Gå til innhold

Stemmer det at allerede i 45salderen blir folk aldersdiskriminert i arbeidslivet? 🤔

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er deres erfaringer? 

Anonymkode: 54965...fd4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er 48 og har ikke merket noe. 

Anonymkode: e4e7b...86f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare kvinner

Anonymkode: 6d912...aa1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne, 54 år gammel, og kan fortsatt velge og vrake innen mitt felt. 

Anonymkode: faa23...ff8

• Liker 7
Skrevet

I visse bransjer blir de nok det, i andre ikke. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dessverre. Jeg er med i en tilsettingsprosess nå og de over 40 som ikke er topp utdannet blir rangert ned og er «ikke verdt» å satse på. Det blir understreket av det ikke er lov til å aldersdiskriminere, men i praksis blir det gjort likevel.

Anonymkode: 18472...4b2

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om fra 50 og opp.

Anonymkode: 1ee2b...e0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er 48 og har ikke merket noe. 

Anonymkode: e4e7b...86f

Har du søkt jobber i det siste? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I salg og service er du ute av bransjen når du fyller 30... Jeg lærte på den harde måten...

Anonymkode: 75c14...ebf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i et revisorfirma som nærmest utelukkende ansetter unge nyutdannede. Eldre nyutdannede blir ikke ansatt. Om som ikke-ung skal bli ansatt hos oss så må man man både være særedes dyktig OG kjenne noen i firmaet som har veldig lyst å ha deg ansatt. 

Aldersdiskriminering er en helt reell ting og en uting. 

Anonymkode: fc22d...05f

• Liker 4
Skrevet

Helt reelt i min bransje, men føler ikke det skjer allerede ved 40. Men nærmer man seg 50 kommer man langt nede på listen, selv med lang og god erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er passert 40 og er redd det skal skje i alle fall. Derfor bruker jeg mye av fritiden min til å holde meg oppdatert innen trender og ny teknologi så jeg ikke skal bli forbi gått av yngre i min bransje.  Har et kreativt yrke. Jeg ser i tillegg veldig ung ut så håper jeg seiler på det også noen år til så ingen tenker over hvor gammel jeg egentlig er 😅😅

Anonymkode: a7df7...878

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Allmendi said:

Hvis man er over 40 år så har man ikke muligheten til å lære like mye om datasystemer fordi hjernen er forandret.

Kjenner meg ikke akkurat igjen i det. Men det gjelder vel kanskje for noen. 

Anonymkode: a7df7...878

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer nok an på bransjen ja. Jeg jobber i en ung bransje, og de er nok mer skeptiske til "eldre" kvinner enn menn 🤷‍♀️ men det kommer litt an på stillingen. De på bunnen er oftest unge og spreke. 

Anonymkode: 42d96...29c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Kommer nok an på bransjen ja. Jeg jobber i en ung bransje, og de er nok mer skeptiske til "eldre" kvinner enn menn 🤷‍♀️ men det kommer litt an på stillingen. De på bunnen er oftest unge og spreke. 

Anonymkode: 42d96...29c

Hva med utdanning / ledelse / kontorjobb? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke merket noe. Fikk drømmejobben da jeg var 42, foran en søker på 28 og en på 30. Vi har alle lik utdanning, men jeg har selvsagt lengre erfaring. 

Anonymkode: c495b...451

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er deres erfaringer? 

ja stemmer nok bra det. Med unntak av de som klatrere og er veldig ettertraktet på markedet. De som går inn i ledelse fra tidlig av. Vi andre blir litt overflødig og mister verdi som en brukt dieselbil 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Allmendi skrev (2 timer siden):

Hvis man er over 40 år så har man ikke muligheten til å lære like mye om datasystemer fordi hjernen er forandret.

Ny forsking viser nå at hjernen blir tregere først etter fyllte 60 år👍🏻

Anonymkode: 18472...4b2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I yrker uten utdanning, ja. I yrker med utdanning, nei. Der er erfaring GULL verd. Har en professor for tiden som er født på 1930-tallet. En titan av en person! 

Det er slike ting man må ta hensyn til når man planlegger livet. Prioriterer du bort utdanning prioriterer du bort deg selv. 

Anonymkode: 40701...8f5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok an på hva en er. Et skifte av utdanning er ikke unormalt i voksen alder, og dersom man tar en lang utdanning (5 år +) så vil man jo ofte ha passert 40 før man er ferdig. 

Jeg skiftet beite i en alder av 33, og det var flere på mitt studie som var eldre enn meg. 

Anonymkode: 66af9...a20

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...