AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #1 Del Skrevet 1. april 2022 Jeg har det siste halvåret slitt med å sove, da jeg ofte blir vekt av at noen snakker, men det er jo aldri noen i rommet. Jeg bor alene, og hører ofte noen som har en samtale eller noen som sier noe til meg. Når dette skjer bråvåkner jeg. Dette skjer bare når jeg sover alene, og ikke hjemme hos foreldrene mine. Begynner å bli slitsomt.. Noen som vet hva dette kan komme av? (Nei jeg sikter ikke til spøkelser, men til hodet mitt..) Anonymkode: a70df...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #2 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har det siste halvåret slitt med å sove, da jeg ofte blir vekt av at noen snakker, men det er jo aldri noen i rommet. Jeg bor alene, og hører ofte noen som har en samtale eller noen som sier noe til meg. Når dette skjer bråvåkner jeg. Dette skjer bare når jeg sover alene, og ikke hjemme hos foreldrene mine. Begynner å bli slitsomt.. Noen som vet hva dette kan komme av? (Nei jeg sikter ikke til spøkelser, men til hodet mitt..) Anonymkode: a70df...386 samme her, kommer og går i perioder. Kanskje når jeg er ekstra sliten. Ingen løsning for det akkurat nå. Anonymkode: a5f48...465 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devina Skrevet 1. april 2022 #3 Del Skrevet 1. april 2022 I første omgang kan du lese om det som på norsk kalles hypnagog — overgangen mellom søvn og våken tilstand. Hos meg blir det fullt audiovisuelt sirkus dersom jeg er stuptrøtt etter heftig manko på søvn når jeg legger meg til å sove. Snl nevner kun visuelle hallusinasjoner, mens Healthline beskriver noe mer utdypende. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #4 Del Skrevet 1. april 2022 Høres ut som noe som skjer i forbindelse med stadiet før REM søvn og det er ikke unormalt. Du gjenkjenner at det er inni hodet ditt ikke sant? Eller hører du stemmen like ekte og høyt og tydelig utenfra som om det stod en venn av deg ved siden av deg og snakket? Anonymkode: f3754...b1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marye Skrevet 1. april 2022 #5 Del Skrevet 1. april 2022 Opplevd lignende ble vekket av en høy høy grusom stemme fra mørket som sa navnet mitt Skjedde også et par ganger da jeg var våken men lå i sengen Jeg ble så redd at jeg måtte legges inn.. og så skiftet jeg navn for å forvirre stemmene det funket 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #6 Del Skrevet 1. april 2022 Sansehallusinasjoner er ikke uvanlig ved innsoving og når man våkner. Det finnes vel noe søvnforstyrrelser som skjer under REM også. Jeg opplever både søvnparalyse og hallusinasjoner (hører ting, ser ting, føler ting på kroppen etc). Det kan gå lenge mellom hver gang. Ofte kan man oppleve dette når man er i en stressende periode eller er veldig sliten/trøtt. Det er ikke noe galt med deg 👍 Anonymkode: 3338d...b74 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #7 Del Skrevet 1. april 2022 Ja, det er hypnagoge hallusinasjoner. Jeg synes det hjelper å legge meg litt tidligere og stresse ned. Hvis jeg holder meg våken helt til jeg stuper og i tillegg har en stressende periode kan det fort komme noen rare opplevelser. Anonymkode: 9fcd3...0c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #8 Del Skrevet 1. april 2022 Hva sier de da? Enten er du sliten og stresset, eller så er du åpen for det paranomale. Anonymkode: 3f2c6...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #9 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er hypnagoge hallusinasjoner. Jeg synes det hjelper å legge meg litt tidligere og stresse ned. Hvis jeg holder meg våken helt til jeg stuper og i tillegg har en stressende periode kan det fort komme noen rare opplevelser. Anonymkode: 9fcd3...0c8 Kan grunnen til at jeg opplever dette være stress etter et samlivsbrudd kanskje? Anonymkode: a70df...386 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #10 Del Skrevet 1. april 2022 I Vesten har vi en tendens til å demonisere alt vi ikke forstår. I andre kulturer ser man på det å høre stemmer som å ha hjelpende ånder, forfedre eller bare et "ekstra jeg" å snakke med. I disse kulturene utvikler stemmene seg sjeldnere til å ha negativ effekt for den som hører dem. Stemmene kommer med råd, eller er nøytral bakgrunnsstøy, slik du beskriver. Dersom man er redd stemmene, vil angsten forplante seg inn i det man hører - og man hører vanskelige, negative ting. Man blir redd for å være schizofren, man tror man mister forstanden. Mitt råd til deg, er å prøve å ikke være redd, bare tenke at dette er hjernen din som surrer høylydt. Det er ikke farlig. Om du klarer å beholde roen og likevel opplever dette som negativt eller invaderende, oppsøk psykolog. Les samtidig om det selv, slik at du ikke er unødvendig bekymret for fremtiden, osv. Dersom du skulle få en diagnose, vit at schizofreni er et spekter, der de aller fleste med lidelsen lever helt normale liv. Noen medisineres, andre kun i perioder - og noen ikke i det hele tatt. Kun et fåtall lever på institusjon og snakker til spøkelser på gata. Lykke til! Anonymkode: 69dae...583 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #11 Del Skrevet 1. april 2022 Jeg har av og til hørt masse støy/summing før jeg skal sove..Høres ut som mange som snakker på engang.Umulig å høre hva som blir sagt..Ikke turd å si det til legen min. Ellers har jeg ofte våknet når jeg tar en hvil på dagtid av at jeg hører min datters stemme rope «mamma»..Men hun er ikke hjemme når det skjer..Jeg tror hun er komt hjem,men det har hun ikke. Anonymkode: ac416...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #12 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har det siste halvåret slitt med å sove, da jeg ofte blir vekt av at noen snakker, men det er jo aldri noen i rommet. Jeg bor alene, og hører ofte noen som har en samtale eller noen som sier noe til meg. Når dette skjer bråvåkner jeg. Dette skjer bare når jeg sover alene, og ikke hjemme hos foreldrene mine. Begynner å bli slitsomt.. Noen som vet hva dette kan komme av? (Nei jeg sikter ikke til spøkelser, men til hodet mitt..) Anonymkode: a70df...386 Eit problem som ofte kjem i tilknyttning til hørselsvikt, og tinnitus. Opplever ofte dette problemet, og har diskutert det med hørsellegen, men de har ingen forklaring. Stress, og slitasje kan vera en utløsende årsak. Problemet kommer ofte frem etter at ein har gått til sengs, og stillheten senker seg, og kan liksom ofte hørest ut som noen sitter , og snakke saman idet fjærne. Det er ikkje snakk om hallisasjoner, men heller eit "bånd i som avspilles i hjernen". Anonymkode: 0c94f...196 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nysgjerrig_bris Skrevet 1. april 2022 #13 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan grunnen til at jeg opplever dette være stress etter et samlivsbrudd kanskje? Anonymkode: a70df...386 mhm garantert..hadde det mye når jeg tok master i utlandet og hadde eksamenspress Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #14 Del Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (På 1.4.2022 den 14.30): Jeg har det siste halvåret slitt med å sove, da jeg ofte blir vekt av at noen snakker, men det er jo aldri noen i rommet. Jeg bor alene, og hører ofte noen som har en samtale eller noen som sier noe til meg. Når dette skjer bråvåkner jeg. Dette skjer bare når jeg sover alene, og ikke hjemme hos foreldrene mine. Begynner å bli slitsomt.. Noen som vet hva dette kan komme av? (Nei jeg sikter ikke til spøkelser, men til hodet mitt..) Anonymkode: a70df...386 Interessant fenomen. I en periode med lite søvn så jeg ved en anledning en skikkelse ved senga min. En silhuett av en mannsperson med hatt som bare gikk i oppløsning. Rett før jeg sovna. Ikke sett noe siden da😁 Føler ofte at jeg faller (før innsoving) eller at noen rister hardt i meg. Ikke klar over at dette hadde et navn Anonymkode: 5de23...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #15 Del Skrevet 2. april 2022 Søvnparalyse. Jeg har kun auditive hallusinasjoner, ikke visuelle, og hører stemmer når jeg sovner. Det skjer ikke så ofte, mest ved langvarig søvnunderskudd og stress. Anonymkode: c4ff9...6db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #16 Del Skrevet 2. april 2022 On 4/1/2022 at 6:09 PM, AnonymBruker said: Kan grunnen til at jeg opplever dette være stress etter et samlivsbrudd kanskje? Anonymkode: a70df...386 Absolutt! Høres helt klassisk ut. Anonymkode: 9fcd3...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #17 Del Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (På 1.4.2022 den 19.31): Jeg har av og til hørt masse støy/summing før jeg skal sove..Høres ut som mange som snakker på engang.Umulig å høre hva som blir sagt..Ikke turd å si det til legen min. Opplever det samme når jeg begynner å bli skikkelig trett, bare jeg hører hva de sier. Akkurat som noen diskuterer med hverandre. Jeg synes bare det avslappende å høre stemmene, men ikke noe jeg har sagt til noen😂 Anonymkode: 62b36...835 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 2. april 2022 #18 Del Skrevet 2. april 2022 Det er ikke uvanlig å hallusinere når man holder på å sovne/nylig har våknet. Det alene er ikke et tegn til bekymring. Når du bråvåkner, forsvinner alt da? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #19 Del Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (På 1.4.2022 den 19.31): Jeg har av og til hørt masse støy/summing før jeg skal sove..Høres ut som mange som snakker på engang.Umulig å høre hva som blir sagt..Ikke turd å si det til legen min. Ellers har jeg ofte våknet når jeg tar en hvil på dagtid av at jeg hører min datters stemme rope «mamma»..Men hun er ikke hjemme når det skjer..Jeg tror hun er komt hjem,men det har hun ikke. Anonymkode: ac416...440 Vanlig tankekjør Anonymkode: f3754...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #20 Del Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Opplever det samme når jeg begynner å bli skikkelig trett, bare jeg hører hva de sier. Akkurat som noen diskuterer med hverandre. Jeg synes bare det avslappende å høre stemmene, men ikke noe jeg har sagt til noen😂 Anonymkode: 62b36...835 Haha ja tror det er normalt! Jeg har det også sånn, noen som snakker med hverandre og diskuterer 😛 Anonymkode: f3754...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå