Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 hours ago, Ctrl said:

Ikke sant. Enoksen beklaget flere ganger for 20 år siden til Lengali, og står også nå i mediene og beklager det. 

Jeg synes Enoksen håndterer situasjonen godt. Han står ærlig og oppriktig fram og beklager seg, samtidig som han informerer oss godt om hans feiltrinn. Feiltrinn som han også sier at han har begått, og derav ikke latterliggjører Lengalis følelser rundt dette.

Synes han viser en ærlighet og oppriktighet i saken som er sjeldent innenfor politikken i dag. Han fremstår som en mann som har lite å skjule.

Du synes altså ‘jeg beklager at hun følte det som ubehagelig’ er en beklagelse? For meg er det en slett måte å si at man ikke forstår at man er en gammel gris som utnytter situasjoner med yngre personer i en posisjon under seg i maktbalansen. 

Hadde noen snakket sånn til min kone, hadde jeg trappet opp på trappa til personen og hatt en alvorlig prat. Det var ikke en gang, men to. Fyren fortjener all driten han får.

En beklagelse er en gjerning hvor man innrømmer feil, ikke innrømmet at det er trist at noen andre føler seg truffet av ens idiotiske framferd, ikke en, men to ganger.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (9 timer siden):

Synes denne saken er helt tullete. Voksne dama dra opp dette 20 år etter. Greit at det var talentløst sosialt sett, men når Enoksen ba om unnskyldning senere på dagen burde dette vært avsluttet. I alle fall ikke dratt opp 20(!) år etter. Dette er en filleting, ærlig talt. 

Fremstår mer som en drittpakke mot en politisk motstander. 

Enig, dette er en ikke sak. Flau på hennes vegne, man kan lure på hvorfor hun plutselig velger å gå ut i media nå.

• Liker 8
Skrevet

Hadde det handlet om en 17-åring hadde det vært noe annet og mye mer forståelig at det tar tid å samle mot til å komme med saken sin. Men Lengali var 31 år i 2000, altså voksen. 

• Liker 6
Gjest Suzanne
Skrevet
keops skrev (10 timer siden):

Da var det Odd Roger Enoksen sin tur til å stå frem som sosialt inkompetent mann som ikke har forstått at han har gjort noe kritikkverdig.

Ved to anledninger har han oppført seg helt talentløst overfor en kvinnelig politiker, gift fembarnsmor som overhodet ikke ønsket seg denne toskens tilnærmelser. Prøvd seg på henne på hotellrommet, ba henne inn for en prat- viste seg at han var mer interessert i et nummer. Talentløst av en partileder.

Neste år er fembarnsmoren og svømmer i bassenget på Rica Hell, Enoksen svømmer også der. Etter badstu går de hver til din garderobe. Når hun har dusjet og går inn i garderoben sin naken står altså den tungnemme beiler Enoksen der og starter å kommentere hvor bra kroppen hennes ser ut til tross for mange barnefødsler 🤮🤮🤮

Denne hendelsen erindrer Enoksen og sier seg enig i beskrevet forløp.

Han beklager nå at den kvinnelige politikeren føler seg krenket.

Lite eller ingen selvinnsikt der altså.

Ufattelig at det går an å ha så dårlig vurderingsevne- jeg har nå mistet tillit til vår forsvarsminister. Kan ikke han slå følge med Tajik og de andre og la de voksne styre landet?

Endelig kom det for en dag. Enoksen er en slesk type. I mine år i nyhetsbransjen, har ryktene om både Søviknes, Giske og Enoksen vært kjent i flere år.

Kudos til damene som tør å stå frem offentlig. Det er et helvete å være "casen" som representerer et større problem. Det holder ikke med en kilde/fornærmet i en sak som denne. Det er alltid flere varslere som har opplevd det samme, eller verre. 

Det er aldri greit at folkevalgte oppfører seg sånn, uansett hvor lenge det er siden. De har et ekstra ansvar, og jeg mener Enoksen må ta sin hatt og gå. Det hjelper ikke å si unnskyld. 

Sleske topp- politikere dukker alltid opp igjen likevel. Se bare på Søviknes og Giske.

Jeg har overhodet ingen tillit til politikerne våre. En gjeng med oppblåste tullinger alle sammen (noen få unntak, men de har gjerne liten innflytelse).

Skrevet
Meadow skrev (1 time siden):

Hadde det handlet om en 17-åring hadde det vært noe annet og mye mer forståelig at det tar tid å samle mot til å komme med saken sin. Men Lengali var 31 år i 2000, altså voksen. 

Så konklusjonen er at når man er voksen skal man tåle trakassering og uønskede tilnærmelser når man er på jobb????!

Du mener altså at kvinnens alder er hovedkriterie for graden av alvorlighet i slike saker? Man skal ikke få forståelse for at det tar tid å samle mot til å varsle etter at sjefen din har kommet deg i møte i garderoben der du er naken og sårbar fordi du er 31 år og ikke 17?

Jeg kan være enig til en viss grad at noe mot kommer med alder, men om du blir seksuelt trakassert på jobb, hvilket denne kvinnen har blitt, spiller det vel for f.., ikke noen rolle hvor gammel man er.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Suzanne skrev (1 time siden):

Endelig kom det for en dag. Enoksen er en slesk type. I mine år i nyhetsbransjen, har ryktene om både Søviknes, Giske og Enoksen vært kjent i flere år.

Kudos til damene som tør å stå frem offentlig. Det er et helvete å være "casen" som representerer et større problem. Det holder ikke med en kilde/fornærmet i en sak som denne. Det er alltid flere varslere som har opplevd det samme, eller verre. 

Det er aldri greit at folkevalgte oppfører seg sånn, uansett hvor lenge det er siden. De har et ekstra ansvar, og jeg mener Enoksen må ta sin hatt og gå. Det hjelper ikke å si unnskyld. 

Sleske topp- politikere dukker alltid opp igjen likevel. Se bare på Søviknes og Giske.

Jeg har overhodet ingen tillit til politikerne våre. En gjeng med oppblåste tullinger alle sammen (noen få unntak, men de har gjerne liten innflytelse).

Mistet tilliten til politikerne våre jeg også, også mistet tillit til den generelle befolkning etter å ha lest svar i denne og tilsvarende tråder. 

Jeg vil tro at Enoksen er en ekkel type ja, får dårlige vibber av hvordan han svarer for seg i dag. Blir overrasket hvis det ikke kommer mer.

• Liker 7
Skrevet
MiaY skrev (2 timer siden):

Enig, dette er en ikke sak. Flau på hennes vegne, man kan lure på hvorfor hun plutselig velger å gå ut i media nå.

Du kan jo høre på hva hun sier, det har jeg gjort og lurer ikke i det hele tatt på hvorfor hun gikk til media nå.

Jeg lurer mer på hva slags motivasjon som driver folk som alltid skal mistenkeliggjøre kvinner som varsler, dette ser ut til å være et komplisert felt.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva skal man si …. Har selv hatt mine episoder med en sjef og andre vanlige menn gjennom livet. Det var ganske vanlig at menn prøvde seg på damer på mer eller mindre vellykkede måter. Tok det ikke så tungt og tenkte ikke så mye over det for det var så vanlig med «flørting» og diverse klønete sjekkemåter og det gjaldt helt sikkert mange flere damer enn meg. Det var enklest å gå vekk fra situasjonen om det ble for intenst. Så ikke på det som noe stort problem den gang, det var liksom sånn det ofte var på den tiden lenge før metoo. Men høres ikke så bra ut i dag at en mann i en maktposisjon prøvde seg flere ganger på noen som ikke var interessert. 

• Liker 1
Skrevet

Enoksen mister all troverdighet ved å si at han ikke husker episoden med dyttingen ned på senga. Sånt husker du, med mindre du har en livsførsel der ting som dette skjer hyppig. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Ryddet for brudd på opphavsrett, brudd på rommets retningslinjer, latterliggjøring og innlegg av utestengt bruker, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Hvem er denne kvinnen? Har ikke fått med meg navnet hennes.

Jeg synes det er for sent å komme med dette 20 år senere.

• Liker 6
Skrevet
keops skrev (21 timer siden):

Du kan jo høre på hva hun sier, det har jeg gjort og lurer ikke i det hele tatt på hvorfor hun gikk til media nå.

Jeg lurer mer på hva slags motivasjon som driver folk som alltid skal mistenkeliggjøre kvinner som varsler, dette ser ut til å være et komplisert felt.

Kan du forklare meg hvorfor hun kom ut med det nå etter 21 år? 

• Liker 4
Skrevet
BLOMSTERKVAST skrev (12 minutter siden):

Kan du forklare meg hvorfor hun kom ut med det nå etter 21 år? 

Usikker på hva du mener med å «komme ut med», det er vel flere år siden hun tok opp dette med partiapparatet.

Jeg lurer mer på hvorfor ikke Enoksen greier å oppføre seg normalt. Ettersom han føler hukommelsen, ikke sin egen måte å opptre på, står i veien for å erkjenne at han dyttet henne ned på senga etter å ha invitert til samtale om partipolitikk. Tydeligvis har han dette for vane da, ser flere som reagerer som meg på at han ikke kan avkrefte fordi han ikke husker- IKKE fordi han vanligvis ikke pleier å oppføre seg sånn.

Overgrepsoffer pleier å bruke mange år på å samle krefter til å stå frem, du synes kanskje disse ikke fortjener sin dag i retten da, ettersom de bruker så lang tid?

• Liker 6
Skrevet

Det var teite ting å gjøre og vi får håpe dette ikke er noe han har gjort flere ganger eller hatt for vane å gjøre de siste 20 årene. Samtidig er det litt vanskelig å se hva løsningen her skal være. Det virker litt i overkant å skulle rive ned en persons karriære basert på klønete sjekkeforsøk for 20 år siden som han tilsynelatende har beklaget, og jeg tror vi må ha en viss takhøyde og evne til tilgivelse når noen dummer seg ut, i alle fall om det ikke er vond vilje involvert. 

• Liker 8
Skrevet
herzeleid skrev (35 minutter siden):

Det var teite ting å gjøre og vi får håpe dette ikke er noe han har gjort flere ganger eller hatt for vane å gjøre de siste 20 årene. Samtidig er det litt vanskelig å se hva løsningen her skal være. Det virker litt i overkant å skulle rive ned en persons karriere basert på klønete sjekkeforsøk for 20 år siden som han tilsynelatende har beklaget, og jeg tror vi må ha en viss takhøyde og evne til tilgivelse når noen dummer seg ut, i alle fall om det ikke er vond vilje involvert. 

Seksuelle lovbrudd bør aldri foreldes. Fengselsstraff er åpenbart på sin plass. Ingen bør noen gang ansette menn med dette på samvittigheten. Slik oppførsel finnes det ingen unnskyldning for.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes hun kunne spart seg for å trekke fram dette fordi det ligger så langt tilbake i tid. Det var en helt annen kultur på den tiden. Det har skjedd ufattelig mye på disse årene, og det han gjorde var ganske vanlig da. Jeg synes vi må sette en skillestrek et sted når det gjelder metoo-varsler, og den tenker jeg bør gå ca 10 år tilbake i tid. Før det var samfunnet så annerledes at man ikke kan klandre folk for å ha gjort ikke spesielt alvorlige ting som dessuten var noenlunde innafor da det skjedde. 

• Liker 5
Skrevet
13579 skrev (13 minutter siden):

Seksuelle lovbrudd bør aldri foreldes. Fengselsstraff er åpenbart på sin plass. Ingen bør noen gang ansette menn med dette på samvittigheten. Slik oppførsel finnes det ingen unnskyldning for.

Det virker ikke å være snakk om noe lovbrudd, og fengsel og livsvarig yrkesforbud fremstår litt overdrevet for å ha gått inn i annet kjønns garderobe. 

• Liker 9
Skrevet
youcancallmejune skrev (35 minutter siden):

Jeg synes hun kunne spart seg for å trekke fram dette fordi det ligger så langt tilbake i tid. Det var en helt annen kultur på den tiden. Det har skjedd ufattelig mye på disse årene, og det han gjorde var ganske vanlig da. Jeg synes vi må sette en skillestrek et sted når det gjelder metoo-varsler, og den tenker jeg bør gå ca 10 år tilbake i tid. Før det var samfunnet så annerledes at man ikke kan klandre folk for å ha gjort ikke spesielt alvorlige ting som dessuten var noenlunde innafor da det skjedde. 

Dette er jo tragikomisk. Det finnes altså mennesker som mener samfunnet var så annerledes- ikke i førindustriell tid eller bronsealder, neida: for ti år siden var denne adferden ikke bare lite alvorlig men noenlunde innafor????

Vet ikke om dette er en dårlig spøk, virker dessverre som at det er alvorlig ment.

At en dyktig politiker ikke orker å være med i SP lenger fordi partiformannen oppfører seg som en idiot bør altså i enkeltes øyne ikke reageres mot med mindre det har skjedd etter ca år 2012.

• Liker 3
Skrevet
herzeleid skrev (39 minutter siden):

Det virker ikke å være snakk om noe lovbrudd, og fengsel og livsvarig yrkesforbud fremstår litt overdrevet for å ha gått inn i annet kjønns garderobe. 

Er det kommet forslag om livsvarig yrkesforbud?

Du tenker at overtramp må være såpass alvorlig at straffeloven kan benyttes før man kan miste tillit til tillitsvalgte? 

• Liker 1
Skrevet
keops skrev (4 minutter siden):

Er det kommet forslag om livsvarig yrkesforbud?

Brukeren jeg svarte skrev "Ingen bør noen gang ansette menn med dette på samvittigheten" 

Sitat

Du tenker at overtramp må være såpass alvorlig at straffeloven kan benyttes før man kan miste tillit til tillitsvalgte? 

Nei, og svarene dine bærer preg av at du ikke egentlig leser det du svarer på. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...