Gå til innhold

Helt horribelt vondt i halsen (korona), trenger hjelp og råd for dette går ikke!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har så vondt i halsen at jeg holder ikke ut.. sover ikke på natta pga dette…. 
er på dag 4 nå og fikk så sår hals på dag 2. Og det blir bare verre! Er helt hoven, såpass at jeg omtrent ikke har drøvel mer, den er bare presset bort. Får ikke svelget uten å vrenge hele meg… har ikke feber. 
hjelper litt med smertestillende, men må ta det så ofte at jeg føler jeg ikke kan drive på sånn heller. (Ibux og paracet) 

Er dette noe jeg bare må «leve med», eller kontakter jeg legen?! På dagtid går det ok, men natta er et rent helvete… er det fordi jeg ligger?!

Anonymkode: a5ead...75c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har halsbetennelse også? Prøv å ringe legekontoret å hør om de vet råd.

Anonymkode: 29a37...4f5

AnonymBruker
Skrevet

Kusinen min opplevde det samme og det var korona men også halsbetennelse og etterpå også bihulebetennelse! 

Anonymkode: 66b88...0e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje du har halsbetennelse også? Prøv å ringe legekontoret å hør om de vet råd.

Anonymkode: 29a37...4f5

Ja, må jeg ha. Har litt feber i dag igjen, noe jeg kun hadde første dagen. Når jeg snakker har jeg en potet i halsen høres det ut som! 
bare ser for meg at legen sier jeg bare må holde ut, for sånn er korona… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har så vondt i halsen at jeg holder ikke ut.. sover ikke på natta pga dette…. 
er på dag 4 nå og fikk så sår hals på dag 2. Og det blir bare verre! Er helt hoven, såpass at jeg omtrent ikke har drøvel mer, den er bare presset bort. Får ikke svelget uten å vrenge hele meg… har ikke feber. 
hjelper litt med smertestillende, men må ta det så ofte at jeg føler jeg ikke kan drive på sånn heller. (Ibux og paracet) 

Er dette noe jeg bare må «leve med», eller kontakter jeg legen?! På dagtid går det ok, men natta er et rent helvete… er det fordi jeg ligger?!

Du må sørge for å drikke jevnlig. Når man har sår hals kan man ikke sove natta gjennom - hver gang du våkner må du drikke noe som funker, og før du legger deg må du gurgle vann eller saltvann i halsen for å få opp mest mulig "gunk".

Så i dag tidlig: brygg deg te med honning og melk. Drikk gjennom dagen i små slurker. Drikk også gjerne andre varme, søte ting. Søte drikker funker mye bedre enn rent vann på halsen. Når du ikke drikker - halstabletter. Når du ikke drikker eller gnager på en halstablett - spis noe. Gjerne havregrøt, altså, men mat hjelper. Og gurgle ved behov - helst over 3-4 ganger per døgn.

Anonymkode: c0f06...ea8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, må jeg ha. Har litt feber i dag igjen, noe jeg kun hadde første dagen. Når jeg snakker har jeg en potet i halsen høres det ut som! 
bare ser for meg at legen sier jeg bare må holde ut, for sånn er korona… 

Nei dette er ikke normalt, ikke gi deg.

AnonymBruker
Skrevet

At du ikke sover på natte går vel igrunn bra. Når du er syk sover du når du kan og må. Bruk pastiller og drikk rikelig.

Anonymkode: 5a1a4...f18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må sørge for å drikke jevnlig. Når man har sår hals kan man ikke sove natta gjennom - hver gang du våkner må du drikke noe som funker, og før du legger deg må du gurgle vann eller saltvann i halsen for å få opp mest mulig "gunk".

Så i dag tidlig: brygg deg te med honning og melk. Drikk gjennom dagen i små slurker. Drikk også gjerne andre varme, søte ting. Søte drikker funker mye bedre enn rent vann på halsen. Når du ikke drikker - halstabletter. Når du ikke drikker eller gnager på en halstablett - spis noe. Gjerne havregrøt, altså, men mat hjelper. Og gurgle ved behov - helst over 3-4 ganger per døgn.

Anonymkode: c0f06...ea8

Te med melk og honning anbefales ikke på så dårlig hals, melkeprodukter øker slimdannelse i halsen og det vil man ikke ha på trang hals. Man vil ha gørra ut, ikke mer av den. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Zyx

Anonymkode: 34931...4ab

• Liker 1
Skrevet

Hadde akkurat det samme, dro til legen og fikk konstantert halsbetennelse pga Corona. Greia med virusinfeksjoner er at de kan ikke gi deg noe for at det skal gå over. Jeg fikk Paragin Forte og beskjed om å prøve å få i meg så mye væske som mulig.

Jeg klarte ikke å svelge mitt eget spytt en gang og mista stemmen. Varte i ca 1 uke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei dette er ikke normalt, ikke gi deg.

Jo, det er normalt. Jeg hadde det samme og ringte legevakta på natta. Det jeg beskrev var et helt normalt forløp. Helt grusomt når det står på. Fikk beskjed om å sutte på isbiter, tok paralgin forte og holdt ut. Det gikk over ❤️

Anonymkode: 86ec1...7a7

• Liker 2
Skrevet

Gurgle jagermaister, det funker bra. :)

Hadde en periode der jeg hadde ganske mange halsbetennelser på et år og da var det det som funket best.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ringte legen, de skal ringe meg på videotime etterpå. «Har du vondt og hovne mandler»? Nei, for jeg fjerna mandlene når jeg var 18, meeen det kjennes ut som jeg nettopp våkna fra narkosen for å si det sånn, for er forferdelig smertefullt! Lå med håndkle på puta i natt for å slippe å svelge mitt eget spytt…. 🤮

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Cosylan? Snakk med legen.

Anonymkode: 6df0d...fe9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Cosylan? Snakk med legen.

Anonymkode: 6df0d...fe9

Hvordan skal cosylan hjelpe TS? Det brukes ved tørrhoste og ikke halssmerter.

Anonymkode: 44c20...3d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det på samme måte. Det er det verste jeg har kjent noen gang. Ekstremt smertefullt. Det måtte dessverre bare gå over. Var veldig ille i tre dager, så ble det brått mye bedre! Jeg hadde isbiter i munnen, følte det lindret. 

Anonymkode: 1dbd3...286

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg zyx tabletter på apoteket, det var det eneste som lindret litt når jeg hadde det sånn. 

Anonymkode: 1b2db...d02

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan skal cosylan hjelpe TS? Det brukes ved tørrhoste og ikke halssmerter.

Anonymkode: 44c20...3d0

Morfinen regner jeg med, smaker helvete så da ville jeg helle gått for solvipect comp den er et hakk og to bedre på smaken.

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med lege! Det kan være streptokokker, og da må du ha antibiotika. Har nettopp hatt det sjæl og det er helt forjævlig.

Anonymkode: 5d529...dee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ta kontakt med lege! Det kan være streptokokker, og da må du ha antibiotika. Har nettopp hatt det sjæl og det er helt forjævlig.

Anonymkode: 5d529...dee

Det var streptokokker! 

Fikk penicillin av legen, så håper det blir bra ganske kjapt….. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...