Gå til innhold

Hvordan unngå at du legger på deg igjen etter vektnedgang (artikkel)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men hvor mange kalorier vil du anslå at du spiser gjennomsnittlig? Jeg er så usikker på om det at vektnedgangen har flatet sånn ut er fordi jeg faktisk er ganske nær mitt kaloribehov - eller om det er fordi forbrenninga har gått ned betraktelig.. 

Hvor mye vil du anslå at du spiser da? «Passe menge mat» er et  ullent begrep for meg. Som jeg skrev over, så er jeg så usikker på om det faktisk er forbrenninga som har gått ned, eller om jeg faktisk bør ligge på bare bittelitt over dette.. 😳

Anonymkode: b8ffe...e27

Dette trenger du jo egentlig ikke å vite svarer på. Det endrer jo ingenting. Fasiten er at det er kaloribehovet ditt for vedlikehold nå, dersom du ikke fortsatt raser i vekt. Kroppen din er mindre nå og trenger mindre næring, samt alder har litt å si. Forbrenningen kan dale litt når man har slanket seg litt voldsomt, men ikke så ekstremt at du trenger å tenke på det. Se an de neste ukene om vekten holder seg ca likt. Om du ikke føler at du kan leve videre på dette daglige kaloriinntaket må du jo nesten tåle å veie mer. Er jo ikke mer magisk enn det. Ulike kropper har ulike trivselsvekt, og kanskje du da burde veie litt mer for å trives med matinntaket? Evt prøve å endre matvarer til mer volum for samme mengde kalorier, grønnsaker osv. Hva andre spiser er egentlig irrelevant. Jeg lever ganske restriktivt fordi lav vekt er viktig for meg. Andre syns at mer mat er viktigere. Mulig du blir ekstra sulten av den joggingen og (er jo egentlig ikke mye trening kalorimessig, så vinningen går opp i spinningen om du blir veldig sulten av det)

Anonymkode: f1bd4...318

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er din bmi nå ts? Evt høyde og vekt? Lettere å svare om vi vet dette. (Ikke noe ulovlig å svare på dette her inne, selv om du er undervektig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om du ikke føler at du kan leve videre på dette daglige kaloriinntaket må du jo nesten tåle å veie mer. Er jo ikke mer magisk enn det. Ulike kropper har ulike trivselsvekt, og kanskje du da burde veie litt mer for å trives med matinntaket? Evt prøve å endre matvarer til mer volum for samme mengde kalorier, grønnsaker osv. Hva andre spiser er egentlig irrelevant. Jeg lever ganske restriktivt fordi lav vekt er viktig for meg. Andre syns at mer mat er viktigere. Mulig du blir ekstra sulten av den joggingen og (er jo egentlig ikke mye trening kalorimessig, så vinningen går opp i spinningen om du blir veldig sulten av det)

Ja, det kan godt være at en del av løsningen er å veie litt mer, på sikt. Løpingen gjør ikke at jeg blir mer sulten, har god kontroll på hva jeg får i meg. Hender jeg spiser en skive eller en banan ekstra etter en lang løpetur, men det er ikke fordi jeg ønsker det, bare fordi jeg tror det er lurt? Vet man skal ta kaloriforbruk på smartklokkene med en klype salt, men når kaloriforbruket på en 90 min løpetur estimeres til 70% av totalinntaket en dag, så kan jeg ikke forstå at det skal være noe annet enn nødvendig. Uansett trener jeg ikke for å forbrenne kalorier, jeg trener fordi jeg får mye positivt ut av det og elsker å kjenne at kroppen min for første gang er lett å bevege på 😅

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva er din bmi nå ts? Evt høyde og vekt? Lettere å svare om vi vet dette. (Ikke noe ulovlig å svare på dette her inne, selv om du er undervektig).

Langt i fra undervektig, det skal noe til når en har vært så stor som meg 🙈 ca bmi 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, det kan godt være at en del av løsningen er å veie litt mer, på sikt. Løpingen gjør ikke at jeg blir mer sulten, har god kontroll på hva jeg får i meg. Hender jeg spiser en skive eller en banan ekstra etter en lang løpetur, men det er ikke fordi jeg ønsker det, bare fordi jeg tror det er lurt? Vet man skal ta kaloriforbruk på smartklokkene med en klype salt, men når kaloriforbruket på en 90 min løpetur estimeres til 70% av totalinntaket en dag, så kan jeg ikke forstå at det skal være noe annet enn nødvendig. Uansett trener jeg ikke for å forbrenne kalorier, jeg trener fordi jeg får mye positivt ut av det og elsker å kjenne at kroppen min for første gang er lett å bevege på 😅

Langt i fra undervektig, det skal noe til når en har vært så stor som meg 🙈 ca bmi 21.

Mitt råd er egentlig, ikke stress så mye med kostholdet nå. Du har en fin og normal vekt og trenger ikke gjøre noen endringer i kostholdet ditt som du har nå. Ikke hør på smartklokkene, du ser på vekten din at du ligger i ca vedlikehold. Feks øk med en frukt ekstra om dagen dersom du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.4.2022 den 9.52):

Mitt råd er egentlig, ikke stress så mye med kostholdet nå. Du har en fin og normal vekt og trenger ikke gjøre noen endringer i kostholdet ditt som du har nå. Ikke hør på smartklokkene, du ser på vekten din at du ligger i ca vedlikehold. Feks øk med en frukt ekstra om dagen dersom du trenger det.

Mulig det, takk for svar iallfall! 😊 I mitt hodet må det finnes en slags «fasit» på hva jeg bør/kan ligge på, og jeg tror ikke jeg er der nå. Greit at vekta bare beveger seg saaaaaakte nedover nå, men det må jo gå an å øke forbrenningen noe. Må kanskje bare trene mer, få noe mer muskler 🤷‍♀️ Jeg kan ikke fortsette å leve på et 3-sifra antall kalorier for å holde vekta noenlunde i fremtiden..det er bare ikke bærekraftig, så noen endringer tvinger seg frem..  Tror bare jeg får prøve meg sakte frem, og se i praksis. Teit at det skal være så skummelt 🙄 

Takk for alle innspill ❤️ Godt og betryggende å høre om alle som har klart å holde seg nede, det er veldig veldig viktig for meg å ikke bli overvektig igjen - så dette går 💪💪💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mulig det, takk for svar iallfall! 😊 I mitt hodet må det finnes en slags «fasit» på hva jeg bør/kan ligge på, og jeg tror ikke jeg er der nå. Greit at vekta bare beveger seg saaaaaakte nedover nå, men det må jo gå an å øke forbrenningen noe. Må kanskje bare trene mer, få noe mer muskler 🤷‍♀️ Jeg kan ikke fortsette å leve på et 3-sifra antall kalorier for å holde vekta noenlunde i fremtiden..det er bare ikke bærekraftig, så noen endringer tvinger seg frem..  Tror bare jeg får prøve meg sakte frem, og se i praksis. Teit at det skal være så skummelt 🙄 

Takk for alle innspill ❤️ Godt og betryggende å høre om alle som har klart å holde seg nede, det er veldig veldig viktig for meg å ikke bli overvektig igjen - så dette går 💪💪💪

Ja akkurat det jeg mente også😊 Øk littegrann på det du spiser nå, også følger du med på vekten. Er jo noe forskjell fra sakte nedgang til vedlikehold som du sier. Og man kan få inn en god del volum/mat på feks 100-200kcal ekstra om dagen. Fasiten sitter du på selv, kroppen vil vise deg hva som er passe. Husk at du spretter ikke opp på overvekt igjen på en uke, du øker matinntak litt og følger med på vekten👍🏻
Lykke til, ikke vær redd❤️ 
(og den myten om at slanke kvinner kan ligge på typ 1800kcal, har tilogmed sett 2000(!), er dessverre ikke sann for de aller fleste, hvertfall ikke etter 30år)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...