AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #1 Skrevet 1. april 2022 Har en gutt på straks åtte måneder, som ammes mye fortsatt, både dag og natt. Han har fått grøt siden han var såvidt over fire måneder, og dette har aldri skapt problemer for magen. Spiser nå to gode grøtporsjoner, en på morgen og en på kveld. Har begynt med litt middag bestående først av grønnsaksmos, nå med litt fisk og kjøtt most oppi. Bruker ulike grønnsaker, blant annet liker han søtpotet veldig godt, men har også brukt potet, gulrot, tomat, brokkoli. Han elsker alt av mat og har god appetitt. Men: Uansett hva slags grønnsak/middag han får, så blir han forstoppet. Det kommer ingenting ut. Han får sviskemos og sviskesaft (kokevannet til sviskemosen) på morgenen, uten at det hjelper. Så fort jeg kutter ut mosen og bare gir grøt og ammer, så ordner magen seg igjen. Men når jeg prøver middag/mos på nytt, blir han forstoppet igjen. Har også prøvd brødskive uten at det var noe bedre. Helsestasjonen sier jeg bare skal kjøre på med middag/mos og satse på at det er en overgang der magen venner seg. Men ikke moro når han presser og er plaget av forstoppelsen. Han må eventuelt få laktulose, men hadde vært fint om magen kunne ordne seg selv. Bør jeg eventuelt bare gi grøt og morsmelk en stund til? Blir litt sliten av å amme så mye, han er en stor og sulten gutt😅. Er det noen som har gode tips som jeg kan forsøke mot forstoppelsen, er det supert! Takk😊 Anonymkode: a7f8f...7ce
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #2 Skrevet 1. april 2022 Glemte å skrive at han også drikker en del vann, uten at det hjelper heller. Anonymkode: a7f8f...7ce
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #3 Skrevet 1. april 2022 Malt i grøten morgen og kveld hjalp her hvertfall, og hjemmelaget sviskemos til dessert etter middag👍 Anonymkode: 4c64e...1c3 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #4 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en gutt på straks åtte måneder, som ammes mye fortsatt, både dag og natt. Han har fått grøt siden han var såvidt over fire måneder, og dette har aldri skapt problemer for magen. Spiser nå to gode grøtporsjoner, en på morgen og en på kveld. Har begynt med litt middag bestående først av grønnsaksmos, nå med litt fisk og kjøtt most oppi. Bruker ulike grønnsaker, blant annet liker han søtpotet veldig godt, men har også brukt potet, gulrot, tomat, brokkoli. Han elsker alt av mat og har god appetitt. Men: Uansett hva slags grønnsak/middag han får, så blir han forstoppet. Det kommer ingenting ut. Han får sviskemos og sviskesaft (kokevannet til sviskemosen) på morgenen, uten at det hjelper. Så fort jeg kutter ut mosen og bare gir grøt og ammer, så ordner magen seg igjen. Men når jeg prøver middag/mos på nytt, blir han forstoppet igjen. Har også prøvd brødskive uten at det var noe bedre. Helsestasjonen sier jeg bare skal kjøre på med middag/mos og satse på at det er en overgang der magen venner seg. Men ikke moro når han presser og er plaget av forstoppelsen. Han må eventuelt få laktulose, men hadde vært fint om magen kunne ordne seg selv. Bør jeg eventuelt bare gi grøt og morsmelk en stund til? Blir litt sliten av å amme så mye, han er en stor og sulten gutt😅. Er det noen som har gode tips som jeg kan forsøke mot forstoppelsen, er det supert! Takk😊 Anonymkode: a7f8f...7ce Begynn med 5 ml laktulose 1 gang om dagen. Øk til 5 ml x2 hvis nødvendig. Gi maltekstrakt i melka eller grøten. Ved full stopp og manglende avføring kan Microlax benyttes, men snakk med de på apoteket om det først for veiledning. Vår er 7 mnd og har vært plaget siden vi begynte med fast føde. Anonymkode: 4076e...9ea 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #5 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Malt i grøten morgen og kveld hjalp her hvertfall, og hjemmelaget sviskemos til dessert etter middag👍 Anonymkode: 4c64e...1c3 Tusen takk! Skal prøve malt👍 Hjemmelaget sviskemos får han allerede😊. Anonymkode: a7f8f...7ce
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #6 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Begynn med 5 ml laktulose 1 gang om dagen. Øk til 5 ml x2 hvis nødvendig. Gi maltekstrakt i melka eller grøten. Ved full stopp og manglende avføring kan Microlax benyttes, men snakk med de på apoteket om det først for veiledning. Vår er 7 mnd og har vært plaget siden vi begynte med fast føde. Anonymkode: 4076e...9ea Jeg vil helst prøve å unngå det hvis mulig, og prøver malt først men ja - om det ikke blir bedre må vi gi ham laktulose ja. Håper det blir bedre for din baby også, ikke noe ålreit med forstoppelse. Har hørt de får vondt i magen av laktulose, har dere hatt problemer med det? Tusen takk for tips😊 Anonymkode: a7f8f...7ce
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #7 Skrevet 1. april 2022 Hva med å prøve sviskegrøt? Vi bruker det på sykehjemmet jeg jobber på, funker bra, så slipper du legemidler til en så liten en. Kok opp svisker med vann og linfrø, mos med stavmikser. Anonymkode: 1bb3f...6eb 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #8 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har en gutt på straks åtte måneder, som ammes mye fortsatt, både dag og natt. Han har fått grøt siden han var såvidt over fire måneder, og dette har aldri skapt problemer for magen. Spiser nå to gode grøtporsjoner, en på morgen og en på kveld. Har begynt med litt middag bestående først av grønnsaksmos, nå med litt fisk og kjøtt most oppi. Bruker ulike grønnsaker, blant annet liker han søtpotet veldig godt, men har også brukt potet, gulrot, tomat, brokkoli. Han elsker alt av mat og har god appetitt. Men: Uansett hva slags grønnsak/middag han får, så blir han forstoppet. Det kommer ingenting ut. Han får sviskemos og sviskesaft (kokevannet til sviskemosen) på morgenen, uten at det hjelper. Så fort jeg kutter ut mosen og bare gir grøt og ammer, så ordner magen seg igjen. Men når jeg prøver middag/mos på nytt, blir han forstoppet igjen. Har også prøvd brødskive uten at det var noe bedre. Helsestasjonen sier jeg bare skal kjøre på med middag/mos og satse på at det er en overgang der magen venner seg. Men ikke moro når han presser og er plaget av forstoppelsen. Han må eventuelt få laktulose, men hadde vært fint om magen kunne ordne seg selv. Bør jeg eventuelt bare gi grøt og morsmelk en stund til? Blir litt sliten av å amme så mye, han er en stor og sulten gutt😅. Er det noen som har gode tips som jeg kan forsøke mot forstoppelsen, er det supert! Takk😊 Anonymkode: a7f8f...7ce Min var forstoppet i akkurat samme alder, når jeg gikk over til annen mat enn grøt. Veldig ubehagelig og som den hønemoren jeg er dro jeg til legen. Han sa det er bare tarmsystemet som ikke er vandt med å prosessere den nye maten og at barn ofte må bli forstoppet noen ganger før det går over. Det kommer vel ut før eller siden? Vi brukte mye malt, vann og sviskemos fra Ellas kitchen. Nå er han 11 måneder og er aldri forstoppet mer. Måtte bare gjennom den perioden hvor tarmene ble vandt med den maten. Følte også at grøten fra Semper i kombinasjon med andre maten gjorde situasjonen bedre. Vet det er kjipt, men snart takler magen til barnet ditt dette mye bedre. Som alt annet med barn så er det en prosess. De kommer litt uferdige på en måte og mye modnes og tilpasser seg i kroppen deres det første leveåret. Og ja blir jo mye gråt og magevondt av forstoppelse, men prøv å hjelpe barnet gjennom det så godt dere kan. Så går det bedre og bedre. Anonymkode: 52ee1...3f7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #9 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Min var forstoppet i akkurat samme alder, når jeg gikk over til annen mat enn grøt. Veldig ubehagelig og som den hønemoren jeg er dro jeg til legen. Han sa det er bare tarmsystemet som ikke er vandt med å prosessere den nye maten og at barn ofte må bli forstoppet noen ganger før det går over. Det kommer vel ut før eller siden? Vi brukte mye malt, vann og sviskemos fra Ellas kitchen. Nå er han 11 måneder og er aldri forstoppet mer. Måtte bare gjennom den perioden hvor tarmene ble vandt med den maten. Følte også at grøten fra Semper i kombinasjon med andre maten gjorde situasjonen bedre. Vet det er kjipt, men snart takler magen til barnet ditt dette mye bedre. Som alt annet med barn så er det en prosess. De kommer litt uferdige på en måte og mye modnes og tilpasser seg i kroppen deres det første leveåret. Og ja blir jo mye gråt og magevondt av forstoppelse, men prøv å hjelpe barnet gjennom det så godt dere kan. Så går det bedre og bedre. Anonymkode: 52ee1...3f7 Tusen takk for tips og info om hvordan det var for dere😊👍! Jeg har kuttet ned på fast føde (bare gitt grøt) hver gang det går en uke uten bæsjing , og så kommer magen i orden igjen. Men da er det like ille straks jeg begynner med middag/grønnsaksmos igjen. Lot dere bare forstoppelsen gå sin gang, da? Er litt redd for å la ham gå for lenge siden han er ganske plaget. Men kanskje må det bare pågå litt og så er magen over denne overgangen og vant til ny mat. Ikke så lett! Skal prøve malt, ihvertfall. Vann og svisker får han mye av allerede. Godt å høre at det har gått over for deres baby! Min eldste var aldri forstoppet, så dette er nytt 😅. Anonymkode: a7f8f...7ce
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #10 Skrevet 1. april 2022 Hvis baby blir forstoppet er ikke tarmsystemet modent nok. Da får du vente noen uker, og prøve igjen. Baby MÅ ikke ha fast føde riktig enda. Noen er tregere i modningen, andre er kjappere. Om baby fortsetter å amme, spiser grøt og går opp i vekt og er ellers fornøyd så ikke stress mer med fast føde. Anonymkode: eb783...d85
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #11 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvis baby blir forstoppet er ikke tarmsystemet modent nok. Da får du vente noen uker, og prøve igjen. Baby MÅ ikke ha fast føde riktig enda. Noen er tregere i modningen, andre er kjappere. Om baby fortsetter å amme, spiser grøt og går opp i vekt og er ellers fornøyd så ikke stress mer med fast føde. Anonymkode: eb783...d85 Takk for råd og ja, det er det vi har gjort, egentlig. Droppet mosen en uke eller to og så prøvd igjen. Men han blir like forstoppet på nytt. Forstod på hs at han på en måte måtte litt «gjennom det» heller enn å redusere på fast føde. Men jeg har likevel som sagt droppet mosen hver gang for jeg synes det er for ille at han er forstoppet. Han spiser ellers godt og er glad og fornøyd, og fin i vekt. Men blir veldig mye amming 😅. Bra jeg ikke har begynt i jobb igjen ennå🙃. Anonymkode: a7f8f...7ce
Helt uperfekt Skrevet 1. april 2022 #12 Skrevet 1. april 2022 Hvor mye mos gir du om gangen? kan det hjelpe å introdusere det veldig forsiktig? Typisk sånn man gjør med smaksprøver i starten. Søtpotet var en ting som var veldig snillt for magen her. Blande med morsmelk.
Helt uperfekt Skrevet 1. april 2022 #13 Skrevet 1. april 2022 Det skal sies at her var det introduksjon av grøt som skapte trøbbel. Grønnsaker gikk fint. Laktulose hjalp ikke. Mat måtte han ha(var glad i alt), og jeg var nok litt utålmodig en periode fordi jeg ble gal av at han skulle ammes mer eller mindre kontinuerlig døgnet rundt.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #14 Skrevet 1. april 2022 Helt uperfekt skrev (52 minutter siden): Hvor mye mos gir du om gangen? kan det hjelpe å introdusere det veldig forsiktig? Typisk sånn man gjør med smaksprøver i starten. Søtpotet var en ting som var veldig snillt for magen her. Blande med morsmelk. Takk for tips🙏👍! Gir ikke så mye, bare et par skjeer og så øker jeg litt for hver dag. Han er veldig glad i søtpotet og har fått det endel. Men virker som det er noe av det verste for magen, merkelig nok🙃! I det siste forsøket har jeg blandet i most laks eller most kjøtt, for å se om det fikk mer fart på magen. Men nei😆. Anonymkode: a7f8f...7ce
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #15 Skrevet 1. april 2022 Helt uperfekt skrev (50 minutter siden): Det skal sies at her var det introduksjon av grøt som skapte trøbbel. Grønnsaker gikk fint. Laktulose hjalp ikke. Mat måtte han ha(var glad i alt), og jeg var nok litt utålmodig en periode fordi jeg ble gal av at han skulle ammes mer eller mindre kontinuerlig døgnet rundt. Tror det er mer vanlig, at de blir forstoppet av grøt, og ikke av grønnsaker. Så vår lillemann følger ikke helt normen der, for grøt går fint! Kjenner meg igjen i å være utålmodig mtp å ønske introduksjon av mer fast føde. Min er en stor, sterk og matglad tass som elsker både grøt og all annen mat han har fått, og morsmelk også. Ammer nesten hver time hele dagen (utenom sovingen) når han ikke får mer enn to grøtmåltider…. Ammer også mange ganger på natt. Hadde håpet å få ham opp på litt mer fast føde så jeg etterhvert kan kutte ut amming på natt. Men et stykke unna ennå🙄. Han tar ikke flaske heller, så blir litt låst på dagtid med så mye amming. Anonymkode: a7f8f...7ce
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #16 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vil helst prøve å unngå det hvis mulig, og prøver malt først men ja - om det ikke blir bedre må vi gi ham laktulose ja. Håper det blir bedre for din baby også, ikke noe ålreit med forstoppelse. Har hørt de får vondt i magen av laktulose, har dere hatt problemer med det? Tusen takk for tips😊 Anonymkode: a7f8f...7ce Hva er årsaken til at du vil unngå laktulose? Det er helt ufarlig å bruke til baby. Det viktigste må være barnets beste og da må man nesten hjelpe barnet med det man kan. Forstoppelse og hard mage er mer smertefullt enn å bruke litt laktulose. Så fordelene er større enn ulempene. Dersom du venter for lenge med å ta grep kan det føre til at barnet spiser mindre. Og det er uheldig. Anonymkode: 4076e...9ea 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #17 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er årsaken til at du vil unngå laktulose? Det er helt ufarlig å bruke til baby. Det viktigste må være barnets beste og da må man nesten hjelpe barnet med det man kan. Forstoppelse og hard mage er mer smertefullt enn å bruke litt laktulose. Så fordelene er større enn ulempene. Dersom du venter for lenge med å ta grep kan det føre til at barnet spiser mindre. Og det er uheldig. Anonymkode: 4076e...9ea Jeg har ikke noe imot laktulose, men tenker det beste er om magen klarer å komme i gjenge mest mulig selv. Så har istedet prøvd svisker osv og redusert fast føde hver gang han er blitt forstoppet. Da er magen kommet i gang igjen av seg selv. Men ser jo nå at forstoppelsen kommer tilbake hver gang jeg trapper opp fast føde igjen, så mulig vi blir nødt til å prøve laktulose ganske så snart. Har aldri ventet lenge med å ta grep når han er blitt forstoppet, men grepet har vært å kutte ut mosen. Mulig det ikke er et lurt grep altså, men han har aldri gått lenge med forstoppelse. Appetitten har vært fin så langt, han er en matglad gutt💙. Selvsagt er barnets beste det viktigste, er jo så fortvilende når han strever med magen så prøver bare å gjøre det beste for ham. Men skulle gjerne ha han til å tåle mer fast føde for det blir veldig mye amming når han bare får to grøtmåltider for dagen😅. Anonymkode: a7f8f...7ce
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #18 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (På 1.4.2022 den 17.55): Tusen takk for tips og info om hvordan det var for dere😊👍! Jeg har kuttet ned på fast føde (bare gitt grøt) hver gang det går en uke uten bæsjing , og så kommer magen i orden igjen. Men da er det like ille straks jeg begynner med middag/grønnsaksmos igjen. Lot dere bare forstoppelsen gå sin gang, da? Er litt redd for å la ham gå for lenge siden han er ganske plaget. Men kanskje må det bare pågå litt og så er magen over denne overgangen og vant til ny mat. Ikke så lett! Skal prøve malt, ihvertfall. Vann og svisker får han mye av allerede. Godt å høre at det har gått over for deres baby! Min eldste var aldri forstoppet, så dette er nytt 😅. Anonymkode: a7f8f...7ce Prøvde oss frem med ulik mat, og gav lite i starten i kombinasjon med grøt. For eksempel lage grøtporsjonen litt mindre og erstattet med bittelitt annen mat. Økte på etter hvert som det gikk bra. Slik ble magen vandt med det. Vi opplevde også at malt og sviske hjalp, men faktisk også å gi smoothieposer som mellommåltid. Det var akkurat som at de fikk skikkelig fart på bæsjingen. Så litt sånn skritt for skritt tankegang. Gi litt, se om magen tåler det og kjør på med det en stund. Så øke litt på, mer og mer. Og gi masse væske! Det hjelper også. Og virkelig det med å gi mye smoothieposer hjalp skikkelig. Det ordner seg! Anonymkode: 52ee1...3f7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #19 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Prøvde oss frem med ulik mat, og gav lite i starten i kombinasjon med grøt. For eksempel lage grøtporsjonen litt mindre og erstattet med bittelitt annen mat. Økte på etter hvert som det gikk bra. Slik ble magen vandt med det. Vi opplevde også at malt og sviske hjalp, men faktisk også å gi smoothieposer som mellommåltid. Det var akkurat som at de fikk skikkelig fart på bæsjingen. Så litt sånn skritt for skritt tankegang. Gi litt, se om magen tåler det og kjør på med det en stund. Så øke litt på, mer og mer. Og gi masse væske! Det hjelper også. Og virkelig det med å gi mye smoothieposer hjalp skikkelig. Det ordner seg! Anonymkode: 52ee1...3f7 Tusen takk 🙏❤️ Smoothieposer har jeg ikke prøvd, for nesten alle har banan i seg. Helsesøster sa unngå banan. Men skal teste ! Anonymkode: a7f8f...7ce
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #20 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tusen takk 🙏❤️ Smoothieposer har jeg ikke prøvd, for nesten alle har banan i seg. Helsesøster sa unngå banan. Men skal teste ! Anonymkode: a7f8f...7ce Ja men det gjelder gjerne fersk banan,spesielt de som ikke er helt modne. Finnes mange smoothie uten banan. Hvis du ikke har prøvd det så for all del prøv! Mange fra Lillego er uten banan. Jeg er nesten helt sikker på at det hjelper. Anonymkode: 52ee1...3f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå