Gå til innhold

heklasjal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier trenger jeg en enkel oppskrift på heklasjal, eller en link.

Har søkt litt rundt omkring, men siden jeg ikke er noen superhekler vil jeg ha det så enkelt som mulig til jeg får taket på heklinga.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har søkt litt rundt og funnet et par oppskrifter jeg skal prøve meg på.

Noen somhar hørt om rosenborgmetoden/rosenborgsjal(har ikke noe med fotball å gjøre, men med halve "bestemorsruter"

Skrevet

Ikke noen enkel oppskrift å printe ut.... :sjenert:

Gjest pulverheksa ii
Skrevet

Har et garn beregnet til pinne nr 3 1/2- 4. og heklekrok nr 5, tror dere det blir greit til dette sjalet.

Står det skal hekles med tykk krok, bør jeg kjøpe en tykkere krok, f.eks 7 eller 9?

eller spiller det ikke noen rplle annet enn for fastheten.

Skrevet

Du må nesten lage en liten prøve og se om maskene blir luftige nok. Uansett kan det hende at du må justerere antall omganger for å få sjalet i ønsket størrelse.

God arbeidslyst:-)

Skrevet

Her er en som jeg har brukt mye, og som Midnattsol og noen andre her inne har prøvd seg på også:

Heklet sjal

Begynn med åtte luftmasker, så en dobbeltstav i den første luftmasken. Da får du en ring, liksom, og det er den som er nederst i trekanten.

Neste rad lager du åtte luftmasker og en fastmaske i ringen, tre luftmasker og en dobbeltstav i ringen. Da får du to ringer oppå den første, ikke sant?

Snu og begynn på ny rad med nye åtte luftmasker, en fastmaske i den første ringen (den lille som ble laget av tre luftmasker på forrige rad), så fem luftmasker og en fastmaske i den siste ringen, og tre luftmasker og en dobbeltstav i den siste ringen.

Snu og begynn på ny rad med nye åtte luftmasker, en fastmaske i den første ringen så fem luftmasker og en fastmaske i den neste ringen, så fem luftmasker og en fastmaske i den siste ringen og tre luftmasker og en dobbeltstav i den siste ringen.

Mønsteret er altså at du begynner med åtte, så tar du fem og fem og fem helt til du kommer til den siste ringen, der tar du også fem og så avslutter du raden med tre luftmasker og en dobbeltstav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...