Gå til innhold

Far delvis sykemeldt - overta permisjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan svare meg på dette?

Far skal ta over permisjon om 1 mnd, men har vært 80% sykemeldt fra jobb det siste året (litt varierende, men i gjennomsnitt dette)

Han vil nok ikke klare å ta seg av barnet på fulltid, så jeg lurer på om det er mulig å fortsette med 80% sykemelding når han er i pappaperm? Sånn at jeg tar over den delen av permisjonen hans, og kan jobbe 20%?

Anonymkode: bc0b4...949

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som kan svare meg på dette?

Far skal ta over permisjon om 1 mnd, men har vært 80% sykemeldt fra jobb det siste året (litt varierende, men i gjennomsnitt dette)

Han vil nok ikke klare å ta seg av barnet på fulltid, så jeg lurer på om det er mulig å fortsette med 80% sykemelding når han er i pappaperm? Sånn at jeg tar over den delen av permisjonen hans, og kan jobbe 20%?

Det blir vel heller sånn at han har permisjon med baby 20 prosent og du de 80 han er sykmeldt. 

Anonymkode: fec1a...78a

AnonymBruker
Skrevet

Husk å begynn å søk i god tid. Er ekstremt vanskelig å få overført. 

Anonymkode: d14ed...a26

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvorfor far er sykmeldt. Om legen mener at fars sykmelding gjør at han er ute av stand til å ta vare på barnet kan han sende inn dette til NAV. Det bør begrunnes tydelig og godt at sykdommen er den direkte årsaken til at far ikke kan ivareta barnets på et forsvarlig måte.

Her måtte far ta deler av permisjonen rett etter fødsel fordi jeg var for syk til å ta vare på barnet. Det gikk raskt, og NAV overprøvde ikke legens (og sykehusets) vurdering. Men det hjelper nok med en lege som vet hvordan slikt skal formuleres for at saksbehandlerne ikke skal ville gå noen ekstra runder.

Anonymkode: ab300...a9d

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske strengt når det kommer til å overta permisjon. Far må være fullstendig avhengig av hjelp for at du skal kunne overta den. Mannen jobber med saksbehandling og sier selv at det skal mye til for at det godkjennes. Det at far klarer å jobbe 20%, kan være nok til at nav tenker at han da klarer å ta vare på et barn også. 

Men her kreves god dokumentasjon, og lege på vite med omhu hva som skal skrives og dokumenteres. Nav kan godt gi avslag og si at det legen skrives ikke er god nok eller gyldig grunn. 

Anonymkode: ab208...b63

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han har vært sykmeldt det siste året så har han snart ikke rett på sykepenger lenger.

Anonymkode: fec1a...78a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, bra å vite! Det er snakk om alvorlig psykisk sykdom. Han er 50% ufør og har vært delvis sykemeldt fra jobb (han har blitt unntatt dialog møte med nav). Går selvfølgelig i behandling og har tett kontakt med lege og psykiater. Jeg håper å få til en ordning med hjemmekontor hvis han har en dårlig dag. Er ganske sikker på at lege vil gi han sykemelding, men bra å vite at det kan ta tid! 

Jeg vil bruke ulønnet perm om vi ikke får det til, fordi jeg pr.d.d. må ta meg av 95% av ansvaret, og det vil ikke være mulig å gå på jobb hver dag da. Men håper jeg kan få overta litt av pappaperm og slippe å ta ulønnet...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar, bra å vite! Det er snakk om alvorlig psykisk sykdom. Han er 50% ufør og har vært delvis sykemeldt fra jobb (han har blitt unntatt dialog møte med nav). Går selvfølgelig i behandling og har tett kontakt med lege og psykiater. Jeg håper å få til en ordning med hjemmekontor hvis han har en dårlig dag. Er ganske sikker på at lege vil gi han sykemelding, men bra å vite at det kan ta tid! 

Jeg vil bruke ulønnet perm om vi ikke får det til, fordi jeg pr.d.d. må ta meg av 95% av ansvaret, og det vil ikke være mulig å gå på jobb hver dag da. Men håper jeg kan få overta litt av pappaperm og slippe å ta ulønnet...

Du fikk barn med en mann som er uføretrygdet pga alvorlig psykisk sykdom? Dere så for dere at det var et godt miljø å oppdra et barn i? 

Anonymkode: 2089c...34a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du fikk barn med en mann som er uføretrygdet pga alvorlig psykisk sykdom? Dere så for dere at det var et godt miljø å oppdra et barn i? 

Herrefettegud. 

Anonymkode: b5ef3...1ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts har ikke sagt han er ufør pga alvorlig psykisk sykdom, bare at han er sykemeldt for det. Kan hende han er ufør pga noe helt annet. 

Anonymkode: e519f...d4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts har ikke sagt han er ufør pga alvorlig psykisk sykdom, bare at han er sykemeldt for det. Kan hende han er ufør pga noe helt annet. 

Anonymkode: e519f...d4c

Håper det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...