AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #1 Skrevet 1. april 2022 Har fått tilbud om en liten stilling der jeg kan tjene opptil 36 000 i året. Det passer perfekt for meg som bare vil stikke tærne i vannet og se om jeg faktisk er blitt litt bedre de siste årene. Må jeg si ifra til NAV, med tanke på at ekstrainntekt-grensa er på 40 000? (Jeg hater å snakke med NAV, virkelig hater, de har gitt meg traumer og vridd og vendt på alt jeg sier - derfor spør jeg heller her først). Og når det gjelder skatting, skal jeg regne all forventet inntekt under ett og samme skattekort, eller er det bi-inntekt-skattekort slik det var før i tiden? Har ikke jobbet i ordinært arbeidsliv på ti år, så jeg er helt utdatert på disse tingene. Takk for alle svar? Anonymkode: ae710...c7c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #2 Skrevet 1. april 2022 Har ikke nav chat-funksjon så du kan spørre uten å snakke med noen? Anonymkode: c2da8...305
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #3 Skrevet 1. april 2022 Det er fortsatt "egen del" på skattekortet til biarbeidsgiver. Anonymkode: 06eff...817
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #4 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har ikke nav chat-funksjon så du kan spørre uten å snakke med noen? Anonymkode: c2da8...305 Kan prøve dersom det er anonymt. Angsten dukker først opp om de vet navnet mitt. Det er ikke angst for NAV-behandlernes stemmer, det er mer at de skal vri på noe jeg sier og bruke det mot meg. Husker jeg sa til en saksbehandler at jeg malte på fritiden, da mente han at jeg kunne selge bilder og at jeg var friskere enn jeg "lot som". Bildene jeg malte var terapeutiske, og var noe jeg hadde lært i kunstterapi. De så ikke ut, liksom, men det var bra for meg - og dette skulle jeg da selge slik at jeg ikke trengte AAP. NAV er noen jævler. Anonymkode: ae710...c7c 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #5 Skrevet 1. april 2022 Det er bi-inntekt som gjelder hvis du skal jobbe ordinært. Jeg er selv i samme situasjon, og det er meget enkelt å "si ifra til NAV" - det vil si, du trenger ikke snakke med noen. Du bare logger inn på NAV.no, og justerer forventet inntekt for i år. Etter noen minutter får du automatisk et vedtak som viser om du blir trukket i trygd eller ikke (noe du ikke blir, fordi du er under inntektsgrensen). Men husk, inntektsgrensen har ingenting med skatt å gjøre. Anonymkode: a9a26...9e6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #6 Skrevet 1. april 2022 Hvis du kun har hatt utbetalinger fr Nav tidligere, så bør du sjekke om du har en linje for lønnsinntekt på ditt skattekort. Evt legge til dette på skatteetaten.no. Da vil du bli trukket skatt i hht forventet inntekt. Anonymkode: 3a602...35b
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #7 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan prøve dersom det er anonymt. Angsten dukker først opp om de vet navnet mitt. Det er ikke angst for NAV-behandlernes stemmer, det er mer at de skal vri på noe jeg sier og bruke det mot meg. Husker jeg sa til en saksbehandler at jeg malte på fritiden, da mente han at jeg kunne selge bilder og at jeg var friskere enn jeg "lot som". Bildene jeg malte var terapeutiske, og var noe jeg hadde lært i kunstterapi. De så ikke ut, liksom, men det var bra for meg - og dette skulle jeg da selge slik at jeg ikke trengte AAP. NAV er noen jævler. Anonymkode: ae710...c7c Jeg testet det nå, chaten er anonym 😊 Anonymkode: c2da8...305 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #8 Skrevet 1. april 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du kun har hatt utbetalinger fr Nav tidligere, så bør du sjekke om du har en linje for lønnsinntekt på ditt skattekort. Evt legge til dette på skatteetaten.no. Da vil du bli trukket skatt i hht forventet inntekt. Anonymkode: 3a602...35b Uføretrygden regnes som lønnsinntekt. Linjen for lønnsinntekt skal inkludere både trygd og øvrig lønn. Så det som må gjøres, er å endre skattekortet på skatteetaten.no, hvor lønn må økes med 36,000. Videre bør det logges inn på NAV, og endre ventet inntekt der. Det vil ikke ha noe praktisk betydning, fordi TS er under inntektsgrensen. Anonymkode: a9a26...9e6 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #9 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er bi-inntekt som gjelder hvis du skal jobbe ordinært. Jeg er selv i samme situasjon, og det er meget enkelt å "si ifra til NAV" - det vil si, du trenger ikke snakke med noen. Du bare logger inn på NAV.no, og justerer forventet inntekt for i år. Etter noen minutter får du automatisk et vedtak som viser om du blir trukket i trygd eller ikke (noe du ikke blir, fordi du er under inntektsgrensen). Men husk, inntektsgrensen har ingenting med skatt å gjøre. Anonymkode: a9a26...9e6 Trodde man bare måtte justere for forventet inntekt hos Skatteetaten? Og, dersom jeg tar jobben, er det sannsynlig at noen fra NAV kommer til å kontakte meg og kreve noe som helst av meg? Jeg blir helt kvalm av tanken på om de vil ha legeerklæringer, samtaler, hva som helst. Dette gjør meg så redd at jeg nesten vurderer å si nei takk til jobben, men det ville jo vært for dumt. Anonymkode: ae710...c7c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #10 Skrevet 1. april 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Trodde man bare måtte justere for forventet inntekt hos Skatteetaten? Og, dersom jeg tar jobben, er det sannsynlig at noen fra NAV kommer til å kontakte meg og kreve noe som helst av meg? Jeg blir helt kvalm av tanken på om de vil ha legeerklæringer, samtaler, hva som helst. Dette gjør meg så redd at jeg nesten vurderer å si nei takk til jobben, men det ville jo vært for dumt. Anonymkode: ae710...c7c Nope. Du er ikke lenger under oppfølging, så da gir vi faen. Anonymkode: 7cd3f...7d3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #11 Skrevet 1. april 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Trodde man bare måtte justere for forventet inntekt hos Skatteetaten? Og, dersom jeg tar jobben, er det sannsynlig at noen fra NAV kommer til å kontakte meg og kreve noe som helst av meg? Jeg blir helt kvalm av tanken på om de vil ha legeerklæringer, samtaler, hva som helst. Dette gjør meg så redd at jeg nesten vurderer å si nei takk til jobben, men det ville jo vært for dumt. Anonymkode: ae710...c7c Ikke noe problem, jeg gikk fra 100% utfør til først en 20% stilling, så 40%, så 60% og nå 100% (som medfører at jeg ikke lenger får trygd utbetalt, men vedtaket består). Alt uten å bli kontaktet av NAV, jeg har bare meldt inn inntekt via nav.no, hvor det går automatisk som nevnt. Så i ditt tilfelle ville jeg bare gjort det samme, og du trenger ikke være redd for kontakt. Hvis du ender opp med å jobbe så mye at du ikke lenger får noe trygd utbetalt, vil du etter fem år i samme stillingsprosent/ca. samme lønn få et brev fra NAV hvor de spør om du ønsker at vedtaket består. I ditt tilfelle så er det egentlig ikke noe å tenke over engang, men jeg sier det for å illustrere hvor lite NAV legger seg opp i hva du gjør. Anonymkode: a9a26...9e6 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #12 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Trodde man bare måtte justere for forventet inntekt hos Skatteetaten? Og, dersom jeg tar jobben, er det sannsynlig at noen fra NAV kommer til å kontakte meg og kreve noe som helst av meg? Jeg blir helt kvalm av tanken på om de vil ha legeerklæringer, samtaler, hva som helst. Dette gjør meg så redd at jeg nesten vurderer å si nei takk til jobben, men det ville jo vært for dumt. Anonymkode: ae710...c7c Fullt forståelig at du frykter NAV, det er mye tragisk "kompetanse" der, som ødelegger livet til andre mennesker. I ditt tilfelle, der du har en uføregrad på 100%, så har du ikke noe med NAV å gjøre. Ingen legeerklæringer, samtaler og annet tull. Du er ferdig med det. Har pensjonister "samtaler" med NAV når de fyller 67 år? NEI, så du skal heller ikke ha det. Du har en varig ytelse, på lik linje med en pensjon, selv om det ikke lenger heter pensjon etter 1.januar 2015. I og med at trygd skattes som inntekt, så er det ikke noe å "erklære". Din trygd er altså din "lønn". La oss si det slik: Du har faktisk rett til å tjene 1.000.000.000.000.000.000.000 kroner, og det er ikke en dritt NAV kan gjøre med det. Du vil fortsatt ha en uføregrad på 100% etter 1 år om du har tjent 1.000.000.000.000.000.000 kroner det ene året. Det eneste som skjer er at du får ikke noe "lønn", altså trygd fra NAV det året du tjente 1.000.000.000.000.000.000 kroner. Så NAV kan ikke gjøre en dritt med det, om du tjener flere milliarder kroner på ett år. Du putter bare beløpet digitalt i den "inntektsplanleggeren" eller hva den heter på NAV sin side, og det er det, når det gjelder NAV. Om du begynner å tjene over 43.000 brutto, så må du bare finne ut av hva din såkalte kompensasjonsgrad er. Den er nemlig helt individuell. Anonymkode: e0508...561 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #13 Skrevet 1. april 2022 Du kan legge det inn i inntektsplanleggeren din. Husk også å justere skattekortet ditt. Nav kommer ikke til å kreve noe av deg. Om det er snakk om 36k i året, så må du husket at neste år så blir det også feriepenger. Om det er 12% i feriepenger, så kommer du over 40k totalt brutto det året. Da vil uføretryden bli berørt. Anonymkode: 522bd...a9c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #14 Skrevet 1. april 2022 Jeg jobbet som styremedlem i borettslaget der jeg bor i ett år, og tjente 20 000 skattbare kroner på det. Jeg sa ingenting til NAV, jeg bare justerte skattekortet mitt. Jeg har ikke blitt kontaktet av NAV overhodet for dette. Anonymkode: 3f849...042
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #15 Skrevet 1. april 2022 Takk, alle sammen! Da skal jeg si ja til jobben! Håper jeg får den til. Hadde vært så sykt fett, hehe. Anonymkode: ae710...c7c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #16 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan legge det inn i inntektsplanleggeren din. Husk også å justere skattekortet ditt. Nav kommer ikke til å kreve noe av deg. Om det er snakk om 36k i året, så må du husket at neste år så blir det også feriepenger. Om det er 12% i feriepenger, så kommer du over 40k totalt brutto det året. Da vil uføretryden bli berørt. Anonymkode: 522bd...a9c Oi. Er det noen måte å ikke få feriepenger på? Si at jeg bare vil ha alt som lønn i år i stedet, og heller bare ikke jobbe over 43 000 i inntekt? Beklager hvis dumt spørsmål. Anonymkode: ae710...c7c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #17 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om det er snakk om 36k i året, så må du husket at neste år så blir det også feriepenger. Om det er 12% i feriepenger, så kommer du over 40k totalt brutto det året. Da vil uføretryden bli berørt. Anonymkode: 522bd...a9c Man kan tjene i underkant av 43.000 brutto, og ikke 40.000. Folk må huske på at dette fribeløpet øker litt for hvert eneste år. Økningen for dette året når det gjelder grunnbeløpet er ikke klart ennå, men det er rimelig å anta at fribeløpet kommer til å runde 44.000 kroner brutto, innen sommeren 2022. Så det er ingenting å frykte med tanke på feriepenger. Selv om TS skulle tjent et par tusen kr mer over fribeløpet, så har det marginalt å si for TS sin totale trygd. Det eneste som skjer er at TS beholder en mindre andel av de 2.000 kronene som er over fribeløpet. Anonymkode: e0508...561 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå