Gå til innhold

Hvordan fant du ut hva du ville studere/jobbe med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alt jeg vil ha er en stabil/god jobb og inntekt... Trenger ikke tjene millioner i året, men vil ha noe som gir muligheter for en trygg og god karriere og økonomi som det går an å bygge på. Ja jeg vet jeg bør studere noe jeg kan trives med, men har prøvd mye rart og klarer ikke å bestemme meg for hva jeg vil.

Jeg vet dette er et skikkelig rart spørsmål men jeg har faktisk ikke peiling, og er redd jeg bare havner lenger og lenger bak alle andre 😔Er i starten av 20 årene og det føles som alle rundt meg studerer eller har en fast jobb som de trives i. I mellomtiden er jeg som regel mellom jobber, og prøver forskjellige yrker. Får så mange spørsmål om hva jeg vil gjøre i fremtiden. 

Hvis jeg skal begynne å studere har jeg ikke akkurat masse penger til det, og kan bare ha deltid-studie eller nett studie. 

Unnskyld hvis dette ble rotete, jeg er bare så fortvilet.
Så ja, spørsmålet er vel egentlig i tittelen. Og har du noen tips til hva jeg kan studere/jobbe med? Er åpen for det meste 🙏

Anonymkode: b2d40...ab6

AnonymBruker
Skrevet

Ingen? 😔

AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips er å holde deg laaaangt unna typiske kvinneyrker. 

Lærer, barnehagelærer, sykepleier osv

Da vil du tjene dårlig og være under konstant press. 

Anonymkode: a8144...388

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Leter fortsatt, men er heldigvis bare 23. Har litt ymse arbeidserfaring og snart en ubrukelig bachelor.

Anonymkode: c6659...2da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går IT, siste semester på en bachelor. Hvordan fant jeg ut at jeg ville studere dette? Flere grunner:

- jeg ville ha en relevant bachelor. Jeg er for eksempel glad i historie, men innså at mulighetene for relevant jobb etter studier er fraværende

- jeg tenkte på hva jeg IKKE ville jobbe med/passer til (sykepleie, barnehage, eldre, etc)

- jeg kunne ikke gå yrkesfag (retten til VGS var brukt opp, samt at de færreste bedriftene ansetter voksenlærlinger (for ikke å glemme lærlinglønn når man er voksen og leier til 6 500/mnd + strøm...)

- jeg innså at jeg måtte ha en bachelor, eller for alltid være fanget i lavstatusjobber med bedriten lønn (hadde 104 % stilling i 2018, der grunnlønn var 289 000!!)

Drev litt med PC i denne lavstausjobben, og klarte å lære bort bruk av programvare til eldre menn med teknologiskrekk. Lyset gikk opp for meg da, for IT er så absolutt relevant! Problemet: mye av IT er utvikling. Har innsett at jeg HATER utvikling. Det som kommer ut av rumpa mi er mer interessant. Noen av fagene med tilknytning til IT, derimot, er spennende: strategi og prosjektledelse. Her vil jeg gjerne utfolde meg mer (selv om sannsynligheten for å få jobb innen dette er omtrent like stor som at det blir fred i Midt-Østen).

Ville blitt rørlegger om jeg kunne valgt på nytt. Samtidig er jeg veldig glad for at jeg valgte å studere. Til tross for corona har det vært (snart) tre begivenhetsrike år, og jeg har hatt det utrolig bra. Jeg har opplevd mestringsfølelse og anerkjennelse! Før var dette utenkt for meg.

Noen ganger føler jeg at jeg er lengre bak enn dem som er yngre enn meg. Du vet, de som er 23 og har mastergrad. Men samtidig - man MÅ ikke være helt A4 heller. Det var den bedritne jobben, med et bedritent arbeidsmiljø med en bedriten lønn som var katalysatoren for at jeg valgte å bli student. For dette var fremtiden min om jeg ikke gjorde noe. 

Jeg var i slutten av 20-årene da jeg søkte.

Anonymkode: 8c0bc...225

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff, for sent.. Allerede jobbet ca 4 år i barnehage, av og på. Trivdes ikke men måtte ha en jobb til jeg fant noe nytt. Kan skrive under på konstant press og dårlig lønn....

Leter fortsatt, men er heldigvis bare 23. Har litt ymse arbeidserfaring og snart en ubrukelig bachelor.

Hmm.. Okei, jeg er snart 25, har en god del arbeidserfaring (i følge nav 🙃), vært i en del forskjellige yrker, men aldri klart å finne ut hva jeg vil gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg går IT, siste semester på en bachelor. Hvordan fant jeg ut at jeg ville studere dette? Flere grunner:

- jeg ville ha en relevant bachelor. Jeg er for eksempel glad i historie, men innså at mulighetene for relevant jobb etter studier er fraværende

- jeg tenkte på hva jeg IKKE ville jobbe med/passer til (sykepleie, barnehage, eldre, etc)

- jeg kunne ikke gå yrkesfag (retten til VGS var brukt opp, samt at de færreste bedriftene ansetter voksenlærlinger (for ikke å glemme lærlinglønn når man er voksen og leier til 6 500/mnd + strøm...)

- jeg innså at jeg måtte ha en bachelor, eller for alltid være fanget i lavstatusjobber med bedriten lønn (hadde 104 % stilling i 2018, der grunnlønn var 289 000!!)

Drev litt med PC i denne lavstausjobben, og klarte å lære bort bruk av programvare til eldre menn med teknologiskrekk. Lyset gikk opp for meg da, for IT er så absolutt relevant! Problemet: mye av IT er utvikling. Har innsett at jeg HATER utvikling. Det som kommer ut av rumpa mi er mer interessant. Noen av fagene med tilknytning til IT, derimot, er spennende: strategi og prosjektledelse. Her vil jeg gjerne utfolde meg mer (selv om sannsynligheten for å få jobb innen dette er omtrent like stor som at det blir fred i Midt-Østen).

Ville blitt rørlegger om jeg kunne valgt på nytt. Samtidig er jeg veldig glad for at jeg valgte å studere. Til tross for corona har det vært (snart) tre begivenhetsrike år, og jeg har hatt det utrolig bra. Jeg har opplevd mestringsfølelse og anerkjennelse! Før var dette utenkt for meg.

Noen ganger føler jeg at jeg er lengre bak enn dem som er yngre enn meg. Du vet, de som er 23 og har mastergrad. Men samtidig - man MÅ ikke være helt A4 heller. Det var den bedritne jobben, med et bedritent arbeidsmiljø med en bedriten lønn som var katalysatoren for at jeg valgte å bli student. For dette var fremtiden min om jeg ikke gjorde noe. 

Jeg var i slutten av 20-årene da jeg søkte.

Anonymkode: 8c0bc...225

Tusen takk for veldig utfyllende svar, kan jeg spørre hva grunnen er for at du ville vurdert rørlegger? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme utgangspunkt som deg, ville studere noe som kunne gi god lønn, trygg jobb osv. jeg jobber som risiko/sikkerhetsrådgiver inn mot et oljeserviceselskap. Tjener godt. Dette var første jobb etter utdannelsen min.

Jeg utdannet meg først med en bachelor i sosiologi med spes. i samfunnssikkerhet og utvekslet i Berkeley. Toppkarakter her. Tok også master i samfunnssikkerhet og skrev om security/ Safety culture.

Jobber mye mer praktisk rettet nå med risikovurderinger på feks sikkemaskin, beste praksiser mtp håndholdte verktøy. Det er en mannsdominert bransje men på kontoret hvor jeg jobber er vi flere kvinner.

Anonymkode: 7b6ab...452

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte 100 år på å bestemme meg, begynte ikke å studere før jeg var ~25.

Ikke gå for utakknemlige jobber. Ikke gå for noe som blir erstattet av roboter. Ikke gå for noe hvor du blir å hate utdannelsen. Ikke gå for noe hvis du blir kvalm av å tenke på studieforløpet. 

Jeg valgte basert på dette, på personlig interesse, og på bruksnytte I samfunnet - altså noe evig og uunnværlig. Ikke typiske poppislinjer. 

Anonymkode: 197fd...c93

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg forresten spørre hvilken bachelor utdanning du har?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg brukte 100 år på å bestemme meg, begynte ikke å studere før jeg var ~25.

Ikke gå for utakknemlige jobber. Ikke gå for noe som blir erstattet av roboter. Ikke gå for noe hvor du blir å hate utdannelsen. Ikke gå for noe hvis du blir kvalm av å tenke på studieforløpet. 

Jeg valgte basert på dette, på personlig interesse, og på bruksnytte I samfunnet - altså noe evig og uunnværlig. Ikke typiske poppislinjer. 

Takk for svar :)Kan jeg spørre hva du endte opp med å studere?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde samme utgangspunkt som deg, ville studere noe som kunne gi god lønn, trygg jobb osv. jeg jobber som risiko/sikkerhetsrådgiver inn mot et oljeserviceselskap. Tjener godt. Dette var første jobb etter utdannelsen min.

Jeg utdannet meg først med en bachelor i sosiologi med spes. i samfunnssikkerhet og utvekslet i Berkeley. Toppkarakter her. Tok også master i samfunnssikkerhet og skrev om security/ Safety culture.

Jobber mye mer praktisk rettet nå med risikovurderinger på feks sikkemaskin, beste praksiser mtp håndholdte verktøy. Det er en mannsdominert bransje men på kontoret hvor jeg jobber er vi flere kvinner.

Takk for svar, trives du i jobben din i dag? Og føler du at det er noe du kunne trives med i mange år fremover? :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, trives du i jobben din i dag? Og føler du at det er noe du kunne trives med i mange år fremover? :) 

Absolutt. Risikostyring er et ekstremt spennende område å jobbe med, der er veldig meningsfullt. Jeg jobber med forebyggende arbeid ifm ulykker på job. Og jobber for at utførende offshore gjør en god sikkerhetsmessig jobb (jeg lager i stand hms-kampanjer, analyserer/risikovurderer  mye av maskiner og utstyr som brukes). Det er veldig meningsfullt arbeid. «Gutta skal trygt hjem fra jobb». Godt arbeidsmiljø og at jeg selv jobber på kontor gjør dagene veldig greie. Jeg bestemmer også over min egen arbeidstid 😊 er megafornøyd med jobben 

AnonymBruker
Skrevet

Meg over:

vil bare tilføye at du bør lese litt om risikostyring og samfunnssikkerhet - en liten advarsel; det er så spennende at du kanskje blir bitt av basillen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar :)Kan jeg spørre hva du endte opp med å studere?

Du kan spørre, ja. Men det er dessverre sånn at jeg valgte en linje som ikke er så veldig populær eller snakket om så mye i samfunnet - og likevel har denne linja plutselig blitt helt essensiell i samfunnsutviklingen fremover. Jeg ønsker ikke å dele noe mer før jeg har kommet meg dithen i karriereforløpet at det er jeg selv som skiver spillereglene. For som du vet... Jo flere kokker jo mere søl. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som arealplanlegger.

Veien dit har vært lang siden jeg heller ikke visste hva jeg skulle bli.

- Jeg ville ikke ha de typiske yrkene: barnehage, lærer, jobb innenfor helse osv.

- Jeg tok ikke realfag på vgs for det er fag jeg sliter med. Så da ble yrker/fag som ingeniør, IT, økonomi o.l ikke helt noe for meg.

- Jeg jobbet mange år i butikk og salg, så jeg studerte markedsføring. Men fikk ikke relevant jobb (som ikke innebar direkte salg). Har mastergrad.

- Jeg tok en bachelor i samfunnsvitenskapelige fag fordi jeg syntes det var spennende.

- I bunn og grunn ville jeg ha en kontorjobb. 

- Til slutt i en alder av 35 fullførte jeg en master innen Fysisk Planlegging (master nr 2), da jeg hørte om yrket senere i livet. Det passer til folk som er interessert i omgivelser, arkitektur, natur og utvikling. Det er også lett å få jobb siden det er mangel på folk med utdannelsen. Man tjener greit, har fleksi tid, kan ha hjemmekontor. Du kan lese mer om yrket her: https://www.planutdanning.no/?gclid=CjwKCAjwxZqSBhAHEiwASr9n9MOhDKHHGU4f_lbgr2B7fvVmTX0bGpN_QAhDoHkEsXABBxbyMgX9UxoCltgQAvD_BwE

Anonymkode: 2ac1e...bf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke for gammel. Jeg var 31 år da jeg fikk fast jobb. Før det studerte jeg, jobbet litt, studerte igjen, surra litt rundt.

Jeg var på åpen dør på en høgskole og fant et studie som passet meg der. 

Jeg tror det skal mye til å finne en jobb der man aldri opplever stress, press og mistrivsel til tider. Ingen av de jeg kjenner synes at jobben deres er bra hver eneste dag. Så lenge man stort sett trives, får det være godt nok.

Jeg har også jobbet her og der før jeg begynte å studere. Jobbet på bensinstasjon, som servitør, i barnehage, på fabrikk... Alt har fordeler og ulemper. Da jeg jobbet på bensinstasjon, gledet jeg meg til å begynne å jobbe som lærer og bruke kompetansen min. Det var kjedelig å flippe burgere og taste på kassa dagen lang. Nå savner jeg innimellom de rolige kveldsvaktene og være i fred og rydde varer. Samtidig som jeg liker å være med barn, undervise og at det er litt hektisk noen dager. Jeg har aldri vært 100% fornøyd liksom. 

Har tenkt noen ganger at jeg kunne trives med å jobbe som skribent av noe slag. Oversetter e.l. Men samtidig høres det gørr kjedelig ut å sitte på et kontor eller alene dag ut og dag inn og bare skrive... 

Anonymkode: bf142...b68

Skrevet

Godt spørsmål... Det virker som om noen bare vet hva de skal bli helt fra de er bittesmå, men jeg tror det tilhører skjeldenhetene. Det du kan prøve er å bruke eliminasjonsmetoden.

Jeg hadde endel bomskudd studiemessig da jeg var i 20-årene, og vinglet mye rundt.  Hadde mange forskjellige deltids- og sommerjobber i studietiden, og kom vel mest av alt frem til hva jeg ikke vil jobbe med. Omsorg og pleie har jeg aldri vært interessert i, samt at kvinnedominerte arbeidsplasser er helvete på jord, så helsesektoren utgikk i sin helhet. Butikk, service og matservering: Nei! Hatet det. Jeg var også ganske kreativ, og vurderte å bli fotograf/filmfotograf, men markedet er smalt og det er mange om beinet samt dårlig betalt. Jeg var forsåvidt akademisk anlagt, men å jobbe 8-16 med fri i helger og fellesferier fremsto som en nitrist skjebne. Alle fysisk krevende jobber er det lurt å holde seg unna i tilfelle kroppen svikter.

AnonymBruker
Skrevet

Så så koselig ut å jobbe i barnehage så jeg studerte 3 år for det. Så feil kan man ta

Anonymkode: 5019c...5be

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

kvinneyrker har mye mening i seg selv. du får mye ut av jobben og omsorgen av å ta vare på andre mennesker, vi har mangel på mange mennesker i disse yrkene og det er fine hverdager. disse yrkene er også på vei til å få høyere lønn. 

jeg tenker at alle yrkene er viktige og er nødvendig men noen må ta vare eldre mennesker og barn. du lærer om deg selv i tillegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...