Gå til innhold

Kattens pels tover seg veldig lett…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har to katter. Ene langhåret og den andre mer semi langhåret pels. Førstnevnte har en pels som veldig lett tover seg og det blir floker. Selv om jeg har børstet han så er det plutselig floke gjerne bare dagen etter. Det har nok mye å si at vinterpelsen skal bort og da kan det danne seg litt floker. Han fikk stor floke på ryggen så nå har han vært hos frisøren og fått seg løveklipp. Dette er tredje våren dette er gjort. Han liker dette, men lurer litt på om vi burde byttet for eller noe som gjør pelsen bedre. Spurte veterinær, men fikk ikke noe godt svar. Andre katten vår har fin og blank pels som sjelden floker seg. 
Noen som har tips til hvordan forbedre pelsen hans? Anbefaling av fór? 

Anonymkode: 0412e...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstra lakseolje i maten og evt balsamspray for katt som du sprayer rett på pelsen, gjerne før du børster. Den er ikke farlig for katten å slikke i seg. Du kan også se etter tørrfór med undertekst Skin eller Skincare, da de ofte inneholder ekstra omega-oljer for å smøre hud og gjøre pelsen mykere.

Katter får generelt litt for lite oljer i maten så ekstra oljer tilføert i fóret gjør pelsen glattere og kan hjelpe til å unngå at den floker seg like lett. Hvis det likevel ikke hjelper så mye, bør du vurdere å holde pelsen i problemområdene litt kortere og klippe litt med jevne mellomrom. Armhulene under forbeina er ofte de verste områdene for langhårede katter, særlig hvis de er litt pudgy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i ekstra lakseolje! Vi så også stor forskjell i pelsen på våre etter at vi byttet fór til Orijen/Acana (fra Hills og Royal canin). De har aldri vært så shiny! 

Anonymkode: d9923...38a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva børster du ham med? Bruk en skikkelig stålkam, ikke karde. Og gre hver eneste dag nå i røytesesongen for å få vekk all "død" pels og løs underull. Jobber på dyreklinikk, og tar ofte løveklipp. De kattene er helt for jævlig fulle av tover, gjerne hele siden, og noen ganger på ryggen. Barberer vekk hele flak, og huden er gjerne sår under. Dette strammer, og er skikkelig vondt for katten, så det er ikke rart han er fornøyd når han er nybarbert... 

Anonymkode: ffe5d...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva børster du ham med? Bruk en skikkelig stålkam, ikke karde. Og gre hver eneste dag nå i røytesesongen for å få vekk all "død" pels og løs underull. Jobber på dyreklinikk, og tar ofte løveklipp. De kattene er helt for jævlig fulle av tover, gjerne hele siden, og noen ganger på ryggen. Barberer vekk hele flak, og huden er gjerne sår under. Dette strammer, og er skikkelig vondt for katten, så det er ikke rart han er fornøyd når han er nybarbert... 

Anonymkode: ffe5d...6a3

Bruker både kam og karde. Dette er en utekatt, så det er ikke alltid så lett å få børstet hver dag da det kan være dager han er lenger vekke. Det skal utrolig lite til for at pelsen tover seg. Vi fikk gitt han en løveklipp nå fordi vi ikke ønsket at flokene skal bli verre. Vi er tidligere ute med klippen i år, nettopp fordi vi ikke vil at han skal ha det vondt. Det er klart at han liker å få av pelsen som er floket, men det nok ikke kun derfor. Han har en helt annen være måte enn hva han har med full pels uten floker. (Det er ikke så lenge han har gått med floker i pelsen). Han blir som en kattunge og spretter rundt glad i lang tid etter klipp. Så det er ikke ene og alene kun pga floker. Det er tydelig! 
Siden du jobber på dyreklinikk, så ser du sikkert pelstyper som vanskeligere å holde flokefri. Har du andre råd enn bare å børste ofte? Kan det være noen næringsstoffer disse kattene trenger mer av for å få en finere og blankere pels? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Minya skrev (15 timer siden):

Ekstra lakseolje i maten og evt balsamspray for katt som du sprayer rett på pelsen, gjerne før du børster. Den er ikke farlig for katten å slikke i seg. Du kan også se etter tørrfór med undertekst Skin eller Skincare, da de ofte inneholder ekstra omega-oljer for å smøre hud og gjøre pelsen mykere.

Katter får generelt litt for lite oljer i maten så ekstra oljer tilføert i fóret gjør pelsen glattere og kan hjelpe til å unngå at den floker seg like lett. Hvis det likevel ikke hjelper så mye, bør du vurdere å holde pelsen i problemområdene litt kortere og klippe litt med jevne mellomrom. Armhulene under forbeina er ofte de verste områdene for langhårede katter, særlig hvis de er litt pudgy.

Takk for rådet! Denne gangen har ikke flokene dannet seg i armhulene, men bak på ryggen hans. Var obs på ryggen hans og prøvde å børste og gre ekstra, men… På ryggen virker pelsen ofte litt fettete og men også litt antydning til flass. Ellers på katten er pelsen mer tørr. Ikke særlig blank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for rådet! Denne gangen har ikke flokene dannet seg i armhulene, men bak på ryggen hans. Var obs på ryggen hans og prøvde å børste og gre ekstra, men… På ryggen virker pelsen ofte litt fettete og men også litt antydning til flass. Ellers på katten er pelsen mer tørr. Ikke særlig blank. 

Da høres det veldig ut som pus hadde hatt godt av ekstra oljer i maten, ikke bare for pelsens skyld, men også fordi han har tørr hud under pelsen. Jeg tipper det går seg til så snart han har hatt et par uker med ekstra oljetilsetning, så kan du vurdere å bytte fór til noe med mer olje i, samt gi våtfór med oljer i tillegg til det vanlige våtfóret han får (ikke i tillegg som mer våtfór hver gang han får det, bare ta med våtfór med olje i tillegg til det du vanligvis kjøper) og se om det er mulig å gi ham fet fisk litt oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Minya skrev (11 timer siden):

Da høres det veldig ut som pus hadde hatt godt av ekstra oljer i maten, ikke bare for pelsens skyld, men også fordi han har tørr hud under pelsen. Jeg tipper det går seg til så snart han har hatt et par uker med ekstra oljetilsetning, så kan du vurdere å bytte fór til noe med mer olje i, samt gi våtfór med oljer i tillegg til det vanlige våtfóret han får (ikke i tillegg som mer våtfór hver gang han får det, bare ta med våtfór med olje i tillegg til det du vanligvis kjøper) og se om det er mulig å gi ham fet fisk litt oftere.

Vi skal prøve det ut. Hadde noe omega 3 olje i maten en gang, men da rørte han ikke maten. Mener jeg… hvis ikke jeg blander litt nå og at det var den andre katten vår. Det er en stund siden nå. Skal prøve litt mer fisk også. Fóret de får nå er nutrima for steriliserte katter. Blander i litt dental fór i og, pga ene katten hadde lett for tannstein. Vi kan prøve annet fór snart. Takk for gode råd. 😻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Vi skal prøve det ut. Hadde noe omega 3 olje i maten en gang, men da rørte han ikke maten. Mener jeg… hvis ikke jeg blander litt nå og at det var den andre katten vår. Det er en stund siden nå. Skal prøve litt mer fisk også. Fóret de får nå er nutrima for steriliserte katter. Blander i litt dental fór i og, pga ene katten hadde lett for tannstein. Vi kan prøve annet fór snart. Takk for gode råd. 😻

Prøv gjerne en annen type olje, og bland det også gjerne i våtfór med tunfisk, det kan ofte dekke over lukten av oljen. Og du skal ikke ha så veldig mye i, en halv teskje ved hvert måltid i starten, og så kan du øke mengden littegrann etter hvert. Du trenger ikke nødvendigvis å gi så mye som det står på flasken, så lenge du gir litt av tilskuddet hver dag.
Denne typen olje er ofte såpass smakfull at katten vil slikke det av fingrene dine. Det har jeg i hvert fall opplevd med alle mine katter. Lukter godt og smaker godt. Men det er klart, noen katter er supersære XD

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2022 at 8:32 AM, AnonymBruker said:

Vi har to katter. Ene langhåret og den andre mer semi langhåret pels. Førstnevnte har en pels som veldig lett tover seg og det blir floker. Selv om jeg har børstet han så er det plutselig floke gjerne bare dagen etter. Det har nok mye å si at vinterpelsen skal bort og da kan det danne seg litt floker. Han fikk stor floke på ryggen så nå har han vært hos frisøren og fått seg løveklipp. Dette er tredje våren dette er gjort. Han liker dette, men lurer litt på om vi burde byttet for eller noe som gjør pelsen bedre. Spurte veterinær, men fikk ikke noe godt svar. Andre katten vår har fin og blank pels som sjelden floker seg. 
Noen som har tips til hvordan forbedre pelsen hans? Anbefaling av fór? 

Min langhåret katt er også slik. Men barberer ikke da jeg har hørt dette gjør at pelsen kan bli vandt med dette å det ikke fikser seg selv. Flokene vil falle av etterhvert av seg selv. Jeg pleier klippe de av om mulig. Børsting regelmessig hver dag kan hjelpe. Men min forsvinner ofte 1-4 dager av gangen å da er det ikke lengre mulig å kontrollere xD 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Karma91 skrev (6 timer siden):

Min langhåret katt er også slik. Men barberer ikke da jeg har hørt dette gjør at pelsen kan bli vandt med dette å det ikke fikser seg selv. Flokene vil falle av etterhvert av seg selv. Jeg pleier klippe de av om mulig. Børsting regelmessig hver dag kan hjelpe. Men min forsvinner ofte 1-4 dager av gangen å da er det ikke lengre mulig å kontrollere xD 

Det er mulig at det ikke er bra for pelsen at den blir barbert. Det vet jeg lite om. Men vi har gjort det for at han ikke skal ha vondt. Floker er vondt for katten. Vi gjorde det første gang for to år siden da han fikk så veldig mye floker. I fjor skjedde det samme bare ikke så ille, men siden han så ut til å like å få klippen så valgte vi å gi han løveklipp igjen. Men vi har ikke gjort det før rundt mai. I år syntes vi at flokene begynte å danne seg så tidlig og ble mer og mer tettpakket på ryggen hans. Var litt usikker på om det ble galt å gjøre det nå, siden det fortsatt er kaldt ute. Men ser nå at han styrer det mye selv og velger å være mer inne. De har katteluke. Er ikke lett å få børstet daglig på en utekatt. Særlig nå når det begynner å bli mer vårlig. Liker å ta seg litt turer da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...