AprilLudgate Skrevet 10. april 2022 #221 Skrevet 10. april 2022 Donglebæret skrev (56 minutter siden): SmuleSMitt, i hvilken grad mener du denne jenta har et ansvar for det som skjedde? Ingenting, litt, 50/50? Hvordan tenker du? Er uvesentlig. Slutt med å opprettholde kulturen for victimblamingfokus. 8
Nooni Skrevet 10. april 2022 #222 Skrevet 10. april 2022 Spørsmålet om jenta og hennes modenhet/troverdighet blir ganske enkelt om jeg tenker meg at jeg hadde en 18 år gammel jente og fått vite at hun hadde et seksuelt forhold til en 50 år gammel politiker. Jeg kan love dere at det ikke hadde vært greit. En 50 åring har absolutt ingenting å gjøre i en seksuell relasjon med en 18 åring da dette i all hovedsak handler om å dekke behovet den voksne har. Byttehandelen er lavmål, uetisk og utnyttende og kan aldri ses på som frivillig. Når det er sagt så har det i årevis versert historier om Enoksen og Giske hvor det meste ikke har nådd offentligheten. Den grenseoverskridende adferden de begge har er ikke nytt. Det som er nytt er at adferden har fått et nytt perspektiv når de får makt og innehar offentlige posisjoner og utnytter denne. Skal man være politiker er man avhengig av tillit. Man kan ikke ha tillit til politiker som tenker at slike vurderinger er ok. 8 2
CrossRoad Skrevet 10. april 2022 #223 Skrevet 10. april 2022 Thanos skrev (3 timer siden): Nei. Begge gjorde dette. Å tro noe annet er ansvarsfraskrivelse av værste sort. Ja vel, og hva tenker du 18-19-åringen fikk ut av forholdet? 2
Example Skrevet 10. april 2022 #224 Skrevet 10. april 2022 CrossRoad skrev (12 timer siden): Men så blir spørsmålet da om en gift 50 år gammel stortingsrepresentant, senere statsråd, skal la seg bruke av en 18-åring som ønsker innflytelse? Hvis mannen ikke har mer integritet enn som så hvem andre kan bruke han for å skaffe seg innflytelse og adgang til for eksempel informasjon utenforstående ikke skal ha? Hva hadde egentlig en videregående skole-elev å gjøre på et internt statsrådsmøte? Absolutt ingenting. Mannen er en gris. Det bestrider jeg ikke. Dette er ikke et forsvar av Enoksen, men snarere litt motstand til kvinnen som fremstiller seg selv som et offer. 4
CrossRoad Skrevet 10. april 2022 #225 Skrevet 10. april 2022 Example skrev (3 minutter siden): Absolutt ingenting. Mannen er en gris. Det bestrider jeg ikke. Dette er ikke et forsvar av Enoksen, men snarere litt motstand til kvinnen som fremstiller seg selv som et offer. Om hun er et offer eller ikke må man nok ha mer kjennskap til saken for å bedømme. Det som er kommet fram var at hennes psykiske helse ble dårligere samtidig som forholdet pågikk og at hun følte seg presset til å delta på ting hun ikke hadde lyst til. Så kan man si at hun kunne bare ha avvist han, og det kunne hun sikkert ha gjort. Samtidig er det kanskje ikke den største utfordringen i verden for en yrkespolitiker med snakketøyet i orden å overtale/presse en 18 år gammel jente som ser opp til han (og etter det som skrives i VG - allerede er litt ute å kjøre). 4
Donglebæret Skrevet 10. april 2022 #226 Skrevet 10. april 2022 Fløff skrev (37 minutter siden): Er uvesentlig. Slutt med å opprettholde kulturen for victimblamingfokus. Siden du personlig synes spørsmålene er uvesentlige, er det greiest om du enten avstår helt fra å kommentere dem eller evt. forsøker å svare konkret. jeg synes SmuleSMitt skriver en del interessant, og skulle gjerne hørt hennes vurdering av jentas medansvar i denne saken.
_popcorn_ Skrevet 11. april 2022 #227 Skrevet 11. april 2022 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer, spekulasjoner, brudd på opphavsrett, persondebatt, personangrep, latterliggjøring, brukerdebatt og krenkende innlegg, og svar til dette. _popcorn_, mod
herzeleid Skrevet 11. april 2022 #228 Skrevet 11. april 2022 Jeg synes diskusjonene blir litt uryddig da det er to ganske ulike forhold som blandes sammen: 1. Om en frivillig seksuell relasjon mellom en ung men voksen kvinne og en mye eldre mann med makt (men uten noe maktforhold ovenfor henne) er akseptabelt 2. Om Enoksen uavhengig av kvinnens alder har opptrådd ugreit og bør gå. Når det gjelder 2 synes jeg det er vanskelig å si seg uenig. Det fremstår som han har gjort noen veldig dårlige vurderinger og sviktet de menneskene han burde ha størst grunn til å ikke svikte (familien sin). Om han i tillegg har gitt uriktige opplysninger i forkant av utpekelsen til ministerposten blir det vanskelig å skulle ha tillitt til han, og riktig med et bytte av minister. Med tanke på 1 ser jeg det annerledes, og det er i mine øyne noe absurd over hvor moraliserende en i offentligheten er over frivillig sex mellom to voksne mennesker, i en tid der vi liksom skal være så åpne og aksepterende. Jeg tror også en må ta innover seg at med frihet følger ansvar, og at å gjøre unge kvinner til en form for beskyttet klasse også infantiliserer disse og nødvendigvis må påvirke hvilke tillitt en har til nevnte klasse. At to voksne mennesker har frivillig (og lovlig) sex med hverandre bør isolert sett ikke være noe vi blander oss i. 5
CrossRoad Skrevet 11. april 2022 #229 Skrevet 11. april 2022 herzeleid skrev (2 timer siden): Jeg synes diskusjonene blir litt uryddig da det er to ganske ulike forhold som blandes sammen: 1. Om en frivillig seksuell relasjon mellom en ung men voksen kvinne og en mye eldre mann med makt (men uten noe maktforhold ovenfor henne) er akseptabelt 2. Om Enoksen uavhengig av kvinnens alder har opptrådd ugreit og bør gå. Når det gjelder 2 synes jeg det er vanskelig å si seg uenig. Det fremstår som han har gjort noen veldig dårlige vurderinger og sviktet de menneskene han burde ha størst grunn til å ikke svikte (familien sin). Om han i tillegg har gitt uriktige opplysninger i forkant av utpekelsen til ministerposten blir det vanskelig å skulle ha tillitt til han, og riktig med et bytte av minister. Med tanke på 1 ser jeg det annerledes, og det er i mine øyne noe absurd over hvor moraliserende en i offentligheten er over frivillig sex mellom to voksne mennesker, i en tid der vi liksom skal være så åpne og aksepterende. Jeg tror også en må ta innover seg at med frihet følger ansvar, og at å gjøre unge kvinner til en form for beskyttet klasse også infantiliserer disse og nødvendigvis må påvirke hvilke tillitt en har til nevnte klasse. At to voksne mennesker har frivillig (og lovlig) sex med hverandre bør isolert sett ikke være noe vi blander oss i. Synes at de som ønsker å diskutere nr 1. bør starte egen tråd. Ellers er jeg stort sett enig med deg.
askefast Skrevet 11. april 2022 #230 Skrevet 11. april 2022 Kjenner ikke hele saken, men det er jo ikke helt ukjent fenomen at noen kvinner liker eldre menn. Denne mannen var ikke bare "eldre", men har havnet i kategorien jeg vil kalle " gammel mann ". Litt tullete å komme med dette 20-år etterpå, med mindre det er snakk om voldtekt eller tvang. Jeg tenker at dette ikke bare er en sak sett fra ene siden. Jeg tror samfunnet må jobbe tosidig. Menn må lære å imøtekomme kvinner bedre, og kvinner må bli mye bedre til å tørre, og klare, å si klart ifra! Om kvinner ikke vil, eller er usikker, så må kvinner tørre å trekke seg. Kvinner må bli mer trygge på egen vilje! Og det er vel her det skorter litt. I mange tilfeller er kvinnen usikker.Usikker på om det er dette hun vil, usikker på om hun har lyst på denne fyren. Spørsmålet er om man fra biologien sin side vil klare å komme nærmere dette. Kvinner har en annen seleksjon prosess...og vet ikke alltid hva hun vil. Da bør man kanskje heller si nei, enn å begi Seg ut på noe man ikke ønsker, eller i ettertid ikke ønsket. Tørr å si nei! Det må vi lære alle små jenter nå. Og alle små gutter må læres til å akseptere dette. 1
ops2 Skrevet 11. april 2022 #231 Skrevet 11. april 2022 Enoksen gjorde en bra ting, han gikk med det samme. Ellers kunne han ha prøvd å dra ut saken, slik andre har prøvd. Da ville dette vært førstesideoppslag hver dag. Nå har historien forsvunnet fra avisene, bare noen leserinnlegg har kommet sporadisk. Å dra ut saken i et slikt tilfelle, ville gjort skade ikke bare på Enoksen, men på kvinnen. Det som kom fram var ufattelig kleint. "Seksuell mentor". Jeg er sikker på at alle som leste det, kastet opp litt i munnen. Samtidig hadde hun tydelig vansker med å sette grenser-, og dårlig selvtillit i 2005 og etterpå, og å poste mer i avisene ville ikke gjort henne noe godt nå heller. Det hun hadde, var en bombe for å drepe enhver reputasjon Enoksen måtte ha. Hun hadde dagbøker, nøyaktige datoer, hvor de oppholdt seg, og ikke minst, utskrifter fra samtaler med psykiater og lege. Andre varslere har ikke hatt noen slik samling å vise til. Detaljer på detaljer. Kleine, ekle detaljer om et snuskete forhold. "Jeg kan flørte, men uten å kysse", besøk på kontoret hans med klining og sms-er. Hvem av oss hadde vært komfortabel med at hver detalj i en sms- konversasjon med en annen, over flere år, skulle brettes ut i media? Jeg lurer på om det sitter andre godt voksne menn i maktposisjoner og kaldsvetter ved tanken på om noen skrev dagbok om forholdet deres? 7
nebbete fugl Skrevet 11. april 2022 #232 Skrevet 11. april 2022 Hvor mange har visst om Enoksens forhold til tenåringsjenta? https://subjekt.no/2022/04/10/hvor-mange-har-visst-om-enoksens-forhold-til-tenaringsjenta Og hva forteller dette om unnfallenheten og taushetskulturen i det politiske miljø? Det er flere enn den avgåtte forsvarsministeren som har opptrådt klanderverdig i denne saken, skriver Kjetil Rolness. 2 1
Gjest Velvia Skrevet 11. april 2022 #233 Skrevet 11. april 2022 On 4/10/2022 at 12:55 PM, Example said: Absolutt ingenting. Mannen er en gris. Det bestrider jeg ikke. Dette er ikke et forsvar av Enoksen, men snarere litt motstand til kvinnen som fremstiller seg selv som et offer. Du sitter å skriver om en skoleelev.
13579 Skrevet 11. april 2022 #234 Skrevet 11. april 2022 herzeleid skrev (11 timer siden): Jeg synes diskusjonene blir litt uryddig da det er to ganske ulike forhold som blandes sammen: 1. Om en frivillig seksuell relasjon mellom en ung men voksen kvinne og en mye eldre mann med makt (men uten noe maktforhold ovenfor henne) er akseptabelt 2. Om Enoksen uavhengig av kvinnens alder har opptrådd ugreit og bør gå. Når det gjelder 2 synes jeg det er vanskelig å si seg uenig. Det fremstår som han har gjort noen veldig dårlige vurderinger og sviktet de menneskene han burde ha størst grunn til å ikke svikte (familien sin). Om han i tillegg har gitt uriktige opplysninger i forkant av utpekelsen til ministerposten blir det vanskelig å skulle ha tillitt til han, og riktig med et bytte av minister. Med tanke på 1 ser jeg det annerledes, og det er i mine øyne noe absurd over hvor moraliserende en i offentligheten er over frivillig sex mellom to voksne mennesker, i en tid der vi liksom skal være så åpne og aksepterende. Jeg tror også en må ta innover seg at med frihet følger ansvar, og at å gjøre unge kvinner til en form for beskyttet klasse også infantiliserer disse og nødvendigvis må påvirke hvilke tillitt en har til nevnte klasse. At to voksne mennesker har frivillig (og lovlig) sex med hverandre bør isolert sett ikke være noe vi blander oss i. Etter som han var en maktperson, rammes forholdet klart av loven, Dette er straffbart misbruk. Hvorfor er det ikke ennå reist tiltale? Hvorfor er han ikke varetektsfengslet? 1
herzeleid Skrevet 11. april 2022 #235 Skrevet 11. april 2022 13579 skrev (1 time siden): Etter som han var en maktperson, rammes forholdet klart av loven, Dette er straffbart misbruk. Hvorfor er det ikke ennå reist tiltale? Hvorfor er han ikke varetektsfengslet? Muligens fordi du tar feil? 6
Vinterjenta Skrevet 12. april 2022 #236 Skrevet 12. april 2022 herzeleid skrev (14 timer siden): Jeg synes diskusjonene blir litt uryddig da det er to ganske ulike forhold som blandes sammen: 1. Om en frivillig seksuell relasjon mellom en ung men voksen kvinne og en mye eldre mann med makt (men uten noe maktforhold ovenfor henne) er akseptabelt 2. Om Enoksen uavhengig av kvinnens alder har opptrådd ugreit og bør gå. Når det gjelder 2 synes jeg det er vanskelig å si seg uenig. Det fremstår som han har gjort noen veldig dårlige vurderinger og sviktet de menneskene han burde ha størst grunn til å ikke svikte (familien sin). Om han i tillegg har gitt uriktige opplysninger i forkant av utpekelsen til ministerposten blir det vanskelig å skulle ha tillitt til han, og riktig med et bytte av minister. Med tanke på 1 ser jeg det annerledes, og det er i mine øyne noe absurd over hvor moraliserende en i offentligheten er over frivillig sex mellom to voksne mennesker, i en tid der vi liksom skal være så åpne og aksepterende. Jeg tror også en må ta innover seg at med frihet følger ansvar, og at å gjøre unge kvinner til en form for beskyttet klasse også infantiliserer disse og nødvendigvis må påvirke hvilke tillitt en har til nevnte klasse. At to voksne mennesker har frivillig (og lovlig) sex med hverandre bør isolert sett ikke være noe vi blander oss i. Hun var skoleelev og tenåring. Han var 50 år og stortingspolitiker. Det er på grensen til sykt. Og det har faktisk ingenting med ‘infantilisering av unge kvinner’, -det ville vært det samme om det var en ung mann. 6
Tanuki Skrevet 12. april 2022 #237 Skrevet 12. april 2022 On 4/10/2022 at 7:32 PM, Nooni said: Spørsmålet om jenta og hennes modenhet/troverdighet blir ganske enkelt om jeg tenker meg at jeg hadde en 18 år gammel jente og fått vite at hun hadde et seksuelt forhold til en 50 år gammel politiker. Jeg kan love dere at det ikke hadde vært greit. En 50 åring har absolutt ingenting å gjøre i en seksuell relasjon med en 18 åring da dette i all hovedsak handler om å dekke behovet den voksne har. Byttehandelen er lavmål, uetisk og utnyttende og kan aldri ses på som frivillig. Når det er sagt så har det i årevis versert historier om Enoksen og Giske hvor det meste ikke har nådd offentligheten. Den grenseoverskridende adferden de begge har er ikke nytt. Det som er nytt er at adferden har fått et nytt perspektiv når de får makt og innehar offentlige posisjoner og utnytter denne. Skal man være politiker er man avhengig av tillit. Man kan ikke ha tillit til politiker som tenker at slike vurderinger er ok. Godt skrevet, 100% enig.
herzeleid Skrevet 12. april 2022 #238 Skrevet 12. april 2022 Vinterjenta skrev (42 minutter siden): Hun var skoleelev og tenåring. Han var 50 år og stortingspolitiker. Det er på grensen til sykt. Og det har faktisk ingenting med ‘infantilisering av unge kvinner’, -det ville vært det samme om det var en ung mann. Det har absolutt det om en mener en 19-åring ikke er i stand til selv å velge hvem den skal ha sex med. Det er i tillegg å sykeliggjøre en god del både unge og eldre mennesker, og det er interessant å se hvor godt moraliseringen lever i vår ‘frigjorte’ tid. 5
13579 Skrevet 12. april 2022 #239 Skrevet 12. april 2022 herzeleid skrev (6 timer siden): Muligens fordi du tar feil? Eller fordi det skal mye til før en reiser tiltale mot en maktperson, især når det gjelder seksuell kriminalitet. Menn vet å utnytte sin makt. 2
Lava Anne Skrevet 12. april 2022 #240 Skrevet 12. april 2022 herzeleid skrev (4 timer siden): Det har absolutt det om en mener en 19-åring ikke er i stand til selv å velge hvem den skal ha sex med. Det er i tillegg å sykeliggjøre en god del både unge og eldre mennesker, og det er interessant å se hvor godt moraliseringen lever i vår ‘frigjorte’ tid. Moralisering ❤️ 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå