Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I denne posten er jeg enig i SmuleSmitt sine betraktninger. I tillegg til Skriblerinna her nå sist. Helt grusomt skremmende å lese mange av kommentarene fra menn her. Ikke rart vi hadde, og har, behov for kampanjer som metoo og bevissthet rundt disse tingene.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
36 minutter siden, Sveva said:

I denne posten er jeg enig i SmuleSmitt sine betraktninger. I tillegg til Skriblerinna her nå sist. Helt grusomt skremmende å lese mange av kommentarene fra menn her. Ikke rart vi hadde, og har, behov for kampanjer som metoo og bevissthet rundt disse tingene.

Heihei! Jeg er mann og jeg synes disse mennene som ikke forstår seg på virkeligheten er like dumme som deg. Har døtre på 18 og 25 og jeg ville ikke nølt 5 min med å hjelpe Enoksen med å forstå alvorligheten i dette om han hadde holdt på med dette med en av mine døtre når de var 18. 

At man kan skylde på en 18 åring når en 50-åring snusker med henne etter en skoletur sier hvor syke mange av mennene på KG er. Mye incels og stakkarslige menn her inne.

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonio skrev (1 minutt siden):

Heihei! Jeg er mann og jeg synes disse mennene som ikke forstår seg på virkeligheten er like dumme som deg. Har døtre på 18 og 25 og jeg ville ikke nølt 5 min med å hjelpe Enoksen med å forstå alvorligheten i dette om han hadde holdt på med dette med en av mine døtre når de var 18. 

At man kan skylde på en 18 åring når en 50-åring snusker med henne etter en skoletur sier hvor syke mange av mennene på KG er. Mye incels og stakkarslige menn her inne.

Du er den ene mannen i denne tråden som har hatt det jeg vil betegne som vettuge innlegg om dette. Det gir litt håp å se at det iallefall finnes noen.

• Liker 7
Skrevet
Sveva skrev (52 minutter siden):

Ja det er virkelig det  vi trenger! Det vi trenger er etikk  og moral  som barn og ungdom lærer! Der de vet å sette grenser for seg selv som voksne og si nei! Så kan det hende om noen generasjoner at vi kanskje får orden på dette her. Nå blir ungdom som voksne noen som bare skylder på andre for sine egne dårlige valg og konsekvensene av de! Dette har pågått i flere tiår nå. Maktpersoner med dårlig vurderingsevne som Enoksen vil alltid være der ute, og metoo endrer aldri på det. Det som kan endre på det er at både kvinner og menn tar ansvar, og ikke lar seg lokke av slike krefter. Begynne å heve myndighetsgrensen fordi noen tar dårlige valg er absurd.

• Liker 3
Skrevet
CrossRoad skrev (1 minutt siden):

Jaha, la oss si at Enoksen da ble forledet til å ha en seksuell relasjon til denne 18-19-åringen. Hun lovde han sex mot at han skulle ta henne med til kongen, på møter med andre statsråder og i regjeringens biler. Dette mens han selv var gift. 

La oss så tenke oss at denne 18-19-åringen var hyret inn av russisk etterretning, og at Enoksen fikk beskjed om at de satt på bilder osv som ville bli sendt til kona dersom han ikke utleverte en del dokumenter de kunne tenke seg å lese. 

Hva sier det om Enoksens dømmekraft og ønsker vi denne typen mennesker i maktposisjoner, og i særdeleshet som forsvarsminister i Norge?

Vi ønsker ikke slike i maktposisjon. Jeg tror så godt som alle her er enig i at det var lurt av Enoksen å gå av. Jeg tror ikke det er det som diskuteres. Men enkelte her virker å tro han valgte å gå av fordi det han har gjort er så skrekkelig alvorlig og kanskje også kriminellt. Noe det altså ikke er. Begge var voksne. Det var under samtykke. Begge utnytter hverandre for å oppnå noe. Hovedansvaret ligger dog på han, som godt voksen og erfaren politiker. Han burde visst at ikke han burde gjort det. Men personlig har jeg null sympati med henne. Hun visste hva han ønsket. Å komme med dette nå så mange år etterpå må være av strategiske årsaker.

• Liker 2
Skrevet

Nok en gang bekreftes det at #me too har gått kg-mannfolka hus forbi. 

Men dere må jo innse at fyren kan jo ikke inneha verv når han lyver til sine overordnede om hvorvidt han har noe i skapet som ikke tåler medias søkelys??

• Liker 4
Skrevet

Det er misbruk av maktbalanse. Han er en folkevalgt med et tillitsverv. Om en lege innleder et forhold til pasient - straff. Om en lærer innleder et forhold til en elev - straff. Stortingspolitiker - meeeget god etterlønn når du velger å gå av.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg jobber med folk rett under tyve og folk som er akkurat tyve. Å fremstille dem som kyniske lykkejegere er det siste jeg ville gjort. De er jo dumme som brød - et vanvittig behov for å passe inn, kry som haner får de skryt, og formbare. De er søte, men modne attenåringer er fremdeles umodne, og det merker man når man prater også med de mer modne av dem. At en attenåring ville ha lagt en rasjonell transaksjon til grunn for et slikt forhold, bytte sex mot makt og karriere, tror jeg ikke på i det hele tatt. I noen innlegg her blir det sprøytet inn så mye rasjonalitet at det blir spekulativt og vipps er kvinnen femme fatale. Det er heller ikke noe spørsmål om det er assymetri i en slik relasjon. Det er assymetri og det er på grunn av alder, uansett hvor mye nyanser man ønsker seg eller sier at alder liksom fordufter etter man er blitt seksten eller atten for da er alle etter den og den loven voksne. En attenåring tar aldri rotta på en femtiåring, bortsett fra i idrett og i antall ganger de ikke klarer å drikke uten å spy, og selvfølgelig i en og annen roman der en eller annen humbert humbert mener det finnes en egen rase manipulerende Lolitaer som tvinner eldre menn rundt lillefingeren. Ellers, nei.

Endret av Lava Anne
  • Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Han gikk inn i damegarderoen, etter at kvinnen, som var gift, hadde sagt i fra at hun IKKE var interessert i ham!? Altså hvor kvalm og innpåsliten går det an å bli? Han burde ha blitt anmeldt for seksuell trakkasering eller noe, fatter ikke at noen kan forsvare den mannen der. 

• Liker 5
Skrevet

Regner med han er mest lei seg for å ha blitt tatt for det🙄

• Liker 6
Skrevet

Hørte ACER avtalen var oppe til diskusjon og votering i Stortinget når Giske saken herjet forsidene.

Vi ser jo den flotte konsekvensen det fikk for befolkningen. Ingen fikk det med seg, er mer eller mindre unisont stortinget sluser den igjennom, media var stille om Acer, og kun fokuserte på flere tiår gamle eskapader.

Lurer på hva de holder på med nå, som skal begraves med Hr Enoksen sine 20-30 år gamle sidesprang?

• Liker 5
Skrevet
SmuleSMitt skrev (11 timer siden):

Men de fleste driter i fakta og tenker at hun var myndig, derav voksen (på papiret er hun voksen mht. myndighetsalder og kognitiv modenhet mht bilkjøring, alkoholkjøp, stemmerett o.l., fordi hjernen til 16-19åringer kan håndtere beslutningstakning ift. dette), men ignorerer at hun sosioemosjonelt var langt mer umoden enn Enoksen grunnet aldersforskjell, og at det derav var et maktmisbruk fra Enoksens side.

At Enoksen ikke har kunnskap om nevral umodenhet hos folk under 25 år, er meget mulig. Har han døtre lurer jeg på om han hadde tenkt at det var en god idè for hans 18-19-år gamle datter å innlede seksuell kontakt med en 50-årig mann dersom hun føler seg ensom og sliter med selvfølelsen. Den eneste formen for kontakt en 18-19-åring bør han med en 50-årig mann er far-datter relasjon, psykolog-behandler, lærer-elev, trener, nabo, far til venner, far til kjæresten, tilfeldige på gata. IKKE en seksuell relasjon. Aldri en seksuell relasjon. 

Da kan fyllekjøring også unnskyldes hos 18 åringer tenker du? Kjønnssykdommer? Uønsket graviditet? Rote seg bort i tunge narkotiske stoffer? "Stakar! Hun var jo bare 18 år må vite. Hun er jo ikke moden enda så sånt skjer. Pytt pytt! Nå må politiet skjerpe seg!"

Jeg har selv vært 18. Jeg har venner og veninner som har vært 18Jeg kjenner ingen som ikke hadde reagert med ÆSJ om noen vi kjente hadde innledet et "samarbeid" med en gammel gris på den måten. 18 åringer er ikke tilbakestående! Er vel ingen som ikke forstår at så unge mennesker er langt lettere å manipulere, men jeg forventer at de klarer noe så standard som å forstå at å henge seg på en 50 år gammel politiker er batshit crazy!

Altså...som jeg poengterte tidligere....Thunberg var visst gammel nok til å fronte klimakrisen og ble tilbedt som ikon i en alder av 15! Men å ta ansvar for sitt eget beste er visst ikke påkrevd før man runder 30. Problemet idag er at ingen vil ta ansvar for noenting. Alle vil helst gjøre som de vil og dytter ansvaret over på andre, straks konsekvensene hagler ned! Enoksen og denne kvinnen fortjener hverandre. Mens alle er opptatt av å demonisere Enoksen, er jeg mer opptatt av å fordele ansvaret på begge parter. Ingen av dem er uskyldige. Enoksen har dog det største ansvaret som godt voksen. Kall det gjerne 80-20 fordeling.

• Liker 7
Skrevet
Vinterjenta skrev (6 timer siden):

Nok en gang bekreftes det at #me too har gått kg-mannfolka hus forbi. 

Men dere må jo innse at fyren kan jo ikke inneha verv når han lyver til sine overordnede om hvorvidt han har noe i skapet som ikke tåler medias søkelys??

Nei. Nok en gang avslører feministene at de ikke evner å se nyanser i slike saker. Her skal all skyld festes på hannkjønnet, som jo er fienden. Helt på default. Ingen spørsmål stilles. Dom er avsagt. Hun har 0 ansvar. Når vi som foreldre fortsetter å ansvarsfraskrive våre barns handlinger på denne måten, vil fremtid bestå av mange flere slike saker.

Det er ingen i denne tråden som IKKE er glade nå som Enoksen gikk av. Personlig ble jeg henrykt da jeg hørte det. Jeg ønsker ikke gamle mannsgriser til å styre landet. Det han har gjort er spykvalmt. Moralsk forkastelig! Men han har ikke gjort noe kriminellt. Han måtte altså ikke gå av fordi han gjorde en kriminell handling, men fordi han har vist elendig dømmekraft og dårlig moral. Enoksen fortjener all den tynen han får. Men at hennes rolle i saken viskes ut til et rent offer, er rett og slett idioti.

Curiousine skrev (6 timer siden):

Regner med han er mest lei seg for å ha blitt tatt for det🙄

Det er problemet med slike kåte ekle gamle griser! Det er derfor de havner i slike situasjoner i utgangspunktet. De tenker kun egne behov og er da villige til å innlede forhold til svært unge kvinner for å få det som de vil. Uten tanke på de negative konsekvensene det vil få.

• Liker 3
Skrevet
Tutte skrev (8 timer siden):

Sånn generelt, mener du at en 18 åring står på lik linje med en 50 åring når det gjelder ansvarlighet for handlinger som ikke burde funnet sted?

Helt klart! De er voksne og ansvarlige mennesker! De må ta det ansvaret, strafferettslig er de akkurat det, økonomisk akkurat det samme. De må ta ansvar for sine seksuelle handlinger også. Det er et lite men, her! Maktmennesker som misbruker sin posisjon er galt uansett hvem det utøves mot. Om det er en 18 åring eller en 30 åring. Det er galt uansett, og det burde vært mye hardere straffer for slikt både seksuell trakassering, økonomisk snusk, og personlig vinning uansett art. Egentlig er det vel her hele hunden ligger begravet.

En 18 åring kan drikke seg drita, gå på byen og være med hvilken som helst mann hjem. Det er "ansvarlig". En studietur og så innlede et forhold til en gift mann? Det er bare mannen sin skyld! Det er noe som skurrer her.

Atter en gang så er det noen unge menn som finner mye eldre kvinner og motsatt. Nekte et menneske hvem de vil ha sitt samliv med ? Du vet at det ikke høres bra ut. Min datter så hadde jeg advart sterkt mot det, men ut over dette var det lite jeg kunne gjøre når hun har fylt 18 år.

Enoksen sitt problem er at han har tiet om utroskap, forholdet til denne 18 åringen, og utsatt seg og sin stilling for stor sikkerhetsrisiko. Og selvfølgelig disse moralske og etiske problemstillingene. Jeg kan ikke fordra eldre menn som legger seg etter unge kvinner. Veldig ofte oser det bare av seksuell omgang og ikke noe annet. Men det er deres og de voksne jentene sitt valg.

• Liker 3
Skrevet
Thanos skrev (8 timer siden):

Vi ønsker ikke slike i maktposisjon. Jeg tror så godt som alle her er enig i at det var lurt av Enoksen å gå av. Jeg tror ikke det er det som diskuteres. Men enkelte her virker å tro han valgte å gå av fordi det han har gjort er så skrekkelig alvorlig og kanskje også kriminellt. Noe det altså ikke er. Begge var voksne. Det var under samtykke. Begge utnytter hverandre for å oppnå noe. Hovedansvaret ligger dog på han, som godt voksen og erfaren politiker. Han burde visst at ikke han burde gjort det. Men personlig har jeg null sympati med henne. Hun visste hva han ønsket. Å komme med dette nå så mange år etterpå må være av strategiske årsaker.

Det er forsåvidt irrelevant hva du mener om hennes ansvar.

Dette er ikke, og har aldri vært et spørsmål om hennes rolle oppi det hele.

Om hun så er en gal heks med onde motiver den dag i dag så er det likegyldig. 

Hvem jeg eller du personlig har sympati med ER IKKE RELEVANT.

Det som er relevant, er hva en person gjør når han/hun er på jobb, har et tillitsverv. Det er spørsmålet. 

Men at det er interessant hvordan så mange dreier alt fokus over på «hvorfor vil disse damene/jentene fortelle nååååå, hva er egentlig motivet, hvorfor og hvordan» - det sier jo alt om en kultur for victimblaming. Men det er en annen debatt. 

Don’ t put your dick everywhere om man har betrodd posisjon med mye makt. Tenk «hvor er det lurt at jeg IKKE flasher kåthet/underliv/utnytter systemer økonomisk og generelt utnytter folk»? 

Du vet, det folk flest kaller «helt normal oppførsel». 

Er det så jæææææævlig vanskelig å finne en/ei mer likeverdig å sende dickpicks til eller knulle på kontoret i departementet/regjeringen/kongens bord/kirka eller hvaenn? 

Gjør som alle andre: vær utro med noen som ikke ville havnet på medienes forsider om man blir fersket. 

• Liker 5
Skrevet
Fløff skrev (13 minutter siden):

Det er forsåvidt irrelevant hva du mener om hennes ansvar.

Dette er ikke, og har aldri vært et spørsmål om hennes rolle oppi det hele.

Om hun så er en gal heks med onde motiver den dag i dag så er det likegyldig. 

Hvem jeg eller du personlig har sympati med ER IKKE RELEVANT.

Det som er relevant, er hva en person gjør når han/hun er på jobb, har et tillitsverv. Det er spørsmålet. 

Men at det er interessant hvordan så mange dreier alt fokus over på «hvorfor vil disse damene/jentene fortelle nååååå, hva er egentlig motivet, hvorfor og hvordan» - det sier jo alt om en kultur for victimblaming. Men det er en annen debatt. 

Don’ t put your dick everywhere om man har betrodd posisjon med mye makt. Tenk «hvor er det lurt at jeg IKKE flasher kåthet/underliv/utnytter systemer økonomisk og generelt utnytter folk»? 

Du vet, det folk flest kaller «helt normal oppførsel». 

Er det så jæææææævlig vanskelig å finne en/ei mer likeverdig å sende dickpicks til eller knulle på kontoret i departementet/regjeringen/kongens bord/kirka eller hvaenn? 

Gjør som alle andre: vær utro med noen som ikke ville havnet på medienes forsider om man blir fersket. 

Eller la være å være utro i det hele tatt?

• Liker 1
Skrevet
Thanos skrev (23 minutter siden):

Eller la være å være utro i det hele tatt?

Det har ikke arbeidsgivere noe med.

Men de har noe med alt som går på etiske retningslinjer man forholder seg til. 

• Liker 2
Skrevet

SmuleSMitt, i hvilken grad mener du denne jenta har et ansvar for det som skjedde? Ingenting, litt, 50/50? Hvordan tenker du?

• Liker 5
Skrevet
Fløff skrev (2 timer siden):

Det er en potensiell fare for at slikt kommer frem i dagen uansett når du gjør dette og så velger å bli en offentlig person, med makt enda større sjanse. For det er minst 2 stykker som vet om det, og det kan slå tilbake mange år senere. Så holder du ikke din sti ren? Ja så må man fortelle dette og du får ikke slike verv, eller du holder din sti ren og viser ansvar, etikk og moral i din fremferd frem mot og i slike posisjoner. Alt annet ender bare med at det går galt. Fremmede makter, potensielle motstandere, og "fiender" vet å grave frem slikt. En furten elsker kan fort angre og komme tilbake med det også.

Skrevet
Antiviruset skrev (19 minutter siden):

Det er en potensiell fare for at slikt kommer frem i dagen uansett når du gjør dette og så velger å bli en offentlig person, med makt enda større sjanse. For det er minst 2 stykker som vet om det, og det kan slå tilbake mange år senere. Så holder du ikke din sti ren? Ja så må man fortelle dette og du får ikke slike verv, eller du holder din sti ren og viser ansvar, etikk og moral i din fremferd frem mot og i slike posisjoner. Alt annet ender bare med at det går galt. Fremmede makter, potensielle motstandere, og "fiender" vet å grave frem slikt. En furten elsker kan fort angre og komme tilbake med det også.

Media og regjeringens ledelse er ikke interessert i om statsråd Tone 40 ligger på si med gifte Fridtjof 38 hun traff på Cupido. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...