Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå bor jeg billig hos foreldrene mine men det er på tide at jeg flytter ut ganske snart. 

Jeg har sagt til kjæresten min at jeg ønsker å kjøpe meg inn da jeg står mye tryggere da, men det synes han er for tidlig. Planen er at jeg betaler 50% av mat, strøm, vann, fellesutgifter osv. Hvor mye er det rimelig at jeg betaler utenom for å bo der? For han har sagt at jeg må være med på å betale lånet, altså leien og han har funnet ut at det blir rundt 4000-5000 mnd! 😬. Det er en veldig liten leiligheten (vet ikke hvor mange kvadratmeter, minner om et hotellrom ) med kun ett soverom (bare såvidt plass til en dobbeltseng) og en knøttliten bod, så det er ingen mulighet for "personlig space". Stue og kjøkken er også veldig lite. Synes det var veldig dyrt for så lite plass. 

Er bare så utrolig redd for at jeg kommer til å tape mye på det hvis vi gjør det slutt. Og hvertfall når jeg ikke får lov til å kjøpe meg inn. Men samtidig bør jeg jo betale noe for å bo der. Fikk bare litt hakeslepp når han kom med forslag til beløpet 😅

Er det smart å ta opp lån og kjøpe meg en egen leilighet som jeg leier ut samtidig som jeg leier hos han? Er bare så redd for at jeg står der med ingenting hvis han kaster meg ut.

Anonymkode: fa151...a0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pass deg for kvinnefella. Ikke betal ned på lånet hans. Dere kan jo være særboere inntil videre hvis han synes det er for tidlig at du kjøper deg inn. 

Anonymkode: c5780...d79

• Liker 31
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må du betale for å bo, ikke bare halvparten av mat/strøm/løpende utgifter. Det er svært dyrt å bo nå. Når du flytter hjemmefra blir det en brå overgang. Anbefaler deg at dere lager en samboerkontrakt. Som f.eks sier noe knapt du kan kjøpe deg inn om ett år, og at evt noe av leien kan bli din nedbetaling når du kjøper deg inn. 

Om 4-5 tusen er riktig pris for en liten leilighet er vanskelig å si når vi ikke vet markedsleie for hele boligen. Men du burde betale halvparten av markedsleie for leiligheten med samboerrabatt. 

det er også vanskelig å si om du burde kjøpe en annen leilighet å leie ut med den informasjonen du har gitt.

Anonymkode: d0c22...da1

• Liker 3
Skrevet

Hva koster det å leie noe tilsvarende? Du bør jo betale godt under halvparten av det. Samtidig mer enn bare halvparten av strøm og diverse faste utgifter. 

Med tanke på hvor liten leiligheten er så er det ikke sikkert at det er smart å flytte inn. Om dere blir gående omtrent oppå hverandre kan det tære på forholdet. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det fornuftige er at dere tar og trekker nedbetaling av fellesgjeld ut av felleskostnaden, og så betaler du 50% av det. Da er du med på å betale alt det andre som er inkludert i FK, f eks strøm, varmt vann, forsikring, vedlikehold osv. Men ikke felles gjeld. Denne nedbetaler han som 100% eier av boligen. Det er han som får fortjeneste ved et salg for at denne blir lavere.

Utover det er det naturlig å betale din andel av mat, strøm og andre utgifter som er i en normal husholdning. Det mest praktiske er å opprette en felles konto, og overføre et fast beløp hver måned til betaling av løpende utgifter. Da vil begge ha oversikt over bruken, og du vil ikke betale for mer enn du får. Blir det slutt mellom dere, deler dere 50/50 av det som står på den kontoen. Husk å ha kontrakt på denne felles kontoen, dvs hva den skal brukes til og hvordan dere skal gjøre ved opphør av kontoen/forholdet!!!!

Angående det å kjøpe en leilighet for utleie, så ville jeg heller sagt at da er det bedre at du kjøper noe og bor der selv mens dere finner ut om forholdet er liv laga. Du betaler ganske mye skatt av sekundærbolig. Og siden du virker ung, så er du kanskje ikke klar for ansvaret en utleiebolig medfører.

Anonymkode: 30fc6...ee2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At dere deler på alle utgifter er helt riktig, men du skal ikke betale ned på hans lån! Hva får du igjen for det om det blir slutt?

Det er veldig slitsomt å bo sammen på en så liten plass. Ting kan skjære seg veldig fort når man er så oppi hverandre.

Jeg ville ventet med å flytte sammen. 

Anonymkode: 72617...01c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal betale halv markedsleie skal du ikke betale halvparten av fellesutgiftene i tillegg. De er jo som regel inkludert i markedsleien.

Hvor mye lån han har er irrelevant. Egenkapital har også en kostnad, og den reflekteres i markedsleien.

Anonymkode: 50527...159

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke betal ned på lånet hans! Det er kvinnefellen. Kjøp ditt eget. Ikke flytt sammen med han, han ser på forholdet som en økonomisk gevinst.

Anonymkode: 73a77...a6f

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville ALDRI gått med på noe annet enn følgende: Du betaler halvparten av RENTEkostnadene på lånet. IKKE noe annet. Tipper dette kan vel være rundt en tusenlapp eller to i måneden? Selvsagt avhengig av lån osv, men hvis jeg estimerer et lån på 1,5 til 2,5 mill?
En leie på en tusenlapp eller to er mer enn fair.

I tillegg betaler du selvsagt halvparten av strøm og internett, kanskje oppmot halvparten av mat såfrem han ikke er en bodybuilder med udesvanlig dyre vaner, Du bør også betale noe av fellesutgiftene, her må dere se litt nærmere på hva det faktisk er. Det som går til trappevask, felles strøm, osv er selvsagt helt innafor. Det er IKKE innafor at du skal betale ned på felleslånet. Kun evt halvparten av renteutgiftene. Halvparten av forsikring, og disse boutgiftene.

Hvis jeg skyter fra hofta kan jeg tenke meg at en rettferdig totalpakke vil være en tusenlapp eller to i leie, halvapart av strøm kanskje gjennomsnittlig 400-800 (?), internett 250 kr? fellesutgifter foruten avdrag på lån: en tusenlapp eller to?

Sum summert må jeg si at selv om jeg skyter litt i villedet nå, så ville jeg ALDRI ha gått med på å betale han noe over 3000 - 5000 kr totalt hver måned. Du skal overhode ikke nedbetale på hans lån. 

Annet forslag, finn markedsleie på tilsvarende leilighet hvis dere leide sammen. Si den normalt sett koster 10 000kr i leie. Hvis dere leide sammen ville dere måtte betale 5000kr hver. Men du leier ikke hos han, du blir hans samboer. Han skal tjene like mye på dette som deg. Ergo, bør du betale 25% av markedsleie. Da sparer han 25% kontra å bo alene, og du sparer 25% kontra å leie noe sammen. Win win. Hvis markedsleie for tilsvarende leilighet er 10 000,- skal du altså betale 2500,- til han i leie hver måned. "leie" er alltid inkl alt av gebyrer og lignende. Så alt som kommer utenom vil være at dere deler på strøm, mat, internett, innboforsikring.  Dette er også en rettferdig løsning. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Baktusen skrev (57 minutter siden):

Jeg ville ALDRI gått med på noe annet enn følgende: Du betaler halvparten av RENTEkostnadene på lånet. IKKE noe annet. Tipper dette kan vel være rundt en tusenlapp eller to i måneden? Selvsagt avhengig av lån osv, men hvis jeg estimerer et lån på 1,5 til 2,5 mill?
En leie på en tusenlapp eller to er mer enn fair.

I tillegg betaler du selvsagt halvparten av strøm og internett, kanskje oppmot halvparten av mat såfrem han ikke er en bodybuilder med udesvanlig dyre vaner, Du bør også betale noe av fellesutgiftene, her må dere se litt nærmere på hva det faktisk er. Det som går til trappevask, felles strøm, osv er selvsagt helt innafor. Det er IKKE innafor at du skal betale ned på felleslånet. Kun evt halvparten av renteutgiftene. Halvparten av forsikring, og disse boutgiftene.

Hvis jeg skyter fra hofta kan jeg tenke meg at en rettferdig totalpakke vil være en tusenlapp eller to i leie, halvapart av strøm kanskje gjennomsnittlig 400-800 (?), internett 250 kr? fellesutgifter foruten avdrag på lån: en tusenlapp eller to?

Sum summert må jeg si at selv om jeg skyter litt i villedet nå, så ville jeg ALDRI ha gått med på å betale han noe over 3000 - 5000 kr totalt hver måned. Du skal overhode ikke nedbetale på hans lån. 

Annet forslag, finn markedsleie på tilsvarende leilighet hvis dere leide sammen. Si den normalt sett koster 10 000kr i leie. Hvis dere leide sammen ville dere måtte betale 5000kr hver. Men du leier ikke hos han, du blir hans samboer. Han skal tjene like mye på dette som deg. Ergo, bør du betale 25% av markedsleie. Da sparer han 25% kontra å bo alene, og du sparer 25% kontra å leie noe sammen. Win win. Hvis markedsleie for tilsvarende leilighet er 10 000,- skal du altså betale 2500,- til han i leie hver måned. "leie" er alltid inkl alt av gebyrer og lignende. Så alt som kommer utenom vil være at dere deler på strøm, mat, internett, innboforsikring.  Dette er også en rettferdig løsning. 

Du så i hovedinnlegget at kjæresten la seg på 4-5000? Så du er da enig med ham.

TS, du kan ikke forvente at han skal sponse ditt livsopphold slik foreldrene dine gjør. Voksne må betale for seg selv. Han får jo mindre plass når du flytter inn. Selvsagt får du ikke kjøpe deg inn fra dag 1, prøv å se det fra hans side også. Han som har gjort alt arbeid og investering så langt, så skal du komme og skumme fløten med å kjøpe deg inn?  Hvis forholdet skjærer seg, må jo han kjøpe deg ut, sannsynligvis det du puttet inn + verdiøkning. 

Ja, du vil kunne tape på det hvis det blir slutt. Å leve er igrunn et utgiftssluk. Hvis du vil investere, så kjøp deg noe selv.

Anonymkode: 67de7...5fc

AnonymBruker
Skrevet

Lei deg en billigere hybel. Bare tull å betale han så mye.

Anonymkode: 26acf...dbf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skal betale halvparten av alle faste utgifter for å drifte boligen. Enkelt og greit.

MEN, det er jo DERE to som skal bli enige om summen uansett. Selv godtar jeg kun 50% av alt, inkl lånet såklart.

Anonymkode: a0bbb...58d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk har nok ulike tanker om hva som er "riktig" å gjøre. Personlig ville jeg ikke flyttet inn hos en fyr som eier selv, det ville i såfall blitt i en overgangsperiode. Men så klart - jeg skal jo ikke bo gratis, mens han sitter med alle utgifter, så selvsagt må jeg bidra! Jeg ville nok heller bodd separat, til vi kunne finne noe sammen. Føles feil å betale til han, for å "gi meg husly". Men nå er jeg over gjennomsnittet sta og selvstendig, liker ikke å "stå i gjeld" til andre.

Anonymkode: d474e...26c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har regnet ut?

Fellesutgifter? tenker du på felleskostnader i et sameie, eller felles for livsopphold for dere to? Nei, du skal ikke betale ned på hans lån, derfor heller ikke husleie. Dele på matutgifter og annet forbruk, blir noe annet. Høres ut som han kan ha fast strømregning, bakt inni felleskostnader i et sameie?

Blir kvalm av folk som vil tjene på å la kjæresten flytte inn. Det blir helt feil, og man får ikke automatisk økte utgifter av at noen andre flytter inn heller. Vær så snill ts. Ikke flytt inn med han der.

Anonymkode: 8cd0e...283

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du skal betale halvparten av alle faste utgifter for å drifte boligen. Enkelt og greit.

MEN, det er jo DERE to som skal bli enige om summen uansett. Selv godtar jeg kun 50% av alt, inkl lånet såklart.

nei, nei, nei. Du skal ikke betale hans lån.

• Nyttig 7
Skrevet

Min samboer betaler halvparten av alle løpende utgifter, halvparten av fellesutgifter og halvparten av rentene på lånet. Det var for øvrig hans forslag som fungerer for oss. 

Vi bor riktignok i en større bolig enn dere. Men hans halvpart som ikke er varierende utgifter er ca 2500 kr (altså halvparten av fellesutgifter og halvparten av renter på lånet). Jeg syntes han betaler mer enn nok og jeg syntes summen du er presentert for er urimelig høy med alt annet utenom, særlig med tanke på størrelsen på boligen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

nei, nei, nei. Du skal ikke betale hans lån.

Jo, alt skal deles på 2 :) 

Men, dette må de jo bli enige om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, alt skal deles på 2 :) 

Men, dette må de jo bli enige om.

Nei, ikke hans lån. Da tjener han på å ha henne boende, som blir feil. I så fall må hun få kjøpe seg inn.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lei deg en billigere hybel. Bare tull å betale han så mye.

Anonymkode: 26acf...dbf

Hybel 😂 her jeg bor får man knapt en hybel for 4000-5000. Og kvinnefella som de skriver her… om du er i fella noen få måneder så gjør ikke det noe. Det koster å bo uansett hvor.

Anonymkode: eda09...fd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er rettferdig å betale halvparten av felleskostnadene, og halvparten av rentene. Du skal ikke betale hans lån. 

Men kommer selvsagt litt an på forholdene. Dersom jeg skulle tatt betalt av samboer som om han skulle betalt halvparten av hva det koster å leie i området her, så hadde han glatt betalt 150 % mer enn jeg betaler i lånekostnader (enebolig), da det er dyrt å leie her, og jeg har billig lån som jeg har betalt godt ned på. Det ville jo selvsagt ikke blitt rettferdig at han betaler mer enn det koster meg å ha lånet. 

Anonymkode: 5778d...255

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...