Gå til innhold

Betale for konfirmasjon for bonusbarn ved adskilt økonomi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere steforeldrer delt utgiftene eller bidratt når stebarn har konfirmert seg?

Steforeldre har ingen barn og adskilt økonomi,  deler kun bo og matutgifter. 

Hva har dere gitt i gave når mor og far gir selskapet + bunad.

Anonymkode: 3cf99...f74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har separat økonomi, ville jeg  utgangspunktet sagt at det ikke var steforelders plikt å bidra. Men ting er jo sjeldent svart/hvitt, så det kommer an på den økonomiske situasjonen til konfirmantens foreldre (og steforelder), om steforelderen faktisk ønsker å bidra og ikke minst de økonomiske rammene for konfirmasjonen. En ting er å bidra til at konfirmanten får en fin dag, noe helt annet er å sponse crazybananas luksus.

Og er det noen som har ytret ønske om at du skal bidra, eller er det eget initiativ?

AnonymBruker
Skrevet

Mine stebarn får 5000,- i gave av meg. Foreldrene betaler alt annet.

Anonymkode: 23eae...1a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på. Steforelder kan bidra om de ønsker, men skal på ingen måte være forpliktet. 

Mange har en slags holdning om at steforeldre er kasteløse foreldre. De sksl bidra, jobbe, betale, så stille seg stille i kroken mens avgjørelser tas. De skal bidra til festen, det er tross alt deres eget bonusbarn! Men ikke tro de skal sitte ved hovedbordet, de er tross alt bare steforelder! 

Ingen plikt til å bidra, tenker jeg

Anonymkode: 55788...273

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal steforeldres familie komme så kan steforelder være med å betale tenker jeg.

Anonymkode: def83...ecb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal steforeldres familie komme så kan steforelder være med å betale tenker jeg.

Anonymkode: def83...ecb

Hva skal min familie gjøre der? 

• Liker 3
Skrevet

Mine foreldre ble bedt, og jeg lagde det av mat som far skulle stille med (ble spurt pent og de gjorde det billigst mulig på alle måter).

Men leie av lokaler og gave og sånt betalte far. Vi har semi-felles mtp at vi har felleskonto der husholdningsutgifter, lån, forsikringer etc går fra, men ellers råder vi fritt fra egne konti. Ferier bestiller jeg, og så overfører han 50%av kostnadene til meg. På ferie betaler vi med matkortet, og tømmer vi det så setter vi inn et likt beløp etterpå for å dekke inn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (34 minutter siden):

Hvis dere har separat økonomi, ville jeg  utgangspunktet sagt at det ikke var steforelders plikt å bidra. Men ting er jo sjeldent svart/hvitt, så det kommer an på den økonomiske situasjonen til konfirmantens foreldre (og steforelder), om steforelderen faktisk ønsker å bidra og ikke minst de økonomiske rammene for konfirmasjonen. En ting er å bidra til at konfirmanten får en fin dag, noe helt annet er å sponse crazybananas luksus.

Og er det noen som har ytret ønske om at du skal bidra, eller er det eget initiativ?

Det hintes veldig kraftig ja men jeg har ikke lyst når det ikke kun er barnet og min partner som jeg isåfall bidrar til. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hintes veldig kraftig ja men jeg har ikke lyst når det ikke kun er barnet og min partner som jeg isåfall bidrar til. 

Føler du deg presset til å bidra? 

Anonymkode: 55788...273

Skrevet

Nei, det er ikke en steforelders oppgave å betale for en konfirmasjon. Barnet har to biologiske foreldre (som regel) og det er de som skal ta kostnadene ved sitt barns konfirmasjon, når de faktisk velger å holde en.

Du kan gi gave til barnet, selvfølgelig, men å betale kalaset hadde ikke jeg sett på som noen del av min oppgave, nei. Mor og far får ta seg av det.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Da synes jeg egentlig at du ikke trenger bidra. 

Jeg synes kanskje det blir rart dersom du trekker deg helt ut og ikke tilbyr noe som helst hjelp, men du kan jo tilby hjelp med baking, matlaging eller annen praktisk hjelp som man gjerne stiller med når venner/ bekjente har selskap av noe slag. 

Er det din partner eller den andre forelderen som hinter? Og er det sånn at foreldrene til konfirmanten faktisk trenger din økonomiske hjelp her? Må innrømme at jeg går ut fra at svaret er nei i og med at de har kjøpt bunad i gave, da bør man jo også ha råd til det ...

Når det gjelder gave, tenker jeg at det har med både din økonomiske situasjon og forholdet til konfirmanten å gjøre. Samtidig bør man vel ta hensyn til andre nærstående som gir, det kan fort bli litt ukomfortabelt hvis du som steforelder slår til med en gave verdt 5000 hvis besteforeldrene gir 2000 ...

Skrevet

Jeg sa nei til å bidra. Ikke fordi att jeg ikke ville i utgangspunktet, men fordi mor hadde lagt en plan, bestemt att slik skulle det være og fremla krav om att dette skal dere betale og det samsvarte ikke med fars inntekt (mor tjener mer enn jeg og far tilsammen) og det han ikke ville klare å betale ville jeg blitt ansvarlig for. Hadde hun spurt først - ingen problem. Men når hun planlegger og krever uten å i det hele tatt snakke med noen av oss om det så får de to bli enig om hvordan de deler regninga. 

Du må nesten se an egen økonomi for hva du er villig til å gi, men jeg ville sidestilt med evt gudbarn og tantebarn. Jeg synes trafikalt grunnkurs er en fin gave - det blir brukt og gir ett spark til å iverksette øvelseskjøring. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke med å dele på utgiftene til mitt bonusbarn, og min ektefelle var heller ikke med å dele på utgiftene til mitt barn. Vi har heller ikke felles økonomi. 

Konfirmantene fikk pengegaver i begge tilfellene.

Anonymkode: dc264...fb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bidro, følte det var en selvfølge. Mannen min og jeg har felles økonomi, det var en fest som min familie (altså min mann og meg) var vertskap for, sammen med barnets mor. Vi har god økonomi, så det hadde ingen konsekvenser for annet enn sparing. Hadde vi hatt dårligere økonomi ville jeg kanskje tenkt annerledes. 

Anonymkode: 4251d...d2e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Queen of the North skrev (51 minutter siden):

Jeg sa nei til å bidra. Ikke fordi att jeg ikke ville i utgangspunktet, men fordi mor hadde lagt en plan, bestemt att slik skulle det være og fremla krav om att dette skal dere betale og det samsvarte ikke med fars inntekt (mor tjener mer enn jeg og far tilsammen) og det han ikke ville klare å betale ville jeg blitt ansvarlig for. Hadde hun spurt først - ingen problem. Men når hun planlegger og krever uten å i det hele tatt snakke med noen av oss om det så får de to bli enig om hvordan de deler regninga. 

Du må nesten se an egen økonomi for hva du er villig til å gi, men jeg ville sidestilt med evt gudbarn og tantebarn. Jeg synes trafikalt grunnkurs er en fin gave - det blir brukt og gir ett spark til å iverksette øvelseskjøring. 

Det er litt samme her men jeg er den med høyest inntekt. Det er tydelig iforhold til fest/ mat/ bunad at de regner med at jeg skal bidra. Jeg har ikke blitt spurt eller involvert i det hele tatt. 

Jeg bidrar med glede gjennom året til stebarn og min partner men da er det på mitt initiativ og ikke et krav jeg får presentert. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er litt samme her men jeg er den med høyest inntekt. Det er tydelig iforhold til fest/ mat/ bunad at de regner med at jeg skal bidra. Jeg har ikke blitt spurt eller involvert i det hele tatt. 

Jeg bidrar med glede gjennom året til stebarn og min partner men da er det på mitt initiativ og ikke et krav jeg får presentert. 

Det er stortsett det samme her - men at noen andre skal bestemme at jeg skal betale i overkant av 10 000 kr uten å spørre meg først uavhengig av min inntekt -... Jeg er snill, men så respektløst godtar jeg ikke å bli behandlet. 

Jeg kan godt bidra med kakebaking, oppvask, vask av lokale, bretting av servietter, bordkort, alt praktisk som må gjøres. Den kamelen skal jeg svelge for att barnet skal skal få en finest mulig dag. Men att jeg skal finansiere en finere fest og gave enn foreldrene har råd til uten at de spør først?  Da får de heller kalle meg verdens verste stemor mens jeg pakker kofferten. 

• Liker 14
Skrevet

Med den løsningen generelt hadde jeg ikke betalt noe for bonusbarnet av faste utgifter, konfirmasjon osv. 

Men jeg hadde gjerne vært litt generøs med gaven fra meg :)  Og ellers behjelpelig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte noe sølv til bunaden, konfirmanten fikk velge innenfor de alternativene som finnes for den bunadstypen. Og i tillegg ga jeg en pengegave tilsvarende det jeg har gitt til mine tantebarn. 

Jeg var ikke med på å betale for selskapet, men deltok praktisk med mor og far før og etterpå. 

Anonymkode: 710d2...7f8

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det jeg som har barn fra før.

Jeg tenkte ikke tanken på at mannen min skulle betale noe som helst av selskapet, det sto meg og faren for.

Han valgte på egen intiativ å gi henne 10.000 kr.

Anonymkode: a1269...8e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er det jeg som har barn fra før.

Jeg tenkte ikke tanken på at mannen min skulle betale noe som helst av selskapet, det sto meg og faren for.

Han valgte på egen intiativ å gi henne 10.000 kr.

Og han bidro i alle forberedelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...