AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #1 Skrevet 2. april 2022 Jeg er 39 og vurderer å ta ingeniør i kjemi eller maskin til høsten. Jeg har arbeidserfaring innen offentlig administrasjon og turisme, altså ikke noe relevant til studiene. Vil det være vanskelig å få jobb og karriere når jeg er ferdig som 42- åring? Jeg vil ikke ta master, kun bachelor. Sliter med å få jobb og lønn som jeg ønsker nå. De masterutdanningene jeg kan tenke meg å ta nå er vanskelige å komme inn på da det er mange søkere og få plasser. Jeg har en bachelor fra før i humaniora. Andre som har tatt ingeniør i høyere alder? Anonymkode: 94d7c...7f9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #2 Skrevet 2. april 2022 Jeg ville ikke gjort det. Du har bare noen få år igjen på arbeidsmarket. Yngre, nyutdanna folk vil bli prioritert foran deg. Tror også du vil bli uglesett blant 18-19 åringene dersom du starter på nytt studie nå. Blir fort dårlig stemning.. Anonymkode: 54dfb...919
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #3 Skrevet 2. april 2022 Det er aldri for sent. Bedre å angre seg på ting du prøvde på enn på at du aldri prøvde.. Anonymkode: 1865c...13a 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #4 Skrevet 2. april 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville ikke gjort det. Du har bare noen få år igjen på arbeidsmarket. Yngre, nyutdanna folk vil bli prioritert foran deg. Tror også du vil bli uglesett blant 18-19 åringene dersom du starter på nytt studie nå. Blir fort dårlig stemning.. Anonymkode: 54dfb...919 Jeg tenker jeg har 30 år igjen av arbeidslivet og det er mer enn hva jeg har hatt. Takk for innspill! Anonymkode: 94d7c...7f9 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #5 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville ikke gjort det. Du har bare noen få år igjen på arbeidsmarket. Yngre, nyutdanna folk vil bli prioritert foran deg. Tror også du vil bli uglesett blant 18-19 åringene dersom du starter på nytt studie nå. Blir fort dårlig stemning.. Anonymkode: 54dfb...919 Hva har du røyka? De fleste som er rundt 40, har en 25-30 år igjen av arbeidslivet, med mindre det dreier seg om sykdom/tilstander som gjør at man ikke kan stå til normal pensjonsalder. Bare å kjøre på. Jeg studerte ikke ingeniør, men et annet teknisk studie, og de som var mer voksne på mitt studier var blant de som gjorde det veldig bra pga. motivasjon og så vidt meg bekjent fikk samtlige en relevant jobb etterpå. Anonymkode: 9fa76...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #6 Skrevet 2. april 2022 Synes du bør gjøre det, bare vær sikker på at du sjekker markedet for at det er greit å få jobb i det nye yrket. Man må sannsynlig jobbe til man er 70 i fremtiden, så det å bli ferdig i 40-årene gjør nok ingenting, 3 år er så lite av et liv. Jeg ble selv ferdig når jeg var 35, fikk fast jobb 🙂 Anonymkode: ecb76...745
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #7 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er aldri for sent. Bedre å angre seg på ting du prøvde på enn på at du aldri prøvde.. Anonymkode: 1865c...13a Generelt sett er jeg ikke enig i akkurat den tanken. Jeg vil heller angre på at jeg ikke aldri prøvde ekstremsport enn å prøve det, og potensielt bli skada for livet. Det var jo en litt ekstrem sammenligning i forhold til det ts vil prøve, men var bare den logikken jeg stussa over. Men til TS: Tror arbeidsmarkedet er bedre for maskin enn kjemi. Aller best er det for bygg og IT, hvis du interesserer deg for det da. Har du hatt kjemi før? Det er jo litt abstrakt, og lurt å ha hatt litt om det evt på vgs-nivå for å vite hva det dreier seg om. Anonymkode: 83d77...322
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #8 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er 39 og vurderer å ta ingeniør i kjemi eller maskin til høsten. Jeg har arbeidserfaring innen offentlig administrasjon og turisme, altså ikke noe relevant til studiene. Vil det være vanskelig å få jobb og karriere når jeg er ferdig som 42- åring? Jeg vil ikke ta master, kun bachelor. Sliter med å få jobb og lønn som jeg ønsker nå. De masterutdanningene jeg kan tenke meg å ta nå er vanskelige å komme inn på da det er mange søkere og få plasser. Jeg har en bachelor fra før i humaniora. Andre som har tatt ingeniør i høyere alder? Anonymkode: 94d7c...7f9 begynte på studier når jeg var 42, så null stress. Opplevde meg ekstremt mer ettertraktet nå enn da jeg var 25 for å si det slik. Anonymkode: aa909...751
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #9 Skrevet 2. april 2022 Jeg synes heller ikke 42 er gammelt! Men vær helt sikker på at det er et godt arbeidsmarked for folk med bachelorgrad innen det fagfeltet du skal studere. Det er leit å ofre 3 år på utdanning om du ikke får drømmejobben etterpå. Jeg jobber selv sammen med en del kjemiingeniører med både master- og doktorgrad, og ingen av de jobber med noe som er relevant for graden de tok. Anonymkode: 1f244...afb
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #10 Skrevet 2. april 2022 Ei venninne av meg gjorde det. Hun var ferdig i fjor og har hatt jobb hele tiden. Hun har også flere barn, yngste er 10 år. Arbeidsgivers fordel her er jo at hun mest sannsynlig er ferdig med småbarnsperioden. Det gjelder kanskje deg også? Da jeg tok ingeniør, var der flere 'eldre' studenter. Altså, fra mitt ståsted da var de eldre, i 40-årene. De hadde heller ikke problemer med å få seg en jobb etterpå. Anonymkode: 296b1...655
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #11 Skrevet 2. april 2022 Lånekassen støtter nå studenter opp til 50-års alderen, så det bør ikke være noe problem. Det har også blitt innført nylig et tilleggslån for studenter over 30 år, så jeg tror at vi kommer til å se en trend der vi får enda flere "eldre" studenter enn det vi allerede har. Bedre å prøve, enn å sitte og angre at man ikke har prøvd. Anonymkode: 95a2c...641 1
Gjest Lucius Skrevet 2. april 2022 #12 Skrevet 2. april 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville ikke gjort det. Du har bare noen få år igjen på arbeidsmarket. Yngre, nyutdanna folk vil bli prioritert foran deg. Tror også du vil bli uglesett blant 18-19 åringene dersom du starter på nytt studie nå. Blir fort dårlig stemning.. Anonymkode: 54dfb...919 Høh. Jeg gikk sammen med folk i alle aldre, noen var 60-70 år. Var aldri noen dårlig stemning der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå