Gå til innhold

Kjempetale av Lise Klaveness

Påkrevd

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke interessert i fotball selv, men kan jo se hvor mye denne sporten betyr for så mange. Det har vært mye grums i FIFA, på omtrent alle tenkelige områder. De høye herrene har i stor grad skjøvet alt under stolen og beskyttet hverandre. På FIFA-kongressen idag, leverte fotballpresident Lise Klaveness en meget god og nødvendig tale. Hun kritiserte organisasjonens holdninger til menneskerettigheter, kvinner, likestilling, demokrati og homofile. Og det attpåtil i et konservativt muslimsk land. Ser ut som at dette var rette dama til den jobben. 👏👏👏

https://www.nettavisen.no/sport/klaveness-sin-tordentale-mot-fifa-vekker-oppsikt-i-utlandet-en-skandale/s/12-95-3424262118

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dritkul og tøff dame. På tide med noe ordentlige folk i den grøten av pamper der😁

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og Lise som lever i et homofilt samboerskap holdt en tale i et land hvor homofile blir sendt i fengsel. 

Anonymkode: a1cd6...e0a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke interessert i fotball eller annen sport, men talen til Lise Klaveness gjorde meg rørt og stolt, og fikk fram tårer i øyekroken. 

For ei tøff og modig dame! :klappe:

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniv & gaffel skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke interessert i fotball eller annen sport, men talen til Lise Klaveness gjorde meg rørt og stolt, og fikk fram tårer i øyekroken. 

For ei tøff og modig dame! :klappe:

Helt enig. Har veldig respekt for den dama. Ikke det at en tale om fundamentale menneskeretter og elementær omtanke for medmennesker er så spesielt. Men når du gjør det i gutteklubben grei nr 1 i FIFA. Antagelig den mest korrupte idrettsorganisasjon av dem alle. Hvor "ikke aksepterte" meninger blir effektivt trykket ned av gutta boys. Det står det respekt av.
Selvfølgelig måtte første taler etter Klaveness, en pamp fra Honduras, kritisere henne og si hun ikke burde sagt det hun gjorde. Her måtte alle klappe og hylle VM og Qatar. Så lenge vi får alle pengene våres må vi alle være fornøyde.  
Det er vel unødvendig å si at den korrupte FIFA-presidenten ikke gjorde annet enn å hylle Qatar på talerstolen etterpå. Og den qatarske VM-sjefen Hassan var frekk nok til å si at Klaveness måtte "educate herself". Og det til en lynende intelligent dame som er jurist og har vært dommerfullmektig i Oslo tingrett siden 2012. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altius skrev (53 minutter siden):

Helt enig. Har veldig respekt for den dama. Ikke det at en tale om fundamentale menneskeretter og elementær omtanke for medmennesker er så spesielt. Men når du gjør det i gutteklubben grei nr 1 i FIFA. Antagelig den mest korrupte idrettsorganisasjon av dem alle. Hvor "ikke aksepterte" meninger blir effektivt trykket ned av gutta boys. Det står det respekt av.

Ja, nettopp! Egentlig er jo det hun sier angående menneskerettigheter noe som burde vært selvsagt, men dessverre er det langt i fra slik innen det som (så vidt jeg vet) er verdens mest populære sport. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en fantastisk tale! Innrømmer glatt at det var fuktig i øyekroken her også!! Herlig! Slikt vil vi ha mer av! Jeg likte svært godt Lise Klaveness da hun var aktiv spiller, hun hadde en leken stil som kunne minne noe om den store Martha (fotballspiller fra Brazil). Dessverre ble hun på svært uproffesjonelt vis kuttet ut av landslaget. Heldigvis har hun kommet tilbake og er tydeligvis klar for å sette skapet på plass. TAKK LISE! 

Synes det var festlig at de rike gutta boys som kom etter henne skulle kritisere og mene at hun ikke hadde satt seg inn i saken, haha de understreker jo bare hele poenget med talen hennes! Men det er selvfølgelig langt mer behagelig å si "nå skal vi bare fokusere på fotball, blås i alt rundt, la oss ikke bry oss med det, pytt pytt". Tull og tøys, tiden for å ta opp alt som er feil med FIFA var for 20 år siden, forrige uke, i dag, neste mnd og neste år. La de ikke hvile før det er full åpenhet og pampeveldet er over!

Lise Klaveness - Queen of the North! 

Anonymkode: f6ce2...9da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vanligvis lei av nordmenn som skal være moralske apostler, da først og fremst politikere som ofrer befolkningen for å oppnå egne fordeler, slik vi ser i klimasaker. Men dette var glimrende, god timing, riktig kvinne på riktig sted. Bra at Norge kan bidra humanitært på dette feltet. Når det gjelder fotball generelt har vi lite å bidra med, og lite å tape i forhold til slike uttalelser. Det gjør det enklere å være modig også, bra av Klaveness! Som forresten er ei klok og sympatisk dame på flere områder.

Anonymkode: 06047...c1b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i at det var en god, tidsriktig og modig tale. 

Men ganske sikker på at hun talte for døve ører. FIFA er så korrupt at det halve kan være nok, samt holdningene i disse elendige nasjonene er så gjennomsyret, i tillegg til at ingen andre følger hennes spor opp. 

Tror nok dette var Klaveness' og Norges siste tale under en FIFA-kongress på lang, lang tid. 

Og Qatar og FIFA er vel begge lykkelige over at Norge ikke deltar i VM til vinteren.

Anonymkode: 0c963...649

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den talen vil jo ikke forandre på noe, så jeg ser ikke helt hvorfor det er så mye oppstyr. De i Qatar ønsker å leve som i middelalderen med sine råtne holdninger og elendige kvinnesyn, talen til Lise vil ikke forandre på det. Naivt å tro det. 

Anonymkode: 44ca2...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Den talen vil jo ikke forandre på noe, så jeg ser ikke helt hvorfor det er så mye oppstyr. De i Qatar ønsker å leve som i middelalderen med sine råtne holdninger og elendige kvinnesyn, talen til Lise vil ikke forandre på det. Naivt å tro det. 

Anonymkode: 44ca2...493

Naivt? Du uttaler deg som en gammel, konservativ gubbe. Til opplysning, så er det stort sett ungdommelig, "naiv" idealisme som har ført verden videre, ikke sedate besserwissere som sitter på sidelinjen, mett av dage blottet for visjoner og håp. 

Anonymkode: 67714...e0d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Naivt? Du uttaler deg som en gammel, konservativ gubbe. Til opplysning, så er det stort sett ungdommelig, "naiv" idealisme som har ført verden videre, ikke sedate besserwissere som sitter på sidelinjen, mett av dage blottet for visjoner og håp. 

Anonymkode: 67714...e0d

Du høres ut som en illsint MDG'er som aldri skal ha førerkort, og aldri kan akseptere andre meninger enn dine egne, og samtidig anser deg for å være åpen og tolerant. Det unge moderne menneskeparadoks.

Anonymkode: 06047...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke all kritikken mot henne, hun er jo bare en som sa sannheten, tenk så mange som døde for å bygge dette her

Anonymkode: 377e2...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...