Example Skrevet 9. april 2022 #101 Skrevet 9. april 2022 Albbas skrev (1 minutt siden): De trenger ikke være plettfrie moralske individer for min del, men jeg kan ikke ha tillit til en politiker som har vist så grovt manglende dømmekraft mens han var stortingspolitiker! Og han var godt voksen, så kan ikke akkurat skylde på at han var umoden. Spørsmålet er hvor grensa går her, og hva som er en mediesak eller ikke. Jeg tror de fleste er enige om at oppførselen er rimelig forkastelig. Samtidig tror jeg mange norske medier gikk noen runder med seg selv før de valgte å publisere dette. Interessant nok valgte man å ikke lage saker om Trine Skei Grande. Jeg vil tro det faktum at hun møtte han på besøk på Stortinget var det avgjørende her. Ellers ville vi trolig aldri ha hørt om dette. 4
fotosyntesen Skrevet 9. april 2022 #102 Skrevet 9. april 2022 Albbas skrev (1 minutt siden): Når du drar med deg elskerinna di på 19 inn på Stortinget og departementet ved flere anledninger er det ikke mye privat lenger. Hvorfor var det ingen som utnyttet dette politisk? Eller sa i fra? Jeg tror SP i den tiden var "ønsket sengepartner" både til høyre og venstre-siden av politikken. Derfor tror jeg de kyniske politikerne holdt kjeft. 2
Gjest loveli Skrevet 9. april 2022 #103 Skrevet 9. april 2022 (endret) Albbas skrev (7 minutter siden): De trenger ikke være plettfrie moralske individer for min del, men jeg kan ikke ha tillit til en politiker som har vist så grovt manglende dømmekraft mens han var stortingspolitiker! Og han var godt voksen, så kan ikke akkurat skylde på at han var umoden. Enig. Når han ikke forstår slike enkle ting som at han faktisk hadde stor makt over den unge kvinnen så lurer jeg på hvor mange andre viktige og innlysende ting han ikke forstår. Oversikt må man ha om man skal styre landet. Å klare å se egen rolle, være rasjonell og ikke styres av pikken burde være et minstekrav for å drive med toppolitikk. Endret 9. april 2022 av loveli
Gjest Albbas Skrevet 9. april 2022 #104 Skrevet 9. april 2022 2 minutter siden, Example said: Spørsmålet er hvor grensa går her, og hva som er en mediesak eller ikke. Jeg tror de fleste er enige om at oppførselen er rimelig forkastelig. Samtidig tror jeg mange norske medier gikk noen runder med seg selv før de valgte å publisere dette. Interessant nok valgte man å ikke lage saker om Trine Skei Grande. Jeg vil tro det faktum at hun møtte han på besøk på Stortinget var det avgjørende her. Ellers ville vi trolig aldri ha hørt om dette. Her syns jeg grensa for hva som er en mediesak absolutt er nådd. Dette var et seksuelt forhold over tid, og han dro med seg elskerinna si på Stortinget og departementet ved flere anledninger. Jenta følte også et press. Det er drøyt. Det fører jo nå også til at han går av, noe som er rett og rimelig. Da er det en mediesak. Få disse grisene ut av politikken!
Gjest Albbas Skrevet 9. april 2022 #105 Skrevet 9. april 2022 2 minutter siden, loveli said: Å klare å se egen rolle, være rasjonell og ikke styres av pikken burde være et minstekrav for å drive med toppolitikk. Nemlig. 👌
Gjest Urias Skrevet 9. april 2022 #106 Skrevet 9. april 2022 (endret) Mange grisegutter i politikken. SP begynner å ta igjen AP også på dette området ser det ut til. Så har du "hyttegjengen" i Sverige som ville se ***** til Liv Signe. To av disse sitter som ministere nå. Endret 9. april 2022 av Urias
ops2 Skrevet 9. april 2022 #107 Skrevet 9. april 2022 1 minutt siden, fotosyntesen said: Hvorfor var det ingen som utnyttet dette politisk? Eller sa i fra? Jeg tror SP i den tiden var "ønsket sengepartner" både til høyre og venstre-siden av politikken. Derfor tror jeg de kyniske politikerne holdt kjeft. Ingen vil "rugge båten" og spørre: "Er denne jenta du har med deg egentlig en elskerinne?". Det blir kleint i neste samarbeidsmøte. Og hadde det vært bare et politisk mentor forhold, og ikke et seksuelt mentor forhold, så hadde det vært en jævla beskyldning å få mot seg. Det finnes faktisk tilfeller hvor det er stor aldersforskjell mellom to parter som jobber/omgås sammen, og ikke noe seksuelt, men det kommer ikke opp i media. 3
Skriblerinna Skrevet 9. april 2022 #108 Skrevet 9. april 2022 Når den første saken kom opp, sa magefølelsen min at denne mannen har mange flere svin på skogen. Som kvinne har jeg møtt mange av det slaget opp gjennom. Menn som har «rapey» oppførsel, der enkeltsakene hver for seg hvis man skulle beskrevet dem, slik som de episodene i garderoben og på hotellrommet, enkelt kan avfeies, men sammenlagt er det fryktelig ille. Jeg vil legge til at jeg nok ikke er den eneste som ville følt meg redd og utsatt om en slik mann var min overordnede og jeg ved flere anledninger opplevde overtramp. Jeg hadde også blitt veldig redd hvis en mann jeg var alene med på et hotellrom dytta meg ned på senga. Man må faktisk ta med i beregninga at man blir redd for voldtekt når en mann gjør dette, og det å skremme noen slik i seg selv er alvorlig. En del nekter å ta innover seg omfanget av seksuelle overgrep og trakassering av kvinner og tar ikke med i beregninga når man analyserer en situasjon at de fleste kvinner bærer på erfaringer med menn som er alt fra irriterende, skremmende, farlig til ødeleggende skadelige. Bra at det kommer fram flere forhold. Jeg tør vedde på at det fins mange, mange flere historier om «rapey» oppførsel fra denne mannen. Halvparten av dette landet er kvinner, og jeg syns han viser seg dårlig egna til å på noen måte ha makt over oss når han tydeligvis har et svært dårlig syn på oss. 14 2
herzeleid Skrevet 9. april 2022 #109 Skrevet 9. april 2022 gjest:) skrev (1 time siden): Dette er drøyt. Hadde han i dett minste lagt seg helt flat.. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0GAP9o/forsvarsministeren-beklager-seksuell-relasjon-med-ung-kvinne-jeg-gikk-over-grensa Så akkurat saken, og sliter litt med hva han egentlig er anklaget for. Har han kun hatt et frivillig forhold til en ung voksen kvinne eller er det noe annet han er anklaget for? 5
Example Skrevet 9. april 2022 #110 Skrevet 9. april 2022 Albbas skrev (2 minutter siden): Her syns jeg grensa for hva som er en mediesak absolutt er nådd. Dette var et seksuelt forhold over tid, og han dro med seg elskerinna si på Stortinget og departementet ved flere anledninger. Jenta følte også et press. Det er drøyt. Det fører jo nå også til at han går av, noe som er rett og rimelig. Da er det en mediesak. Få disse grisene ut av politikken! Så må man faktisk tenke over at det er noen formildende omstendigheter her. Hun var voksen, over 18 år, og dette er en gammel sak. Misforstå meg rett, jeg forsvarer ikke Enoksen her, men det bør være noen grenser for hvor mye man bretter ut se livet til politikere i media. Ikke fordi de nødvendigvis ikke fortjener det, men fordi det er fordummende. Alle sånne saker tar fokuset bort fra det som er viktig, nemlig politikken. Media må være sitt ansvar bevisst og vurdere nøye hvor denne grensa bør gå. Jeg sier ikke nødvendigvis de har krysset den her, men jeg synes det er interessant hvordan dette vurderes sett i lys av Grande og dansevideoen til Giske, hvor VG åpenbart dreit seg ut. 8
Blomsterpotta Skrevet 9. april 2022 #111 Skrevet 9. april 2022 Veldig bra han går av og noe så pinlig å måtte gå pga slike saker. Jeg synes ikke synd på han. 3
keops Skrevet 9. april 2022 Forfatter #112 Skrevet 9. april 2022 (endret) Madame Butterfly skrev (25 minutter siden): Det er mulig han ikke er egnet, men jeg har vanskelig å se at disse eskapadene hans de har skrevet om nå, gjør han totalt uegnet, som du sier. Det er verre med disse skattesnytere, svindlerne, tyvene. Folks sexsliv bør være privat. Ja, sexlivet bør være privat. Her er det en mann som har et offentlig verv og som drar med seg denne jenta, ikke bare på jobb men i politiske møter!!! Dette er greit ifølge Enoksen, fordi hun ikke fikk referere fra møtene😂🤮 Du står jo fritt til å mene at han ikke er uegnet, bare veldig rart å se. At skattesvindel og tyveri er ille synes jeg ikke gjør noe fra eller til i denne sammenheng, selv om jeg er enig med deg. Hvis vi bare skal straffe de «verste» så kan vi jo bare låse inn Breivik så kan alle vi andre gjøre akkurat som vi vil ustraffet- blir litt feil. Om det ikke er kriminelt å oppføre seg som Enoksen så er det jo helt på trynet etisk og moralsk, vil også tro det vil komme reaksjoner på noe av det han har foretatt seg i jobbsammenheng med sine «groupies». La denne mannen få dra hjem og velte seg i grisebingen, nav neste. Endret 9. april 2022 av keops 7
Gjest Albbas Skrevet 9. april 2022 #113 Skrevet 9. april 2022 4 minutter siden, Example said: Så må man faktisk tenke over at det er noen formildende omstendigheter her. Hun var voksen, over 18 år, og dette er en gammel sak. Misforstå meg rett, jeg forsvarer ikke Enoksen her, men det bør være noen grenser for hvor mye man bretter ut se livet til politikere i media. Ikke fordi de nødvendigvis ikke fortjener det, men fordi det er fordummende. Alle sånne saker tar fokuset bort fra det som er viktig, nemlig politikken. Media må være sitt ansvar bevisst og vurdere nøye hvor denne grensa bør gå. Jeg sier ikke nødvendigvis de har krysset den her, men jeg synes det er interessant hvordan dette vurderes sett i lys av Grande og dansevideoen til Giske, hvor VG åpenbart dreit seg ut. Jeg er helt enig med deg i at det er viktige betraktninger man må gjøre. Jeg fikk bare sitert denne saken fra min mann først, og min umiddelbare reaksjon var "javel, han er en utro drittsekk, trenger vi vite det??". Men da jeg leste saken syns jeg absolutt at i dette tilfellet er alvorlighetsgraden høy. Han har tatt henne med seg på jobb MANGE ganger!! Og disse politikerne evner jo åpenbart ikke å trekke seg før sannheten dumpes frem i media, så da må vi ha den type fordummende journalistikk da. 🤷♀️ For politikere med såpass svak dømmekraft, som drar med seg elskerinna på jobb, det skal vi faktisk ikke ha! I 2022 forventer vi mer, til og med av menn med makt.
ops2 Skrevet 9. april 2022 #114 Skrevet 9. april 2022 Enoksen sier: – Jeg gikk over grensa. Og jeg beklager det jeg har gjort. Dette i relevans til møtet på hotellrommet hvor "han skulle gjøre det godt for henne". Jeg tolker det som et seksuelt overgrep, selv om han til slutt forsto at hun ikke ville. – Selvfølgelig beklaget jeg, når hun følte at jeg hadde gått over en grense. Jeg så på ansiktet hennes at dette ville hun ikke, og avsluttet det. Og ja, det var over grensa. Og ja, det beklager jeg. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0GAP9o/forsvarsministeren-beklager-seksuell-relasjon-med-ung-kvinne-jeg-gikk-over-grensa 1
Donglebæret Skrevet 9. april 2022 #115 Skrevet 9. april 2022 Jenta var 18. Det var stor stas å få være med en statsråd. Et eventyr. Hun kunne når som helst avsluttet relasjonen. Men hun opprettholdt relasjonen med iver. Hun ville flørte, men ikke kysse? Ja vel. Det ble sendt mange seksualiserte meldinger fra begge parter. Så, 17 år senere, dukker hun opp. Bitter. Skuffet. Traumatisert. Hvordan kan folk som Enoksen få slippe unna? Hun har følt på skam. Alt det vanlige pjattet fra jenter som plutselig finner det komfortabelt å være offer. Hele saken er patetisk. Noen vil ha Enoksen bort. 14
ops2 Skrevet 9. april 2022 #116 Skrevet 9. april 2022 Problemet er også at han ikke opplyste om dette når han ble intervjuet om stillingen. Ja, han sa han hadde hatt et forhold utenfor ekteskapet. Men han skulle vært presset til å komme med detaljer. Ikke om hvilken farge elskerinna hadde på trusene, men om aldersforskjell, hvor langvarig det var, om det foregikk på kontoret hans. Slike spørsmål må bli stilt i framtiden. Det er for øvrig helt hårreisende at Trine Skei Grande slapp unna. Med å bytte kjønn på overgriper og offer, var det verre enn Søviknes-saken. I framtiden må hunngriser behandles på samme måte som hanngriser. 8
Nalini Skrevet 9. april 2022 #117 Skrevet 9. april 2022 (endret) Dette er klart misbruk av posisjon. Selv Enoksen om prøver å nekte for dette. Som andre skriver, mange andre på Stortinget var nok klar over dette. Men de så en annen vei. Typisk dagens politikere, ingen moral igjen. Endret 9. april 2022 av frysja 9 2
herzeleid Skrevet 9. april 2022 #118 Skrevet 9. april 2022 Donglebæret skrev (3 minutter siden): Jenta var 18. Det var stor stas å få være med en statsråd. Et eventyr. Hun kunne når som helst avsluttet relasjonen. Men hun opprettholdt relasjonen med iver. Hun ville flørte, men ikke kysse? Ja vel. Det ble sendt mange seksualiserte meldinger fra begge parter. Det er litt dette jeg sitter igjen med også. Ut fra det lille jeg har sett virker det å ha vært en helt frivillig relasjon, der det kan virke som om han har opptredd lite proffesjonelt når det gjelder å skille jobb og arbeid og vært utro, som ikke inngir tillit, men ikke ellers gjort noe ille? Men mulig det er detaljer jeg ikke kjenner. 7
Gorgonzola Skrevet 9. april 2022 #119 Skrevet 9. april 2022 Donglebæret skrev (15 minutter siden): Jenta var 18. Det var stor stas å få være med en statsråd. Et eventyr. Hun kunne når som helst avsluttet relasjonen. Men hun opprettholdt relasjonen med iver. Hun ville flørte, men ikke kysse? Ja vel. Det ble sendt mange seksualiserte meldinger fra begge parter. Så, 17 år senere, dukker hun opp. Bitter. Skuffet. Traumatisert. Hvordan kan folk som Enoksen få slippe unna? Hun har følt på skam. Alt det vanlige pjattet fra jenter som plutselig finner det komfortabelt å være offer. Hele saken er patetisk. Noen vil ha Enoksen bort. herzeleid skrev (10 minutter siden): Det er litt dette jeg sitter igjen med også. Ut fra det lille jeg har sett virker det å ha vært en helt frivillig relasjon, der det kan virke som om han har opptredd lite proffesjonelt når det gjelder å skille jobb og arbeid og vært utro, som ikke inngir tillit, men ikke ellers gjort noe ille? Men mulig det er detaljer jeg ikke kjenner. Slik har verden blitt, og det må også vi menn innrette oss etter. Eventuelt forsøke å endre på dette. Samtidig har denne saken en ganske brukbar slagside mot metoo kampanjen, så jeg er litt enig med VGs kommentator Aglen at dette handler vel ikke like mye om "hvorfor har hun ikke varslet tidligere" som "hvorfor reagerte ikke Enoksen før?" Men ja, oppblåst ikke-sak, slik det fremstår, synes jeg (men er neppe i flertallet med den meningen) 5
Donglebæret Skrevet 9. april 2022 #120 Skrevet 9. april 2022 ops2 skrev (19 minutter siden): Det er for øvrig helt hårreisende at Trine Skei Grande slapp unna. Med å bytte kjønn på overgriper og offer, var det verre enn Søviknes-saken. I framtiden må hunngriser behandles på samme måte som hanngriser. TSG forgrep seg på en 16-åring, i tillegg til å ta flere menn i skrittet. Alle hovedstrømmedier visste om saken, men tiet. Det er et hykleri av en annen galakse. 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå