AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #1 Skrevet 31. mars 2022 Må barneskolebarn gå i 17.maitog? Har ei som ikke vil gå, før koronaen gikk hun, men jeg måtte gå med. Hun ble såå glad da hun ikke skulle gå 2020 og 2021. Men nå blir det vel barnetog igjen. Vet ikke om jeg orker kampen men vurderer heller å la henne få være med å bestemme en hyggelig 17.mai dag. Anonymkode: 1a843...18e
Glitnir Skrevet 31. mars 2022 #2 Skrevet 31. mars 2022 Hun må jo ikke, men er synd å være utenfor fellesskapet på den dagen. Hva er grunnen til at hun ikke vil gå? 7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #3 Skrevet 31. mars 2022 Det er absolutt ingen plikt. Jeg jobber i Osloskolen og på min skole er det flere som ikke går i tog. De har egne tradisjoner med sine familier. Av nysgjerrighet lurer jeg på hvorfor hun ikke vil gå? Anonymkode: e0d7d...bb1 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #4 Skrevet 31. mars 2022 Nei hun må ikke gå. Mine slipper hvert år. Husker selv hvor mye jeg hatet det toget på barneskolen. Anonymkode: 0e173...bc9 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #5 Skrevet 1. april 2022 Man må ingenting Anonymkode: c8dd7...823 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #6 Skrevet 1. april 2022 Jeg ville sett an grunnen - om det er fordi hun synes det er slitsomt/kjedelig, så ville jeg nok ha trumfet det gjennom. Men, det kan være mye god lærdom i å gjøre ting for fellesskapet som fort kan være kjedelig eller slitsomt, så jeg ville mest sannsynlig ha sagt at det ble tog så lenge du går på barneskolen. Så kan du glede deg til ungdomsskolen hvor du slipper. Hvordan blir barnetoget hvis alle barna lar være å gå - ville nok jeg sagt. Anonymkode: 65606...bae 3 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #7 Skrevet 1. april 2022 Hun MÅ ikke, men det ville sannelig blitt en stusselig 17. mai om alle barn som heller ville gjøre andre ting lot være å gå i toget. Hvis hun bare synes det er kjedelig ville jeg sagt at hun må gå, hvis hun sliter med angst eller har noen annen gyldig årsak til å ikke å delta hadde det vært greit. Anonymkode: e516a...d83 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #8 Skrevet 1. april 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hun MÅ ikke, men det ville sannelig blitt en stusselig 17. mai om alle barn som heller ville gjøre andre ting lot være å gå i toget. Hvis hun bare synes det er kjedelig ville jeg sagt at hun må gå, hvis hun sliter med angst eller har noen annen gyldig årsak til å ikke å delta hadde det vært greit. Anonymkode: e516a...d83 Ville det? Jeg opplever at de aller fleste har lyst og synes det er stas. Vi feirer blant annet at Norge er et fritt land. Blir litt rart å feire det med tvang i mitt hode. Ts, hvis hun pleier å synes det er gøy når hun først gjør det, så ville jeg nok minnet henne på dette og prøvd å oppmuntre henne til å bli med. Hvis hun bare synes det er kjipt hele veien hadde jeg latt det være. Men hadde ikke tvunget uansett. Anonymkode: 2c276...f5f 6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #9 Skrevet 1. april 2022 Ingen kan tvinges, selvsagt. Det er jo en fridag og alle familier velger selv hvilke arrangementer de vil/ikke vil delta på. Anonymkode: a68f8...ee0 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #10 Skrevet 1. april 2022 Jeg har to introverte og rolige barn som ikke liker bråket og ståket inne i byen på 17. mai. Er et rent kaos der fra 07:30 - toget starter kl 09. De siste årene før korona reiste vi på langhelg til Spania bare for å slippe styret🤭 Vet ikke hva vi gjør i år, men de har fortsatt ikke lyst til å gå i tog. Anonymkode: 20b6b...ea7 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #11 Skrevet 1. april 2022 Jeg synes det er viktig at barna lærer å gjøre det beste ut av noe de selv synes er kjedelig, og spesielt når det er noe så viktig, men samtidig vanskelig å ta inn over seg for barn, som å feire at vi bor i et fritt land. Det er mye igjen av dagen etter toget (og mine slipper ikke). Hvis det er andre grunner ville jeg sett det an og samtidig passet på at ungen fikk lært seg å takle kjedelige ting på andre måter. Anonymkode: cb2db...c9c 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #12 Skrevet 1. april 2022 17.mai er fri dag. Gjør som man vil. Anonymkode: 6ccdc...c97 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #13 Skrevet 1. april 2022 Ville faktisk vært litt bekymret om barna mine ikke ville gå i toget med klassen sin. Høres ut som et dårlig klassemiljø, eller at barnet sliter med andre ting som burde jobbes med. Ellers tenker jeg foreldrenes holdning sikkert også lett skinner igjennom og påvirker barnet. Om foreldrene syter og klager over at de ikke gidder (på ulike, mer eller mindre skjulte måter) vil naturlig nok barnet bli påvirket. Og det synes jeg er synd. Anonymkode: 2d38c...7db 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #14 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ville det? Jeg opplever at de aller fleste har lyst og synes det er stas. Vi feirer blant annet at Norge er et fritt land. Blir litt rart å feire det med tvang i mitt hode. Ts, hvis hun pleier å synes det er gøy når hun først gjør det, så ville jeg nok minnet henne på dette og prøvd å oppmuntre henne til å bli med. Hvis hun bare synes det er kjipt hele veien hadde jeg latt det være. Men hadde ikke tvunget uansett. Anonymkode: 2c276...f5f Barna dine og du bør ta en kikk på nyhetene, og se hvor fort det ble krig. Kanskje det setter ting litt mer i perspektiv. Det handler ikke om frihet til å gjøre det man vil på 17.mai. Det handler om å markere hvor takknemlig vi er for at vi (fortsatt) lever i et fritt land, og at vi ønsker/håper å fortsette med det. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg synes det er viktig at barna lærer å gjøre det beste ut av noe de selv synes er kjedelig, og spesielt når det er noe så viktig, men samtidig vanskelig å ta inn over seg for barn, som å feire at vi bor i et fritt land. Det er mye igjen av dagen etter toget (og mine slipper ikke). Hvis det er andre grunner ville jeg sett det an og samtidig passet på at ungen fikk lært seg å takle kjedelige ting på andre måter. Anonymkode: cb2db...c9c Jeg synes det er ekstremt viktig, og spesielt viktig i år, å feire friheten til landet vårt. Å «ikke gidde» eller «liker ikke å gå i tog» synes jeg sier veldig mye om barna og foreldrene. Mine barn slipper heller ikke å gå i tog, og de skjønner godt hvorfor. Anonymkode: 17425...bc5 8 1
GammelKaktus Skrevet 1. april 2022 #15 Skrevet 1. april 2022 Nei de må ikke delta på 17. mai og dette året vet jeg at det blir en del mindre som deltar både fordi de har fått oppleve en stressfri 17. mai i korona tiden og vil gjenta det og det er en del som er redd for smitte og så er det noen som bare ikke gidder. Vi har pleid å gå før korona, så de første årene så hadde vi tradisjonell 17. mai feiring. Mitt barn elsket å gå i tog men alt etterpå synes han var stress, at man må stå i kø for alt hele tiden gjør at han føler han tilbringer dagen med å gå i kø... 😄 Dette året er vi litt usikre på hva vi skal gjøre vi har litt variable tilbud rundt omkring så vi må bare finne utav hva vi vil.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #16 Skrevet 1. april 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Barna dine og du bør ta en kikk på nyhetene, og se hvor fort det ble krig. Kanskje det setter ting litt mer i perspektiv. Det handler ikke om frihet til å gjøre det man vil på 17.mai. Det handler om å markere hvor takknemlig vi er for at vi (fortsatt) lever i et fritt land, og at vi ønsker/håper å fortsette med det. Jeg synes det er ekstremt viktig, og spesielt viktig i år, å feire friheten til landet vårt. Å «ikke gidde» eller «liker ikke å gå i tog» synes jeg sier veldig mye om barna og foreldrene. Mine barn slipper heller ikke å gå i tog, og de skjønner godt hvorfor. Anonymkode: 17425...bc5 Jeg kan skjønne at du sier det om meg, siden jeg tydeligvis gir uttrykk for noe du er uenig i, men hvorfor barnet mitt? Han har ikke ytret noe her, han går i tog hvert år og elsker det. Jeg er helt enig i at denne markeringen og feiringen er viktig. Jeg synes bare ikke tvang hører med i det, men det står du selvsagt fritt til å synes. Det kan likevel være mange grunner utenom "gidder ikke" eller "liker ikke" til at det ikke passer for alle. Anonymkode: 2c276...f5f 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #17 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg kan skjønne at du sier det om meg, siden jeg tydeligvis gir uttrykk for noe du er uenig i, men hvorfor barnet mitt? Han har ikke ytret noe her, han går i tog hvert år og elsker det. Jeg er helt enig i at denne markeringen og feiringen er viktig. Jeg synes bare ikke tvang hører med i det, men det står du selvsagt fritt til å synes. Det kan likevel være mange grunner utenom "gidder ikke" eller "liker ikke" til at det ikke passer for alle. Anonymkode: 2c276...f5f Det er virelig ikke «tvang» å måtte delta på et arrangement i regi av skolen i noen timer. Er det så forferdelig for barnet å delta blr det enten ha en diagnose eller miljøet på skolen må være såpass dårlig at barnet sikkert ikke har det bra ellers heller. Å ha andre 17.-mai- eller reiseplaner er selvsagt helt OK, men å droppe hele 17. mai for å sitte hjemme og «ikke gidde» synes jeg er for dårlig fra foreldrenenes side. Anonymkode: 2d38c...7db 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. april 2022 #18 Skrevet 1. april 2022 Nei, det er frivillig. Men allikevel forventet.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #19 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er viktig at barna lærer å gjøre det beste ut av noe de selv synes er kjedelig, og spesielt når det er noe så viktig, men samtidig vanskelig å ta inn over seg for barn, som å feire at vi bor i et fritt land. Det er mye igjen av dagen etter toget (og mine slipper ikke). Hvis det er andre grunner ville jeg sett det an og samtidig passet på at ungen fikk lært seg å takle kjedelige ting på andre måter. Anonymkode: cb2db...c9c Jeg tar heller med mine barn i naturen. Inn i skogene og opp i fjellene. Det er DET som er Norge, vårt vakre og vidstrakte land. Det landet som synges om i barnetoget - DET landet opplever mine barn. Å traske rundt på asfalt i et folkehav gjør dem stresset, mens skogen og fjellet gjør dem helt salige. Selv ELSKER jeg 17.mai-feiringen, får gåsehud nedover ryggen når jeg hører korpsmusikk. Men når barna ikke vil inn i det kaoset av folk, gir jeg dem andre opplevelser. Saueflokkmentalitet funker dessverre ikke så godt på introverte mennesker. Å gjøre noe bare fordi "alle andre" gjør det, føles i hvert fall ikke riktig for meg. Landet vårt kan feires hver eneste dag mellom 1.januar og 31.desember, og heldigvis har vi friheten til å velge hvor og når. Hilsen nasjonalromantiker Anonymkode: 20b6b...ea7 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #20 Skrevet 1. april 2022 Vi er i 2022, burde være fullstendig valgfritt!🤷♀️ Synes barnetog er sjarmerende oh’g 17.mai er absolutt barnas dag, men det er jo de kleine voksne som spiller i korpset som blir lagt merke til i toget uansett. De gjør som oftest ekstremt mye ut av seg. Anonymkode: ed95d...cad 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå