Gjest Lilleulv Skrevet 1. november 2005 #1 Skrevet 1. november 2005 http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article484385.ece jeg vet ikke jeg... selv så har jeg utrooolig lyst på ei jente, men allikevel så har jeg litt sånn tro på at ting skjer for en grunn osv. og føler ikke man bør tukle for mye med skjebnen. hva mener dere om dette?
Gjest GreenSky Skrevet 1. november 2005 #2 Skrevet 1. november 2005 (endret) Da tror jeg at det ville blitt en stor/enda større overvekt av menn i mange land. (f.eks Kina) På den ene siden høres der forkastelig ut, men på den andre siden, hvis det kunne hindre drap av jentebabyer, ville det vært positivt. Endret 1. november 2005 av GrønnSky
Gjest vimse Skrevet 1. november 2005 #3 Skrevet 1. november 2005 Da tror jeg at det ville blitt en stor/enda større overvekt av menn i mange land. (f.eks Kina) På den ene siden høres der forkastelig ut, men på den andre siden, hvis det kunne hindre drap av jentebabyer, ville det vært positivt. ← Enig! Så et program om dette med å kunne bestemme kjønn, hvordan det ble gjort og sånt, det ble litt drøy kost her i gården. Jeg for min del kan ikke skjønne hvordan foreldre kan klare å velge, det viktigste må jo være å ha muligheten til å få et barn...
Orestes Skrevet 1. november 2005 #4 Skrevet 1. november 2005 Jeg synes slikt skulle vært forbeholdt de tilfeller hvor man har arvelige sykdommer som vil gi utslag avhengig av hva slags kjønn barnet er.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #5 Skrevet 1. november 2005 http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article484385.ece jeg vet ikke jeg... selv så har jeg utrooolig lyst på ei jente, men allikevel så har jeg litt sånn tro på at ting skjer for en grunn osv. og føler ikke man bør tukle for mye med skjebnen. hva mener dere om dette? ← Jeg tror mange jenter har lyst på døtre fordi det virker kjekt å kle dem i "rosa kjoler" - det kan vel ikke være noen andre grunner til at noen foretrekker døtre fremfor sønner? Selv har jeg to sønner og har helt ærlig aldri savnet alt dette "rosa". Jeg har vent meg til et liv med gutter - til og med hunden er gutt Huset er fullt av slagverk, elektriske gitarer, skateboard, høy musikk, dataspilling, osv... og jeg elsker det - jeg forstår ikke at så mange kvinner absolutt ønsker seg døtre.
Gjest Varg-Menja Skrevet 2. november 2005 #6 Skrevet 2. november 2005 Da tror jeg at det ville blitt en stor/enda større overvekt av menn i mange land. (f.eks Kina) På den ene siden høres der forkastelig ut, men på den andre siden, hvis det kunne hindre drap av jentebabyer, ville det vært positivt. ← Sant nok, men problemene i land som Kina begrenser seg ikke bare til drap av jentebabyer. Det store kvinneunderskudet har nå ført til en økt rekke av overgrep mot kvinner, prostitusjon og bruderov, både i Kina og India. Så man utsetter strengt tatt bare problemet.
Transe Skrevet 3. november 2005 #7 Skrevet 3. november 2005 Skulle kunne velge etter fødsel, jeg ville vert jente.
Gjest Litjmæ Skrevet 3. november 2005 #8 Skrevet 3. november 2005 Det er en grunn til at akkurat dette er tilfeldig... Men å få bestemme kjønn selv, fin måte å utrydde menneskeheten på det da!
Gjest Piper Skrevet 3. november 2005 #9 Skrevet 3. november 2005 Er enig med at det kunne vært fint i land som Kina ol, men ikke her i lille Norge. Det får være grenser for hva vi skal kunne styre, for noe bør vi vel overlate til naturen også.
Gjest Melk Skrevet 3. november 2005 #10 Skrevet 3. november 2005 Skjønner ikke hvorfor dere mener det vil være fint i India og Kina. 30 år frem i tid ville de da hatt et enormt kvinneunderskudd, noe som ikke ville vært særlig positivt. Det åpenr opp for større grad av kidnapping, ekstremt høy medgift, trafficking og salg av kvinner, høye krav til kvinnen "man har kjøpt" osv. En abortundersøkelse i India viste at av 100 aborterte fostre var 99 jenter. Tilfeldig? Hva i all verden er FINT med at man kan utrydde et kjønn???
Gjest Gjesta Skrevet 3. november 2005 #11 Skrevet 3. november 2005 Jeg synes ikke at man bør få bestemme barnets kjønn. Eneste unntak er om det finnes alvorlige sykdommer i familien som rammer kun det ene kjønnet. Da synes at foreldrene bør kunne få velge kjønn.
Gjest Piper Skrevet 3. november 2005 #12 Skrevet 3. november 2005 Skjønner ikke hvorfor dere mener det vil være fint i India og Kina. 30 år frem i tid ville de da hatt et enormt kvinneunderskudd, noe som ikke ville vært særlig positivt. Det åpenr opp for større grad av kidnapping, ekstremt høy medgift, trafficking og salg av kvinner, høye krav til kvinnen "man har kjøpt" osv. En abortundersøkelse i India viste at av 100 aborterte fostre var 99 jenter. Tilfeldig? Hva i all verden er FINT med at man kan utrydde et kjønn??? ← Er det bedre de dreper jentene? Eller plasserer de på dårlige barnehjem? I dag er det mange i Kina som ikke vil ha jenten, og da kunne det vært fint om de fikk bestemme før barnet ble født. De som ønsker seg barn uansett, vil nok ikke bruke denne metoden.
Gjest gjest1 Skrevet 3. november 2005 #13 Skrevet 3. november 2005 Det som blir spennende å se fra studien, er om det fortsatt blir ca 50/50 fordeling på kjønnene, selv om foreldrene får velge. Personlig er jeg imot dette, med mindre det er snakk om genetiske sykdommer som bare rammer det ene kjønnet.
Gjest Melk Skrevet 3. november 2005 #14 Skrevet 3. november 2005 Er det bedre de dreper jentene? Eller plasserer de på dårlige barnehjem? I dag er det mange i Kina som ikke vil ha jenten, og da kunne det vært fint om de fikk bestemme før barnet ble født. De som ønsker seg barn uansett, vil nok ikke bruke denne metoden. ← Det er jo ikke slik at ALLE som får jenter og blir skuffet dreper dem. Det er en god grunn til av man i en del land ikke har lov til å opplyse om kjønn ved ultralyd, nettopp fordi man ikke ønsker abortering pga kjønn. I Kina og India er det et merkbart underskudd på kvinner allerede, i motsetning til de aller fleste andre land i verden. Tenk hvor ille det ville blitt om man kunne unngå å bli gravid med jenter i utgangspunktet!! Jeg er skarpt imot å kunne velge kjønn fordi noen ellers dreper sine barn. Man må heller løse problemet med holdningsendring og bedring av vilkår for jenter, ikke si "Ja, vi skjønner dere ikke vil ha jenter, her en enkel metode å slippe det på". da har man tapt, om man mener at jenter og gutter er like mye verdt. Og som sagt: det er slettes ikke sikkert jentebarn , og på sikt kvinner, får det bedre i et land der slikt var helt ok. Fattige kan eks velge å få jentebarn for penger og selge dem til gud vet hva slags business.
Gjest Sexy Sadie Skrevet 3. november 2005 #15 Skrevet 3. november 2005 Jeg tror mange jenter har lyst på døtre fordi det virker kjekt å kle dem i "rosa kjoler" - det kan vel ikke være noen andre grunner til at noen foretrekker døtre fremfor sønner? Selv har jeg to sønner og har helt ærlig aldri savnet alt dette "rosa". Jeg har vent meg til et liv med gutter - til og med hunden er gutt Huset er fullt av slagverk, elektriske gitarer, skateboard, høy musikk, dataspilling, osv... og jeg elsker det - jeg forstår ikke at så mange kvinner absolutt ønsker seg døtre. ← Hva gjør du den dagen en av guttene dine viser seg å være homse?
Arkana Skrevet 3. november 2005 #16 Skrevet 3. november 2005 Det er jo heller ingen garanti for at man får det kjønnet man ønsker uansett metode. Hvordan må det være for en liten gutt å få vite at foreldrene til og med har betalt mye penger og gått gjennom noe slikt for å få en jente....og så får de ham. Selv om de sikkert ikke sier dette til ham, så må jo et så høyt ønske om en jente, og så det å få en gutt istedet, påvirke hvordan de ser på ham, tenker om ham, oppfører seg mot ham.
Gjest Violetta Skrevet 3. november 2005 #17 Skrevet 3. november 2005 Jeg for min del begriper ikke at man kan bruke ressurser på dette innen legevitenskapen når man har så enormt mange andre felt som bør jobbes med. Menneskene bør ikke stille seg over naturen, det straffer seg. Om dette blir utbredt vil dette bli enda en spiker i kisten til menneskeheten. (Vet det ble dramatisk, men slik ser jeg på det.)
Gjest Sexy Sadie Skrevet 3. november 2005 #18 Skrevet 3. november 2005 Jeg for min del begriper ikke at man kan bruke ressurser på dette innen legevitenskapen når man har så enormt mange andre felt som bør jobbes med. ← Fordi mennesket shopper medisinske tjenester på lik linje som de kjøper seg en ny mobiltelefon. De ser det på som deres rett. Menneskene bør ikke stille seg over naturen, det straffer seg. Om dette blir utbredt vil dette bli enda en spiker i kisten til menneskeheten. (Vet det ble dramatisk, men slik ser jeg på det.) ← Det vil ikke gjøre noe om det blir mindre mennesker sånn sett.
Gjest Melk Skrevet 3. november 2005 #19 Skrevet 3. november 2005 Hva gjør du den dagen en av guttene dine viser seg å være homse? ← Finnes da plenty av homofile som liker de tingene hun ramset opp at var i hennes hjem. Alle homofile digger ikke rosa og paljetter.
Gjest Sexy Sadie Skrevet 3. november 2005 #20 Skrevet 3. november 2005 Finnes da plenty av homofile som liker de tingene hun ramset opp at var i hennes hjem. Alle homofile digger ikke rosa og paljetter. ← Sant, men det rimer heller ikke med de maskuline symbolene hun ramset opp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå