Gå til innhold

Har jeg dårlig økonomi? Er jeg ille ute?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mnd inntekt: 23.523,- Netto

Husleie: 5000,-

Mobilabonoment: kontantkort, så 0, med mindre de 2 gangene i året jeg kjøper datapakke til 299.

Shopping: aldri

kollektivtrafikk: 800,-

Mat: 5000,- kan skjerpe meg der.

Fest: aldri 
Så min eneste faste utgift er husleia og kollektivtrafikk. 

Anonymkode: c5208...3a2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sparekonto: 184.000

BSU: 93.000

Gjeld: 0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen forsikringer? 

Gaver i løpet av året?

Reiser, arrangement?

Spotify, netflix?

Du vet jo selv om du har nok til overs hver mnd eller ikke.

Anonymkode: 6c84f...474

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du spør etter her? 

Synes du selv du har dårlig økonomi? Sliter du med noe gjeld eller noe slikt? 

Virker for meg som du har helt grei økonomi men ett fattig liv. 

Anonymkode: 0b9cf...c18

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes det høres ut som du har en sunn økonomi jeg. Det er mye viktigere å holde kontroll på utgiftene enn å ha høy lønn

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er det du spør etter her? 

Synes du selv du har dårlig økonomi? Sliter du med noe gjeld eller noe slikt? 

Virker for meg som du har helt grei økonomi men ett fattig liv. 

Hva slags uttale er det? Ts kan da: tilbringe tid med venner og familie. Spise mat med kompiser. Grille i parken. Spille gitar på låven. Ha piknik i skogen. Overnatte i telt. Ligge under stjernene med gode venner. Ta med ungene på fotball i parken. Fly drage på taket.

Og de millioner av andre ting som utgjør livskvalitet, heller enn forbruk. ;) 

Anonymkode: 6d2b9...eca

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mnd inntekt: 23.523,- Netto

Husleie: 5000,-

Mobilabonoment: kontantkort, så 0, med mindre de 2 gangene i året jeg kjøper datapakke til 299.

Shopping: aldri

kollektivtrafikk: 800,-

Mat: 5000,- kan skjerpe meg der.

Fest: aldri 
Så min eneste faste utgift er husleia og kollektivtrafikk. 

Shopping aldri? Bor du i en leilighet med banankasser til bord og en trekasse å sitte på? Ingen møbler kjøpt noensinne? Og går du rundt naken? Ikke vinterjakke, vintersko, lue, for du shopper jo "aldri" så sånt har du ikke? Alle må shoppe en gang i blant, når ting går i stykker eller blir utslitt. Det er derfor feil å si at du aldri shopper. Du shopper svært sjeldent kanskje, ja, men ikke si "aldri".

Ellers lever du et ganske sparsommelig liv. Unner du deg aldri noen gleder? Kjøpe en ny bok du kan kose deg med, for eksempel, eller spandere på deg en leiefilm på tv eller på nett? Ingen streamingtjenester? 

Anonymkode: 7e9c1...b75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva slags uttale er det? Ts kan da: tilbringe tid med venner og familie. Spise mat med kompiser. Grille i parken. Spille gitar på låven. Ha piknik i skogen. Overnatte i telt. Ligge under stjernene med gode venner. Ta med ungene på fotball i parken. Fly drage på taket.

Og de millioner av andre ting som utgjør livskvalitet, heller enn forbruk. ;) 

Anonymkode: 6d2b9...eca

Når man prioriterer og spare seg fattig hvor man velger bort ting som forsikringer, strøm, møbler,klær, hygiene,frisør, helse. 

Så kan man for all del spille badminton i parken men noe hyggelig liv høres det ikke akkurat ut som.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Shopping aldri? Bor du i en leilighet med banankasser til bord og en trekasse å sitte på? Ingen møbler kjøpt noensinne? Og går du rundt naken? Ikke vinterjakke, vintersko, lue, for du shopper jo "aldri" så sånt har du ikke? Alle må shoppe en gang i blant, når ting går i stykker eller blir utslitt. Det er derfor feil å si at du aldri shopper. Du shopper svært sjeldent kanskje, ja, men ikke si "aldri".

Ellers lever du et ganske sparsommelig liv. Unner du deg aldri noen gleder? Kjøpe en ny bok du kan kose deg med, for eksempel, eller spandere på deg en leiefilm på tv eller på nett? Ingen streamingtjenester? 

Anonymkode: 7e9c1...b75

Til dere alle. Grunnen til at jeg ikke vente alt det andre er fordi det ikke er faste utgifter. Jeg har vært sløv med matpakke på jobb, så har kjøpt i kafeen omtrent hver dag. Fordi det er så godt i stedet for en kjip niste. Men jeg skal begynne med niste da det er mye å spare der.

Besøker venner av og til. En reise koster gjerne 300+- en vei. 

Seng og skap fikset utleier. Kjøpte stol selv, 2000,- 

Kaffe, drikker 2-4 kopper hver dag. Kjøper kaffe på tilbud. 

Aldri til frisør da jeg klipper meg selv. Farger ikke håret. 

Shopping er sjeldent og ikke noe jeg gjør fast. 

AnonymBruker
Skrevet

Klarer du ikke selv vurdere om du har dårlig eller grei økonomi?

Hvis du er ille ute, så tenker jeg du merker det....

Eller har vi bare forsøkt å forkle litt skryt her? 😄 Helt greit å skryte altså, men trenger ikke pakke det inn.

Selv har jeg 55k i mnd brutto, men sløser bort alt som blir til overs på fest og moro, bortsett fra at jeg sparer 5k i mnd. Er jeg ille ute?

Anonymkode: 38457...a25

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Til dere alle. Grunnen til at jeg ikke vente alt det andre er fordi det ikke er faste utgifter. Jeg har vært sløv med matpakke på jobb, så har kjøpt i kafeen omtrent hver dag. Fordi det er så godt i stedet for en kjip niste. Men jeg skal begynne med niste da det er mye å spare der.

Men hva lurer du på? Om du er ille ute eller ikke, det tror jeg du godt vet selv. Hvis du er ille ute, så sliter du med økonomien - gjør du det? 

• Liker 1
Gjest Lunaris
Skrevet (endret)

Ja, du har trang økonomi. Tenk på alle uforutsette utgifter som alltid dukker opp.

Endret av Lunaris
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva lurer du på? Om du er ille ute eller ikke, det tror jeg du godt vet selv. Hvis du er ille ute, så sliter du med økonomien - gjør du det? 

Nei jeg har alltid penger på konto. Men mtp at jeg er på leiemarkedet? Hvor mye jeg må jobbe ift andre for lønnen. Og om jeg skulle få barn. Nå vil ikke jeg ha barn, men jeg hadde sikkert blitt en av de mødrene med dårlig råd?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når man prioriterer og spare seg fattig hvor man velger bort ting som forsikringer, strøm, møbler,klær, hygiene,frisør, helse. 

Så kan man for all del spille badminton i parken men noe hyggelig liv høres det ikke akkurat ut som.

Spare seg fattig? Jeg går da ikke naken. Jeg har klær, men jeg ser ikke vits å kjøpe nytt når jeg har klær som ser Ok ut og mye holder seg nytt lenge fordi jeg bruker de sjelden. 
Hjemme har jeg ei bukse jeg bruker. Jeg har innbo og reiseforsikring som betales 1 gang i året. Strømmen er inkl i leien.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Klær, møbler osv er jo noenlunde faste utgifter, bare at det er på (fem)årsbasis i stedet for månedsbasis.

Anonymkode: 67e48...9c9

AnonymBruker
Skrevet

184000 på sparekonto er i hvert fall ikke særlig fornuftig hvis du ikke har bruk for dem veldig snart.

Bedre å investere i fond eller bsu/bsu 2.0, og la en mindre sum stå igjen som buffer.

Er du nysgjerrig på eget forbruk så anbefaler jeg å legge inn alle inntekter og utgifter i excel på slutten av måneden. Det har jeg gjort i flere år og det kan ofte komme noen overraskelser man ikke var helt klar over.

Anonymkode: f13c5...3b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

184000 på sparekonto er i hvert fall ikke særlig fornuftig hvis du ikke har bruk for dem veldig snart.

Bedre å investere i fond eller bsu/bsu 2.0, og la en mindre sum stå igjen som buffer.

Er du nysgjerrig på eget forbruk så anbefaler jeg å legge inn alle inntekter og utgifter i excel på slutten av måneden. Det har jeg gjort i flere år og det kan ofte komme noen overraskelser man ikke var helt klar over.

Er det for mye? Jeg har ikke peiling på fond, og utifra hva jeg leser er det helt umulig å komme seg inn på boligmarkedet med mindre du har foreldre som hjelper deg eller har en rått betalt jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Summen er helt grei men penger på sparekonto taper verdi siden renten er lavere enn inflasjonen. Så de bør plasseres annerledes.

Skal de brukes på bolig er bsu/bsu 2.0 det beste alternativet. 

AnonymBruker
Skrevet

Samme inntekt som meg. Føler ikke at jeg sliter økonomisk i det hele tatt.
Har råd til både klær, sminke, ferier, god mat, moro.

Anonymkode: 5bfa8...509

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor mye har du utelatt her?

I følge det du skriver her kan du spare 12000 i måneden, men mulig det egentlig blir sløst bort på "diverse"?

Antar du har pengesluk/utgifter du ikke er klar over/ikke har oversikt over.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...