Gå til innhold

Hvordan unngå at du legger på deg igjen etter vektnedgang (artikkel)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Flere som tenker mye på dette?

Jeg kom over en interessant artikkel (link nedenfor), som jeg likevel leser med litt skeptiske briller pga mangel på faglig bakgrunn. Likevel er det linket til noe forsking, og det er mye som gir mening uten at det er noe kontroversielt.

http://borgefagerli.no/2020/10/02/hvordan-unnga-at-du-legger-pa-deg-igjen-etter-en-diett/

Jeg er livredd for å legge på meg igjen 🙈 en ting er den langsiktige vekten i et livsperspektiv - den er jeg rimelig trygg på. Men kjenner jeg er veldig usikker på å legge meg på «vedlikehold», og den vektoppgangen det kan føre til i starten før det (forhåpentligvis) stabiliserer seg. Har ligget alt for lavt på kalorier de siste månedene, så redd jeg har ødelagt alt av forbrenning. 

Tror dere den «formelen» med 30-33 kcal pr kg minus 5-10% vil være gjeldene sånn noenlunde for alle? Og selv med et for stort underskudd over litt for lang tid? 

I følge den skal jeg ha ca 1500 i vedlikehold nå, evt opp mot 1700 om jeg går litt opp igjen.

Tanker om artikkelen? Og evt andre? Synes han skriver mye bra i flere av artiklene, men blir automatisk litt skeptisk til folk som ikke har utdanning bare «egen erfaring»…man kan lese seg til mye altså, men.. 🤷‍♀️

Anonymkode: b8ffe...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå teller ikke jeg kalorier, men tenker at jeg kan vel bare leve som når jeg går ned i vekt, og om jeg har lyst er jeg litt mer fleksibel på å spise litt mer middag, en potet til, litt mer saus, og går jeg opp i vekt er det ikke vanskelig å stramme litt inn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye går du ned i uken på det kostholdet du har nå da? Altså hvor mye har du gått ned de siste tre ukene i gjennomsnitt? Ofte går man jo ned svært sakte på slutten, noe som vil si at du ligger i vedlikehold allerede. Fortsett å vei deg en gang i uken for å følge med. Øker vekten, så går du tilbake til rutinene du har nå. 

Anonymkode: f1bd4...318

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis 100 kalorier ekstra daglig, og se hva som skjer? Syns ikke du skal starte med ny utregning, kun øke litt på det du allerede spiser på diett.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller ikke kalorier, men har holdt stabil vekt i 9 mnd nå etter vektnedgang.

Jeg endret kostholdet og mengdene jeg spiste når jeg skulle ned i vekt, og for å stabilisere har jeg bare økt porsjonene litt. Har ikke gått tilbake til gamle mønster, da ville jeg jo lagt på meg igjen :) føler det er problemet mange har, at de forventer de kan spise som før når de har gått ned i vekt. Derfor er det lurt å finne et kosthold du kan leve med når du skal ned i vekt, og holde vekta.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! 

Nå går jeg ned i overkant av 0,5 kg i uka..

Bare prøver å legge en plan til når jeg blir klar til å stoppe. 😊 Kanskje det var lurt å ikke tenke kalorier,  bare øke litt om gangen over lengre tid 👍 teller ikke kalorier nå heller,  var bare  nysgjerrig på hva jeg kan ligge på normalt. Men kroppen gir vel svaret selv, får bare se hvor mye forbrenninga har lidd 😬

Navani skrev (2 timer siden):

Jeg teller ikke kalorier, men har holdt stabil vekt i 9 mnd nå etter vektnedgang.

Jeg endret kostholdet og mengdene jeg spiste når jeg skulle ned i vekt, og for å stabilisere har jeg bare økt porsjonene litt. Har ikke gått tilbake til gamle mønster, da ville jeg jo lagt på meg igjen :) føler det er problemet mange har, at de forventer de kan spise som før når de har gått ned i vekt. Derfor er det lurt å finne et kosthold du kan leve med når du skal ned i vekt, og holde vekta.

Jeg har også endret hele kostholdet og mengden - derfor er jeg ikke egentlig bekymra for å holde en ok vekt i årene fremover (gått ned nesten 35kg, ingen planer om å gå tilbake til gamle synder). Sliter mest med tanken på å finne en ny normal etter å ha.. «tulla det til» siste månedene. Og i den forbindelse ikke ha helt kontroll på hvor det rent realistisk er mulig å ligge uten å legge på seg (etter et så stort vekttap, med dårlig forbrenning - som forhåpentligvis går seg til fortere enn jeg frykter)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Øk litt fra sånn du spiser nå. 0,5kg i uka er egentlig ikke et ekstremt underskudd, så skal ikke så mye økning til for å ligge på vedlikehold.

Eller hva mener du med «tulle det til»? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Øk litt fra sånn du spiser nå. 0,5kg i uka er egentlig ikke et ekstremt underskudd, så skal ikke så mye økning til for å ligge på vedlikehold.

Eller hva mener du med «tulle det til»? 

Nei, jeg forstår hva du mener. Altså..jeg er på vei ut av et litt usunt spisemønster kan vi vel kalle det. Så mitt underskudd for tiden skulle i en annen situasjon tilsvare en mye større nedgang. Lurer bare på hvor jeg ender hen.. Leser så mye om at folk etter en stor vektnedgang må ligge lavere enn folk som har vært den vekta hele livet. Det er greit. Men, nei, vanskelig å forklare. Lurer på hva som vil stemme i min situasjon.. 

Jeg får prøve meg frem bare 😬🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg forstår hva du mener. Altså..jeg er på vei ut av et litt usunt spisemønster kan vi vel kalle det. Så mitt underskudd for tiden skulle i en annen situasjon tilsvare en mye større nedgang. Lurer bare på hvor jeg ender hen.. Leser så mye om at folk etter en stor vektnedgang må ligge lavere enn folk som har vært den vekta hele livet. Det er greit. Men, nei, vanskelig å forklare. Lurer på hva som vil stemme i min situasjon.. 

Jeg får prøve meg frem bare 😬🤞

Hva slags annen situasjon skulle det være? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sannsynligvis er den beste måten å unngå å legge på seg igjen å bestille noen timer hos en psykolog, siden mange som sliter med overvekt har en psykisk bagasje som trigger overspising. 

Anonymkode: b0838...c62

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sitat fra artikkelen: 

"Du er altså i en situasjon der kroppen har en lavere energiomsetning på den reduserte vekta enn en person som ikke har gått på diett, og i tillegg vil du være mer sulten og fysen på å spise ekstra smakfull mat"

Det kan ligge noe her. Jeg selv merket at jeg måtte spise mindre mat for å opprettholde en vektnedgang enn det jeg gjorde da jeg veide det samme, før jeg begynte å legge på meg. Så noen hormonelle prosesser har skjedd når vi først blir overvektige. Men det vil regulere seg etter hvert. Ikke minst vil det å spise mindre jevnt over bli din nye normal om du gir det nok tid.

Jeg sluttet å telle kalorier fast da jeg nådde vektmålet. Veier meg en gang i uken, og om jeg har lagt på meg et par kilo så tar jeg grep igjen med en gang og strammer inn litt. Og gjerne teller kcal i en uke. Går alltid ned igjen på den måten og holder vekten stabil. Skal aldri bli overvektig igjen. 

Anonymkode: b7428...0ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg teller ikke kalorier, men holder på å gå ned i vekt. Slik jeg gjør det er at jeg minsker inntaket litt, også veier jeg meg ukentlig og justerer inntaket etter vekten. Så når jeg er ferdig med å gå ned så tenker jeg å gjøre det samme. Jeg kommer nok ikke til å spise veldig annerledes enn nå, men gi meg selv litt større rom til kos og lignende. Også kommer jeg til å veie meg regelmessig for å passe på at jeg holder meg der jeg skal. Ser ikke vitsen i å komplisere det så fryktelig.

Anonymkode: 32493...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva slags annen situasjon skulle det være? 

Jeg skrev ikke det for å «klage» på at jeg ikke går mer/raskere ned i vekt - for det er ikke et mål. Hadde tenkt å stoppe for 10 kg siden, og i teorien kan jeg være «fornøyd» med en vekt som er litt høyere enn jeg har i dag. I teorien kan jeg godta å gå opp 5-7 kg. Men i dag spiser jeg betydelig mindre enn det som et menneske bør gjøre, samtidig som det er nettopp det spisemønsteret jeg holder på å skal jobbe meg ut fra. Det er «situasjonen». Kroppen min har tilpasset seg (på en måte) en energitilgang som ikke er bra, og som jeg må fikse på.

Da er det litt utfordrende å vite hvilken nivå en bør ligge på 🤷‍♀️ Det er ikke for å gjøre ting komplisert. Får ikke alt jeg har lest og kan om kaloribehov etter vektnedgang til å stemme med meg i praksis. Tenkte det her var folk som har erfart det å holde vekta etter en stor nedgang.

Alt det andre hadde jeg ikke tenkt å nevne, for er usikker på hvor strenge reglene er her. Nevner ingen tall. Det hadde forsåvidt ikke noe å si, men jeg ser jo at det ble klønete forklart og mye misforstått av den grunn.

Leter videre på Google jeg 😅

Takk for alle svar uansett 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg skrev ikke det for å «klage» på at jeg ikke går mer/raskere ned i vekt - for det er ikke et mål. Hadde tenkt å stoppe for 10 kg siden, og i teorien kan jeg være «fornøyd» med en vekt som er litt høyere enn jeg har i dag. I teorien kan jeg godta å gå opp 5-7 kg. Men i dag spiser jeg betydelig mindre enn det som et menneske bør gjøre, samtidig som det er nettopp det spisemønsteret jeg holder på å skal jobbe meg ut fra. Det er «situasjonen». Kroppen min har tilpasset seg (på en måte) en energitilgang som ikke er bra, og som jeg må fikse på.

Da er det litt utfordrende å vite hvilken nivå en bør ligge på 🤷‍♀️ Det er ikke for å gjøre ting komplisert. Får ikke alt jeg har lest og kan om kaloribehov etter vektnedgang til å stemme med meg i praksis. Tenkte det her var folk som har erfart det å holde vekta etter en stor nedgang.

Alt det andre hadde jeg ikke tenkt å nevne, for er usikker på hvor strenge reglene er her. Nevner ingen tall. Det hadde forsåvidt ikke noe å si, men jeg ser jo at det ble klønete forklart og mye misforstått av den grunn.

Leter videre på Google jeg 😅

Takk for alle svar uansett 😊👍

Nei jeg lurte oppriktig💛 Vi er mange som ikke kan ligge på de «offisielle rådene» for å holde oss på en lav normal bmi, så du er ikke alene her altså. Har man vært svært overvektig lenge, kan lite mat virke svært lite. Men siden du har litt slingringsmonn på at du kan øke litt i vekt, ville jeg prøvd å innføre hvertfall 3 måltider daglig.

Har selv hatt anoreksi og ligget ekstremt lavt i lang tid. Frisk igjen nå. Forbrenningen var likevel ikke ødelagt, og ved passelig mengde mat holder jeg meg på bmi 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres litt ut som om du psykologisk har utfordringer med å tilpasse deg din "nye" kropp, og ikke klarer å komme deg helt ut av slankemodusen. Noe som ikke er uvanlig med en så stor vektnedgang. 35 kg er veldig mye. 

Vil anbefale deg å slappe av litt. Opprettholde de gode vanene men med kos til spesielle anledninger hvor du driter i kalorier. Det trenger virkelig ikke være enten eller. Så sjekk vekten med jevne mellomrom, men ikke hver dag, for å se om du har lagt på deg. Kanskje intuitiv spising kan være noe som er aktuelt for deg, for å komme deg litt bort fra kalorijaget. 

Ellers: gratulerer med super innsats! Du har gjort et viktig grep for helsen din, og det skal du være stolt av :blomst:

Anonymkode: b7428...0ac

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (21 timer siden):

Nå teller ikke jeg kalorier, men tenker at jeg kan vel bare leve som når jeg går ned i vekt, og om jeg har lyst er jeg litt mer fleksibel på å spise litt mer middag, en potet til, litt mer saus, og går jeg opp i vekt er det ikke vanskelig å stramme litt inn. 

Jeg fulgte litt dette. Nådde ønsket vekt for 5 år siden. Fortsatte veldig i samme spor, men med litt mer slakke tøyler innimellom. Litt vin her og restaurantmiddag der. Men ikke ofte.  Økte aldri daglig inntak faktisk. Funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Frøkenfryden skrev (På 3.4.2022 den 7.43):

Jeg fulgte litt dette. Nådde ønsket vekt for 5 år siden. Fortsatte veldig i samme spor, men med litt mer slakke tøyler innimellom. Litt vin her og restaurantmiddag der. Men ikke ofte.  Økte aldri daglig inntak faktisk. Funker for meg.

Men hvor mange kalorier vil du anslå at du spiser gjennomsnittlig? Jeg er så usikker på om det at vektnedgangen har flatet sånn ut er fordi jeg faktisk er ganske nær mitt kaloribehov - eller om det er fordi forbrenninga har gått ned betraktelig.. 

AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 22.09):

Nei jeg lurte oppriktig💛 Vi er mange som ikke kan ligge på de «offisielle rådene» for å holde oss på en lav normal bmi, så du er ikke alene her altså. Har man vært svært overvektig lenge, kan lite mat virke svært lite. Men siden du har litt slingringsmonn på at du kan øke litt i vekt, ville jeg prøvd å innføre hvertfall 3 måltider daglig.

Har selv hatt anoreksi og ligget ekstremt lavt i lang tid. Frisk igjen nå. Forbrenningen var likevel ikke ødelagt, og ved passelig mengde mat holder jeg meg på bmi 19.

Hvor mye vil du anslå at du spiser da? «Passe menge mat» er et  ullent begrep for meg. Som jeg skrev over, så er jeg så usikker på om det faktisk er forbrenninga som har gått ned, eller om jeg faktisk bør ligge på bare bittelitt over dette.. 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvor mange kalorier vil du anslå at du spiser gjennomsnittlig? Jeg er så usikker på om det at vektnedgangen har flatet sånn ut er fordi jeg faktisk er ganske nær mitt kaloribehov - eller om det er fordi forbrenninga har gått ned betraktelig.. 

Jeg ligger på 1350 daglig. Kanskje sånn 6 dager i md jeg skeier ut. Det kan være to glass vin over dete inntaket. eller tre retter og vin ute. Så i snitt blir det jo lite over 1350. Siden utskeielsene er få. Det er kanskje ikke lov å skrive dette tallet her men jeg er veldig lav, så har vanlig BMI. 
Hos meg flatet det bare ut. Ved ønsket vekt. Stoppet seg selv litt ved ønsket vekk, og da løsnet jeg litt liksom. Så tenker at du kan ha havnet litt i akkurat vedlikeholdsmengde inn? Forbrenning krymper litt tror jeg. Jeg spiste nok mer sist jeg veide det jeg er nå som veldig ung voksen. Så man merker nok det også. Er sammensatt alt dette, vanskelig å vite helt tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøkenfryden skrev (28 minutter siden):

Jeg ligger på 1350 daglig. Kanskje sånn 6 dager i md jeg skeier ut. Det kan være to glass vin over dete inntaket. eller tre retter og vin ute. Så i snitt blir det jo lite over 1350. Siden utskeielsene er få. Det er kanskje ikke lov å skrive dette tallet her men jeg er veldig lav, så har vanlig BMI. 
Hos meg flatet det bare ut. Ved ønsket vekt. Stoppet seg selv litt ved ønsket vekk, og da løsnet jeg litt liksom. Så tenker at du kan ha havnet litt i akkurat vedlikeholdsmengde inn? Forbrenning krymper litt tror jeg. Jeg spiste nok mer sist jeg veide det jeg er nå som veldig ung voksen. Så man merker nok det også. Er sammensatt alt dette, vanskelig å vite helt tror jeg. 

Er det jeg prøver å finne ut av.. men håper i grunnen ikke at jeg ligger på vedlikehold nå, for det hadde vært verre. Altså litt over må jeg kunne ligge, går tross alt fortsatt litt ned hver uke. Ditt tall er lov, tror grensa på Kg er 1200 kcal nå (var 1500 før). Jeg skal ikke nevne mitt tall. Men med en relativt aktiv hverdag og 20 km løping i uka, så kan jeg ikke forstå at jeg bare kanskje kan komme opp i KGs minimum 😬

Skulle bare ønske jeg visste at det gikk greit, før jeg evt tør prøve, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

«Passe menge mat» er et  ullent begrep for meg. 

Passe mengde ER jo ullent, for det er så mange andre faktorer som spiller inn. Hvis man trener veldig mye trenger man mer mat enn om man ikke gjør det. Men hva som er å trene veldig mye er også ullent - noen tror at en time spinning eller zumba på SATS 5 ganger i uka er å trene mye, og så legger de på seg fordi den treningen øker apetitten i større grad enn den forbrenner kalorier. Trener man nesten som en toppidrettsutøver så trenger man derimot helt reellt mer mat. Jeg veier ca 50 kilo og spiser mer enn min mann på 80 kilo, når vi begge er på vedlikehold. Fordi jeg trener mye og hardt.

Anonymkode: 9b73d...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...