Gå til innhold

Å legge ut på fjelltur - svært høy skredfare.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bør disse betale redningsaksjonen selv om dette går galt? Kjørr debatt 

Anonymkode: 12a23...6bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Og ofte omkommer de som løser ut skredet, så lurer da på hvem som melder seg for å ringe til de pårørende å fortelle at en sønn eller datter er omkommet, "og forresten, her har dere en regning på 200.000,-" 😬

Det som kanskje bør gjøres er å stille strengere krav til de som driver alle former for guida turer selv om selskapet ikke hører hjemme i norge.

Videre tror jeg det hadde vært en god ide om staten hadde fått et reklamebyrå til å lage noen former for tekst og bilder som kan settes ved populære turmål, som spiller på følelser uten at det blir ubehagelig eller negativt, litt som de bildene vegvesenet har satt opp langs veiene for å minne om bilbelte og fart. Det er ikke slik at folk som drar på disse turene ikke vet om skredfare, men ofte kan kanskje en litt annen tilnærming enn bare røde trekanter og "fare" gjøre at man er litt mer forsiktig.

Anonymkode: 5022c...32b

AnonymBruker
Skrevet

Er mange som tar sjanser ja. Selv med tydelige farevarsler. For noen få år siden tenkte jeg skulle på en bestemt topptur siden det var skyfri himmel og glitrende sol. Men på varsom.no var det meldt faregrad 3 for snøskred i området. Så da droppet jeg det. Drar aldri på topptur eller i bratte helninger når det er faregrad 3.
Helst bør det ha ligget på grad 2 i 2-3 dager. Så jeg dro på en alternativ tur i et lettkupert rassikkert sted. En rask titt i fjellene rundt så jeg en god del selvutløste ras. Altså den rene galskapen å dra på topptur denne dagen.
Senere på kvelden så jeg i nyhetene en mann var tatt av et ras i akkurat det samme fjellet og ruten jeg opprinnelig hadde planlagt. Han ble funnet på hele 4 m dybde i raset, og var selvfølgelig sjanseløs. 

Anonymkode: 6cc24...bee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 23.17):

Bør disse betale redningsaksjonen selv om dette går galt? Kjørr debatt 

Anonymkode: 12a23...6bc

Så alle skader som oppstår når det er selvforskyldt skal betales av de selv?

Gjelder det også de som kjører for fort og sklir av veibanen når det er is? 

Hva med de som utsetter seg selv for fare ved å være sammen med noen som er voldelige? På sett og vis så er vel det også selvforskyldt når de har blitt slått før? 

Anonymkode: 0bd57...c1a

AnonymBruker
Skrevet

nei, men jeg synes vi bør innføre uaktsomhetsbot. altså et beløp man betaler staten i bot når man velger å trosse råd og ting går galt, og skaper problemer i drift ellers. når vi bor i et velferdssamfunn må vi ta hensyn til hverandre, og ikke sette andre mennesker i fare (redningsmannskap) for egoistisk tåpskap. det fjellet er like fint neste helg når forholdene er bedre. 

Anonymkode: bc295...367

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det syntes jeg de burde. Folk er uforsiktige og tar unødvendig risiko i mange av disse tilfellene. Deres behov for risikosport går utover så utrolig mange andre. Det er ikke akkurat storbyer der hvor disse skredene forekommer. Det er derfor gjerne lav beredskap i utgangspunktet da det kommer til helsehjelp. Når det forekommer skred så blir alt av helsepersonell satt på saken og det går kraftig utover andre som er innlagt på sykehus, trenger hjelp av legevakt/ambulanse etc. I tillegg så er det masse ressurser som blir satt igang i form av selve redningsaksjonen. Det koster helt enorme summer for samfunnet å foreta en slik operasjon. Turgåere som liker å ferdes i slike terreng bør derfor betale en egen privat forsikring som tar regningen hvis det går galt.

Anonymkode: 94b8d...e14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...