AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #1 Skrevet 1. april 2022 Forstår ikke dette. I termingruppa mi er det veldig mange som skal ut i jobb igjen nå, og gruer seg sååå mye, fordi se fullammer, og barnet tar ikke flaske/ikke prøvd mat enda. En ting er å bli uplanlagt gravid, men man har jo hele graviditeten til å planlegge på. Når man vet man skal ut i jobb så fort ungen har lært seg å rulle - hvorfor planlegger man ikke etter det? Anonymkode: 8b358...c45
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #4 Skrevet 1. april 2022 Hvordan skal man «planlegge» for dette, tenker du? Mener du at mødrene burde spare opp til ulønnet permisjon og bli lenger hjemme ? Dette er av åpenbare årsaker ikke et alternativ for mange, pga. de økonomiske ringvirkningene. Regningene slutter ikke å komme selv om man får barn, og det er ikke bare-bare å spare opp flere månedslønner (disse pengene kunne uansett ha kommet familien til gode på annet vis) Dersom de mener at de burde ha skaffet seg en dagjobb før de får barn så er dette ikke en realistisk mulighet innen en del yrker, så jeg ser heller ikke her hvordan man skal kunne «planlegge». 🤷♀️ Anonymkode: d6322...6de
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #5 Skrevet 1. april 2022 Skjønner heller ikke helt hva du mener her. Anonymkode: 4b3a7...297
saltvann Skrevet 1. april 2022 #6 Skrevet 1. april 2022 Jeg tror mange tenker at dette kommer til å gå fint. For jeg skal jo være flink med mitt barn ... Men så går det ikke helt som de tenker, og ikke har de spart til ulønnet permisjon, eller så ser de seg ikke råd til det. Mange syntes det er godt å komme tilbake på jobb (kan man gå på do i fred!). Men så får de dårlig samvittighet, for ungen spiser jo ikke, for den er jo nemlig en baby som aller helt vil ammes og smakespise.. Trist at det har blitt slik.
Mooza Skrevet 1. april 2022 #7 Skrevet 1. april 2022 Jeg tror damene faktisk tror på likestilling og at mann lett kan ta sin del. Så kommer virkeligheten, og de innser at det som virket teoretisk mulig, er lite praktisk. Jeg hadde aldri forlatt en 6 måneder gammel baby. Aldri... 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #8 Skrevet 1. april 2022 44 minutter siden, AnonymBruker said: Forstår ikke dette. I termingruppa mi er det veldig mange som skal ut i jobb igjen nå, og gruer seg sååå mye, fordi se fullammer, og barnet tar ikke flaske/ikke prøvd mat enda. En ting er å bli uplanlagt gravid, men man har jo hele graviditeten til å planlegge på. Når man vet man skal ut i jobb så fort ungen har lært seg å rulle - hvorfor planlegger man ikke etter det? Anonymkode: 8b358...c45 Om du med planlegge mener å få ungen til å ikke bare amme så er ikke det alltid enkelt. Min yngste lagt inn ved 5 måneder og sluttet med fast føde og tilbake til fullamming etter den sondematingen. Ikke veldig lett å planlegge for det Anonymkode: 85718...686 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #9 Skrevet 1. april 2022 Den fordelen de som jobber turnus dog har er at de har redusert arbeidsuke (35,5 t/u eller 33,6 t/u inkl. lunsj) slik at tiden borte fra babyen blir mindre ift. de med dagjobb og 40 t/u på jobb (37,5 t/u + ubetalt lunsj) I tillegg har man større mulighet til å få tilpasset turnusen sin med vakter som passer familien best dersom man jobber turnus, samt i større grad mulighet til å jobbe redusert i den stillingsprosenten man ønsker (i de færreste kontorjobber er det f. eks. mulig å jobbe 33,64% stilling, eller 77,46% ) Dersom TS snakker om medleverturnus eller type Nordsjøturnus så er det jo en større ulempe, men igjen; Ikke akkurat lett å «planlegge» for. 🤷♀️ Anonymkode: d6322...6de
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #10 Skrevet 1. april 2022 Mooza skrev (12 minutter siden): Jeg tror damene faktisk tror på likestilling og at mann lett kan ta sin del. Så kommer virkeligheten, og de innser at det som virket teoretisk mulig, er lite praktisk. Jeg hadde aldri forlatt en 6 måneder gammel baby. Aldri... Forlatt? Den er jo sammen med far, som oftest. Selv begynte jeg 50% på jobb etter 5,5mnd fordi jeg holdt på å klikke av fødselsdepresjon. I stedet for å føle meg kvalt hjemme så kunne jeg dra på jobb og faktisk kjenne at jeg savnet babyen og gledet meg til å se den igjen etter jobb. Anonymkode: 4b3a7...297 8
ItchyBitchySpider Skrevet 1. april 2022 #11 Skrevet 1. april 2022 (endret) "Fedre som jobber turnus, og skal ut i jobb fra barna er 6mnd.. Hvorfor planlegger dere ikke bedre?" Sånn. Noen forskjell? Endret 1. april 2022 av ItchyBitchySpider 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #12 Skrevet 1. april 2022 Mooza skrev (14 minutter siden): Jeg tror damene faktisk tror på likestilling og at mann lett kan ta sin del. Så kommer virkeligheten, og de innser at det som virket teoretisk mulig, er lite praktisk. Jeg hadde aldri forlatt en 6 måneder gammel baby. Aldri... Ja, man kan jo være så lettlurt at man tror på politikerne 🤷♀️ (Ref. den nye permisjonsfordelingen) «Økt likestilling» var vel målet, og resultatet er at en skremmende stor andel mødre tar ulønnet permisjon i over 4 måneder, og dermed mister både rettigheter og inntekt, fordi de ser at det rett og slett ikke går å forlate babyen sin så tidlig. Det er faktisk verken heldig for tilknytningen eller opprettholdelse av ammingen. Tredelingen har absolutt ingen faglig forankring, og er en skam! Anonymkode: d6322...6de
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #13 Skrevet 1. april 2022 Svært få mødre vil gå fra barnet før det er minst ett år, heldigvis. Det er jo naturstridig. Anonymkode: 65a21...48c 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #14 Skrevet 1. april 2022 Jeg gikk nettopp tilbake i jobb etter 5 mnd med ei som ikke vil ta flaske. Som førstegangsmor visste jeg ikke at det var noen barn som gjorde seg vanskelig på å ta flaske. Jeg trodde det var lett å vende dem til det. Jeg har 2t betalt ammefri hver dag så jeg kommer senere/går tidligere fra jobb. I tillegg vet jeg at dersom jeg dør så sulter heller ikke barnet mitt. Det er ingen barn i Norge som sulter dersom mor plutselig dør. Og pappaen er en fantastisk og tålmodig pappa, så hun kommer nok til å ta flaske før eller senere uansett. Anonymkode: 06675...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #15 Skrevet 1. april 2022 Jeg jobbet kveldsvakter da datteren min var ca 6 mnd, gikk veldig fint, hun drakk mm på flaske og spiste litt grøt, pappaen la henne kl 19, så var bare ca 4 timer jeg ikke var der mens hun var våken. Anonymkode: 9a9e7...727 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #16 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ja, man kan jo være så lettlurt at man tror på politikerne 🤷♀️ (Ref. den nye permisjonsfordelingen) «Økt likestilling» var vel målet, og resultatet er at en skremmende stor andel mødre tar ulønnet permisjon i over 4 måneder, og dermed mister både rettigheter og inntekt, fordi de ser at det rett og slett ikke går å forlate babyen sin så tidlig. Det er faktisk verken heldig for tilknytningen eller opprettholdelse av ammingen. Tredelingen har absolutt ingen faglig forankring, og er en skam! Anonymkode: d6322...6de Tenker det er en grunn til at ting ble som det ble med den permisjonsfordelingen, og det var vel fordi nesten ingen fedre tok permisjon pga de hadde den høyeste lønnen eller at mor insisterer på at barnet kun har det bra sammen med henne. Anonymkode: 3f43d...437 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #17 Skrevet 1. april 2022 For ordens skyld så er det omtrent 7 mnd permisjon for mor ved å ta hele fellesperioden. Man får feriepenger fra året før, man velger enkelt nok å ikke reise på ferie. Utsetter permisjon med 4(eller 5) uker. Så får vel de fleste litt igjen på skatten (om man kan planlegge, vel og vite), da kan man fort utsette med nye 4 uker. Hvis man ikke har råd til dette, som det absolutt minimume, så burde man ærlig talt ikke fått barn. Så ja, kan kan man også sette av penger løpet av svangerskapet og også i permisjon. Man trenger ikke leve som rotter og sette alle lån på "pause", men med litt planlegging så skal man fint klare å være hjemme til minst 10 mnd - uten å gå uker uten lønn. Er man skikkelig god så klarer man det til et helt år. Det handler om vilje, planlegging og evnen til å se løsninger. Anonymkode: 4445d...8de
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #18 Skrevet 1. april 2022 Jeg var en av de som grua meg, men jeg planla i form av at jeg satte inn støtet for å lære barnet å drikke av flaske. Hadde gjort småforsøk tidligere uten hell. Men så begynte jeg å tilby flaske fast til hver amming i en mnd før det gradvis løsnet. Tror mange gir opp lenge før det! Jeg er derfor enig med TS, man må planlegge litt før man skal tilbake til jobb dersom barnet ikke allerede tar flaske eller spiser nok fast føde til å klare seg de timene. Anonymkode: a83e2...e8e 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #19 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ja, man kan jo være så lettlurt at man tror på politikerne 🤷♀️ (Ref. den nye permisjonsfordelingen) «Økt likestilling» var vel målet, og resultatet er at en skremmende stor andel mødre tar ulønnet permisjon i over 4 måneder, og dermed mister både rettigheter og inntekt, fordi de ser at det rett og slett ikke går å forlate babyen sin så tidlig. Det er faktisk verken heldig for tilknytningen eller opprettholdelse av ammingen. Tredelingen har absolutt ingen faglig forankring, og er en skam! Anonymkode: d6322...6de Ja, så hårreisende at likestillingen ikke ble jevnet ut på sekundet tredelingen ble innført. Merkelige greier! Anonymkode: 4445d...8de 1
Såpestykke Skrevet 1. april 2022 #20 Skrevet 1. april 2022 Nå har ikke jeg lest alt her, men det skal være mulig å tilpasse turnusen sin med arbeidsgiver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå