Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forlatt et langvarig voldelig forhold. Familien min kaller det imidlertid «konflikt». Jeg mener det er feil ord å bruke og blir lei meg. De mener jeg overdriver. 

Jeg er redd for ham pga omfattende vold av ulik art, også trusler, og har null kontakt med ham. De sier vi må «legge konflikten bak oss for barnas skyld og samarbeide». De er også mot å anmelde ham og å kreve barnebidrag av ham, men de vet hva han har gjort og har sett merkene etter kvelertak osv.

Jeg trenger at noen sier at det jeg mener er rett - evt at jeg tar feil. Men jeg klarer faktisk ikke å ha kontakt med ham, hele kroppen min skriker når jeg tenker på det  

Anonymkode: e7363...ec8

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett. 

Familien kan du dumpe sammen med eksen. 

Anonymkode: 7494c...030

• Liker 23
  • Nyttig 3
Gjest theTitanic
Skrevet

Konfliktsky familie som bagatelliserer det hele for å slippe ubehageligheter selv. 

Hva skal man med fiender når man har en familie som din? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, vold og konflikt er ikke det samme.

Men det at man opplever vold i forhold henger jo ofte sammen med hva slags familie man er vokst opp i.

Hadde du f.eks. vokst opp i en sunn og god og mentalt frisk familie, hvor man reagerer på vold, fremfor å bagatellisere vold og kalle det konflikt, så hadde du jo mest sannsynlig unngått denne mannen temmelig raskt og sluppet å oppleve grov vold, som kvelertak osv.

Familien - inkludert en selv - er med andre ord det siste stedet man bør gå for å få hjelp og støtte mot vold. Jeg inkluderer en selv, fordi man har ikke de riktige verktøyene.

Det at du oppsøker familien din for støtte, enda de ikke kan gi deg det, og at du overlater til noen andre å bekrefte din følelse, fremfor å stole på deg selv og din egen dømmekraft, er eksempler på at du mangler verktøyene.

Det stedet man bør gå når man opplever vold, er krisesenteret.

Anonymkode: ea5c7...fb6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Familien din er helt på bærtur

Anonymkode: b5dc8...fdd

• Liker 7
Skrevet

Trusler kan gå under konflikt, men kvelertak som etterlater merke er helt klart i kategori vold. Søk råd og støtte fra krisesenter i stedet for å søke råd og støtte fra en familie som vil dekke til og ufarliggjøre det du har opplevd. Mulig de gjør det for sin egen del, fordi det blir for vondt å tenke på at de har latt deg leve i ett voldelig forhold.

Om han er barnet/barnas far og du ikke har bevis for at det er fare for at han skader barna så vil han ha rett på samvær, da kan jo du nytte din familie til å ha overlevering/fysisk kontakt også kan du ha kun skriftlig kontakt ang samvær.

• Liker 1
Skrevet

Konflikt er å ha en uenighet som går lengre enn bare en meningsutveklsing. F eks to naboer som ikke kan bli enige om høyden på en hekk og som ikke prater med hverandre pga det. Eller enda mer aktuelt - lønnsforhandlinger. Når partene ikke blir enige, er de i en konflikt.

Når noen bruker vold, om den er psykisk eller fysisk, er det i beste fall et meget høyt konfliktnivå. Men mer realistisk et voldelig forhold som ikke lar seg løse på normalt konfliktnivå. Og som du helt rett har gjort, det beste er å komme seg ut av det.

Den nabokonflikten om hekken kan forresten gå over til å bli voldelig. Og da ville mest sannsynlig den som ble fornærmet anmeldt. Ergo - konflikt og vold er to ulike ting med ulike konsekvenser.

• Liker 3
Skrevet

Du kan godt sette familien din på plass når de bruker ordet konflikt. Avbryt dem midt i setningen og si "Det var ikke en konflikt. Det var ren og skjær vold. Han er farlig"

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 time siden):

Det var ikke en konflikt. Det var ren og skjær vold. Han er farlig"

Har gjort det. Da begynner de å snakke om været eller si at jeg overdriver. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stedet man bør gå når man opplever vold, er krisesenteret.

Ja, dro dit. Men nå er jeg jo ikke i et forhold med han lenger. 

Skrevet

Hva er din families definisjon på vold? Er denne type «konflikt» som din familie kaller det, vanlig hos de?

Skammelig av familien din å ikke støtte og tro på deg, hadde blitt dypt, dypt såret og skuffet. Det er jo familien man skal få hjelp av om det er noe.

❤️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ser at veldig mange har helt feil definisjon av ordet konflikt.

Konflikt betyr kort fortalt at man har to eller flere ulike ønsker/meninger som ikke er forenlige med hverandre.

Man trenger ikke være uvenner av den grunn, man kan være verdens beste venner og likevel ønske/mene to helt ulike ting. Ett menneske kan forøvrig også ha en indre konflikt;

Jeg ønsker å besøke mine ensomme foreldre til helgen. Jeg ønsker også å delta på festen hvor den kjekke mannen er, på lørdag. Jeg rekker ikke å gjøre begge tingene på en gang.

Det er en konflikt.

Dessverre bruker man ofte ordet konflikt om negative ting som krangel og krig, slik at man mister det viktigste elementet; at en konflikt i seg selv ikke er farlig, det er en utfordring, som ofte kan løses på fredelig vis. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dessverre bruker man ofte ordet konflikt om negative ting som krangel og krig, slik at man mister det viktigste elementet; at en konflikt i seg selv ikke er farlig, det er en utfordring, som ofte kan løses på fredelig vis.

Så da mener du at det er riktig eller feil å kalle det en konflikt?

AnonymBruker
Skrevet
Jadaomatte skrev (11 minutter siden):

Hva er din families definisjon på vold? Er denne type «konflikt» som din familie kaller det, vanlig hos de?

Usikker, de mener at i all hovedsak så var eksen min skjønn og snill og at han var hissig og voldelig også var humørsvingninger relatert til at jeg er en vanskelig person. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Usikker, de mener at i all hovedsak så var eksen min skjønn og snill og at han var hissig og voldelig også var humørsvingninger relatert til at jeg er en vanskelig person. 

Møkkafamilie du har. Din feil at du blir utsatt for vold? Du blir ialefall utsatt for psykisk vold av din familie. (Litt samme som min familie, jeg fikk mye juling siden jeg var ett vanskelig barn, «hadde du bare oppført deg!»)  Du må gi klar beskjed om at det er voldsutøveren som er ansvarlig for den volden han utfører. Skjønner de ikke det, så bør du vurdere å avslutte forholdet med de, de psyker deg bare ned. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Er du vant med «konflikter» hjemmeifra? 
Om du har noen beviser, vitner, bilder etc, bør du vurder å anmelde. Det er ditt valg, ikke familien din sitt.  Du kan ringe politiet å spørre om du kan få en samtale med de, du trenger ikke å anmelde om du snakker med de. Er det trygt å la han ha samvær? Selvfølgelig skal han betale bidrag, om barna bor mest hos deg. 
Bare så trist at du må ha den kjipe familien din som en tilleggsbelastning. Snakker om å bagatellisere vold altså, drittfolk.

Endret av Jadaomatte
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så da mener du at det er riktig eller feil å kalle det en konflikt?

Jeg har allerede svart på det, lengre oppe.

Det du beskriver er vold.

Bruker man vold så har det ingen betydning hvorfor man gjør det. Mennesker som bruker vold bruker ofte "konflikt" som en unnskyldning for hvorfor de bruker vold. Og mennesker som sitter stille i båten og ser på, uten å reagere, bruker ofte "konflikt" som et formildende ord for å forklare hvorfor de ikke blander seg.

Det du beskriver er vold.

Begrepet "konflikt", er bare en unnskyldning for volden. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har HELT rett. Det du har opplevd var VOLD. Dette må du ikke tvile på. Du må bare godta at familien din mener noe annet, og du må slutte å bruke energi på å prøve å overbevise dem. Du trenger ikke deres bekreftelse på at du har rett, for du HAR RETT!! Det var vold. Prøver de å mase og overbevise deg, bare avvis det, og si at det er deres mening og at du har din, og at du ikke kommer til å forandre mening.

En stor klem ❤️ 

Anonymkode: 2c42a...b73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vold er et virkemiddel man kan bruke i en konflikt. En konflikt kan være alt fra verbal uenighet med naboen til væpnet strid hvor man skyter på hverandre.

Så familien din har rett når de sier at det er en konflikt, men de tar feil når de ikke vil si at det er vold.

Anonymkode: a11dd...936

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vold er et virkemiddel man kan bruke i en konflikt. En konflikt kan være alt fra verbal uenighet med naboen til væpnet strid hvor man skyter på hverandre.

Så familien din har rett når de sier at det er en konflikt, men de tar feil når de ikke vil si at det er vold.

Anonymkode: a11dd...936

Dårlig logikk!

Det at man kan bruke vold i en konflikt, betyr ikke at det må foreligge en konflikt før man bruker vold.

Dermed er det ikke sikkert at det foreligger en konflikt.

Dermed er det ikke sikkert at familien har rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...