Gå til innhold

Når du trives i jobben, men samarbeidet med nærmeste kollega er belastende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives veldig godt i jobben, og får utelukkende gode tilbakemeldinger. Faktisk så gode at arbeidsplassen får et bedre rykte pga meg.

Hun jeg jobber tettest med, har lengre erfaring enn meg. Er god på mye, men mangler oversikten og strukturen. Dette er nok ikke synlig for andre, da jeg i 2 år har sørget for at alt blir levert. I et større prosjekt vi hadde, tok jeg over 80% av jobben. Og fikk ikke en gang en takk. Vi har klart definerte oppgaver, og hun var enig i at jeg hadde tatt en uforholdsmessig stor del av denne jobben. 

Nå har hun i tillegg fått 2 klager fra kunder. Klager som går direkte på profesjonalitet, og som ledelsen har tatt hånd om. I tillegg har kunder meldt tilbake til meg om mindre ting gjennom siste året, i langt større omfang enn det som er normalt. Der jeg har ordnet opp for henne. Burde jeg melde noe av dette videre til ledelsen? Eller er det ukollegialt?

Jeg vurderer nå å søke meg bort fra jobben, en jobb som jeg trives i og mestrer bra, om ikke hun blir omplassert. Men vet at hun ønsker å jobbe akkurat der vi er nå, og at mye vil rakne for henne om hun blir flyttet. For kundene og bedriften sin del er det beste at jeg blir, men jeg vil også fungere andre steder. 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: a8fe5...f7a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt opp saken med ledelsen. Høres ut som de tjener på å beholde deg. Dessverre er det ikke nok å ønske og jobbe et sted, man må prestere også. 

Anonymkode: 3b8aa...808

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde tatt opp saken med ledelsen. Høres ut som de tjener på å beholde deg. Dessverre er det ikke nok å ønske og jobbe et sted, man må prestere også. 

Jeg er lite i tvil om hva som vil lønne seg for bedriften. 

Men... Denne kollegaen var også i en sak da hun jobbet tett på en annen kollega. (Grunnen til at hun ble plassert sammen med meg?) Og gikk veldig hardt ut da ledelsen måtte ta tak i dette, så jeg tror ledelsen er litt redde for å ta tak i dette. Men uansett må det vel være best å beholde den som fungerer i jobben? 

Denne damen er godt likt av dem som ikke jobber tett på. 

Skrevet (endret)

Du må jo melde fra om missfornøyde kunder og hva de klager over. Du bør også redegjøre for hva du gjør av hennes arbeidsoppgaver! Hvordan ender du opp med å ta dem?

Litt direkte her, det er veldig grenseoverskridende å vade inn og overta en kollegas arbeidsoppgaver uten videre! Dels skaper det en dårlig relasjon til denne, du viser med handling at hun ikke duger, dels dekker du over en reell situasjon om det faktisk er sånn at du er nødt til å ta det for ellers blir det ikke gjort. Du tilrettelegger da for hennes manglende innsats!

Som sjef (ja, jeg er faktisk en) så ville jeg ikke likt å oppleve dette. Jeg ville trengt opplysningene om hennes reelle arbeidskapasitet og kundehåndtering for å kunne ta rett besluttning i forhold til bemanning.

Jeg råder deg til å be om et møte med din sjef. Si at du har tatt deg i å gå lengre enn du burde i å dekke opp da du opplevde behovet som sterkt. Men du innser at dette er usunt for bedriften, og ønsker derfor å belyse det hele. På prosjekt X har du i tillegg til egne oppgaver a-f også tatt ansvaret for oppgaver g-i, så kollega gjorde oppgave j. 
Du gar fått følgende tilbakemeldinger og klager fra kunder som er håndtert fortløpende.

Du innser at dette ikke er optimalt, og vil derfor få leders innspill på hva dere skal gjøre framover.

Om sjefen din tar tak i dette, fint. 
Om det feies under teppet, søk ny jobb! 

Endret av Juniper
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk sjelden at ledelsen evner å ta fatt i medarbeidere som ikke leverer. Jeg hadde ikke gått til ledelsen med mindre du har sett flere gode eksempler på hvordan lignende saker er håndtert. Bedre å finne seg en jobb med flinke kollegaer som er en fryd å jobbe med. 

Anonymkode: 952f6...ea9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med det stillingsvernet vi har i Norge så blir det ofte dessverre slik at man bare må slutte og finne en ny jobb om man kommer opp i slike situasjoner. Mens den udugelige blir ved sin lest.. 

Anonymkode: 860cd...045

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Juniper skrev (1 minutt siden):

Du må jo melde fra om missfornøyde kunder og hva de klager over. Du bør også redegjøre for hva du gjør av hennes arbeidsoppgaver! Hvordan ender du opp med å ta dem?

Litt direkte her, det er veldig grenseoverskridende å vade inn og overta en kollegas arbeidsoppgaver uten videre! Dels skaper det en dårlig relasjon til denne, du viser med handling at hun ikke duger, dels dekker du over en reell situasjon om det faktisk er sånn at du er nødt til å tadet for ellers blir det ikke gjort. Du tilrettelegger da for hennes manglende innsats!

Som sjef (ja, jeg er faktisk en) så ville jeg ikke likt å oppleve dette. Jeg ville trengt opplysningene om hennes reelle arbeidskapasitet og kundehåndtefing for å kunne ta rett besluttning i forhold til bemanning.

Jeg råder deg til å be om et møte med din sjef. Si at du har tatt deg i å gå lengre enn du burde i å dekke opp da du opplevde behovet som sterkt. Men du innser at dette er usunt for bedriften, og ønsker derfor å belyse det hele. På prosjekt X har du i tillegg til egne oppgaver a-f også tatt ansvaret for oppgaver g-i, så kollega gjorde oppgave j. 
Du gar fått følgende tilbakemeldinger og klager fra kunder som er håndtert fortløpende.

Du innser at dette ikke er optimalt, og vil derfor få leders innspill på hva dere skal gjøre framover.

Takk for svar. Ledelsen er informert om prosjekt X, og at kollegaen da tok veldig lite av jobb og ansvar. (Men løste dette med å gi meg uforholdsmessig mye overtid). Var da mest fornøyde med at kunde ga gode tilbakemeldinger på totalen.

De er også informert om hver tydelige klage. Jeg loggfører dem i internsystem. Og de 2 siste gikk altså direkte til ledelsen. 

Tror ledelsen er redde for å miste noen, da det er vanskelig å rekruttere kompetansen vår. Og når jeg ser det sort på hvitt, er det lett å se hva den logiske løsningen er. Men så er vi jo mennesker. Og mye mer enn det som kommer frem på papiret. Og denne personen har jo også gode sider.

Kjenner bare at jeg mister motivasjon av å jobbe for mye, og at dette samarbeidet ikke er bra for meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Ledelsen er informert om prosjekt X, og at kollegaen da tok veldig lite av jobb og ansvar. (Men løste dette med å gi meg uforholdsmessig mye overtid). Var da mest fornøyde med at kunde ga gode tilbakemeldinger på totalen.

De er også informert om hver tydelige klage. Jeg loggfører dem i internsystem. Og de 2 siste gikk altså direkte til ledelsen. 

Tror ledelsen er redde for å miste noen, da det er vanskelig å rekruttere kompetansen vår. Og når jeg ser det sort på hvitt, er det lett å se hva den logiske løsningen er. Men så er vi jo mennesker. Og mye mer enn det som kommer frem på papiret. Og denne personen har jo også gode sider.

Kjenner bare at jeg mister motivasjon av å jobbe for mye, og at dette samarbeidet ikke er bra for meg.

Godt å høre at du har håndtert dette skikkelig. Jeg ble litt usikker da jeg leste innlegget ditt. Det kan tolkes på ulike måter.

Om ledelsen ikke er villig til å forholde seg til at hun «ikke virker» så rissikerer de jo helt klart å miste din kompetanse, og sitte igjen med ubrukelig kompetanse! Så forstår ikke at de leker struts!

Din lojalitet er til deg selv her! Ingen andre går den ekstra mila for deg! Og når det ikke er vilje til å håndtere dette skikkelig så er det ikke mye vilje til å ivareta deg heller! Finn deg en ny jobb! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at du omformulerer deg slik at det ikke kan spores tilbake til bransjen du egentlig jobber i? 

Isåfall kan det være jeg kjenner til saken din TS og da bør du være tålmodig, det vil bli bedre når vedkommende kommer ut av krisen som har vedvart i vedkommende sitt privatliv siden hun startet. Hvis dette er denne saken så er jo du god på å forstå mennesker og vet nok innerst inne at det vil løse seg når krisen går over. Men da må du holde ut litt til.

Anonymkode: b71a4...d28

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Juniper skrev (11 minutter siden):

Godt å høre at du har håndtert dette skikkelig. Jeg ble litt usikker da jeg leste innlegget ditt. Det kan tolkes på ulike måter.

Om ledelsen ikke er villig til å forholde seg til at hun «ikke virker» så rissikerer de jo helt klart å miste din kompetanse, og sitte igjen med ubrukelig kompetanse! Så forstår ikke at de leker struts!

Din lojalitet er til deg selv her! Ingen andre går den ekstra mila for deg! Og når det ikke er vilje til å håndtere dette skikkelig så er det ikke mye vilje til å ivareta deg heller! Finn deg en ny jobb! 

Man skal aldri dekke over andres manglende arbeidsinnsats, det slår bare tilbake på en selv til slutt, for når man har gjort dette lenge, så blir det også en forventning om at man skal gjøre det. Det har jeg lært på dyrekjøpt måte, aldri mer. Så for min del så blir ansvaret tatt der det hører hjemme med en gang, dvs. hos den som faktisk har ansvaret og evt. ledelsen hvis kollegaen ikke lytter til meg. Jeg pleier først å sende e-post til den det gjelder først, og får jeg ikke svar og en periode der jeg ser at h*n tar tak i sitt eget, så går neste e-post med cc til ledelsen. Hvis det heller ikke hjelper, så er neste skritt møte med kollega og ledelse. Hvis det heller ikke hjelper så er det møte med toppledelse. Hjelper ikke det heller så er det varsel om arbeidsrettslige skritt med tanke på arbeidsmiljø og samarbeid. 

Anonymkode: d229f...4c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Juniper skrev (42 minutter siden):

Takk for svar! Er nok litt vag, spesielt i hovedinnlegg. Tror jeg har gjort det meste formelt riktig, men har nok i enkeltsituasjoner strukket meg litt for langt. Tatt ting direkte med henne, heller enn å informere ledelsen. Så skjerper hun seg en kort periode, men faller fort tilbake i gamle spor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kan det være at du omformulerer deg slik at det ikke kan spores tilbake til bransjen du egentlig jobber i? 

Isåfall kan det være jeg kjenner til saken din TS og da bør du være tålmodig, det vil bli bedre når vedkommende kommer ut av krisen som har vedvart i vedkommende sitt privatliv siden hun startet. Hvis dette er denne saken så er jo du god på å forstå mennesker og vet nok innerst inne at det vil løse seg når krisen går over. Men da må du holde ut litt til.

Ser ikke denne vinklingen i min sak. Heldigvis. Her er det ingen krise, heller en som har hatt en mer avslappet jobbhverdag enn lønnen skulle tilsi. Men som på denne måten trives i yrket, og bidrar mye i det uformelle, sosiale miljøet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! Er nok litt vag, spesielt i hovedinnlegg. Tror jeg har gjort det meste formelt riktig, men har nok i enkeltsituasjoner strukket meg litt for langt. Tatt ting direkte med henne, heller enn å informere ledelsen. Så skjerper hun seg en kort periode, men faller fort tilbake i gamle spor.

Og det er da du må involvere hennes nærmeste leder. Du har allerede forsøkt å gjøre noe direkte med henne, noe som jeg syntes er et riktig første steg. Men når det ikke har hjulpet, så må du ikke være så redd for å ta det videre. Om det blir litt misnøye får det bare være, for du må først og fremst tenke på deg selv og din egen jobb, ikke andres. 

Anonymkode: d229f...4c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er lite i tvil om hva som vil lønne seg for bedriften. 

Men... Denne kollegaen var også i en sak da hun jobbet tett på en annen kollega. (Grunnen til at hun ble plassert sammen med meg?) Og gikk veldig hardt ut da ledelsen måtte ta tak i dette, så jeg tror ledelsen er litt redde for å ta tak i dette. Men uansett må det vel være best å beholde den som fungerer i jobben? 

Denne damen er godt likt av dem som ikke jobber tett på. 

Jeg har vært i en lignende situasjon selv. Til slutt sa jeg til ledelsen at jeg kom til å slutte hvis den kollegaen som forsuret miljøet ble værende i jobben. Og det hadde ikke trengt å være slik hvis vedkommende hadde blitt "holdt litt mer i ørene". Ledelsen var nok ikke klar over hvor ille det var dog.

Du kan jo si at du kommer til å slutte hvis du må fortsette å jobbe tett med vedkommende, så får ledelsen ta valget mellom deg og kollegaen din. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser ikke denne vinklingen i min sak. Heldigvis. Her er det ingen krise, heller en som har hatt en mer avslappet jobbhverdag enn lønnen skulle tilsi. Men som på denne måten trives i yrket, og bidrar mye i det uformelle, sosiale miljøet.

Ok, skjønner! Da høres det ut som de andre rådene her er gode råd. 

AnonymBruker
Skrevet
Juniper skrev (11 timer siden):

Litt direkte her, det er veldig grenseoverskridende å vade inn og overta en kollegas arbeidsoppgaver uten videre! Dels skaper det en dårlig relasjon til denne, du viser med handling at hun ikke duger, dels dekker du over en reell situasjon om det faktisk er sånn at du er nødt til å ta det for ellers blir det ikke gjort. Du tilrettelegger da for hennes manglende innsats!

Som sjef (ja, jeg er faktisk en) så ville jeg ikke likt å oppleve dette. Jeg ville trengt opplysningene om hennes reelle arbeidskapasitet og kundehåndtering for å kunne ta rett besluttning i forhold til bemanning.

Så lenge du både har tatt dette opp direkte med kollegaen, meldt inn avvik og ellers fulgt opp hendelsene (informert ledelse etc.) som ikke ble håndtert som de skulle av din kollega, så er jeg enig i at neste steg er et møte der du stiller krav om at dette blir skikkelig tatt tak i da situasjonen over tid har blitt uholdbar for deg. Synes råder over her er godt!

Anonymkode: dfd34...21a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men hvordan mener du at det er «heldigvis» at det ikke dreier seg om en krise i livet til vedkommende? For hvis det var noe forbigående hadde vel det vært bedre?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men hvordan mener du at det er «heldigvis» at det ikke dreier seg om en krise i livet til vedkommende? For hvis det var noe forbigående hadde vel det vært bedre?

Krise i livet er vel strengt tatt ikke en positiv ting? Å få en oppstrammer på jobb er en liten ting i forhold. Spør du meg.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2022 den 0.01):

Krise i livet er vel strengt tatt ikke en positiv ting? Å få en oppstrammer på jobb er en liten ting i forhold. Spør du meg.

Men du svarer ikke på det jeg spør om, med hensyn til jobben er jo det en forbigående sak :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber med noe helt annet enn deg. Men på generelt grunnlag: Om du sladrer på kollega vil du forsurne relasjonen mellom dere. Hadde ikke giddet det om du må jobbe fast og tett på henne. Det er dessuten ikke OK å gjøre om du ikke har tatt det på laveste instans FØR du prater med sjefen, dvs: Prate med kollegaen. Så får hun tid å skjerpe seg! Jeg slutter i jobben om jeg går lei av kollegaer og det føles uholdbart😅 Det er vanskelig få noen sparket eller flyttet

Anonymkode: 6cda4...140

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...