Gå til innhold

Wow dette med mat er sykt slitsomt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har laktoseintoleranse og drikker laktosefri melk. Jeg reagerer på hvetemel, husker ikke hva legen sa, men det er i hvert fall ikke cøliaki. Spiser aldri fin bakst, og unødvendig hvitt mel. Videre reagerer jeg på måten mat tilberedes utenom når det er i ovnen eller blir kokt. All steking resulterer i trøblete mage. 

I hverdagen spiser jeg grøt, yoghurt og stekte grønnsaker, ris og fisk. Ikke glad i kjøtt. Det blir fort ensidig da jeg ikke orker å bruke lang tid på matlaging. Som følge av dette blir jeg ofte matlei. Vafler, pannekaker og omelett, selv om jeg bytter ut ingredienser, reagerer jeg på. Jeg tror ikke jeg har ibs. Må jeg bare akseptere situasjonen? Litt kjipt, alle andre ser ut til å kose seg med mat. 

Anonymkode: 6cad5...64f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Irritabel tarm, chrons? Sjekk ut fodmap, kanskje det er til hjelp.

Anonymkode: ccf5a...83b

AnonymBruker
Skrevet

Hei ts, jeg er i samme situasjon. Matlei og umotivert. Jeg er mye sengeliggende pga sykdom, så har ikke mye energi.

Og sliter med at jeg ikke liker mye av maten jeg prøver å varerer med🙈

Men gjør vi ikke desse tingene, risikerer vi innflammasjon i tarmene. Jeg har innflammasjon i mage. 

Det sosiale er blitt deprimerende, da folk hverken vil/kan forstå hvor dårlig jeg blir av å spise noe de på død og liv presser på meg. Altså hallo, det kakestykket er ikke verdt kvalme, magesmerter, oppkast eller noe som helst.

Har gått på noen smeller…😌Men enig, skulle gjerne bare tatt en pille jeg, og vært mett🥺

Anonymkode: 3b3ed...f1b

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kunne be om henvisning til ernæringsfysiolog? Så kan hun sette sammen et kosthold som passer til det legen har sagt? Er ikke bra for magen å kutte ut masse heller (dersom man ikke har allergi eller intoleranser), for da blir den mer sensitiv.

Anonymkode: b36ef...bc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...