Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått spørsmål fra mamma om jeg kan få tatt meg ferie i uke xx-xx slik at hun kan ta seg ferie og reise bort med yngste. Da at jeg jobber på hennes jobb i stedet (har jobbet der før). Men saken er at jeg har egentlig ikke lyst. Jeg blir stresset av stedet, av mamma og... 😕 

Anonymkode: 91292...711

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først tenkte jeg ja, det er egoistisk.

Men - er saken at du skal ta ut ferie for å dekke opp hennes jobb? Har hun ikke ferie selv eller vikar? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (Akkurat nå):

Først tenkte jeg ja, det er egoistisk.

Men - er saken at du skal ta ut ferie for å dekke opp hennes jobb? Har hun ikke ferie selv eller vikar? 

Nei. Hun har ikke. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Hun har ikke. 

Ok.

Da hadde jeg sagt ja med følgende forbehold:

Du får ordinær lønn den uka, og får en ekstra uke ulønnet ferie hos din arbeidsgiver. 

Så gjør du dette for ungen som fortjener en liten ferieuke sammen med mor. 

Endret av Fløff
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er ditt ansvar å sørge for at mor får tatt ferie med ditt søsken, hun er voksen og må ordne opp i dette selv. Ingen kan forvente at du skal ta fri fra din egen jobb for å ta over for henne. Men hvis dette hadde vært noe du hadde lyst til så gjør du det men hvis det blir stress og du ikke har lyst så lar du være. 

Er veldig for at man skal stille opp for hverandre men hvis din mor ikke har stilt opp for deg og gjort en godt jobb så trenger jo du heller ikke å stille opp for henne. Regner jo med at det er noe slikt som ligger i bunn med tanke på at du ikke vil stille opp?

Anonymkode: 84d16...3ab

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker at det ikke er ditt ansvar å sørge for at mor får tatt ferie med ditt søsken, hun er voksen og må ordne opp i dette selv. Ingen kan forvente at du skal ta fri fra din egen jobb for å ta over for henne. Men hvis dette hadde vært noe du hadde lyst til så gjør du det men hvis det blir stress og du ikke har lyst så lar du være. 

Er veldig for at man skal stille opp for hverandre men hvis din mor ikke har stilt opp for deg og gjort en godt jobb så trenger jo du heller ikke å stille opp for henne. Regner jo med at det er noe slikt som ligger i bunn med tanke på at du ikke vil stille opp?

Anonymkode: 84d16...3ab

Hun har stilt opp. Men jeg er litt lei av at hun velger å leve på en slik måte at hun blir begrenset. Da jeg var liten var det jeg som måtte ta meg av yngre søsken fordi foreldrene var på jobb. Følte ikke jeg fikk særlig fritid pga det. Men ellers har jo barndommen vært bra. Og jeg orker ikke være hjemme over lengre perioder fordi jeg synes mamma maser sånn. Det er som å ha jobb når jeg egentlig skal ha ferie. Synes egentlig hun kunne valgt en jobb så hun hadde hatt mer fri så hun har jo valgt dette selv.

Skrevet
Fløff skrev (25 minutter siden):

Ok.

Da hadde jeg sagt ja med følgende forbehold:

Du får ordinær lønn den uka, og får en ekstra uke ulønnet ferie hos din arbeidsgiver. 

Så gjør du dette for ungen som fortjener en liten ferieuke sammen med mor. 

Men vent litt...

Hvorfor har ikke moren ferie? Alle har lovbestemt ferie. Hvis moren allerede har tatt ut sin, kan det ha mye å si for om TS skal strekke seg eller ikke.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du skal altså ta ferie fra din egen jobb for å dekke over hennes skift? Kan hun ikke bare ta ferie selv?

Anonymkode: 8d5e5...8ef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skal altså ta ferie fra din egen jobb for å dekke over hennes skift? Kan hun ikke bare ta ferie selv?

Jeg er pålagt ferie så jeg ber meg ikke fri pga hennes ferie. Men hun håper jeg kan få ferie den uka hun planlegger å reise bort. Det vil si at jeg egentlig ikke får ferie. Selv om jeg liker å ha noe å gå til, så orker jeg ikke helt tanken på å ta jobben hennes enda mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan hun ikke ta ut ferie selv? Hva slags jobb har hun, som gjør at du bare kan hoppe inn for henne? Selvstendig næringsdrivende? 

Du er et voksent menneske, og slik du beskriver situasjonen så skylder du ikke henne noe. Jeg skulle hatt skikkelig godt betalt for å si ja gitt. 

Anonymkode: d6b7f...fda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var et sært spørsmål fra henne. Så du får ikke noe reell reie selv da? Kan jo hende du trenger pengene, men ville ikke bare tatt hennes ønsker i betraktning her!

Anonymkode: 1ac69...6dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenker hun er selvstendig næringsdrivende. Da kan det være veldig vanskelig å få tatt ferie, man er ofte avhengig av at familie eller venner stiller opp og dekker for en. 

Anonymkode: 1d247...f23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenker hun er selvstendig næringsdrivende. Da kan det være veldig vanskelig å få tatt ferie, man er ofte avhengig av at familie eller venner stiller opp og dekker for en. 

Anonymkode: 1d247...f23

Men skal vi andre «straffes» for det? Jeg har flere ganger syntes hun blr finne annen jobb.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner problemstillingen. Svigermor er bonde og det er en jobb som ofte krever resten av familien i sving også. Noe som ikke er riktig når man selv er i full jobb, og har mer enn nok med sitt.. 

Anonymkode: 83b7a...c4e

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men skal vi andre «straffes» for det? Jeg har flere ganger syntes hun blr finne annen jobb.

Nei da, det er et valg den som starter opp noe slikt må ta. 5 uker ferie (som mange har) er ikke så fryktelig mye når det fordeles på sommer, jul og påske. Å korte ned ferien med en hel uke bør man ha forståelse for at er lite fristende. Du trenger jo ferie fra jobben din, du også.

Hva slags tanker hadde moren din da hun startet? Valget står jo mellom inntektstap i ferie, ansette vikar, eller bruke familie/venner. I siste tilfelle tenker jeg at det bør være en større gruppe å lene seg på, slik at ikke én person får forkortet ferie hvert eller annenhvert år.

Endret av Guppy88
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Guppy88 skrev (1 time siden):

Nei da, det er et valg den som starter opp noe slikt må ta. 5 uker ferie (som mange har) er ikke så fryktelig mye når det fordeles på sommer, jul og påske. Å korte ned ferien med en hel uke bør man ha forståelse for at er lite fristende. Du trenger jo ferie fra jobben din, du også.

Hva slags tanker hadde moren din da hun startet? Valget står jo mellom inntektstap i ferie, ansette vikar, eller bruke familie/venner. I siste tilfelle tenker jeg at det bør være en større gruppe å lene seg på, slik at ikke én person får forkortet ferie hvert eller annenhvert år.

Hva hun tenkte? Hun valgte noe hun liker å jobbe med. Men hun kan jo aldri ta seg særlig fri. Jeg vet ikke om hun skylder på jobben pga angst eller hva det er. Men jeg har syntes at hun skulle tatt noe annet der hun ikke var avhengig av å ha andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva hun tenkte? Hun valgte noe hun liker å jobbe med. Men hun kan jo aldri ta seg særlig fri. Jeg vet ikke om hun skylder på jobben pga angst eller hva det er. Men jeg har syntes at hun skulle tatt noe annet der hun ikke var avhengig av å ha andre. 

Jeg mente hva hun spesifikt tenkte om hva som skal skje når hun tar ut ferie. Vikar, stengt sjappe eller familie/venner. 

Hvis hun skulle belage seg på det siste, var dette noe hun pratet med dere om i forkant? Og hvor mange er dere som kan dele på dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ikke leie inn vikar?

Anonymkode: 3ff49...c35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun stenge sjappa en uke? 

Anonymkode: b0b92...310

AnonymBruker
Skrevet

Om det er egoistisk å si nei til å jobbe for andre i egen ferie så de får tatt ferie? Selvsagt ikke. Hvis moren forventer et ja på dette spørsmålet, er det hun som er egoist. Alltids lov å spørre, selvsagt, men man kan ikke forvente et ja. 

Anonymkode: 83e85...100

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...