AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #1 Skrevet 2. april 2022 Svigerinna pakket kofferten med personlige eiendeler å flyttet ut fra ektefellen for omlag 7 år sidan. Eksen fortsatte å bo i huset som dei bygde 2 år etter de giftet seg, og bor der framleis saman m/ sønnen på 32 år. Nå veit eg at det er ikkje uvanleg at ektefelle kan sitte i eit uskiftet bo v/ foreksempl. dødsfall, men undres på hvordan dette er i forbindelse med samlivsbrudd. ? Kanskje er det slik at ved samlivsbrudd så er det en tidsfrist / foreldelsesfrist idet å gjera krav på boet.? Anonymkode: 9ecd9...1e3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #2 Skrevet 2. april 2022 Det kalles ikke uskiftet bo i dette tilfellet. Anonymkode: 22191...14f 9 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #3 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det kalles ikke uskiftet bo i dette tilfellet. Anonymkode: 22191...14f Uskiftet bo : Da handler det om boskifte v/ dødsfall Anonymkode: 9ecd9...1e3 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #4 Skrevet 2. april 2022 Det heter ikke uskiftet bo ved samlivsbrudd, og det er fullt lovlig å la noen bo i huset en eier/er deleier av så lenge man ønsker. Anonymkode: 3a4ab...297 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #5 Skrevet 2. april 2022 Det er ikke noe bo, de har bare ikke fordelt enda. Ganske dumt igrunn, for hun aner jo ikke hvordan verdiene hennes forvaltes, men hun kan jo bare la mannen disponere det så lenge hun føler for det. Anonymkode: e1a7a...3ee 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #6 Skrevet 2. april 2022 Dette må jo påføre henne store økonomiske tap? Men godtar svigerinnen at eksmannen bor der? Betaler eksmannen leie til henne for hennes andel? Selv flyttet jeg ut fra ekssamboer (felles bolig 50/50 eierandel), han nektet å gjøre opp boet. Jeg endte med å kontakte advokat, som heller ikke kom noen vei med ekssamboer - advokaten bægjærte derfor tingretten om tvangsoppløsning av sameiet. Da ekssamboer fikk varsel om tvangssalg av boligen, gikk han likevel med på frivillig oppløsning - og jeg ble omside kvitt min eierandel/fikk utbetalt utbyttet! Anonymkode: 89d1c...72b 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #7 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette må jo påføre henne store økonomiske tap? Men godtar svigerinnen at eksmannen bor der? Betaler eksmannen leie til henne for hennes andel? Selv flyttet jeg ut fra ekssamboer (felles bolig 50/50 eierandel), han nektet å gjøre opp boet. Jeg endte med å kontakte advokat, som heller ikke kom noen vei med ekssamboer - advokaten bægjærte derfor tingretten om tvangsoppløsning av sameiet. Da ekssamboer fikk varsel om tvangssalg av boligen, gikk han likevel med på frivillig oppløsning - og jeg ble omside kvitt min eierandel/fikk utbetalt utbyttet! Anonymkode: 89d1c...72b Wow, for en idiot du var sammen med 🙈 Anonymkode: dcf7f...21d
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #8 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svigerinna pakket kofferten med personlige eiendeler å flyttet ut fra ektefellen for omlag 7 år sidan. Eksen fortsatte å bo i huset som dei bygde 2 år etter de giftet seg, og bor der framleis saman m/ sønnen på 32 år. Nå veit eg at det er ikkje uvanleg at ektefelle kan sitte i eit uskiftet bo v/ foreksempl. dødsfall, men undres på hvordan dette er i forbindelse med samlivsbrudd. ? Kanskje er det slik at ved samlivsbrudd så er det en tidsfrist / foreldelsesfrist idet å gjera krav på boet.? Anonymkode: 9ecd9...1e3 Godt spørsmål. Kravet frafaller vel når man venter i 7 år med å få sin del av boet. Ved brudd skal fordeling skje umiddelbart ellers kan du anse verdiene som tapt. Anonymkode: 18d30...fa0
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #9 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Wow, for en idiot du var sammen med 🙈 Anonymkode: dcf7f...21d Jepp, det var en grunn for at jeg flyttet.... Har aldri angret på det. Anonymkode: 89d1c...72b 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #10 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Godt spørsmål. Kravet frafaller vel når man venter i 7 år med å få sin del av boet. Ved brudd skal fordeling skje umiddelbart ellers kan du anse verdiene som tapt. Anonymkode: 18d30...fa0 Hvor finne du hjemmel for dette? 🤔 Eierskap i boligen er jo tinglyst, det spiller ingen rolle hvem som faktisk bor i boligen, og det er det samme med evt. bil. Når det gjelder løsøre så skal det jo godt gjøres å bevise hvem som er den rettmessige eier av gjenstandene etter så mange år, men i og med at vedkommende har flyttet derifra for mange år så er det vel ikke stort der hun har bruk for. Anonymkode: 3a4ab...297 6
Mt3 Skrevet 2. april 2022 #11 Skrevet 2. april 2022 Om boligen er felles eie så er det vanlig at den som har økonomi til det kjøper ut den andre. Men en kan også lage private avtaler om de begge klarer å være enige og ønsker at barn skal få lov til å bli i hjemmet. Om din svigerinne har rett på en del av boligens verdi og ønsker å få ut denne så er det merkelig å skulle vente i 7år på å kreve det, og om boligen hadde mer gjeld enn evt. verdi når hun gikk så er det jo ingenting å hente.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #12 Skrevet 2. april 2022 Det er ingen foreldelsefrist på familierettslige forhold, så i teorien kan en komme tilbake lenge etter og kreve skifte i boet. Anonymkode: e16fa...031 4
Gjest Skrevet 2. april 2022 #13 Skrevet 2. april 2022 Huset er et sameie og det er ingen krav om at sameier skal oppløses etter en bestemt tid.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #14 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dette må jo påføre henne store økonomiske tap? Men godtar svigerinnen at eksmannen bor der? Betaler eksmannen leie til henne for hennes andel? Selv flyttet jeg ut fra ekssamboer (felles bolig 50/50 eierandel), han nektet å gjøre opp boet. Jeg endte med å kontakte advokat, som heller ikke kom noen vei med ekssamboer - advokaten bægjærte derfor tingretten om tvangsoppløsning av sameiet. Da ekssamboer fikk varsel om tvangssalg av boligen, gikk han likevel med på frivillig oppløsning - og jeg ble omside kvitt min eierandel/fikk utbetalt utbyttet! Anonymkode: 89d1c...72b Han nektet m.a å skrive under seprasjonspapirer m.v, og en kverulant til eksmann. Hun en ettergjivende snill dame, og ettersom sønnen fortsatt bor i barndomshjemmet saman med faren så ønsket dama å ikkje "lage noko styr" " Han" eksen høres uttil å vera av samme kaliber som du opplevde fra din eks. Anonymkode: 9ecd9...1e3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #15 Skrevet 2. april 2022 Anonym Bruker0 skrev (26 minutter siden): Huset er et sameie og det er ingen krav om at sameier skal oppløses etter en bestemt tid. Dama vil med andre ord fortsatt ha eigedomsrett i sameiget / huset etter evntl. takst. Eller hun kan la de øvrige voksne borna får overført sin del av arven. Anonymkode: 9ecd9...1e3
Frisk Skrevet 2. april 2022 #16 Skrevet 2. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Han nektet m.a å skrive under seprasjonspapirer m.v, og en kverulant til eksmann. Hun en ettergjivende snill dame, og ettersom sønnen fortsatt bor i barndomshjemmet saman med faren så ønsket dama å ikkje "lage noko styr" " Han" eksen høres uttil å vera av samme kaliber som du opplevde fra din eks. Anonymkode: 9ecd9...1e3 Ja, oppfordre henne til å engasjere advokat! Hun har jo kapital i felles bolig, som er låst mot hennes vilje. Har hun fått kjøpt ny bolig, eller leier hun? Mulig hindrer denne situasjonen henne å få lån til ny bolig? I tillegg har hun ikke disponerbar egenkapital...? Hun skatter også for boligen, som sekundærbolig... Hun blir påført store økonomiske tap! Sønnen er jo voksen, ønsker han å bli boende, kan kanskje han kjøpe morens andel? Endret 2. april 2022 av Frisk 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #17 Skrevet 2. april 2022 Frisk skrev (5 minutter siden): Ja, oppfordre henne til å engasjere advokat! Hun har jo kapital i felles bolig, som er låst mot hennes vilje. Har hun fått kjøpt ny bolig, eller leier hun? Mulig hindrer denne situasjonen henne å få lån til ny bolig? I tillegg har hun ikke disponerbar egenkapital...? Hun skatter også for boligen, som sekundærbolig... Hun blir påført store økonomiske tap! Sønnen er jo voksen, ønsker han å bli boende, kan kanskje han kjøpe morens andel? Hun flyttet ut og leier (hybelleilighet hos familie) Eksen tok forøvri opp lån umiddelbart etter hun flyttet ut for å hjelpe sønnen til div. maskiner /utsyr , og dama var "blåøyd" nok til å skrive under på dem m/ pant i boligen. Anonymkode: 9ecd9...1e3
Gjest Skrevet 2. april 2022 #18 Skrevet 2. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dama vil med andre ord fortsatt ha eigedomsrett i sameiget / huset etter evntl. takst. Eller hun kan la de øvrige voksne borna får overført sin del av arven. Anonymkode: 9ecd9...1e3 Ja, hun har fortsatt eiendomsrett til sameiet/huset og kan overføre sin del til hvem hun vil. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-6 Endret 2. april 2022 av Gjest Lagt til lenke
Frisk Skrevet 2. april 2022 #19 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hun flyttet ut og leier (hybelleilighet hos familie) Eksen tok forøvri opp lån umiddelbart etter hun flyttet ut for å hjelpe sønnen til div. maskiner /utsyr , og dama var "blåøyd" nok til å skrive under på dem m/ pant i boligen. Anonymkode: 9ecd9...1e3 Huff, dette er jo bare tragisk! Ta en alvorsprat med henne, forklar henne konsekvensene (økonomisk tap, at hun er fastlåst/styrt av eksmann - og forsåvidt sønnen) og at hun kunne hatt det så mye bedre ved å få økonomisk selvstendighet - som å kjøpe ny bolig.... 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #20 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Han nektet m.a å skrive under seprasjonspapirer m.v, og en kverulant til eksmann. Hun en ettergjivende snill dame, og ettersom sønnen fortsatt bor i barndomshjemmet saman med faren så ønsket dama å ikkje "lage noko styr" " Han" eksen høres uttil å vera av samme kaliber som du opplevde fra din eks. Anonymkode: 9ecd9...1e3 Hun kan kreve offentlig skifte. Sønnen kan jo fortsatt bo der, det blir jo styr uansett om sønnen bor der eller ikke. Anonymkode: e16fa...031
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå