Gå til innhold

Hvilken side bør vi feste babybilstolen på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bak føreren eller pasasjersetet? Hos oss er det kun mannen som kjører, og jeg kommer nok til å være med når han skal kjøre baby, ser ikke for meg at han skal på tur alene med baby med det første. 

Vil det bety at at baby bør sitte bak sjåføren så jeg har best utsikt til baby?

Ser nemlig de fleste fester baby bak passasjersetet. 

Anonymkode: 79932...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er vel ofte bak passasjersiden fordi den som kjører bilen trenger mer plass til seg selv. Så når det er din mann som kjører så ville jeg hatt stolen på passasjersiden så begge får god nok plass.

Anonymkode: a925f...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikreste setet i bilen er bak, i midten.

Anonymkode: 1a3b9...d9c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bak passasjersetet med nr 1, og nr 2 sitter bak sjåføren da nr 1 fortsatt har sitt bilsete bak passasjeren

Anonymkode: 44d71...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt en gang at det er sikrere bak passasjeren ift møtekollisjoner. 

Hadde første bak passasjeren og nr ble sittende bak sjoføren til første byttet til beltestol og andre til stol nr to, da byttet de plass pga plassmangel til sjofør me nr 2 sete bak der.. 

Endret av Mumsmums
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mumsmums skrev (6 minutter siden):

Hørt en gang at det er sikrere bak passasjeren ift møtekollisjoner. 

Hadde første bak passasjeren og nr ble sittende bak sjoføren til første byttet til beltestol og andre til stol nr to, da byttet de plass pga plassmangel til sjofør me nr 2 sete bak der.. 

Og jeg har hørt motsatt da sjaføren automatisk prøver å redde sin side.

Håper noen kan komme med noe "fakta" eller hva som er lurt etter egne erfaringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Håper noen kan komme med noe "fakta" eller hva som er lurt etter egne erfaringer:)

Brorparten av kollisjoner skjer på førersiden da det er siden man har møtende trafikk på veien. Ikke sitte der er muligens av det bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har bak passasjersetet, fordi mannen vil ha førersetet lenger bak når han kjører og da ville det blitt trangt med sete bak.

Er vel ganske vanlig at den som ikke kjører sitter i baksetet med baby den første tiden. Kjører man selv ser man barnet bedre på passasjersiden (med speil) tror jeg?

Aner ikke hva som er mest trygt jeg har hørt begge deler.. 

Hørt argument om at det er lettere med bak fører når du skal ha barnet ut og inn av bilen fordi da er alt på samme side av bilen (slipper å gå rundt bilen etter du har festet barnet/før du tar ut barnet) men vet ikke hvor mye det har å si.

Vil tro parkeringsplassen din hjemme også er relevant, hos oss er det alltid umulig å komme til passasjerdøren bak fører pga garasjevegg mens den andre siden er tilgjengelig i blant (avhengig av om det er bil ved siden av eller ikke)

Anonymkode: bc384...ebf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
regnbuebarn skrev (5 minutter siden):

Midten

Hvorfor? Er ikke det veldig kronglete å bære baby ut og inn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor? Er ikke det veldig kronglete å bære baby ut og inn da?

Det er den sikreste plassen i bilen. Trenger ikke være kronglete, kommer litt an på stolen man velger

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

regnbuebarn skrev (Akkurat nå):

Det er den sikreste plassen i bilen. Trenger ikke være kronglete, kommer litt an på stolen man velger

Er det egentlig isofix feste i midten? (Ja, det er ett oppriktig spørsmål fra min side.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, mereo said:

Er det egentlig isofix feste i midten? (Ja, det er ett oppriktig spørsmål fra min side.)

I noen biler. Vi hadde det i den forrige bilen vår, men ikke i den vi har nå.

Anonymkode: 37f0e...2b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bak passasjersetet er sikrere (lengre unna motgående trafikk). Aller sikrest er midten bak. 

Anonymkode: ec979...363

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ifølge svenske NAF er høyre side av bilen alltid tryggest for barn (Gjelder både foran og bak). Men har du et sete som har testet dårlig på sidekollisjon (som britax) ville jeg ha vurdert venstre. 

Anonymkode: 74419...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nisselue skrev (4 timer siden):

Brorparten av kollisjoner skjer på førersiden da det er siden man har møtende trafikk på veien. Ikke sitte der er muligens av det bedre.

Mesteparten av kollisjoner er også på høyreside. Men det skjer i lavere fart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Midten er den sikreste siden. Ellers er det ingen som kan si hvilken side du vil kollidere i, så det blir hipp som happ. Du kan også ha barnet fremme i forsetet like trygt som på sidene bake, så fremst airbag er av. 

Anonymkode: 81f14...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ifølge svenske NAF er høyre side av bilen alltid tryggest for barn (Gjelder både foran og bak). Men har du et sete som har testet dårlig på sidekollisjon (som britax) ville jeg ha vurdert venstre. 

Testet dårlig, eller testet dårligere enn? Bilstoler i dag er generelt gode på sidekollisjon, selv om noen tester bedre enn andre. Britax er et veldig trygt og godt merke, ved riktig bilstol, så det er dumt at du farer rundt med skremselspropaganda slik. 

Anonymkode: 81f14...ff5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...