Gå til innhold

Skyldes passhysteriet dårleg planlegging ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

2 år med pandemie har ført til redusert utenlandsreise for mange, og passene har vert lagt på hylla.  Nå er reisevirksomheten iferd må ta seg oppatt, og utenlandsferien står på programmet, men så oppdager mange at passene er i ferd med å  "gå utpå dato"  Mange land setter som vilkår at passet også skal vera gyldig minst 6 mnd. v/ innreise, og pass har en gyldighet på 10 år.  

Spørsmålet er om dette passhysteriet hadde vert avverget dersom folk hadde nyttet foreksemp. pandemien til fornying av passene. ? Meg bekjent så har alle lensmannskontorer holdt åpent igjennom hele pandemien, og hadde kanskje vert muleg å fått utført passfornying igjennom hele pandemien.

Mange eldre førerkort går utpå dato 2022, og skulle ikkje forundre meg om det blir samme hysteriet, og køer foran skranken v/  Traikkstasjonene når mange oppdager at førerkortene skal fornyes 

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Gjest ATLAS6
Skrevet

Ja, folk er dårlig på å planlegge. 

Passet har gyldighet i 10 år. I realiteten 9.5 år når enkelte land har 6 måneders grense. Hvis folk da begynner å oppdatere passene når det nærmer seg 9 år så har de 6 måneder til før de MÅ oppdatere dem. Da har man god tid å gjøre det utenfor storsesongene og ikke må stresse seg til første ledige time.

Skrevet
ATLAS6 skrev (3 minutter siden):

Ja, folk er dårlig på å planlegge. 

Passet har gyldighet i 10 år. I realiteten 9.5 år når enkelte land har 6 måneders grense. Hvis folk da begynner å oppdatere passene når det nærmer seg 9 år så har de 6 måneder til før de MÅ oppdatere dem. Da har man god tid å gjøre det utenfor storsesongene og ikke må stresse seg til første ledige time.

Dersom  det har vert romsleg tid til passfornying v/ politiet, og lensmannskontorene til passfornying igjennom hele pandemien tar eg ikkje  synd i dem som nå har bestilt utenlandsreise, og plutseleg oppdager at passet har en utløpsdato. 

Skrevet (endret)

Tja, jeg vet ikke helt. Bor man sentralt, så er vel erfaringen at man får tid til fornyelse iløpet av et par uker. Når fornyelse koster kr 520 (evnt + ID bevis blir det kr 920), og dette varer i kun 10/5 år, så tenker jeg det er naturlig at man venter lengst mulig. Mitt pass går ut nå i juli. Jeg begynte å søke etter ledig time i februar, og ender opp med å være uten pass i mest sannsynlig 4 - 6 uker hvis bestillingstiden er lang.

Til vanlig ville det ikke vært slik. Og jeg kan heller ikke se at jeg har planlagt dårlig, når jeg begynner å se etter time nesten et halvt år før passet utgår.

En annen ting er hvorfor passet/ID beviset kun er gyldig i 10/5 år. Når man passerer en viss alder, ca 40 år, skjer det ikke så store endringer i utseende. Da kunne det fint ha vært gyldig i noe lengre tid.

Endret av MorTil2
  • Liker 4
Skrevet

Passet til barn har mye kortere gyldighet, to år for de under fem. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja selvfølgelig er det dårlig planlegging. For det første av de som trenger pass. For det andre av de som produserer pass og som burde forutsett dett og skaffet nok råmaterialer. For det tredje av myndighetene som krever at eldre må ha pass for å beholde kontoene sine. Eldre som ikke har vært utenlands på flere tiår og ellers ikke har noe bruk for pass.

• Liker 3
Skrevet

Forøvrig er det feil å kalle det hysteri. Det har blitt lang kø for å få pass, noe som selvfølgelig er dumt. Men noe hysteri er det ikke.

• Liker 1
Skrevet
Bålkaffe skrev (3 minutter siden):

Det er råvaremangel som er problemet og det er ikke bare Norge som sliter med passproduksjon, det er hele verden: https://www.aftenposten.no/norge/i/mr4Ow1/raavaremangel-har-gitt-problemer-med-aa-levere-norske-pass

Og da blir det nesten litt komisk at justisministeren hasteinnkaller produsenten for å finne ut hvordan problemet kan løses. Omtrent som om nordmenns behov for pass skal gå foran alle andre europeiske land. 

• Liker 1
Skrevet
MorTil2 skrev (2 timer siden):

Tja, jeg vet ikke helt. Bor man sentralt, så er vel erfaringen at man får tid til fornyelse iløpet av et par uker. Når fornyelse koster kr 520 (evnt + ID bevis blir det kr 920), og dette varer i kun 10/5 år, så tenker jeg det er naturlig at man venter lengst mulig. Mitt pass går ut nå i juli. Jeg begynte å søke etter ledig time i februar, og ender opp med å være uten pass i mest sannsynlig 4 - 6 uker hvis bestillingstiden er lang.

Til vanlig ville det ikke vært slik. Og jeg kan heller ikke se at jeg har planlagt dårlig, når jeg begynner å se etter time nesten et halvt år før passet utgår.

En annen ting er hvorfor passet/ID beviset kun er gyldig i 10/5 år. Når man passerer en viss alder, ca 40 år, skjer det ikke så store endringer i utseende. Da kunne det fint ha vært gyldig i noe lengre tid.

Utanlandsreiser er blitt satt på vent for mange under pandemien, og ein måtte vel forvente køer foran passkontorene når landet  "åpnet oppatt".  Utenlandsreiser er vel noe de fleste planlegger god tid i forveien, og ikkje må ta på sparket såfremt ein ikkje er reisemontør o.l  

Råvaremangel er blitt begrunnet som en  også sin årsak, og  pandemien, og kanskje krigen i Ukraina gjør sitt,og noko  de fleste ikkje kunne ta høgde for. 

Skrevet

Ja, det var fullt mulig å få nytt pass under pandemien. Jeg gjorde det selv. Skulle ingen steder, men passet gikk snart ut. 

• Liker 4
Skrevet

Veldig mange er jo barnefamilier, da varer passet to, eventuelt fem, år. Så må det ha gjenværende varighet på en del måneder, og koster en slump penger, særlig hvis du har flere barn. Så da vil man normalt ikke ønske å bestille passet før en har en planlagt reise å benytte det til. 

Så kommer dette på toppen av pandemi-grunnene til at mange pass har utløpt mens de ligger i skuffen, og at krigen gjør at mange millioner mennesker har sett nødvendigheten av å ha gyldige reisedokumenter (og det er de/n samme produsenten til alle mikrochip i allverdens pass), og at produksjon- og transportsystemer har falt sammen under pandemien, og at stedene man kan få pass i Norge har blitt sentralisert, slik at det for mange er mange timers reise til neste passkontor hvis det ikke er noe ledig der du bor..

Til sammen gjør dette at det blir passkø og det du kaller hysteri. Så er det helt sikkert noen voksne som kunne planlagt bedre, men grunnene er mer sammensatt.

• Liker 6
Skrevet

Ja det skylles dårlig planlegging.

• Liker 2
Skrevet
MorTil2 skrev (På 2.4.2022 den 13.45):

Det går an å bestille tid mange måneder i forkant, når man har flere år å sjekke på så er det å utsette dette til siste frist helt idiotisk, og det er latterlig når folk klager på at det blir køer. Da får de bare holde seg hjemme i Norge i ferien. Nasjonalt id kort har bare 5 års gyldighet. Det er en eneste årsak til dette og det er at de skal ha inn alle utgiftene det har kostet å lage dette systemet. Jeg skaffet meg det kortet for et år siden, det blir ikke fornyet før gyldighetstiden blir 10 år og prisen går ned. Da skal jeg klare meg med pass for utlandet og førerkortet i Norge. Det året passet går ut, bestiller jeg time for fornying mange måneder i forkant. Vente til sommerferien er å be om problemer uansett kapasitet på utstedelse.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Antiviruset skrev (2 timer siden):

Det går an å bestille tid mange måneder i forkant, når man har flere år å sjekke på så er det å utsette dette til siste frist helt idiotisk, og det er latterlig når folk klager på at det blir køer. Da får de bare holde seg hjemme i Norge i ferien. Nasjonalt id kort har bare 5 års gyldighet. Det er en eneste årsak til dette og det er at de skal ha inn alle utgiftene det har kostet å lage dette systemet. Jeg skaffet meg det kortet for et år siden, det blir ikke fornyet før gyldighetstiden blir 10 år og prisen går ned. Da skal jeg klare meg med pass for utlandet og førerkortet i Norge. Det året passet går ut, bestiller jeg time for fornying mange måneder i forkant. Vente til sommerferien er å be om problemer uansett kapasitet på utstedelse.

Jeg har bestilt både pass og ID kort. Men veldig i stuss på om jeg skal endre til bare pass. Har du hatt noe nytte av ID kortet?

Skrevet

100% dårlig planlegging. Men mye lettere å skylde på alle andre. 

Skrevet
MorTil2 skrev (3 minutter siden):

Jeg har bestilt både pass og ID kort. Men veldig i stuss på om jeg skal endre til bare pass. Har du hatt noe nytte av ID kortet?

Ikke kjøpt ID-kort. Jeg har med reiserett, og det aksepteser ikke som ID i hverken Tyskland, England eller Hellas. Bullshit konsept. 

• Liker 1
Skrevet
Endlessly skrev (På 2.4.2022 den 13.52):

Passet til barn har mye kortere gyldighet, to år for de under fem. 

Fortsatt; dårlig planlegging. 

Skrevet
MorTil2 skrev (5 timer siden):

Aner ikke. Har gyldig pass, førerkort og enn så lenge gyldig bankkort med bilde. Stresser ikke med id kort enda hvert fall. 

Skrevet

Jeg reiser jo ca aldri utenlands, så jeg har rett og slett ikke trengt nytt pass. Men så kom jo dette kravet om pass/ID-kort for å legitimere seg i bank, så da var det ingen vei tilbake. Her i byen har politistasjonen åpent for ordning av pass kun på tirsdager, så første ledige time var i august. Men jeg klager jo ikke, jeg har ikke tenkt meg ut av landet med det første.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...