Gå til innhold

ÅÅÅHH, den fillebikkja...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har verdens nydligste valp som nå er rundt fire og en halv mnd gammel. Har helt fra jeg fikk henne jobbet med å få henne husren. Er ute mange ganger om dagen og mer enn lenge nok til at hun skal få gjort ifra seg. Hun er den vimsete, aktive typen med litt for mye for seg på en gang til tider, og jeg har blitt fortalt at det ofte er vanskeligere å få den typen husrene. Slo meg igrunnen til ro med det, har hele tiden vært konsekvent og luftet henne både titt og ofte, særlig etter mat, lek eller soving.

De to siste helgene har jeg vært bortreist og hatt med meg både valpen og den voksne hunden min. Det som skjer når vi ikke er hjemme er at hun går til døra og tydelig viser at hun må ut. Jeg ble jo selvsakt kjempegla over at hun ENDELIG har skjønt poenget, hun fikk masse ros og hadde ikke en eneste ulykke etter det. (var borte i 4 dager)

MEN, så kommer vi hjem igjen, og tror du hun gidder å fortsette sine gode vaner her? Nei! Jeg blir så frustrert! Jeg er hjemmeværende, og er derfor mye sammen med hundene mine. Når jeg ikke er hjemme (er max borte i ca 4 timer i strekk), da holder hun seg, og venter til hun blir sluppet ut. Men når jeg er hjemme så skjer det stadig vekk uhell, men aldri mens jeg ser henne. Nesten som hun "lister seg" bort så jeg ikke skal se henne.. Har begynt å lure på om jeg må holde blikket på henne 24/7 for å luke bort denne uvanen..

Tar imot tips med stor takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan lønne seg å ta en intensiv periode med å følge med ja, det kan spare deg for lang tid med ergrelser senere. Det er lettere å unngå en uvane enn å få bort en, og hvis du klarer å følge intenst med i noen dager i strekk så kanskje hun rett og slett glemmer at det "går an" å gjøre fra seg inne.

Vask godt der hun har gjort fra seg tidligere, det kan hende at hun oppfatter (lukter at) dette som et sted hun kan gjøre fra seg siden det har gått bra tidligere (når du ikke ser). Dette tror jeg fordi hun var så flink borte, så hun skjønner jo poenget litt. Det beste er kanskje å holde henne borte fra disse stedene til det er "glemt". Tar du henne på fersken så bør du si "nei" (eller utrykke at dette ikke er godtatt på den måten du ellers bruker) og bære henne ut.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

anbefaler deg å begynne forfra igjen :) husk også at hunder er forskjellige, en av hundene jeg hadde ble ikke helt stueren før den var 8 mnd, mens de 2 andre var det(og holdt seg om natten) da de var 3 mnd, alle fikk akkurat samme fremgangsmåte:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...