Gå til innhold

Hvor kan vi gifte oss raskt og effektivt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor kan vi gifte oss raskt og effektivt? Vi har fått prøvingsattest. 

Anonymkode: 00abb...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ambassade i et annet land? Sjømannskirken? Kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rådhuset.

Ring ned å spør. 

Men hvorfor sånn hastverk? 

Anonymkode: 5e835...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På grunn av at folk utsatte bryllup i 2020 og 2021 er det ikke bare bare å gifte seg kjapt og effektivt. Det meste er booka for denne sesongen OG neste. Jeg var heldig å fikk et lokale for neste sommer som var avbestilt. 

Anonymkode: 8f6da...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

er det like romantisk alle steder? må gifte oss under norsk rett. 

Vi skal ikke ha lokaler, kun vigsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

er det like romantisk alle steder? må gifte oss under norsk rett. 

Vi skal ikke ha lokaler, kun vigsel. 

Jeg giftet meg på Den Norske Ambassaden i Madrid for en del år siden. Den gangen var det 5 måneders ventetid, da jeg ringte for å booke tid for vielsen. Det er enda lenger ventetid på de mer populære destinasjonene, som Paris og Roma. De to går jo for å være "ekstra romantiske" byer. Men personlig synes jeg Madrid var kjempefin. De har virkelig noen nydelige parker der, gamle og velholdte, bl.a. Retiro parken med et gammelt staselig glasshus fra 1800-tallet. Så ut som et slott nesten. Vi tok bilder i den parken, veldig pent. Fikk et par forbipasserende til å ta fotografier av oss sammen (vi sto i finstasen og jeg hadde blomsterbukett, så alle skjønte vi var brudepar), og de fremmede sa villig vekk ja og tok bilder for oss av oss.

Siden dette var en norsk ambassade, var det likestilt med å gifte seg i Norge. Trengte ikke gjøre noe selv for å få det registrert offentlig i Norge, det skjedde automatisk. Fikk vielsesattest med oss da.

Jeg spurte i resepsjonen på hotellet (dagen før vielsen) om hvor jeg kunne gå for å få laget en brudebukett. Da forklarte hun meg villig vekk veien til en god blomsterhandler, og sa at jeg bare kunne be blomsterforretningen om å levere buketten i resepsjonen neste dag. Det var en service de gjerne gjorde, sa hun. Gikk til blomsterbutikken og sa hva jeg trengte, og de kom med et par permer fulle av A4 store fotografier av brudebuketter som jeg kunne velge mellom. Så det var bare å peke ut den jeg ville ha på bildet. Enkelt og greit.

Neste dag kom de og leverte den i resepsjonen på hotellet et par timer før vielsen. Veldig profesjonelt og flott. Alt gikk på skinner. Bortsett fra et lite tilløp til panikk da det var vår tur og de kom ut for å be om passene våre først for identifisering, og jeg ikke kunne finne mitt i vesken.... trodde jeg hadde glemt det på hotellet! Men heldigvis lå det bare i den midterste lommen, så jeg fant det etter litt frenetisk roting i veska.

Av alle ting jeg husker best fra bryllupet mitt, så er det de gigantiske vannblemmene og gnagsårene jeg fikk på begge føttene den dagen.... Jeg hadde nemlig kjøpt nye sko hjemme til bryllupsdagen, men IKKE brukt dem, bare hatt dem på et minutt og tenkt at "ja, de passer, jeg kjøper dem!" Men de var forferdelige å gå i, og vannblemmene dekket nesten begge føttene og tærne mine. Å gå til parken for å ta bildene var et mareritt, utrolig smertefullt. Vi måtte bare ta taxi hjem til hotellet rett etterpå, så jeg fikk av meg skoene. Herregud, så vonde og STORE blemmer og gnagsår har jeg aldri hatt!

Lærdommen du kan ta av dette er: prøv skoene dine på føttene lenge hjemme, gå rundt med dem en dag, før du drar noen steder for å gifte deg i dem.... 😄 

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tinghuset 

Anonymkode: 7bf39...238

Så kaldt og upersonlig. Det stakkars vordende ekteparet kunne få en følelse at de står tiltalt for noe. 

Anonymkode: 86c34...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På grunn av at folk utsatte bryllup i 2020 og 2021 er det ikke bare bare å gifte seg kjapt og effektivt. Det meste er booka for denne sesongen OG neste. Jeg var heldig å fikk et lokale for neste sommer som var avbestilt. 

Anonymkode: 8f6da...c9e

Jo, så lenge man unngår lørdager bør det gå helt fint :) spesielt siden ts ikke skal ha lokaler.

Vi giftet oss i rådhuset. Ikledd penklær, og vigsler gikk med sånn kappe. Føltes fint og høytidelig. Dere kan også velge å ha noe sang eller musikk om dere vil det, men vi syns seremonien var fin.

Anonymkode: 20c24...871

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke på tinghuset de vier, det er på rådhuset. 

Raskt og enkelt går ikke nødvendigvis sammen med romantisk. Rådhuset kan sikkert ordne det raskt om du ikke er så nøye på dagen. :) 

Anonymkode: 90773...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke på tinghuset de vier, det er på rådhuset. 

Raskt og enkelt går ikke nødvendigvis sammen med romantisk. Rådhuset kan sikkert ordne det raskt om du ikke er så nøye på dagen. :) 

Anonymkode: 90773...24d

Her i Oslo er det på Tinghuset det er enklest. Rådhuset tror jeg bare tar i mot et fåtall vielser.

Anonymkode: 6c81a...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ta kontakt med kommunen 😊 nå er alle bryllup som ikke er kirke på rådhus. 

Anonymkode: 3c0fa...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så kaldt og upersonlig. Det stakkars vordende ekteparet kunne få en følelse at de står tiltalt for noe. 

Anonymkode: 86c34...a7d

De har isåfall vigselsrom og det er fint for dem som ikke vil ha det så voldsomt som kirken kan være. 

Anonymkode: 5097a...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kontakt vigsler i kommunen. Min sønn giftet seg nylig. Da gikk det fint å avtale tid osv og få vigsel der de hadde leid lokale for selskap. Det var et fint bryllup. 

Anonymkode: 5097a...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Her i Oslo er det på Tinghuset det er enklest. Rådhuset tror jeg bare tar i mot et fåtall vielser.

Anonymkode: 6c81a...37a

De sluttet med vigsler på tinghuset i 2018. Nå er det rådhuset. 

Anonymkode: d4951...5f0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

spennende erfaringer dere deler. 

Vet ikke om det har noe å si om man gifter seg borgerlig(rådhuset) eller i kirka. 

For min del er det viktig at det er profesjonelle aktører som gjør dagen til en minnerik dag. 

Jeg har ikke lagt til noe verken før eller etterpå. Bør jeg? hva gjorde dere?

Hvor skal man skifte? Hvor bør man ta bilder? Hvis man kjører selv, bør man skifte etter vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger bare en person som kan vie og vitner. Vigsler kan oppdrives av kirken, human etisk forbund, humanistforeningen,  holistisk forbund, pluss noen til. Noen av disse kan vie ute i det fri. 

Anonymkode: c1fa2...1b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Holistisk forbund vil jeg tro har ledige vigslere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger bare en person som kan vie og vitner. Vigsler kan oppdrives av kirken, human etisk forbund, humanistforeningen,  holistisk forbund, pluss noen til. Noen av disse kan vie ute i det fri. 

+unitarforbundet 

Anonymkode: ebea9...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...