Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på 7 uker som ikke vil sove på dagtid, det har vært sånn de siste 3-4 ukene.. finner ikke søvn selv i vugge eller på meg ved byssing osv, men er så trøtt at hen sovner med en gang vi legger baby i bilstol eller vogn.. baby gråter lite, går godt opp i vekt og sover hele natten. noe tips, triks eller råd? 
Her vi bor er det enda ikke blitt vår og en del uvær og kan derfor ikke sove ute i vogna hver dag

Anonymkode: f0e76...830

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ungen kan garantert sove ute,eller er det mange minus der? Skinn underst, passe med klær inni en tykk sovepose, opp med kalesjen i skjul for vind, det er ikke kaldt nedi en vogn da.  Ev dekke halvveis med et ullteppe - slik at han får luft inn 

Anonymkode: 42d59...e7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ungen kan garantert sove ute,eller er det mange minus der? Skinn underst, passe med klær inni en tykk sovepose, opp med kalesjen i skjul for vind, det er ikke kaldt nedi en vogn da.  Ev dekke halvveis med et ullteppe - slik at han får luft inn 

Anonymkode: 42d59...e7d

TS- Er ikke pga kulde, har en varm baby så hen tåler det, men er storm og vogna står ikke i ro, har prøvd med murstein under for å gi ekstra vekt men det holder ikke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har en baby på 7 uker som ikke vil sove på dagtid, det har vært sånn de siste 3-4 ukene.. finner ikke søvn selv i vugge eller på meg ved byssing osv, men er så trøtt at hen sovner med en gang vi legger baby i bilstol eller vogn.. baby gråter lite, går godt opp i vekt og sover hele natten. noe tips, triks eller råd? 
Her vi bor er det enda ikke blitt vår og en del uvær og kan derfor ikke sove ute i vogna hver dag

Legg babyen før trøtthetstegnene. Hvor lenge er babyen våken før du prøver? Noen babyer er ekstremt følsomme for overtrøtthet og klarer rett og slett ikke sovne om de blir det. Så du må ligge i forkant hele tiden. Våkenvinduet i denne perioden (fra våken til sovende igjen) er MAKS 1 t og 25 minutter. Så du må være PÅ!

Anonymkode: 25014...287

AnonymBruker
Skrevet

Kunne du hatt vogna inne? 

Anonymkode: 652ed...b27

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kunne du hatt vogna inne? 

Har prøvd det men hen våken veldig lett

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Legg babyen før trøtthetstegnene. Hvor lenge er babyen våken før du prøver? Noen babyer er ekstremt følsomme for overtrøtthet og klarer rett og slett ikke sovne om de blir det. Så du må ligge i forkant hele tiden. Våkenvinduet i denne perioden (fra våken til sovende igjen) er MAKS 1 t og 25 minutter. Så du må være PÅ!

Føler ikke jeg gjør annet enn å se etter tegnene, nytter ikke å legge baby for seg selv eller bysse, er jeg så heldig å få baby en sjelden gang til å sovne så våkner hen etter max 20 minutter

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det vel bare å legge opp dagen deretter og være glad for at du får sove om natten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har prøvd det men hen våken veldig lett

Skjønner 😊 virker som eneste alternativet er kjøretur eller trilletur.. Da jenta mi ble eldre, hun sovnet dog i senga da, men noen ganger tok vi en trilletur, da bare bar jeg henne opp i senga, men selvsagt, ikke alltid det går med en baby som ikke er 6 mnd engang...

AnonymBruker
Skrevet

Min sov vare korte lurer frem til han var ca 7-8 mnd. Stort sett 30-45 minutter. Dagene ble så mye bedre da jeg startet å følge hans behov og la ham styre søvnen selv. Tvangssoving var forferdelig. Lot søvntegn og våkentid styre (og fulgte hans våkentid, ikke fasiten på nettet), og vi hadde kjempefine dager etter det:)

Anonymkode: a22ef...160

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men baby må vel ikke sove masse på dagtid så lenge hen går opp i vekt, er tilfreds og sover på natta? Har skjønt det som at det varierer hvor mye de sover og at noen rett og slett er mer våkne enn andre. 

Anonymkode: 17cb7...1bf

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ser du skriver om dette i flere tråder og jeg skjønner det jo hvis man får overtrøtt baby som gråter og er urolig at man må følge med tidligere på tegnene. Men forstår ikke hvorfor det er farlig om de er våkne mer enn denne oppsatte tiden som du viser til hele tiden, hvorfor kan man ikke bare la de sove når de sovner istedet for å være så "på"? Hva er faren ved "for lenge" våkentid? Og hva mener du man skal gjøre når man ser de tidlige trøtthetstegnene egentlig? For om jeg da legger min ned i seng feks så sovner hun ikke men våkner derimot straks helt opp igjen, men om jeg bare lar hun ligge i armene mine så sovner hun på et eller annet tidspunkt som regel (og noen ganger ikke). Er jo ikke akkurat som at baby i den alderen driver med noe særlig aktiviteter man må avslutte når de blir trøtte...eneste er vel om de ligger i babygym/magetrening eller man driver å prater/synger til dem men det er jo noe man uannsett bare gjør når de er ordentlig våkne vel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser du skriver om dette i flere tråder og jeg skjønner det jo hvis man får overtrøtt baby som gråter og er urolig at man må følge med tidligere på tegnene. Men forstår ikke hvorfor det er farlig om de er våkne mer enn denne oppsatte tiden som du viser til hele tiden, hvorfor kan man ikke bare la de sove når de sovner istedet for å være så "på"? Hva er faren ved "for lenge" våkentid? Og hva mener du man skal gjøre når man ser de tidlige trøtthetstegnene egentlig? For om jeg da legger min ned i seng feks så sovner hun ikke men våkner derimot straks helt opp igjen, men om jeg bare lar hun ligge i armene mine så sovner hun på et eller annet tidspunkt som regel (og noen ganger ikke). Er jo ikke akkurat som at baby i den alderen driver med noe særlig aktiviteter man må avslutte når de blir trøtte...eneste er vel om de ligger i babygym/magetrening eller man driver å prater/synger til dem men det er jo noe man uannsett bare gjør når de er ordentlig våkne vel.

Ts- Problemet her er at baby ikke klarer å sovne av seg selv, kan være våken i 5 timer i strekk hvis jeg ikke klarer å få hen til å sovne før hen blir overtrøtt.. baby blir svett, kaver og er veldig urolig og det er vel tegn på overtrøtt hvis jeg har lest rett?  

AnonymBruker
Skrevet

Føler ikke jeg gjør annet enn å se etter tegnene, nytter ikke å legge baby for seg selv eller bysse, er jeg så heldig å få baby en sjelden gang til å sovne så våkner hen etter max 20 minutter

Sier ikke du skal legge for deg selv, legg deg ned sammen med babyen i et mørkt rom. Når den hylskriker etter sikkert 1,5 time betyr det at den er på vei til å sovne, ikke byss! Overtrøtte babyer blir gjerne overstimulert av byssing, eller overivrige foreldre skal prøve å stoppe gråten ved innsovning. Ikke gjør dette, det er babyens måte å regulere seg på når den er overtrøtt. Når du tror gråten nesten ikke kan bli verre, det er da babyen er iferd med å sovne. Men du må stå i det og ligge inntil og støtte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Baby hammock. Eller kle deg å gå ut. Her i nord sover ungene ute hele året uansett vær.

• Liker 2
Skrevet

Eller vogn inne

Skrevet

Anbefaler deg bæresjal, hjelp av bæreveileder eller noen i nærheten som har drevet med bæring. Da vil babyen finne roen på deg. Og det blir lettere for deg å lese babyen, og kjenne/se når babyen er trøtt. 

AnonymBruker
Skrevet

Legg baby ned, legg hånden din på baby. Hold hånden der. Syng med myk, søvndyssende stemme. Fortsett til baby sover. Fjern hånden. Slutt å synge. Gjenta ved behov.

regnbuebarn skrev (2 minutter siden):

Baby hammock. Eller kle deg å gå ut. Her i nord sover ungene ute hele året uansett vær.

Ok. Men man legger ikke baby ute hele året i deler av landet der det innebærer en reell fare for at baby blir truffet av naboens hagemøbler. Selv om du ikke bor i slikt vær så bor store deler av landet i slikt vær.

Anonymkode: 59e0c...3dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men baby må vel ikke sove masse på dagtid så lenge hen går opp i vekt, er tilfreds og sover på natta? Har skjønt det som at det varierer hvor mye de sover og at noen rett og slett er mer våkne enn andre. 

Noen er rett og slett mer følsomme for overtrøtthet enn andre. Det handler IKKE om mer våkne enn andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke skrevet dette i flere tråder?

Du spør om la baby sovne når den sovner, her vanner du ut ditt eget poeng... det er snakk om babyer som ikke sovner! Babyer som bikker grensen for våkentiden kan bli så overtrøtte at de ikke sovner på 8 timer!

Du har en baby som tydeligvis sovner helt av seg selv og dermed forstår du ikke problemstillingen. Du forstår jo virkelig ikke hva det er snakk om... avslutte aktiviteter 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...