Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har vært noe overvektig men hatt en sunn vektnedgang som gravid etter kontakt med fastlege? Hva ble dere anbefalt bortsett fra å selvfølgelig øke mosjonen? Lavkarbo? Spesifik kalorimengde?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har legen din bedr deg gå ned i vekt? Fikk du noe informasjon el av han?

Anonymkode: 62036...705

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I en graviditet er IKKE tiden for å ligge i underskudd og gå ned i vekt, med mindre du har blitt rådet av lege. Du skriver du er noe overvektig, det bør være tungtveiende helsemessige grunner for å slanke seg når man går gravid. Det er 9 små måneder av hele livet ditt. Tenk over at du bygger et annet liv de månedene, og skal gi barnet de beste forutsetninger for et godt liv. 

Anonymkode: 12872...be1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I en graviditet er IKKE tiden for å ligge i underskudd og gå ned i vekt, med mindre du har blitt rådet av lege. Du skriver du er noe overvektig, det bør være tungtveiende helsemessige grunner for å slanke seg når man går gravid. Det er 9 små måneder av hele livet ditt. Tenk over at du bygger et annet liv de månedene, og skal gi barnet de beste forutsetninger for et godt liv. 

Anonymkode: 12872...be1

Sunn vektnedgang - ikke banting. Og ja - det er isåfall etter anbefaling av helsevesenet. Bad om tips og ikke pekepinner :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har legen din bedr deg gå ned i vekt? Fikk du noe informasjon el av han?

Har du noen tips? :) 

AnonymBruker
Skrevet
Chipndip skrev (3 minutter siden):

Har du noen tips? :) 

Nei. Men har legen bedt deg gå ned i vekt?

Skrevet

Du kan tilstrebe å holde vekten gjennom svangerskapet. Dette kan du gjøre ved å spise tilsvarende det som utgjør din BMR som ikke-gravid. Etter forløsning vil du da ha gått ned 6-10kg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei. Men har legen bedt deg gå ned i vekt?

Ja, hvis ikke hadde jeg ikke spurt :)

Skrevet
Sirinna skrev (23 minutter siden):

Du kan tilstrebe å holde vekten gjennom svangerskapet. Dette kan du gjøre ved å spise tilsvarende det som utgjør din BMR som ikke-gravid. Etter forløsning vil du da ha gått ned 6-10kg.

Tusen takk 🙏

AnonymBruker
Skrevet
Chipndip skrev (2 minutter siden):

Ja, hvis ikke hadde jeg ikke spurt :)

Ok:) men ga ikke legen deg noe tips? Eller at du kunne snakke med eneringsfysiolog? Hvor mye vil han at du skal gå ned?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok:) men ga ikke legen deg noe tips? Eller at du kunne snakke med eneringsfysiolog? Hvor mye vil han at du skal gå ned?

Inget annet enn å "tenke på hva jeg spiser", jeg ønsker gjerne mer spesifike tips - han nevnte ikke noe om ernæringsfysiolog, det skal jeg spørre om neste gang! Takk 🙏 Han sa att alle kilo teller - og holder jeg vekten på samme nivå hele tiden så har jeg jo teknisk sett gått ned 💪

Skrevet

- kutt ut sukker og snacks fra hverdagen. Begrenset mengde godteri en gang i uken (for eksempel lørdag kveld)

- hvert måltid bør ha en essensiell proteinkilde 

- fokus på grønnsaker. Fyll gjerne halve tallerkenen med grønnsaker. Mye fiber, mye volum, lite kalorier.

- øk hverdagsaktiviteten

- ikke overspis. Drikk nok vann. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Veldig rart av legen å be deg gå ned i vekt. Er også overvektig, og har heller fått hint om at jeg ikke trenger øke nevneverdig mye i vekt.

Ville i hvertfall ikke gått full lavkarbo. Jeg har sv.diabetes og fikk streng beskjed av diabeteslegen om at jeg ikke kunne gå streng lavkarbo. Altså ketose. Ketoner i urinen vil man ikke ha som gravid.

Mitt tips er å spise jevnlig. Velg sunnere alternativer. Knekkebrød, magert pålegg, minimer pasta, rist og hveteprodukter til kosetid. Og kos det meg frukt og grønnsaker.

Dette sier fornuften min at jeg skal gjøre. Matlysten min er på en helt annet plan. Null samarbeid der altså :ler: 

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for de gode tipsene - dette skal jeg notere ned, samt spørre om henvising til ernæringsfysiolog neste gang 🙏

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...