keops Skrevet 3. april 2022 Forfatter #61 Skrevet 3. april 2022 herzeleid skrev (3 minutter siden): Brukeren jeg svarte skrev "Ingen bør noen gang ansette menn med dette på samvittigheten" Nei, og svarene dine bærer preg av at du ikke egentlig leser det du svarer på. Har lest alt du har svart i denne tråden. Vanskelig å begripe hvorfor du ønsker å bagatellisere problemadferd på den måten du gjør. Å ta seg inn i garderoben til en dame som har avvist deg tidligere, for så å kommentere hennes nakne kropp er som jeg ser det noe helt annet enn å «gå inn i et annet kjønns garderobe». Å dytte noen ned i ei seng i et forsøk på å få sex i en setting der du opptrer som partiformann er heller ikke bare «klønete sjekking» som du kaller det. Hvis du skal fremstå etterrettelig så bommer du tenker jeg. 8
herzeleid Skrevet 3. april 2022 #62 Skrevet 3. april 2022 keops skrev (Akkurat nå): Har lest alt du har svart i denne tråden. Jeg har lest innleggene jeg svarer på ja. Du sparer mye støy om du begynner å gjøre det samme. Sitat Vanskelig å begripe hvorfor du ønsker å bagatellisere problemadferd på den måten du gjør. Å ta seg inn i garderoben til en dame som har avvist deg tidligere, for så å kommentere hennes nakne kropp er som jeg ser det noe helt annet enn å «gå inn i et annet kjønns garderobe». Nå fremstår det som du krangler bare for å krangle. Kall det gjerne å "ta seg inn" i garderoben heller enn å "gå" inn i den. Poenget i svaret var at det er vanskelig å se hvordan å gjøre nettopp dette, selv om en tar med en kommentar eller lignende, skulle medføre fengselsstraff eller livsvarig yrkesforbud. Sitat Å dytte noen ned i ei seng i et forsøk på å få sex i en setting der du opptrer som partiformann er heller ikke bare «klønete sjekking» som du kaller det. Hvis du skal fremstå etterrettelig så bommer du tenker jeg. Det er uklart hva du egentlig er uenig i, og denne kjeklingen din er ikke særlig interessant for andre enn deg selv. Heller enn å angripe andre fordi en ordlegger seg litt annerledes enn deg, prøv heller å se hva du er uenig i og argumenter mot dette. Apropos etterrettelighet. 6
keops Skrevet 3. april 2022 Forfatter #63 Skrevet 3. april 2022 (endret) herzeleid skrev (9 minutter siden): Jeg har lest innleggene jeg svarer på ja. Du sparer mye støy om du begynner å gjøre det samme. Nå fremstår det som du krangler bare for å krangle. Kall det gjerne å "ta seg inn" i garderoben heller enn å "gå" inn i den. Poenget i svaret var at det er vanskelig å se hvordan å gjøre nettopp dette, selv om en tar med en kommentar eller lignende, skulle medføre fengselsstraff eller livsvarig yrkesforbud. Det er uklart hva du egentlig er uenig i, og denne kjeklingen din er ikke særlig interessant for andre enn deg selv. Heller enn å angripe andre fordi en ordlegger seg litt annerledes enn deg, prøv heller å se hva du er uenig i og argumenter mot dette. Apropos etterrettelighet. Jeg prøver ikke å kjekle med deg. Jeg mener at du ved å si at han bare har gått inn i feil kjønns garderobe forminsker det han har gjort. Du må gjerne ordlegge deg så ulikt meg du klarer, er verken norsklærer eller voldsomt opptatt av måten du skriver på. Jeg reagerer altså på at du dropper å ta med at han gjorde mer enn bare å gå inn. Jeg skjønner at denne diskusjonen fremstår uinteressant om man mener dette er en ikke-sak. Personlig finner jeg det opprørende at så mange står i kø for å forsvare og stakkarsliggjøre denne voksne mannen, som altså verken var på sin første bytur eller konfirmantleir- han var øverste leder på jobb for et av Norges største parti. Dette medførte at denne kvinnen ga seg som politiker. Det har kommet meg for øre at dette er ganske gjengs oppførsel når det gjelder Enoksen. Jeg oppfatter dette å være et kjempeproblem for selve demokratiet i ytterste konsekvens. Kommer ikke til å svare deg mer, god natt og sov godt videre. Endret 3. april 2022 av keops 10
13579 Skrevet 3. april 2022 #64 Skrevet 3. april 2022 keops skrev (28 minutter siden): Er det kommet forslag om livsvarig yrkesforbud? Du tenker at overtramp må være såpass alvorlig at straffeloven kan benyttes før man kan miste tillit til tillitsvalgte? Dette er åpenbart et brudd på straffelovens §298. Fengsel bør derfor være en selvfølge. Dessverre kan det kun idømmes opptil 1 års fengsel etter denne paragrafen. Hvis aktoratet er tilstrekkelig dyktig, kan kanskje en paragraf med større strafferamme nyttes? Det er ingen regler som vil gi ham generelt yrkesforbud etter dette, men som jeg skrev, bør ingen ansette ham etter dette. 1
keops Skrevet 3. april 2022 Forfatter #65 Skrevet 3. april 2022 13579 skrev (1 minutt siden): Dette er åpenbart et brudd på straffelovens §298. Fengsel bør derfor være en selvfølge. Dessverre kan det kun idømmes opptil 1 års fengsel etter denne paragrafen. Hvis aktoratet er tilstrekkelig dyktig, kan kanskje en paragraf med større strafferamme nyttes? Det er ingen regler som vil gi ham generelt yrkesforbud etter dette, men som jeg skrev, bør ingen ansette ham etter dette. Nei, jeg ser uavhengig av strafferamme heller ingen grunn til at noen skulle ansette en mann som ikke respekterer sine medmennesker. 2
herzeleid Skrevet 3. april 2022 #66 Skrevet 3. april 2022 keops skrev (1 minutt siden): Jeg prøver ikke å kjekle med deg. Jeg mener at du ved å si at han bare har gått inn i feil kjønns garderobe forminsker det han har gjort. Du må gjerne ordlegge deg så ulikt meg du klarer, er verken norsklærer eller voldsomt opptatt av måten du skriver på. Jeg reagerer altså på at du dropper å ta med at han gjorde mer enn bare å gå inn. Igjen var temaet fengselsstraff og livsvarig yrkesforbud, og en utbrodering av detaljene fremstår da ikke så veldig relevant eller interessant, gitt at det fortsatt ikke virker å være gjort noe straffbart. Sitat Jeg skjønner at denne diskusjonen fremstår uinteressant om man mener dette er en ikke-sak. Personlig finner jeg det opprørende at så mange står i kø for å forsvare og stakkarsliggjøre denne voksne mannen, som altså verken var på sin første bytur eller konfirmantleir- han var øverste leder på jobb for et av Norges største parti. Ja det er åpenbart at du er opprørt over dette, men en del av "opprørtheten" virker å være selvgenerert bla. ved at du virker å ikke leser/forstå innleggene du svarer på men i stede lar deg opprøre over det du tror andre mener eller prøver på. Sitat Dette medførte at denne kvinnen ga seg som politiker. Det har kommet meg for øre at dette er ganske gjengs oppførsel når det gjelder Enoksen. Jeg oppfatter dette å være et kjempeproblem for selve demokratiet i ytterste konsekvens. Kommer ikke til å svare deg mer, god natt og sov godt videre. Veldig merkelig adferd, men lykke til videre. 6
Anonymburker Skrevet 3. april 2022 #67 Skrevet 3. april 2022 (endret) Vi opplever alle kjipe ting i løpet av livet. Det er 20 år siden, get over it. På ungdomsskolen var det ei jente som ropte "**** vil suge pikken din" til meg. Jeg tenker ikke å ta opp den saken nå 20 år etterpå. Selv om det definitivt var en metoo-sak. Endret 3. april 2022 av Anonymburker 10
BLOMSTERKVAST Skrevet 3. april 2022 #68 Skrevet 3. april 2022 keops skrev (3 timer siden): Usikker på hva du mener med å «komme ut med», det er vel flere år siden hun tok opp dette med partiapparatet. Jeg lurer mer på hvorfor ikke Enoksen greier å oppføre seg normalt. Ettersom han føler hukommelsen, ikke sin egen måte å opptre på, står i veien for å erkjenne at han dyttet henne ned på senga etter å ha invitert til samtale om partipolitikk. Tydeligvis har han dette for vane da, ser flere som reagerer som meg på at han ikke kan avkrefte fordi han ikke husker- IKKE fordi han vanligvis ikke pleier å oppføre seg sånn. Overgrepsoffer pleier å bruke mange år på å samle krefter til å stå frem, du synes kanskje disse ikke fortjener sin dag i retten da, ettersom de bruker så lang tid? Jo det synes jeg virkelig ,men denne opplevelsen virker som et hån mot de som virkelig har blitt utsatt for overgrep. 9
Justlooking Skrevet 3. april 2022 #69 Skrevet 3. april 2022 Anonymburker skrev (4 minutter siden): Vi opplever alle kjipe ting i løpet av livet. Det er 20 år siden, get over it. På ungdomsskolen var det ei jente som ropte "**** vil suge pikken din" til meg. Jeg tenker ikke å ta opp den saken nå 20 år etterpå. Vi har vel alle opplevd ting som for 20 årene ikke var så mye å bry seg om. Ingen skade skjedd liksom. I dag er tiden annerledes men som dame tidligere fikk man ofte uønsket oppmerksomhet. Jeg også, og har overlevd det fint. Intet overgrep på meg men heller episoder som jeg så på som dumme sjekkemåter stort sett i fylla. Det er imidlertid bra at verden har forandret seg til det bedre og at alle nå har større fokus på hva som er greit og ikke. Spesielt i en maktposisjon. 4
Madame Butterfly Skrevet 3. april 2022 #70 Skrevet 3. april 2022 Hører dette hjemme under «Aktuelle saker og politikk»? Burde ikke dette flyttes til «Rampelyset», eller til annen sladrespalte? Hvem som klina med hvem på julebord i 1995 🤯 6
Meadow Skrevet 3. april 2022 #71 Skrevet 3. april 2022 keops skrev (På 4/2/2022 den 21.39): Så konklusjonen er at når man er voksen skal man tåle trakassering og uønskede tilnærmelser når man er på jobb????! Du mener altså at kvinnens alder er hovedkriterie for graden av alvorlighet i slike saker? Man skal ikke få forståelse for at det tar tid å samle mot til å varsle etter at sjefen din har kommet deg i møte i garderoben der du er naken og sårbar fordi du er 31 år og ikke 17? Jeg kan være enig til en viss grad at noe mot kommer med alder, men om du blir seksuelt trakassert på jobb, hvilket denne kvinnen har blitt, spiller det vel for f.., ikke noen rolle hvor gammel man er. De hadde badet sammen, de tok badstue sammen. Når Enoksen var ferdig i garderoben tenkte han at hun også var ferdig, men hun var ikke det. Han kikket inn, så henne naken og ga henne et teit kompliment i den kleine situasjonen, og beklaget etterpå. Hvordan får du dette til å bli seksuell trakassering? Og jo, alder spiller en stor rolle. En 31 år gammel dame er i mye større grad i stand til å sette grenser, og ta kloke valg. Hun bør klare å varsle med én gang hvis noe er ugreit. Hun valgte å bade og sitte i badstu med sjefen, helt frivillig. Det skjedde tydeligvis ingenting mellom dem, ellers hadde vi hørt om det nå. Hun burde også i mye større grad være i stand til å skille på hva som er klønete oppførsel og trakasserende oppførsel. Jeg tror hun er ute etter å sverte han, og oppmerksomhet. Det klarte hun. 7
Anonio Skrevet 4. april 2022 #72 Skrevet 4. april 2022 6 hours ago, Meadow said: De hadde badet sammen, de tok badstue sammen. Når Enoksen var ferdig i garderoben tenkte han at hun også var ferdig, men hun var ikke det. Han kikket inn, så henne naken og ga henne et teit kompliment i den kleine situasjonen, og beklaget etterpå. Hvordan får du dette til å bli seksuell trakassering? Og jo, alder spiller en stor rolle. En 31 år gammel dame er i mye større grad i stand til å sette grenser, og ta kloke valg. Hun bør klare å varsle med én gang hvis noe er ugreit. Hun valgte å bade og sitte i badstu med sjefen, helt frivillig. Det skjedde tydeligvis ingenting mellom dem, ellers hadde vi hørt om det nå. Hun burde også i mye større grad være i stand til å skille på hva som er klønete oppførsel og trakasserende oppførsel. Jeg tror hun er ute etter å sverte han, og oppmerksomhet. Det klarte hun. Ok, la oss bytte personene her. Harvey Weinstein inviterer en ung skuespiller på sitt rom fordi han vil ha henne opp og frem i sine filmer. De snakker om dette, og så dytter han henne ned på sengen og tror han skal få sex. Senere samme år er de sammen på en konferanse, hvor flere bader og tar badstu. Harvey går så inn i garderoben med den unge skuespillerinnen og kommenterer hennes nakne kropp. Synes du dette hadde vært greit? Må jeg minne om at det er ulovlig å gå inn i andre kjønns garderober? Dette omfattes av lovverk, også kjent som titting. 7 2
keops Skrevet 4. april 2022 Forfatter #73 Skrevet 4. april 2022 (endret) Meadow skrev (10 timer siden): De hadde badet sammen, de tok badstue sammen. Når Enoksen var ferdig i garderoben tenkte han at hun også var ferdig, men hun var ikke det. Han kikket inn, så henne naken og ga henne et teit kompliment i den kleine situasjonen, og beklaget etterpå. Hvordan får du dette til å bli seksuell trakassering? Og jo, alder spiller en stor rolle. En 31 år gammel dame er i mye større grad i stand til å sette grenser, og ta kloke valg. Hun bør klare å varsle med én gang hvis noe er ugreit. Hun valgte å bade og sitte i badstu med sjefen, helt frivillig. Det skjedde tydeligvis ingenting mellom dem, ellers hadde vi hørt om det nå. Hun burde også i mye større grad være i stand til å skille på hva som er klønete oppførsel og trakasserende oppførsel. Jeg tror hun er ute etter å sverte han, og oppmerksomhet. Det klarte hun. Ja, hun valgte å benytte hotellets basseng og badstue samtidig som partilederen var der. Det at hun gjorde dette mener du altså kvalifiserer til at hun må VARSLE pronto at hun ikke ønsker besøk i garderoben, samt at hun føler det trakasserende at han understreker den invaderende oppførselen med å snakke om tilstanden kroppen hennes er i ? Han sier jo også selv at han «ga henne en klem» før han forlot henne, må ha ekstrem lang nakke da, hvis han liksom bare tittet innom i forbifarten ? Vi blir nok aldri enige. Endret 4. april 2022 av keops 7
keops Skrevet 4. april 2022 Forfatter #74 Skrevet 4. april 2022 Madame Butterfly skrev (12 timer siden): Hører dette hjemme under «Aktuelle saker og politikk»? Burde ikke dette flyttes til «Rampelyset», eller til annen sladrespalte? Hvem som klina med hvem på julebord i 1995 🤯 Noen føler det karriereødeleggende å ha en trakasserende sjef, andre ser åpenbart lettere på det. 3
keops Skrevet 4. april 2022 Forfatter #75 Skrevet 4. april 2022 Anonymburker skrev (13 timer siden): Vi opplever alle kjipe ting i løpet av livet. Det er 20 år siden, get over it. På ungdomsskolen var det ei jente som ropte "**** vil suge pikken din" til meg. Jeg tenker ikke å ta opp den saken nå 20 år etterpå. Selv om det definitivt var en metoo-sak. Så har vi de som enten ikke vil, eller evner å forstå metoo-problematikken. 6 1
MorTil2 Skrevet 4. april 2022 #76 Skrevet 4. april 2022 Jeg synes generelt at dette "metoo" greiene har tatt helt overhånd. Overgrep er en ting, men her snakker vi om to episoder som ligger 21 og 22 år tilbake i tid. Den ene en hendelse som i beste fall kan kalles en "misforståelse", i verste fall et forsøk på å få sex. OK - ikke bra, men slikt skjer. Hun ga tydeligvis signal den gang om at hun ikke var interessert og han hverken tvang seg på henne videre eller prøvde å hindre henne i å forlate rommet. Det med garderoben er kleint og sosial lavmål. Men hun kunne jo velge å se humoren i det? Han gir henne et klossete kompliment. Jeg tenker de fleste gjør ting som man etterpå skulle ønske ugjort. Heldigvis for de fleste av oss henges vi ikke ut i media for det. At damen hadde en "metoo" fortelling å berette 16 - 17 år etter at den skjedde, kan jo få en til å lure på om hun har det litt for lite å bekymre seg for her i livet. Eller kanskje hun følte behov for å være en del av "metoo"- gjengen. De fleste lar slikt ligge og legger det bak seg som en av livets mange hendelser. Vi må passe oss for å bli altfor hårsåre og opphengt i hver minste lille dritt ting som skjer. 13
_popcorn_ Skrevet 4. april 2022 #77 Skrevet 4. april 2022 Ryddet for kommentar til moderering. _popcorn_, mod
Gjest Velvia Skrevet 4. april 2022 #78 Skrevet 4. april 2022 5 hours ago, MorTil2 said: Jeg synes generelt at dette "metoo" greiene har tatt helt overhånd. Overgrep er en ting, men her snakker vi om to episoder som ligger 21 og 22 år tilbake i tid. Den ene en hendelse som i beste fall kan kalles en "misforståelse", i verste fall et forsøk på å få sex. OK - ikke bra, men slikt skjer. Hun ga tydeligvis signal den gang om at hun ikke var interessert og han hverken tvang seg på henne videre eller prøvde å hindre henne i å forlate rommet. Det med garderoben er kleint og sosial lavmål. Men hun kunne jo velge å se humoren i det? Han gir henne et klossete kompliment. Jeg tenker de fleste gjør ting som man etterpå skulle ønske ugjort. Heldigvis for de fleste av oss henges vi ikke ut i media for det. At damen hadde en "metoo" fortelling å berette 16 - 17 år etter at den skjedde, kan jo få en til å lure på om hun har det litt for lite å bekymre seg for her i livet. Eller kanskje hun følte behov for å være en del av "metoo"- gjengen. De fleste lar slikt ligge og legger det bak seg som en av livets mange hendelser. Vi må passe oss for å bli altfor hårsåre og opphengt i hver minste lille dritt ting som skjer. Ikke sammenliknbart, men allikevel en pekepinn på hvor galt dette kan bli om metoo kommer galt avsted. Det er bare så ufattelig trist. https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/boy-accused-asking-touch-girls-26185666
MorTil2 Skrevet 6. april 2022 #79 Skrevet 6. april 2022 Hvem synes Vedum klarte seg bra omkring dette spørsmålet i NRK Debatt i går? Snakk om å gå rundt grøten og ikke svare på det han blir spurt om. Rundt og rundt i ring Vedum går. 2 1
Michaelhe Skrevet 6. april 2022 #80 Skrevet 6. april 2022 (endret) keops skrev (På 2.4.2022 den 8.30): Da var det Odd Roger Enoksen sin tur til å stå frem som sosialt inkompetent mann som ikke har forstått at han har gjort noe kritikkverdig. Ved to anledninger har han oppført seg helt talentløst overfor en kvinnelig politiker, gift fembarnsmor som overhodet ikke ønsket seg denne toskens tilnærmelser. Prøvd seg på henne på hotellrommet, ba henne inn for en prat- viste seg at han var mer interessert i et nummer. Talentløst av en partileder. Neste år er fembarnsmoren og svømmer i bassenget på Rica Hell, Enoksen svømmer også der. Etter badstu går de hver til din garderobe. Når hun har dusjet og går inn i garderoben sin naken står altså den tungnemme beiler Enoksen der og starter å kommentere hvor bra kroppen hennes ser ut til tross for mange barnefødsler 🤮🤮🤮 Denne hendelsen erindrer Enoksen og sier seg enig i beskrevet forløp. Han beklager nå at den kvinnelige politikeren føler seg krenket. Lite eller ingen selvinnsikt der altså. Ufattelig at det går an å ha så dårlig vurderingsevne- jeg har nå mistet tillit til vår forsvarsminister. Kan ikke han slå følge med Tajik og de andre og la de voksne styre landet? Det må være lov for en mann å prøve seg et par ganger på en kvinne, selv om denne kvinnen ikke er interessert. Jeg synes også det er greit at Enoksen sier det som det er. Så lenge det ikke ble noe ulovlig ut av det. Endret 6. april 2022 av Michaelhe 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå