Gå til innhold

Inkassosak som er foreldet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skyldte omtrent 15000kr som gitt til inkasso til Credicare. Dette er gjeld fra 2018. Jeg har begynt å prøve å nøste opp i hva jeg skylder, og logget inn på Credicare sine sider. Der ligger alle sakene mine, men alle er stengt og det står at jeg ikke skylder noe. Det står også at det er foreldet. Hva har skjedd der? Trenger jeg ikke å betale, eller har de sendt det til et annet inkassobyrå? 

Anonymkode: fa5f5...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Måtte lese litt på det, og det ser kanskje ut som det er foreldet, ja. Credicare har sikkert valgt å ikke gå videre med kravet, og da er foreldelsesfristen 3 år. Vet ikke hvor vanlig det er. 15k er ikke en kjempesum, men heller ikke småpenger. 

Kredittselskapene kan vel også selge gjeld videre, og da kan vel et annet selskap overta kravet, men om du ikke har fått noe informasjon om det, så tror jeg ikke det har skjedd. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kravene må sikres rettslig for å forlenge foreldelsesfristen, så hvis de ikke har gjort det og du ikke har betalt på kravet, så foreldes det etter 3 år. Det er nok en glipp fra inkassobyrået, men likefullt deres feil. De har latt kravet blitt foreldet så da slipper du å betale.

Anonymkode: 5ce50...1ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Logg inn i gjeldsregisteret og se om du finner gjeld en annen plass? Hvis du vil være HELT sikker må du ringe Credicare og høre. 

Anonymkode: 65e32...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fakturaer har i Norge en foreldelsefrist på 3 år, regnet fra fakturadato. Skal denne forlenges ifm inkassosak eller andre omstendigheter, må det tas rettslig. Når inkassoselskapene har slike saker vil de alltid, ut i fra bla en kredittsjekk, vurdere hvorvidt det er vits å ta det rettslig.

Dersom de finner at det  ikke er noe å hente på det, dersom du f eks har så dårlig økonomi at de ikke vil kunne hente ut noe særlig av det, enten ved forlengelsesdom eller lønntrekk via namsmanen vil saken bli henlagt da det ikke vil lønne seg å ta det videre. Det er nok det som har skjedd i ditt tilfelle

Hilsen en som jobber med inkassosaker :) 

Anonymkode: 9e913...11f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...