Porky Skrevet 1. april 2022 #1 Skrevet 1. april 2022 Jeg har ikke peiling på kjøkkenutstyr som dette, kan noen anbefale noe som passer til mitt bruk? Primært trenger jeg å kunne lage mel av ting som nøtter, frø, havregryn(mandelmel, sesammel osv). Samt at den kan kutte grønnsaker, elte brød ol., mikse røre, piske krem, smoothie, isbiter gjerne osv. Jo flere deler jeg kan ha i oppvaskmaskinen, jo bedre, har heller ikke så stor plass så fint om den ikke er massiv. Tror heller ikke jeg trenger noe til tusenvis av kroner, men vil ikke ha noe som varer 2 år og så går dukken heller.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #2 Skrevet 1. april 2022 Jaha...hva er budsjettet da? Er det som avgjør. Hvor stor deig lager du med brød? Anonymkode: 5abdb...53d
Porky Skrevet 1. april 2022 Forfatter #3 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jaha...hva er budsjettet da? Er det som avgjør. Hvor stor deig lager du med brød? Anonymkode: 5abdb...53d Aner ikke hva de koster, men sånn midt i mellom høyeste og laveste pris? Skal ikke elte stor deig nei, har pleid å lage to brød i slengen bare.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #4 Skrevet 1. april 2022 Jeg vet ikke om det finnes én maskin som dekker alle bruksområdene du beskriver. Til å lage mandelmel, smoothie, knuse is og slikt ville jeg brukt en blender. Kutte grønnsaker og evt. lage mandel, havremel og slikt, en foodprocessor/matmølle. En del foodprocessorer har også eltekrok, men de er jo mye mindre enn selv de minste kjøkkenmaskinene, ikke plass til mer enn deig til ett brød typisk. Og en standard kjøkkenmaskin (som er det du vil ha til å elte deig, piske krem, og slikt) kan jo ikke hakke ting. Så jeg ville funnet ut hvilket bruksområde som er viktigst og tatt det derfra. En foodprocessor kan gjøre de fleste tingene du beskriver, men ikke like bra / med like stor kapasitet som mer spesialiserte maskiner. Anonymkode: ef9a4...674 1
Porky Skrevet 2. april 2022 Forfatter #6 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg vet ikke om det finnes én maskin som dekker alle bruksområdene du beskriver. Til å lage mandelmel, smoothie, knuse is og slikt ville jeg brukt en blender. Kutte grønnsaker og evt. lage mandel, havremel og slikt, en foodprocessor/matmølle. En del foodprocessorer har også eltekrok, men de er jo mye mindre enn selv de minste kjøkkenmaskinene, ikke plass til mer enn deig til ett brød typisk. Og en standard kjøkkenmaskin (som er det du vil ha til å elte deig, piske krem, og slikt) kan jo ikke hakke ting. Så jeg ville funnet ut hvilket bruksområde som er viktigst og tatt det derfra. En foodprocessor kan gjøre de fleste tingene du beskriver, men ikke like bra / med like stor kapasitet som mer spesialiserte maskiner. Anonymkode: ef9a4...674 Takk for innspill! Om jeg skal sette det opp i en prioriteringsrekkefølge blir det nok slik: Mulighet for å lage mandelmel, sesammel, kikertmel osv. Elte små mengder brød(1-2 i slengen) Kutte grønnsaker kan jeg jo bruke kniv til, jeg er bare lat:) Smothie, røre og krem har jeg en stavmixer jeg kan bruke til, igjen, latskap. Is var mest for morro skyld/drinker. Så er ikke mulig å få en maskin som kan lage både mel og elte?:\
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #7 Skrevet 2. april 2022 1 hour ago, Porky said: Takk for innspill! Om jeg skal sette det opp i en prioriteringsrekkefølge blir det nok slik: Mulighet for å lage mandelmel, sesammel, kikertmel osv. Elte små mengder brød(1-2 i slengen) Kutte grønnsaker kan jeg jo bruke kniv til, jeg er bare lat:) Smothie, røre og krem har jeg en stavmixer jeg kan bruke til, igjen, latskap. Is var mest for morro skyld/drinker. Så er ikke mulig å få en maskin som kan lage både mel og elte?:\ Joda, en (kraftig) foodprocessor kan både lage mel og elte deig. Men de største foodprocessorene har fremdeles mye mindre bolle enn de minste kjøkkenmaskinene. Så om du vil elte mer enn deig til ett brød av gangen ville jeg gått for en kjøkkenmaskin. Avhengig av budsjett, så fins det mengder av tilbehør til kjøkkenmaskiner (inkludert rivjern som burde funke bra som mandelkvern, hakkemaskiner, og blendere) man kan kjøpe til. Anonymkode: ef9a4...674
Gjest Blondie65 Skrevet 2. april 2022 #8 Skrevet 2. april 2022 (endret) Jeg ville begynt med en litt avansert stavmixer - den kan kutte grønnsaker og male nøtter til mel og knuse is. Jeg har Bosch'en (nr 5) på denne listen og er veldig fornøyd. Jeg har aldri prøvd å elte deig, men en av grunnene til at jeg ikke har en større kjøkkenmaskin er at jeg nettopp aldri baker brød eller kaker. Endret 2. april 2022 av Blondie65
Porky Skrevet 2. april 2022 Forfatter #9 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Joda, en (kraftig) foodprocessor kan både lage mel og elte deig. Men de største foodprocessorene har fremdeles mye mindre bolle enn de minste kjøkkenmaskinene. Så om du vil elte mer enn deig til ett brød av gangen ville jeg gått for en kjøkkenmaskin. Avhengig av budsjett, så fins det mengder av tilbehør til kjøkkenmaskiner (inkludert rivjern som burde funke bra som mandelkvern, hakkemaskiner, og blendere) man kan kjøpe til. Anonymkode: ef9a4...674 Jeg tror ikke vi har så mye behov for å elte mer enn ett i slengen, da får jeg heller elte ett av gangen, bare jeg slipper å gjøre det for hånd:P Er kun meg og min kjæreste, og vi baker kun brød i blant for å spe på kjøpes-brød. Jeg vet det finnes mye tilbehør til(som også gjør det vanskelig å få oversikt synes jeg) men jeg vil ha minst mulig duppedingser som tar plass på kjøkkenet. Kan jeg heller investere i noe mer avansert om vi kjøper oss hus, får barn osv. Blondie65 skrev (2 timer siden): Jeg ville begynt med en litt avansert stavmixer - den kan kutte grønnsaker og male nøtter til mel og knuse is. Jeg har Bosch'en (nr 5) på denne listen og er veldig fornøyd. Jeg har aldri prøvd å elte deig, men en av grunnene til at jeg ikke har en større kjøkkenmaskin er at jeg nettopp aldri baker brød eller kaker. Jeg har en stavmikser(fra bosch faktisk!), men den er jo gammel og noe utstyr mangler, men har vært nok frem til nå. Baker mer, og særlig elting er helt pyton.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #11 Skrevet 4. april 2022 Men til å lage brød trenger du ikke maskin. Kun bolle og sleiv. Lag deigen litt løsere og bare rør den sammen. Elting er ikke nødvendig Anonymkode: e9ebd...276
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå