AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #1 Skrevet 2. april 2022 Jeg og mannen har alltid biff på fredager, og vi begge elsker den blodig stekt... Fant akkurat ut ved en tilfeldighet nå at gravide ikke skal spise rå biff.... Hva skjer nå? hva kan skje med ungen? Anonymkode: 761f0...ee7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #4 Skrevet 2. april 2022 Dropp det fra nå av i alle fall. Det blir ikke bedre av å bekymre deg ekstra nå. Anonymkode: 71b41...26e 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #5 Skrevet 2. april 2022 Det har nok gått fint, men du kan kanskje godt holde deg unna resten av svangerskapet. Gravide skal ikke spise rå biff fordi man er redd for sykdommen toksoplasmose. Med tanke på risiko for det, er nok huskatter en større «trussel». Like vel kan det være greit å steke kjøttet godt, da mange ikke får med seg at de har sykdommen og den potensielt kan skade fosteret. Anonymkode: 259c4...db4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #7 Skrevet 2. april 2022 PS: Det er VELDIG usannsynlig med toksoplasma i norsk storfekjøtt. Jeg fikk servert stofekjøtt som ikke var gjennomstekt ved et par anledninger i løpet av graviditeten, og spiste dette uten å bekymre meg særlig. Ville derimot ikke spist det dersom det var kjøtt fra får eller svin. Anonymkode: 259c4...db4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #8 Skrevet 2. april 2022 Det går nok veldig bra😊 Anonymkode: 74d74...783
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #9 Skrevet 2. april 2022 Det går helt sikkert fint, men du kan be om å bli testet for toksoplasmose sammen med de andre blodprøvene du skal ta på første kontroll Anonymkode: 42a04...e37 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #10 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): PS: Det er VELDIG usannsynlig med toksoplasma i norsk storfekjøtt. Jeg fikk servert stofekjøtt som ikke var gjennomstekt ved et par anledninger i løpet av graviditeten, og spiste dette uten å bekymre meg særlig. Ville derimot ikke spist det dersom det var kjøtt fra får eller svin. Anonymkode: 259c4...db4 Nye anbefalinger viser at selv storfekjøtt har risiko for toksoplasmose Anonymkode: fc642...d4f
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #11 Skrevet 2. april 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Det har nok gått fint, men du kan kanskje godt holde deg unna resten av svangerskapet. Gravide skal ikke spise rå biff fordi man er redd for sykdommen toksoplasmose. Med tanke på risiko for det, er nok huskatter en større «trussel». Like vel kan det være greit å steke kjøttet godt, da mange ikke får med seg at de har sykdommen og den potensielt kan skade fosteret. Anonymkode: 259c4...db4 Det er såvidt jeg har lest flere som får toxo fra kjøtt enn fra katter. Man må ha en katt som er nylig smittet og man må få noe fra bæsjen inn i munnen for å bli smittet, det skal jo litt til tenker jeg. Mulig dette er en trolletråd men du bør kanskje lese på helsenorge/helsedirektoratet om anbefalt kosthold for gravide TS. Og forstå at feks rått kjøtt ikke handler om mengde, enten er det smitte eller ikke så noen kan spise 5 kg uten problem og andre kan spise 1 gram og bli smittet og få skade. Det er lav risiko men man unngår det bare fordi konsekvensen er stor om man skulle få smitte. Anonymkode: 6dab4...d8e 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #12 Skrevet 2. april 2022 Hvis man elsker rå biff, så har man enten hatt toksoplasmose fra før, eller så er ikke risikoen spesielt høy for å få det. Har du først hatt det, så er du immun. Anonymkode: e218c...31d 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #13 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg og mannen har alltid biff på fredager, og vi begge elsker den blodig stekt... Fant akkurat ut ved en tilfeldighet nå at gravide ikke skal spise rå biff.... Hva skjer nå? hva kan skje med ungen? Anonymkode: 761f0...ee7 Haha! Det gjorde jeg også! 🙂 skamme oss, skulle vi. 😃 slappe helt av, det går bra. 😊 Anonymkode: 44e61...326
Isambard Skrevet 2. april 2022 #14 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Trolletråd 🙄 Anonymkode: fc642...d4f Har det blitt litt vel lav terskel for å anklage folk for trolling? 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #15 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er såvidt jeg har lest flere som får toxo fra kjøtt enn fra katter. Man må ha en katt som er nylig smittet og man må få noe fra bæsjen inn i munnen for å bli smittet, det skal jo litt til tenker jeg. Mulig dette er en trolletråd men du bør kanskje lese på helsenorge/helsedirektoratet om anbefalt kosthold for gravide TS. Og forstå at feks rått kjøtt ikke handler om mengde, enten er det smitte eller ikke så noen kan spise 5 kg uten problem og andre kan spise 1 gram og bli smittet og få skade. Det er lav risiko men man unngår det bare fordi konsekvensen er stor om man skulle få smitte. Anonymkode: 6dab4...d8e Jeg har også lest at det er mye mer sannsynlig å bli smittet gjennom kjøtt enn via katter. Som du skriver så smittes det kun gjennom avføringen til katten så det viktigste er at den gravide enten holder seg unna kattekassen, eller at den gravide bruker hansker og er nøye med å vaske seg etterpå. Og å rense kassen daglig, da er det nærmt mot 0 sjanse for smitte. https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/alle-brosjyrer/toksoplasmose-i-svangerskapet https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2016/01/20/195194940/katten-kan-gi-deg-toksoplasmose-men-hvor-farlig-er-det-egentlig?redirect=true Anonymkode: 96014...003
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #16 Skrevet 2. april 2022 Imponerende. Jeg ville kanskje lest over de generelle rådene en gang til bare for å være sikker på at det ikke er noe annet du har gått glipp av. Og det går nok bra, men er du usikker tester du Anonymkode: 54954...c9e
yabbadoo Skrevet 4. april 2022 #17 Skrevet 4. april 2022 Jeg syns det er så rart med alle dere som skriver «det går bra». Det kan dere ikke vite. Det er helt greit å ville trøste TS, og det kan jo selvfølgelig hende det går helt fint. De aller fleste barn er heldigvis frisk når de blir født. MEN veldig mange barn er det ikke. Jeg har født et barn med en alvorlig diagnose, og det ble tatt blodprøver av både meg og barnet for å sjekke for toxoplasma, og andre «parasitter som kan gi sykdom», som de sa. jeg hadde spist litt fenalår i midten av svangerskapet, og tanken på at det kunne være det som gjorde at mitt barn skulle være syk hele livet var det aller verste i hele situasjonen. ts, du får jo ikke gjort noe med det nå, men jeg ville satt meg inn i kostholdsrådene for gravide, sånn at du er sikker fremover. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå