Gå til innhold

Har ikke fått i meg riktige vitaminer under graviditeten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt folsyre, jod og omega 3 kapsler under hele graviditeten. I dag da jeg skulle innom apoteket fant jeg ut at jeg har hatt D-vitaminmangel i alle disse 3 månedene, da jeg trodde at det var D-vitamin dagsdose i tran-tablettene jeg tok...

Ikke nok med det, ser at jeg i tillegg til D-vitamin også har manglet B12 og kalsium...

Huff. Ikke lett dette her :( hva slags konsekvser har og kommer dette til å få på fosteret? Skal også sies at jeg har slitt mye med kvalme og oppkast og får nok ikke alt naturlig gjennom kosten heller...

Anonymkode: bca0f...5d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fosteret tapper seg for næringsstoffer og lider ingen nød. Du må derimot fokusere på å spise sunt og ta tilskudd fremover så kroppen din restituere seg.

Anonymkode: a4eb0...938

AnonymBruker
Skrevet

Tapper deg*

Anonymkode: a4eb0...938

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok ikke fått noen mangel, det meste får du gjennom kosten uansett, så vitsmintabletter er kun et supplement! Omega 3 og folsyre er fint, da er du dekket!

Anonymkode: 34884...aca

Skrevet

Kobalamin eller B12 er viktig for utvikling av nervesystemet. B12 vitamin mangel er assosiert med gjentagende aborter og for tidlig fødsel i større studier. Som regel prioriterer kroppen å gi nødvendige næringsstoffer til fosteret så i de fleste tilfeller går det helt fint så lenge mangelen ikke er svært uttalt. Dersom det er tilfelle hos deg skal legen din ha gitt deg beskjed å startet deg på B12 tilskudd. Det enkleste du kan gjøre på egenhånd er å ta tilskudd som Nycoplus gravid eller lifeline care Gravid. Disse kosttilskuddene inneholder både vitamin D og B12 i tillegg til Jod og Folat. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at du har mangler? Tok de blodprøve på apoteket?

Anonymkode: 5f724...35f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungen overlever nok, men kommer mest sannsynlig til å mangle både bein og armer.

Anonymkode: 93910...2f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har tatt folsyre, jod og omega 3 kapsler under hele graviditeten. I dag da jeg skulle innom apoteket fant jeg ut at jeg har hatt D-vitaminmangel i alle disse 3 månedene, da jeg trodde at det var D-vitamin dagsdose i tran-tablettene jeg tok...

Ikke nok med det, ser at jeg i tillegg til D-vitamin også har manglet B12 og kalsium...

Huff. Ikke lett dette her :( hva slags konsekvser har og kommer dette til å få på fosteret? Skal også sies at jeg har slitt mye med kvalme og oppkast og får nok ikke alt naturlig gjennom kosten heller...

Få 10 min på øynene ute i sola det er nok vitamin d for en uke. Men gjør det så ofte du har mulighet siden nivået ditt er lavt. Det får vitamin d nivået ditt fort opp etter egen erfaring! Spis mer ost.yoghurt. og speilegg med flytende eggeplomme har veldig mye b12! Ta gjerne tilskudd men er lurt å få det gjennom kost nå som du er gravid sånn det går fort 🙂

Anonymkode: 710b2...761

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 18.11):

Få 10 min på øynene ute i sola det er nok vitamin d for en uke. Men gjør det så ofte du har mulighet siden nivået ditt er lavt. Det får vitamin d nivået ditt fort opp etter egen erfaring! Spis mer ost.yoghurt. og speilegg med flytende eggeplomme har veldig mye b12! Ta gjerne tilskudd men er lurt å få det gjennom kost nå som du er gravid sånn det går fort 🙂

Hvor mye D-vitamin trenger man for at det skal holde en uke? 

Anonymkode: a3b6b...0cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 17.11):

For lite sol i Norge i vintermånedene, derfor anbefalt å ta tilskudd i månder som har R I navnet. 

Anonymkode: f4c38...0ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forvirret... Har du fått svar på blodprøver hos legen som sier du mangler disse vitaminene? Da skal legen ha gitt deg beskjed om hva du gjør videre og svart på slike spørsmål du har nå. 

Eller har du bare sett på ingrediensene på vitaminene du tar og sett at de vitaminene du sier du "mangler" ikke har vært med? Hvis dette er tilfellet så kan du roe helt ned. Det er ikke anbefalt å ta noen andre vitamintilskudd i graviditeten enn folat helst før og de minst første 3 mnd, og jod hvis du spiser under en viss mengde meieriprodukter/fisk. Du trenger ikke ta andre vitamintilskudd enn det, med mindre legen ser på blodprøven din at du skal ha noe mer, og du følger da legens instruks.

Anonymkode: 64095...ac1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 12.56):

Du kjøper bare lifeline care sine tabletter som du tar hele svangerskapet. der har du har alt på en rad og du slipper og bekymre deg for unødvendig stress med hva du har tatt og ike tatt. Så kan du dra til fastlegen for en blodprøve når du føler for der. 

Anonymkode: 21d59...762

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kjøper bare lifeline care sine tabletter som du tar hele svangerskapet. der har du har alt på en rad og du slipper og bekymre deg for unødvendig stress med hva du har tatt og ike tatt. Så kan du dra til fastlegen for en blodprøve når du føler for der. 

Det finnes flere merker som har slike gravid-vitaminer. Men det er egentlig ingen grunn til å ta dem, det er kun folat og jod som er anbefalte tilskudd med mindre man har blodprøver som viser noen mangler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dessuten skal man være litt forsiktig med å ukritisk putte i seg tilskudd man ikke trenger. Noen vitaminer kan man få for mye av, f.eks. A-vitamin som er fosterskadelig i alt for store mengder. Hvis man da spiser multivitamintilskudd uten å tenke over A-vitamin i kostholdet ved å feks begrense inntaket av leverpostei, så kan man fort havne over det anbefalte dagsinntaket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...