Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget mitt er at det meste av hvitevarer etc har en levetid på minst 10 år da skal ikke en person som skal bo der ett år dekke mer enn en liten brøkdel av dette.
Og dersom et dørhåndtak blir ødelagt etter hun har brukt det i en uke skal hun da ikke være med å dekke den kostnaden. 

Anonymkode: 0739f...dd1

Oppskriften på et lykkelig samboerskap - millimeterøkonomi 🤷‍♀️

Anonymkode: 748e2...fc9

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener noen her at damer skal få bo gratis bare for at de er damer?

Jeg aner ikke hvorfor de mener damer ikke skal betale husleie, mens mannfolk skal betale husleie. Det må du nesten spørre dem om.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noen som mener det ja, selv synes jeg det burde holde å dele rente og felleskostnadene dersom vedkommende bare skal bo der i kort tid for å se om de fungerer som samboere. 

Vedlikehold/oppussing bør dekkes av den parten som eier leiligheten, men om man skal ha en deling på dette er ikke 50/50 rettferdig. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (18 minutter siden):

Jeg aner ikke hvorfor de mener damer ikke skal betale husleie, mens mannfolk skal betale husleie. Det må du nesten spørre dem om.

Det er vel ikke de samme som svarer, da.

Jeg svarer alltid det samme. Ingen skal bo gratis. Låneutgifter er irrelevante, for det skal ikke ha noe å si for den som flytter inn hvor flink den som eier har vært til å spare. Markedsleie er et godt utgangspunkt. Den dekker alle kostnader, også egenkapital. Så kan man vurdere en kjæresterabatt, evt en skjevfordeling ut fra inntekt.

Det sies at den som eier ikke skal tjene på kjæresten. Men skal den som flytter inn gjøre det? Redusert kostnad er også å tjene.

Anonymkode: 50527...159

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel ikke de samme som svarer, da.

Jeg svarer alltid det samme. Ingen skal bo gratis. Låneutgifter er irrelevante, for det skal ikke ha noe å si for den som flytter inn hvor flink den som eier har vært til å spare. Markedsleie er et godt utgangspunkt. Den dekker alle kostnader, også egenkapital. Så kan man vurdere en kjæresterabatt, evt en skjevfordeling ut fra inntekt.

Det sies at den som eier ikke skal tjene på kjæresten. Men skal den som flytter inn gjøre det? Redusert kostnad er også å tjene.

TS tenker jo på å kjøpe noe eget for å leie ut i den tiden hun bor med kjæresten. Er ikke sikkert hun vil få nok leieinntekt til å dekke alle sine kostnader.
Mener du da at hun skal betale halve markedsleie prisen til kjæresten som da vil tjene greit på å ha henne boende? En kjæreste er da ikke en leieboer man skal tjene penger på. 

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo veldig Ann på forhold å situasjon. Min samboer betaler mer en meg på bokostnader da han har mye høyere inntekt en meg. Jeg har gitt han et beløp jeg har mulighet til å betale på bokostnader med min økonomi. Så har han fått velge utifra det hvor mye han er villig til å betale får å ha eventuellt større finere leilighet :) vet jo også om folk som tx har en felleskonto der de setter inn 50% av innkomst hver å bruker dette til feller utgifter får boplass osv.. Dere må bare bli enige om noe som fungerer får begge. Å være villige til å møte hverandre i midten :)

AnonymBruker
Skrevet
Karma91 skrev (2 minutter siden):

Kommer jo veldig Ann på forhold å situasjon. Min samboer betaler mer en meg på bokostnader da han har mye høyere inntekt en meg. Jeg har gitt han et beløp jeg har mulighet til å betale på bokostnader med min økonomi. Så har han fått velge utifra det hvor mye han er villig til å betale får å ha eventuellt større finere leilighet :) vet jo også om folk som tx har en felleskonto der de setter inn 50% av innkomst hver å bruker dette til feller utgifter får boplass osv.. Dere må bare bli enige om noe som fungerer får begge. Å være villige til å møte hverandre i midten :)

Har man barn mener jeg det er greit at den parten som tjener best betaler mer av kostnadene av en økt levestandard feks mer til mat, klær, ferie, ting barna trenger. 
Bolig bør man da kanskje fordele i % utfra inntekt feks 60/40. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette skal jo dere bli enige om, vi har ikke noe med dette å gjøre.

Uansett, ikke så  mange som passer som samboere :) Det ser vi av svarene her inne, bo alene er det best.

Anonymkode: a0bbb...58d

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har man barn mener jeg det er greit at den parten som tjener best betaler mer av kostnadene av en økt levestandard feks mer til mat, klær, ferie, ting barna trenger. 
Bolig bør man da kanskje fordele i % utfra inntekt feks 60/40. 

Selvfølgelig. Men er jo som sakt opp til hver enkelt forhold å hva den enkelte har råd til :) alle har sin max sum på hva som er mulig å legge inn i boutgifter. Å dette må den som tjener mest ta  betraktning når man bor med den andre. Ikke rettferdig at den ene ikke kan gå handle mat forde det ikke er penger på konto xD

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hybel 😂 her jeg bor får man knapt en hybel for 4000-5000. Og kvinnefella som de skriver her… om du er i fella noen få måneder så gjør ikke det noe. Det koster å bo uansett hvor.

Anonymkode: eda09...fd5

4-5000 var vel bare lånet?

AnonymBruker
Skrevet
Karma91 skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig. Men er jo som sakt opp til hver enkelt forhold å hva den enkelte har råd til :) alle har sin max sum på hva som er mulig å legge inn i boutgifter. Å dette må den som tjener mest ta  betraktning når man bor med den andre. Ikke rettferdig at den ene ikke kan gå handle mat forde det ikke er penger på konto xD

Det er jeg enig i dersom den med best inntekt vil leie noe dyrere. Eier man er det mulig å fordele boligen i % slik at det passer begges lommebok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette skal jo dere bli enige om, vi har ikke noe med dette å gjøre.

Uansett, ikke så  mange som passer som samboere :) Det ser vi av svarene her inne, bo alene er det best.

Anonymkode: a0bbb...58d

Hva mener du er den beste løsningen da? Du vet hva som passer best for samboere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Akkurat nå bor jeg billig hos foreldrene mine men det er på tide at jeg flytter ut ganske snart. 

Jeg har sagt til kjæresten min at jeg ønsker å kjøpe meg inn da jeg står mye tryggere da, men det synes han er for tidlig. Planen er at jeg betaler 50% av mat, strøm, vann, fellesutgifter osv. Hvor mye er det rimelig at jeg betaler utenom for å bo der? For han har sagt at jeg må være med på å betale lånet, altså leien og han har funnet ut at det blir rundt 4000-5000 mnd! 😬. Det er en veldig liten leiligheten (vet ikke hvor mange kvadratmeter, minner om et hotellrom ) med kun ett soverom (bare såvidt plass til en dobbeltseng) og en knøttliten bod, så det er ingen mulighet for "personlig space". Stue og kjøkken er også veldig lite. Synes det var veldig dyrt for så lite plass. 

Er bare så utrolig redd for at jeg kommer til å tape mye på det hvis vi gjør det slutt. Og hvertfall når jeg ikke får lov til å kjøpe meg inn. Men samtidig bør jeg jo betale noe for å bo der. Fikk bare litt hakeslepp når han kom med forslag til beløpet 😅

Er det smart å ta opp lån og kjøpe meg en egen leilighet som jeg leier ut samtidig som jeg leier hos han? Er bare så redd for at jeg står der med ingenting hvis han kaster meg ut.

Anonymkode: fa151...a0d

Da mannen min flytter inn til meg i min leilighet betalte han hverken leie eller strøm. Det tok jeg siden det var MIN leilighet. Han kjøpte derimot mat, oppvaskmaskin, ny tørketrommel osv etterhvert vi trengte det. At han sto for mat var liksom leia hans. Hadde aldri latt han «kjøpe seg inn» i min leilighet så tidlig i forholdet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Spot on. Er det rart 50% av ekteskap ender i skilsmisse eller.. 

AnonymBruker
Skrevet
Mamajune11 skrev (1 minutt siden):

Da mannen min flytter inn til meg i min leilighet betalte han hverken leie eller strøm. Det tok jeg siden det var MIN leilighet. Han kjøpte derimot mat, oppvaskmaskin, ny tørketrommel osv etterhvert vi trengte det. At han sto for mat var liksom leia hans. Hadde aldri latt han «kjøpe seg inn» i min leilighet så tidlig i forholdet. 

Kjøper seg ikke inn i leilighet ved å dekke bokostnader ( renter, strøm etc) Men synes ikke TS skal betale avdrag da det i prinsippet er sparing. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ts og kjæresten leier noe sammen, og han leier ut sin leilighet, vil resultatet i praksis bli det samme som hvis hun betalte ham halv markedsleie. Ville folk protestert like vilt da?

Skrevet

Akkurat nå bor jeg billig hos foreldrene mine men det er på tide at jeg flytter ut ganske snart. 

Jeg har sagt til kjæresten min at jeg ønsker å kjøpe meg inn da jeg står mye tryggere da, men det synes han er for tidlig. Planen er at jeg betaler 50% av mat, strøm, vann, fellesutgifter osv. Hvor mye er det rimelig at jeg betaler utenom for å bo der? For han har sagt at jeg må være med på å betale lånet, altså leien og han har funnet ut at det blir rundt 4000-5000 mnd! 😬. Det er en veldig liten leiligheten (vet ikke hvor mange kvadratmeter, minner om et hotellrom ) med kun ett soverom (bare såvidt plass til en dobbeltseng) og en knøttliten bod, så det er ingen mulighet for "personlig space". Stue og kjøkken er også veldig lite. Synes det var veldig dyrt for så lite plass. 

Er bare så utrolig redd for at jeg kommer til å tape mye på det hvis vi gjør det slutt. Og hvertfall når jeg ikke får lov til å kjøpe meg inn. Men samtidig bør jeg jo betale noe for å bo der. Fikk bare litt hakeslepp når han kom med forslag til beløpet 😅

Er det smart å ta opp lån og kjøpe meg en egen leilighet som jeg leier ut samtidig som jeg leier hos han? Er bare så redd for at jeg står der med ingenting hvis han kaster meg ut.

5K i mnd er ingenting. Gå på Finn å sjekk leieprisene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mamajune11 skrev (4 minutter siden):

Spot on. Er det rart 50% av ekteskap ender i skilsmisse eller.. 

Nettopp derfor bør man ikke gå i den klassiske «kvinnefella».
Der man bidrar til fellesøkonomien, men ikke eier noenting den dagen forholdet tar slutt. Har man da betalt for dyr oppussing på andre  sin bolig, og betalt ned andre sin gjeld uten noen egne verdier kan man angre på at man var så dum. 

• Liker 2
Skrevet

Helt ærlig burde du skaffe deg egen leilighet, bo alene en stund. Ikke flytt rett fra mamma til mann. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp derfor bør man ikke gå i den klassiske «kvinnefella».
Der man bidrar til fellesøkonomien, men ikke eier noenting den dagen forholdet tar slutt. Har man da betalt for dyr oppussing på andre  sin bolig, og betalt ned andre sin gjeld uten noen egne verdier kan man angre på at man var så dum. 

Kusinen min gikk rett i den. Betalte ned store deler av fyren sitt lån, så en dag var døra låst. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...