Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, sønnen min har mongolske flekker på korsryggen. Dette var noe vi så med en gang etter fødsel og vi fikk "registrert det". Det er ganske mange og det ser jo ut som blåmerker. 

Jeg begynte å tenke på barnehagestart og jeg er selvsagt redd for at noen skal tro det verste. Jeg kommer selvsagt til å si ifra til barnehagen om at det er mongolske flekker slik at de er forberedt, men hjelper det? Har noen erfaring med slik? Trenger de en type bevis fra helsestasjonen? 

Anonymkode: 11e55...ddb

AnonymBruker
Skrevet

Fødselsmerker som kan se ut som blåmerker er vanlig. Datteren min hadde et veldig rødt storkebitt. 

Men, dersom de skulle stusse over disse, s vil de veldig kjapt finne ut at det ikke er blåmerker fordi blåmerker endrer karakter bare på ett enkelt døgn. 

Du nevner det ved barnehagestart og tenker ikke mer på det. Hvis du er urolig, som er veldig vanlig i barseltiden, alt er ekstra skummelt og ekstra farlig - så ta et par bilder av merkene nå og i sommer. Digitale bilder er tagget i filen med dato og tidspunkt, så det er mer enn nok "bevis". Også får du krysse fingrene for at de stiller spørsmål til dere hvis de er usikre på merker på kroppen, det betyr jo bare at det er en barnehage som ser og tenker på barnas beste - og dette kan du jo lett svare for! 

Anonymkode: 6b575...dc2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fødselsmerker som kan se ut som blåmerker er vanlig. Datteren min hadde et veldig rødt storkebitt. 

Men, dersom de skulle stusse over disse, s vil de veldig kjapt finne ut at det ikke er blåmerker fordi blåmerker endrer karakter bare på ett enkelt døgn. 

Du nevner det ved barnehagestart og tenker ikke mer på det. Hvis du er urolig, som er veldig vanlig i barseltiden, alt er ekstra skummelt og ekstra farlig - så ta et par bilder av merkene nå og i sommer. Digitale bilder er tagget i filen med dato og tidspunkt, så det er mer enn nok "bevis". Også får du krysse fingrene for at de stiller spørsmål til dere hvis de er usikre på merker på kroppen, det betyr jo bare at det er en barnehage som ser og tenker på barnas beste - og dette kan du jo lett svare for! 

Anonymkode: 6b575...dc2

Tusen takk for godt råd 😊 ja, du har jo rett i det, hadde nok stusset om de ikke hadde spurt om jeg ikke hadde fortalt noe. 

Det var en god idé å ta bilder, da i dagslys for da ser man alle merkene tydeligst, så får jeg bare ta jevnlig, sånn for egen trygghet. Hørte noen fortelle at dette tok flere dager å avdekke, så ble ganske stressa av tanken 😕

Storkebitt er jo herlig, sønnen min var både storkebitt og englekyss ❤️

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skal holde å få det dokumentert i journalen til barnet og si i fra ved barnehagestart 🥰

Anonymkode: e0c8d...978

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ved barnehagestart med våre fylte vi ut en helseerklæring. Der var et åpent felt vi kunne skrive inn info selv - dersom dere får en slik kan dere opplyse om det der.

Anonymkode: 54bca...b16

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skal holde å få det dokumentert i journalen til barnet og si i fra ved barnehagestart 🥰

Anonymkode: e0c8d...978

Takk for svar ❤️

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ved barnehagestart med våre fylte vi ut en helseerklæring. Der var et åpent felt vi kunne skrive inn info selv - dersom dere får en slik kan dere opplyse om det der.

Anonymkode: 54bca...b16

Så bra, det kan jeg gjøre 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe problem å bare nevne dette ved oppstart. 

Anonymkode: dfb64...16b

Skrevet

Si ifra ved barnehageoppstart. Det vil ikke være nødvendig med bildebevis.  De ansatte vil jo også se at merkene ikke forandrer seg, og de har garantert hatt andre barn med mongolske flekker, så dette er ikke noe nytt for dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei, sønnen min har mongolske flekker på korsryggen. Dette var noe vi så med en gang etter fødsel og vi fikk "registrert det". Det er ganske mange og det ser jo ut som blåmerker. 

Jeg begynte å tenke på barnehagestart og jeg er selvsagt redd for at noen skal tro det verste. Jeg kommer selvsagt til å si ifra til barnehagen om at det er mongolske flekker slik at de er forberedt, men hjelper det? Har noen erfaring med slik? Trenger de en type bevis fra helsestasjonen? 

Hvorfor er du så fokusert på å unngå mistanke? Så opptatt på å dokumentere at du ikke har noe uhumsk fore?

Anonymkode: 45962...c59

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg bare nevnte det da ungen min begynte i bhg. Han var 2 år så merket var ikke like synlig som sa han var mindre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er du så fokusert på å unngå mistanke? Så opptatt på å dokumentere at du ikke har noe uhumsk fore?

Til og med jeg som verken har barn eller skal ha barn, har full forståelse for at foreldre kan være bekymret for at folk tror de mishandler barna når barna har store/tydelige merker. Selv om merkene har helt naturlige årsaker.

Og med annenhver tråd man ser her inne med: «Dette ville jeg kontaktet barnevernet over», «bekymringsmelding!!» osv, selv for helt normale ting. Så har jeg helt og full forståelse for at man bekymrer seg. 

Anonymkode: 5819f...94a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Heisann. Jeg jobber i barnehage i en småbarns avdeling.  Fødsels merker er helt normalt. Bare å opplyse om at det er det. Er personalet usikker så spør de foreldrene om dette. 
ikke noe å bekymre seg for. 

Anonymkode: 942a9...5ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette lurer jeg også på. Barn får blåflekker, mange også, ingen meldes noen veier ved første tegn til blåflekker - og de vil jo fort se at det ikke er blåflekker, når de aldri flytter på seg og har samme farge hele tiden. 

Anonymkode: 3039b...2ae

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på småbarn, og har sett masse flekker på barn vi har vært usikre på. Da jeg var nyutdannet, Så oppdaget jeg flere flekker som minnet om blåflekker på et barn (Som ikke var norsk) og lærte at mange barn med en annen hudfarge ofte flekker med ujevn farger. Som da kan se ut som blåflekker. Men som andre har skrevet. Finner de et merkelig merke på en barnekropp, vi de snakke sammen, om noen vet nok om de flekkene. Eller så ser de an noen dager. Forsvinner flekkene eller endrer seg raskt er det jo blåflekker ofte,da må en følge med. Men skjer ikke noe. Så er det nok merker som skal være der. Og det blir ikke noe bekymring ut av det.

Si i fra ved oppstart, Så går de det i bakhodet. Og barn får blåflekker hele tiden. Det blir fulgt ekstra nøye med på om det et flekker rundt håndledd, overarm, rygg, og litt merkelig plasser hvor det ikke er så lett å få blåflekker. Men eks på knær,legger osv er det sjelden bekymring. Også er en usikker. Snakker en med foreldrene og spør om hva som har skjedd.

Anonymkode: 338b7...b6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber på småbarn, og har sett masse flekker på barn vi har vært usikre på. Da jeg var nyutdannet, Så oppdaget jeg flere flekker som minnet om blåflekker på et barn (Som ikke var norsk) og lærte at mange barn med en annen hudfarge ofte flekker med ujevn farger. Som da kan se ut som blåflekker. Men som andre har skrevet. Finner de et merkelig merke på en barnekropp, vi de snakke sammen, om noen vet nok om de flekkene. Eller så ser de an noen dager. Forsvinner flekkene eller endrer seg raskt er det jo blåflekker ofte,da må en følge med. Men skjer ikke noe. Så er det nok merker som skal være der. Og det blir ikke noe bekymring ut av det.

Si i fra ved oppstart, Så går de det i bakhodet. Og barn får blåflekker hele tiden. Det blir fulgt ekstra nøye med på om det et flekker rundt håndledd, overarm, rygg, og litt merkelig plasser hvor det ikke er så lett å få blåflekker. Men eks på knær,legger osv er det sjelden bekymring. Også er en usikker. Snakker en med foreldrene og spør om hva som har skjedd.

Anonymkode: 338b7...b6a

Takk for info 😊 her er pappaen asiatisk og jeg er norsk. Gutten vår er lys i huden, men har er jo genetisk disponert for slike fødselsmerker. (tror det er riktig term) 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har angst. 

AnonymBruker
Skrevet

Folk som jobber i barnehage må da ha vært borti dette mange ganger før? De vet helt sikkert hva dette er for noe.

Anonymkode: 4a044...6b2

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Oppegående barnehage ansatt klarer å se forskjell da blåmerker forsvinner innen rimelig tid mens mongolske merker tar ganske lang tid. Uansett, er dette normalt å se hos barn med foreldre fra disse land.  Om du føler deg trygger kan du selvfølgelig si ifra, men om de hadde meldt i fra hver eneste gang et barn hadde en blåmerke ville alle barn havner på BV.  

Anonymkode: 3fb87...2e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Oppegående barnehage ansatt klarer å se forskjell da blåmerker forsvinner innen rimelig tid mens mongolske merker tar ganske lang tid. Uansett, er dette normalt å se hos barn med foreldre fra disse land.  Om du føler deg trygger kan du selvfølgelig si ifra, men om de hadde meldt i fra hver eneste gang et barn hadde en blåmerke ville alle barn havner på BV.  

'tryggere' skulle det stå. 

AnonymBruker
Skrevet

Regner med de kan sånt 😊 kommer til å si ifra. 

Det er bare skrekken om at noen skal mistenke oss for noe sånt, selvom det kjapt kan avdekkes. Jeg sliter veldig med angst overfor barna mine, alvorlig sykdom, kidnapping, overgrep, at jeg ikke får se dem etc.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...