Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet samme sted i årevis, og vi har alltid fått beskjed om at vi har krav på 3 uker med ferie.

I fjor så ba jeg om 4 uker av flere grunner, og da ble sjefen litt irritert først og sa at det var jo bare 3 uker jeg hadde egentlig, og at han måtte tenke på det. Fikk godkjent ferien på 4 uker til slutt og sa gjentok han flere ganger hvor snill han var med meg nå osv.

Andre folk som jeg kjenner sier man har krav på 4 uker hvert år? Når jeg søker det opp så står det 25 virkedager, er dette felles for alle eller finnes det unntak?

Ønsker å be om 4 uker med ferie i år også, men vil vite om det er noe jeg faktisk har krav på eller om det er opp til sjefen min.

Anonymkode: a4ad2...b81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I følge ferieloven har du krav på 4 uker og 1 dag. Men du har ikke krav på å ta 4 uker sammenhengende på sommeren. 

Anonymkode: aa593...994

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Iløpet av ett år har man krav på 4 uker og én dag ferie. De fleste arbeidsplasser har avtale om 5 uker ferie.

Tenker du på sammenhengende ferie om sommeren? Du har rett på, og skal ta ut tre uker sammenhengende, og disse skal bli tatt ut i perioden mai -september. 

Du kan ikke kreve 4 uker sammenhengende. Vi får ikke det. Av den grunn at det vil ikke gå dersom alle skal ha 4 uker. Men vi får 3 uker + 1 uke på et annet tidspunkt iløpet av sommeren. 

Anonymkode: 660bf...d76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på 25 virkedager. Er du mer enn 60 eller fyller 60 i kalenderåret har du krav på fem dager til.

Anonymkode: bfc2d...882

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Iløpet av ett år har man krav på 4 uker og én dag ferie. De fleste arbeidsplasser har avtale om 5 uker ferie.

Tenker du på sammenhengende ferie om sommeren? Du har rett på, og skal ta ut tre uker sammenhengende, og disse skal bli tatt ut i perioden mai -september. 

Du kan ikke kreve 4 uker sammenhengende. Vi får ikke det. Av den grunn at det vil ikke gå dersom alle skal ha 4 uker. Men vi får 3 uker + 1 uke på et annet tidspunkt iløpet av sommeren. 

Anonymkode: 660bf...d76

Man må ikke ta ut tre uker sammenhengende. Jeg foretrekker å ta to uker ferie, jobbe fire uker mens kollegaen tar ut ferie, og så ta ut to uker til :) Den siste uka fordeler jeg ut over året, tar tre dager i påsken blant annet. 

Anonymkode: 6a69d...1d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har krav på 25 virkedager. Er du mer enn 60 eller fyller 60 i kalenderåret har du krav på fem dager til.

Anonymkode: bfc2d...882

Ts her.

Det er søndagsåpent her jeg jobber, vil det da telle som en virkedag?

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Lørdag regnes som virkedag. Så 25 dager er fire uker pluss "Grodagen", den ekstra feriedagen som ble innført da Gro var statsminister. Regner med at du ikke jobber 7 dager i uka? En uke er en uke, hvis du jobber tre dager i uka kan du ikke ta ut ferie 8 uker og en dag... 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her.

Det telles 5 arbeidsdager per uke uansett hvilke dager du jobber. Noen arbeidsplasser kan man komme unna med å ta ut dager i stedet for uker. Så hvis jeg jobber tre dager en uke så telles det ikke som 5 dager men tre dager, men det høres ikke ut som sjefen din skulle akseptere det og det trenger han heller ikke. 

Anonymkode: 27831...e65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det telles 5 arbeidsdager per uke uansett hvilke dager du jobber. Noen arbeidsplasser kan man komme unna med å ta ut dager i stedet for uker. Så hvis jeg jobber tre dager en uke så telles det ikke som 5 dager men tre dager, men det høres ikke ut som sjefen din skulle akseptere det og det trenger han heller ikke. 

Som arbeidstaker kan du ikke kreve å dele opp ferien i enkeltdager uten at du har avtalt det med arbeidsgiver.

Dersom den vanlige arbeidstiden din er tre dager i den uken du tar ferie, har du dermed brukt én ferieuke, og ikke tre feriedager.

Fra arbeidstilsynet.no

Så da har du en veldig hyggelig sjef... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Takk for flere svar. Det var sammenhengende jeg tenkte, har et dilemma med at barnehagen sier barnet må ha 3 uker i strekk i med ferie, og så pga flytting så blir det tilvenning i ny barnehage, da ønsker den nye barnehagen at jeg er tilgjengelig der en uke for tilvenning. (Far er ikke med i bildet). Jeg har heller ikke besteforeldre som har mulighet til å passe.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her.

Takk for flere svar. Det var sammenhengende jeg tenkte, har et dilemma med at barnehagen sier barnet må ha 3 uker i strekk i med ferie, og så pga flytting så blir det tilvenning i ny barnehage, da ønsker den nye barnehagen at jeg er tilgjengelig der en uke for tilvenning. (Far er ikke med i bildet). Jeg har heller ikke besteforeldre som har mulighet til å passe.

Tilvenning i barnehage mener jeg du kan søke om velferdspermisjon med lønn for. Innvilget det iallfall da jeg var leder i kommunal sektor, men da maks 3 dager.

Anonymkode: a4518...75b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det telles 5 arbeidsdager per uke uansett hvilke dager du jobber. 

Det telles vel 6 virkedager pr uke når det gjelder ferie, selv om man bare jobber 5 dager til vanlig.
Så 25 dager ferie blir 4 uker + 1 dag.

Mange har avtale om 30 dager ferie, og har da 5 uker. 

Anonymkode: fda46...c16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tilvenning i barnehage mener jeg du kan søke om velferdspermisjon med lønn for. Innvilget det iallfall da jeg var leder i kommunal sektor, men da maks 3 dager.

Ååh takk, det visste jeg ikke var en mulighet!

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kommer jo helt an på tariffavtale.

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Som arbeidstaker kan du ikke kreve å dele opp ferien i enkeltdager uten at du har avtalt det med arbeidsgiver.

Dersom den vanlige arbeidstiden din er tre dager i den uken du tar ferie, har du dermed brukt én ferieuke, og ikke tre feriedager.

Fra arbeidstilsynet.no

Så da har du en veldig hyggelig sjef... 

Har hatt den luksusen på to arbeidsplasser. 😃😃

AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (2 timer siden):

Det kommer jo helt an på tariffavtale.

Velferdspermisjon kan en leder disponere ganske fritt og med skjønn. Jeg har jobbet privat også, og fikk da f.eks velferdspermisjon med lønn for å ledsage syk far til viktige undersøkelser på sykehus.

En god leder vil jo det beste for de ansatte, håper TS sin leder er slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...