Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor går de rimelige boligene minst en halv million over takst, mens de i en litt høyere prisklasse går for prisantydning eller litt under. Jeg vurderer derfor å kjøpe dyrere. Men da strekker jeg budsjettet mitt. Lønner det seg å gjøre det? 

Jeg ser at boligene i høyere prisklasse er i mye bedre teknisk stand, og det skiller bare 2-300.000 mellom en bitteliten rekkehusbolig og en enorm enebolig med seks soverom pga de heftige budrundene og voldsomt masse folk som ønsker noe rimelig. 

Anonymkode: 95f64...51f

Skrevet

Tenk hva vedlikeholds-, strøm-, og rene driftsutgifter er på en enorm enebolig kontra et lite rekkehus da... 

-for ikke å snakke om evt eiendomsskatt om det er det hos dere?

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser at boligene i høyere prisklasse er i mye bedre teknisk stand, og det skiller bare 2-300.000 mellom en bitteliten rekkehusbolig og en enorm enebolig med seks soverom pga de heftige budrundene og voldsomt masse folk som ønsker noe rimelig. 

Hvis det er tilfellet, hvorfor er det ikke flere som går for enebolig?

Anonymkode: af577...e99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det er tilfellet, hvorfor er det ikke flere som går for enebolig?

Anonymkode: af577...e99

Det vet jeg ikke helt, men jeg vil tippe at de har finansiering opp til en viss sum og at de ikke ønsker eller trenger enebolig? Man ser jo ofte at det går en grense på over/under tre millioner, for eksempel, da de med lavest inntekt/enslige osv ikke går over det. 

AnonymBruker
Skrevet

Tilsvarende startlån går maks til to millioner. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer det samme som TS pga samme erfaringer. Tenker å makse lånet og kjøpe større og dyrere bolig til prisantydning enn å betale opptil 400k over prisant. for en liten gammel leilighet. 

Anonymkode: eb72c...e41

Skrevet

vi kjøpe bolig for noen år siden rett utenfor Oslo. Vi så stor forskjell på boliger over 8 mill (den gang) og de under dette. På den tiden var tydelig det en grense som mange ikke kunne gå over, og det var knallhard kapt om boligene under, mens  man mer fikk riktig pris på boligene over. Vi ente med å kjøpe stor enebolig uten konkurranse til 1 mill under takst. Vi ser jo nå at vi bruker endel mer penger på kommunale avgifter, strøm, vedlikehold etc pga størrelsen på boligen. Men prisstigningen har også vært betydelig bedre. Nå ser vi at denne 8 millioners grensen fra 2017 nok har flyttet seg til ca. 10-11 mill (her i området). mens boligen vår har økt med ca. 4-4,5 mill i verdi. Angrer ikke, men vi har god økonomi og har også økt betydelig i lønn i denne perioden. Man må være klar over de ekstra kostandene (hjelper jo om boligen er helt ny..)

AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri i verden ha makset lånet nå. Strømpriser, bensinpriser, matpriser OG renter i været. 

Anonymkode: 64e2e...2f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vurderer det samme som TS pga samme erfaringer. Tenker å makse lånet og kjøpe større og dyrere bolig til prisantydning enn å betale opptil 400k over prisant. for en liten gammel leilighet. 

Anonymkode: eb72c...e41

Ulempen er at det kan bli vanskeligere å selge igjen og at den er dyrere å holde. Men kan ev leie ut en del. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville aldri i verden ha makset lånet nå. Strømpriser, bensinpriser, matpriser OG renter i været. 

Anonymkode: 64e2e...2f6

Skjønner hva du mener, men tenker at det gir mer for pengene. Oppussingsobjekt, gammelt, lite vil totalt sett ikke bli så mye billigere å kjøpe. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...