Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere fortelle hvordan fødselen var, hvorfor dere mest sannsynlig revnet så mye eller måtte klippe?

Hvilken stilling fødte dere i?

Hvordan var riene?

Lengden på fødselen?

Størrelse på barnet?

Støtte jordmor med finskegrepet etc?

Anonymkode: 710ca...64a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finskegrepet er standard i Norge nå. 

Mitt første barn var ca 4 kg og 54 cm, fødte på rygg. Rask fødsel med stormrier, men pressfasen var 1,5 time. Jordmor støttet godt. Vet ikke hva som førte til rift, men det var ingen komplikasjoner i ettertid uansett. Opplevde det som helt udramatisk. Riene var det verste med den fødselen. Fødte et barn til ca 3, 5 år etterpå, da revnet jeg ingenting. 

Anonymkode: a806d...aca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var igangsatt fødsel. Var lite mobil pga. drypp(riestimulerende + antibiotika pga. GBS) og fosterovervåking, kunne ikke bevege meg stort fordi da forstyrret jeg dryppslangen og da gikk hele tiden varsel på apparatet som jordmoren måtte skru av, pluss at fosterovervåkningen satt veldig dårlig så den mistet kontakt og oversikt over riene. Pluss epiduralslangen. Så lå mest i sengen frem til pressfasen. I pressfasen lå jeg på siden frem til slutten hvor de bad meg ligge på ryggen fordi de skulle sette vakuum.

Riene var vonde, fikk etter hvert satt epidural og da kjente jeg bare litt tak i ene siden av mage/rygg.

Presset i godt over en time før de mente at dette gikk for sakte og babyen fortsatt satt for langt oppe i bekkenet. Barnet var 3,9 og 51cm.

Vettafaen hva jordmor gjorde. Fikk i alle fall null hjelp til å time press med riene fordi overvåkingen ikke fanget opp riene. Jeg kjente dem dårlig selv, så jeg prøvde å time det med å se på magen når den strammet seg. Sier seg selv at det gikk dårlig. 

De satte vakuum og klippet, men revnet også en del oppover skjeden. Synes det var grusomt vondt da de røsket ut ungen. Og hadde mye vondt i ukene etter og fortsatt plager 1 år etterpå. 

Hvis(!) det blir flere barn ønsker jeg keisersnitt. Det får jeg sikkert ikke. I så fall krysse fingrene for å slippe ingangsetting og GBS, for da kan jeg bevege meg mer.

Anonymkode: fec36...324

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nr en: Hadde samme type fødsel som hun over. Mye medisinsk utstyr pga preeklampsi, måtte stort sett ligge på ryggen. Kjente ingen rier eller trykketrang pga epidural og følte ikke jeg fikk til trykkingen. Baby ble tatt med tang etter 20 min trykking pga stress hos baby. Fikk et klipp,  en innvendig og en utvendig rift. Det var vondt i to-tre uker,  så ble det raskt bedre. Fikk ingen problemer i ettertid og kjente såvidt arrene. 3,5 kg 52 cm.

Nr to: skulle få akkurat samme opplegg som første gang (grøss) men fødselen viste seg å bli en styrtfødsel, så de rakk ikke epidural. Kjente alle riene, smerten var mye vildsommere en sist. Gikk fra 7 cm til baby på brystet på 13 min. Dette var tøft for baby, så legen gjorde klart til tangforløsning igjen. Rakk på et eller annet vis å klippe denne gangen også. Heldigvis ikke behov for tang. Ingen rifter. Klippet grodde like fint denne gangen. 3,3 kg 50 cm.

(Fødsel nr to var milevis bedre enn nr en, selv om det var vondere)

Anonymkode: 1f65c...825

AnonymBruker
Skrevet

Ble klippet med førstemann fordi han måtte tas med vakuum (igangsatt fødsel, svake pressrier, stjernekikker og stod fast) 3,5 kg/50 cm/36 cm hodeomkrets).

Fødsel nr 2 var styrtfødsel under transport i ambulanse. Hadde jordmor til stede bare de siste pressene før hodet var ute. Revnet opp igjen der jeg ble klippet første fødsel. Babyen var 3,9 kg og 50 cm,  35 cm hodeomkrets.

Fødsel nr 3 var også styrtfødsel, men på sykehus denne gangen. Fødte liggende og revnet opp igjen denne gangen også. Babyen var 3,9 kg, 51 cm, 35 cm hodeomkrets.

Jeg ble stramt sydd etter første fødsel og hadde mye vondt de første ukene. Litt ømt og sårt i ettertid.(gikk helt bort først etter neste fødsel)

Merket ingenting til stingene etter fødsel 2 og 3, verken når stingene satt i eller etterpå.

Anonymkode: 3fbe9...135

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan dere fortelle hvordan fødselen var, hvorfor dere mest sannsynlig revnet så mye eller måtte klippe?

Hvilken stilling fødte dere i?

Hvordan var riene?

Lengden på fødselen?

Størrelse på barnet?

Støtte jordmor med finskegrepet etc?

Revnet sannsynligvis fordi jeg fikk panikk og mistet pressriene. Han kom som et skudd til slutt. Jeg fødte på rygg, i spnn typisk føde-på-film-stilling. Riene var korte og lite hjelp i. Fødselen varte 3 timer, presset i 20 minutter. Barnet var gjennomsnittlig stor, 50cm og 3,5kg. Jordmor gjorde nok det hun kunne, jeg var i min egen verden og aner ikke hva som skjedde rundt meg.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde epidural og fosterovervåking, så fødte på rygg. Fra aktiv fødsel startet tok det 13,5 timer. Riene var helt ok, men det tok to døgn fra riene startet hvert tiende minutt til baby var ute. Baby var 3,2 kg og 50 cm. Ble tatt med vakuum da han stod fast med hodet på skrå i bekkenet. Idet jeg ble klippet kom hele hodet ut på en pressrie, og så resten av kroppen på neste. Tror ikke lege rakk finskegrepet, så revnet grad 4. Eneste mulige årsak er at det gikk for fort har jeg fått forklart.

Anonymkode: ee89c...4d4

Skrevet

Måtte klippe.

ungen veide 3380

fødsel 4,5 time

press rier 15 min

husker ikke hva jordmor gjorde. var grisevondt rakk aldri noe bedøvelse

fødte på ryggen

AnonymBruker
Skrevet

Out of theme men finskegrepet? Hva er det? 😅

Anonymkode: e0b79...00a

AnonymBruker
Skrevet

Stjernekikker tatt med sugekopp —> stor dyp innvendig rift og klipp. Auuu i mange mnd etter fødsel

Anonymkode: ea79c...f98

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken stilling fødte dere i? Siden 

Hvordan var riene? Vonde og effektive

Lengden på fødselen? 15 timer

Størrelse på barnet? 3687

Støtte jordmor med finskegrepet etc? Ja, tror det

Anonymkode: 8e25a...6ca

AnonymBruker
Skrevet

Ungen satt fast, etter 1,5 time pressing ble han røsket ut med vakuum. Jeg husker bare sinnsyke, horrible smerter jeg aldri hadde kunnet forestille meg. Riene var helt ok og veldig effektive (1 time aktiv fødsel), men ungen satt fast som sagt. Hva som ble støttet eller ikke aner jeg ikke, men jeg ble klippet og revnet i alle retninger inkl. Innover i skjeden. Store smerter i over ett år. Fødte på rygg, fikk aldri noe valg. 

Anonymkode: 76e53...265

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ungen satt fast, etter 1,5 time pressing ble han røsket ut med vakuum. Jeg husker bare sinnsyke, horrible smerter jeg aldri hadde kunnet forestille meg. Riene var helt ok og veldig effektive (1 time aktiv fødsel), men ungen satt fast som sagt. Hva som ble støttet eller ikke aner jeg ikke, men jeg ble klippet og revnet i alle retninger inkl. Innover i skjeden. Store smerter i over ett år. Fødte på rygg, fikk aldri noe valg. 

Hvorfor satt han fast når riene var veldig effektive?

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken stilling fødte dere i: på rygg første gang og bevegde meg rundt andre gang (men på rygg akkurat da babyen kom helt ut). 

Hvordan var riene: Veldig effektive og ekstremt vondt. 

Lengde på fødsel : første fødsel 1 t aktiv fødsel ( fra 4 cm til baby ute) og andre gang veldig veldig kort tid, vet ikke. Da ble babyen født hjemme i full fart.

Str baby: nr 1 2,6 kg og nr 2 2,8 kg. 

Støttet jordmor med finskegrepet: Nei, ingen av gangene dessverre. Begge fødsler gikk så fort, pressrier i 10 min med førstemann og andremann var ikke jordmor der (hjemme). 

Revnet grad 2b begge ganger, bakover men også innover. 

Har blitt ganske bra, litt arrvev. Sydd dårlig første gang, men mye mer fornøyd etter andre (flinkere jordmor som sydde). 

Anonymkode: 1b46c...0c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor satt han fast når riene var veldig effektive?

Kom med albuen (armen bøyd) ved siden av øret. Var ikke veldig stor, men jeg vet riene mine var gode, så må nok være den armen som var problemet. Jeg hørte legen som undersøkte meg etter en time si «når hun har så gode rier, er så sterk, og det ikke skjer noe, så er det noe som ikke stemmer». Så det var tydelig hverken riene eller min «feil». 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...