverandre? 

Anonymkode: 32daf...b8d

Med mindre vi får et dramatisk fall i boligprisene vil de jo fremdeles ha egenkapitalen i behold siden planen er å kjøpe en mindre leilighet. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis man ikke har gjeld så kan man ofte klare seg fint med langt lavere inntekt fordi man ikke må betale renter og avdrag. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Slippe å bekymre seg for renteoppgang? Utgifter til nedbetaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ville jeg absolutt ha gjort! Personlig syns jeg det er dumt å «bo seg ihjel».

Hvis dere ikke skal ha barn så er dette den beste løsningen. 

Anonymkode: 958ef...8b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det samme når jeg bikket 50. Er enslig og solgte en stor 3-roms med hage som var selveier og kjøpte en midre 3-roms som er andel, har veranda her, er gjeldfri og fikk flere 100’ på bok… deilig! 
Solgte og kjøpte i samme marked, bor nå 5 min fra forrige bolig

Endret av Fjugur
La til noe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi var gjeldsfri når vi rundet 40, og nyter det👍🏻 Men vil dere virkelig bo i en to-roms?

Anonymkode: 4f45a...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobber dere redusert også?

Ikke foreløbig, men har uten tvil muligheten om vi ønsker i fremtiden. Har en del hjemmekontor, fleksitid, og har nylig valgt bort en jobb med overtid og press. Tar ubetalt ferie når det passer oss (og arbeidsgiveren min). Samboer er selvstendig næringsdrivende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min onkel og tante solgte stor villa og kjøpte toroms for mange år siden, og det har de ikke angret én dag på. Nå er de pensjonister, men i mange år tok de fri uten lønn i perioder og dro på fantastiske ferier. Fremdeles reiser de mye.

Selv valgte jeg også å kjøpe toroms etter at jeg ble skilt, nettopp for å bli gjeldfri. Storkoser meg med den økonomiske friheten det gir meg, og kommer ikke til å kjøpe noe større/dyrere. Og hva skal jeg med mer plass? Har sovesofa til overnattingsgjester, den blir kanskje brukt fem netter i året. 

Anonymkode: 3e9e0...451

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er vår plan ja, men siden vi bor et sted med normale boligpriser kjøpte vi enebolig :) her kan vi være så lenge vi vil. Vi liker å ha god plass.

Er i starten av 30-årene, to voksne. Betaler mye ekstra på huslån, og investerer samtidig hver måned. Målet er gjeldskrise om ca 10 år, så investere mye og så leve på halv inntekt og investeringer. 

Ingen av oss elsker å jobbe, og syns livet er mye mer enn jobb. Skulle vi trenge mer penger er det bare å jobbe mer igjen, men vi ønsker tid til hverandre og hobbyer.

Anonymkode: 995b9...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere bedre livskvalitet nå? Er dere så frie som dere håpte på da dere foretok dere denne endringen? ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har både eid diger enebolig, bodd i 2 roms og 3 roms. Nå bor vi i en 3 roms på 83 kvm. For vår del ble 2 roms for lite. Da følte vi at vi gikk oppå hverandre. Antal kvm er ikke så viktig, men dette ene soverommet ekstra ble en stor faktor for trivsel. Nå har vi to soner og den ene kan trekke seg tilbake for kontorarbeid, hobbyer osv. Men paradokset er jo at dette ene soverommet ofte utgjør 1 mill i prisforskjell og da blir ofte hensikten med nedgradering borte. 

Anonymkode: b693e...926

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er i starten av 30-årene, to voksne. Betaler mye ekstra på huslån, og investerer samtidig hver måned. Målet er gjeldskrise om ca 10 år, så investere mye og så leve på halv inntekt og investeringer. 

Kjempeflott. Dere er av de få som i ung alder har skjønt hvordan kapitalisme fungerer. Dessverre mange som både bor (og jobber) seg ihjel og som aldri investerer.

TS, om dere sitter igjen med overskudd så anbefaler jeg at dere investerer en god del av dette slik at dere kan komme dere ut av «hamsterhjulet». Dere er fortsatt ung så de pengene dere invester nå vil vokse eksponentielt over tid 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...