Gå til innhold

Paleo kosthold, noen med erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har begynt å spise stort sett paleo kosthold pga en sykdom jeg har. Mest mulig grønnsaker. Hvitt kjøtt og fisk.  Litt fruk, nøtter, frø og fett som Cocos, oliven, fiskeolje og avokado etc. Finner ikke så innmari mye om dette på nettet, kun om lavkarbo og keto. Trenger litt inspo. 

Noen med erfaringer de vil dele? Oppskrifter, resultater, endringer i kroppen etc etc? (og om noen har en oppskrift på pizzabunn blir jeg super glad 😊

Anonymkode: bd48f...cd9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har begynt å spise stort sett paleo kosthold pga en sykdom jeg har. Mest mulig grønnsaker. Hvitt kjøtt og fisk.  Litt fruk, nøtter, frø og fett som Cocos, oliven, fiskeolje og avokado etc. Finner ikke så innmari mye om dette på nettet, kun om lavkarbo og keto. Trenger litt inspo. 

Noen med erfaringer de vil dele? Oppskrifter, resultater, endringer i kroppen etc etc? (og om noen har en oppskrift på pizzabunn blir jeg super glad 😊

Hvilken sykdom krever dette? Ville hørt med flere leger og blitt henvist til ernæringsfysiolog for veiledning dersom en sykdom krever en spesiell diett.

Anonymkode: f9c10...a35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke om det finnes en "offisiell" definisjon av paleo, men det du beskriver ville jeg tenkt på som lavkarbo/keto. Paleo tenker jeg på som maten som var tilgjengelig og faktisk ble spist i steinalderen. Og da er det først og fremst kjøtt og/eller fisk, samt en og annen *vill* spiselig plante. Oljer og vanlige grønnsaker utgår.

Min erfaring med både keto og mer paleo/nærmest nullkarbo er veldig gode. Jeg har opplevd en ganske lineær sammenheng mellom å kutte karbohydrater/planter og god helse. Med god helse mener jeg økt og stabil energi, lite sult, bedre konsentrasjon, mindre angst, bedre søvn (og tilsynelatende mer effektiv søvn - trenger færre timer enn når jeg spiser karbohydrater/planter/fiber), hvitere tenner med færre hull.

Pizza kan erstattes med "meatzza" :)

Anonymkode: ce7a2...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om det finnes en "offisiell" definisjon av paleo, men det du beskriver ville jeg tenkt på som lavkarbo/keto. Paleo tenker jeg på som maten som var tilgjengelig og faktisk ble spist i steinalderen. Og da er det først og fremst kjøtt og/eller fisk, samt en og annen *vill* spiselig plante. Oljer og vanlige grønnsaker utgår.

Min erfaring med både keto og mer paleo/nærmest nullkarbo er veldig gode. Jeg har opplevd en ganske lineær sammenheng mellom å kutte karbohydrater/planter og god helse. Med god helse mener jeg økt og stabil energi, lite sult, bedre konsentrasjon, mindre angst, bedre søvn (og tilsynelatende mer effektiv søvn - trenger færre timer enn når jeg spiser karbohydrater/planter/fiber), hvitere tenner med færre hull.

Pizza kan erstattes med "meatzza" :)

Anonymkode: ce7a2...b30

Skal ha i meg langsomme karbohydrater fra frukt og grønt. Det er ikke keto/lavkarbo da det er en viss forskjell på dette. 

Det finnes definisjon på dette kostholdet, men selvsagt med noe uenighet. Hva de spiste i steinalderen var veldig forskjellig fra land til land. Noen spiste stort sett kjøtt, andre langt mer planter - avhengig av tilgjengeligheten. Jeg har noe kjøtt, fisk og egg i kosten, men mest grønnsaker, mellom 800-1000 gram. Fett er også viktig, så bruker olivenolje, Cocos olje og avokado. Mest mulig økologisk. Kluet er å unngå mest mulig prossesert mat, sukker, alt av kornprodukter og meieriprodukter og enkelte andre matvarer. 

Google meatzza og helt uaktuelt 😂 men tusen takk for tipset 🙏

Merker stor forskjell på kroppen og psyken allerede etter noen uker. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken sykdom krever dette? Ville hørt med flere leger og blitt henvist til ernæringsfysiolog for veiledning dersom en sykdom krever en spesiell diett.

Anonymkode: f9c10...a35

Det er en autoimmun sykdom. Har fått god veiledning på hva som inngår i kostholdet og hva jeg skal få i meg for å minimere symptomene. Men takk for tips. 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mim favorittoppskrift på pizzabunn:

Til to personer 

100 g blomkål, raspet

50 g revet ost

1 eggehvite

Evt pizzakrydder, timian

Blandes godt og fordeles I 4 klatter på bakepapir, bruk en fuktet skje og smør dem litt utover. Stek i ca 15 min til de er gyldne, ta på topping og stek ferdig.

Anonymkode: a6aaa...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Forundret.. skrev (7 timer siden):

Er der ikke sånn paleo opplegg inne på lifesum? 

Ahh, tusen hjertelig. Det er det 🙏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skriver for søsteren min som ramlet over denne tråden og ba meg svare, siden hun ikke har konto her... 

Gjorde det i 3 år. Vekten bare rant bort, nesten som den ikke ville ha mer med meg å gjøre 😂 
Etter en kort stund måtte jeg bruke kaloriteller for å sørge for at jeg fikk i meg NOK mat, for maten er ganske kalorifattig, spesielt hvis man er stirkt "paleo" og ikke blander inn "primal" eller "paleo 2.0" som mange skandinavere virker å være fan av fordi da får de beholde melkeproduktene sine.

Huden ble klarere (har adult acne og rosacea), og ME'n ble noe bedre - gikk fra å ikke orke noe særlig til å klare bittelitt trening på en Total Gym, der man tross alt ligger når man trener. Men det er ikke noen mirakelkur - mulig jeg hadde blitt bedre om jeg hadde holdt ut lenger.

Det verste synes jeg er å bli skrubbsulten veldig fort etter måltid igjen - etter 3 timer så må man liksom spise igjen, og da har man så vidt rukket å bli ferdig med oppvasken før man må begynne å lage noe nytt.

Finnes masse gode blogger med fine oppskrifter på engelsk, og hvis du er vent med å bestille fra iHerb kan du finne visse produkter som gjør livet mye enklere, finnes også en svensk nettbutikk med paleoprodukter... 

Men vær veldig obs på tannhelsen hvis du tillater såkalte cheat days med en sjokoladeplate innimellom - kombinasjonen sukker og frukt er ikke den sunneste, så skyll alltid munnen ekstremt godt etter du har spist. Mistet dessverre all motivasjon til å bry meg om noe som helst da det ble slutt med kjæresten, men håper å starte opp igjen snart.

Prøver å motivere meg igjen, men det er vanskelig... 

Anonymkode: f8f4f...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skriver for søsteren min som ramlet over denne tråden og ba meg svare, siden hun ikke har konto her... 

Gjorde det i 3 år. Vekten bare rant bort, nesten som den ikke ville ha mer med meg å gjøre 😂 
Etter en kort stund måtte jeg bruke kaloriteller for å sørge for at jeg fikk i meg NOK mat, for maten er ganske kalorifattig, spesielt hvis man er stirkt "paleo" og ikke blander inn "primal" eller "paleo 2.0" som mange skandinavere virker å være fan av fordi da får de beholde melkeproduktene sine.

Huden ble klarere (har adult acne og rosacea), og ME'n ble noe bedre - gikk fra å ikke orke noe særlig til å klare bittelitt trening på en Total Gym, der man tross alt ligger når man trener. Men det er ikke noen mirakelkur - mulig jeg hadde blitt bedre om jeg hadde holdt ut lenger.

Det verste synes jeg er å bli skrubbsulten veldig fort etter måltid igjen - etter 3 timer så må man liksom spise igjen, og da har man så vidt rukket å bli ferdig med oppvasken før man må begynne å lage noe nytt.

Finnes masse gode blogger med fine oppskrifter på engelsk, og hvis du er vent med å bestille fra iHerb kan du finne visse produkter som gjør livet mye enklere, finnes også en svensk nettbutikk med paleoprodukter... 

Men vær veldig obs på tannhelsen hvis du tillater såkalte cheat days med en sjokoladeplate innimellom - kombinasjonen sukker og frukt er ikke den sunneste, så skyll alltid munnen ekstremt godt etter du har spist. Mistet dessverre all motivasjon til å bry meg om noe som helst da det ble slutt med kjæresten, men håper å starte opp igjen snart.

Prøver å motivere meg igjen, men det er vanskelig... 

Anonymkode: f8f4f...584

Du får hilse søsteren din og si takk🥰

I og med jeg har en del oljer i maten og nøtter så holder jeg meg mett lenge og får i meg nok kalorier 😅 Men utenom det er kostholdet kalorifattig ja. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk på denne dietten i ett år til også også sykdom..  kjøpte masse bøker. Og pinterest for oppskrifter. Gikk veldig fint helt til jeg plutselig sprakk ut av det blå og nå skjønner jeg ikke hvordan jeg skal komme tilbake. Var lettere før barn 🙈

Men kjenner flere som har fått det anbefalt av ernæringsfysiolog. Har to forskjellige nabo gutter som i tenårene faktisk fikk anbefalt det for bla migrene og for utbrenthet 🤷‍♀️

Anonymkode: ba195...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gikk på denne dietten i ett år til også også sykdom..  kjøpte masse bøker. Og pinterest for oppskrifter. Gikk veldig fint helt til jeg plutselig sprakk ut av det blå og nå skjønner jeg ikke hvordan jeg skal komme tilbake. Var lettere før barn 🙈

Men kjenner flere som har fått det anbefalt av ernæringsfysiolog. Har to forskjellige nabo gutter som i tenårene faktisk fikk anbefalt det for bla migrene og for utbrenthet 🤷‍♀️

Takk for tips ☺️

Hadde det noe effekt? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt. Så skulle ønsket jeg forsatte.

AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 8.01):

Takk for tips ☺️

Hadde det noe effekt? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...